1.1.1 Proč fotit černobíle

Tento článek je prvním z rozsáhlejší série zabývající se černobílou fotografií. Jedná se o články určené především těm, co s tímto odvětvím fotografie nemají žádné zkušenosti, ale láká je vyzkoušet si udělat fotku od A do Z vlastníma rukama.

Teploměry

Teploměr rtuťový, děl. 0,5 (1070363) 238 Kč 
Teploměr rtuťový, děl. 0,2 (1070364) 446 Kč 
></div

Fotomisky

PATERSON fotomiska 30×40  180 Kč 
ROWI fotomiska 18×24 86 Kč 
ROWI fotomiska 24×30 138 Kč 
ROWI fotomiska 30×40 214 Kč 
ROWI fotomiska 50×60 855 Kč 
></div

Protože budete téměř jistě pracovat s multigradačními papíry, je potřeba buď si pořídit zvětšovák s barevnou hlavou (to znamená cca 2500 Kč navíc) nebo sadu multigradačních filtrů. Ta stojí podle výrobce, velikosti a počtu fólií od 300 do 1400 Kč. Na tomto místě se hodí připomenout, že pokud nemá zvětšovák šuplík na tyto filtry, je to velké mínus. Situace se dá vyřešit vymáčknutím červeného sklíčka a pokládáním filtrů na obrubu.

Tak to by byl základní odhad cen „hardware“. Ještě zbývá chemie, filmy a papíry. Negativní vývojka ID-11 stojí 250Kč 2,5 litru a tímto množstvím se dá při jednorázovém použití a ředění 1+3 teoreticky vyvolat až 32 kinofilmů. To je nejlevnější varianta, běžně se dá počítat s 20ti filmy. Jako přerušovač slouží dobře kyselina citronová nebo naředěný ocet. Tady je finanční náročnost blízká nule. Ustalovač je shodný pro papíry i negativy a je zhruba stejně drahý jako negativní vývojka. Pozitivní vývojky (na papíry) jsou schopny zpracovat většinou takové množství papíru, že je málokdy vyčerpáme. Většinou se zkazí „stářím“, vyplatí se kupovat trvanlivé typy. V praxi se dá při koupi většího balení počítat cca 15 Kč/litr pracovního roztoku. Při ekonomických úvahách je potřeba ceny chemie vždy vztahovat k množství materiálu, který s ní zpracujeme. Někdy se tak zdánlivě výhodný nákup stane nevýhodným. Velmi dobrou chemii produkuje Ilford, Tetenal, AGFA a Kodak. Na kvality chemie Foma se názory různí a její výhodnost je diskutabilní.

Ceny černobílého kinofilmu na 36 záběrů se pohybují od 60 do 220 Kč (konkrétní čísla v dalším dílu seriálu). Svitkové filmy jsou cca o 1/3 levnější. Je možnost nakupovat v metráži a ušetřit tak nějaké peníze. V praxi je zajímavé sledovat slevové akce, kdy např. trojbalení Ilfordu FP4+ nebo HP5+ vyjde na 270 Kč.

Kvalitní multigradační papíry (např. AGFA multicontrast premium) stojí zhruba 140 Kč/m2. To v praxi znamená např. 600 Kč za 100 listů 17,8×24 cm. Běžné formáty fotopapírů shrnuje následující tabulka (ceny jsou kalkulovány pro cenu m2 = 140 Kč): Špičkové barytové papíry Ilford nebo Kentmere stojí až čtyřikrát tolik, nepoužívají se však běžně. Výstavní fotografie na barytovém papíře vydrží více než 100 let a může být jednou z věcí, která po nás zůstane pro naše vnuky.

Výška (cm) Šířka (cm) Plocha (m2) Cena (Kč)
10,5 14,8 0,016 2,2
12,7 17,8 0,023 3,2
16,5 21,6 0,036 5,0
17,8 24,0 0,043 6,0
21,0 29,4 0,062 8,6
24,0 30,5 0,073 10,2
30,5 40,6 0,124 17,3
40,6 50,8 0,206 28,9
50,8 61,0 0,310 43,4
50,8 70,0 0,356 49,8
></div

Z výše uvedených kalkulací vyplývá jeden fakt. Temnokomorníkem se člověk může stát poměrně levně, pokud nakupuje bazarové vybavení a do začátku se spokojí jen s tím nezbytným. Pokud budete kupovat nové věci, je investice značně vyšší, ale máte jistotu, že pokud se cokoli stane, je vaše vybavení v záruční době. Podstatné je, že po zařízení komory a souvisejícího vybavení jsou již další náklady na provoz velmi mírné. I když budete velmi kvalitní fotograf, málokdy na jedné kinofilmové ruličce najdete víc než 3–4 záběry hodné zvětšeniny 30×40 nebo větší. Přes 50% záběrů se podle mých zkušeností vyřadí už na kontaktní kopii.

Fotit černobíle neznamená produkovat masy fotek, někdy temnokomorník stráví celý večer nad jednou zvětšeninou a to se mu leckdy ráno po usušení ani moc nelíbí. Radost z každé jednotlivé povedené fotky je ale o to větší.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • miroslav horyna
    miroslav horyna
    24.06.2004 10:26

    Jen k té barvě, o kterou vašk ani nejde - Tetenal vývojky umožňují již zpracování při pokojové teplotě (20 stupňů) a také už není takový problém se světlem - chce to jen sestavit správně LED diody
    a světlo s příslušnou hodnotou pro zpracování je na světě. To jen, že přechod na barvu není tak složitý.

  • beregond
    beregond
    24.06.2004 20:00

    Foto Škoda není na Vinohradské, Pazdera jakbysmet :o)

  • Kubkogoral
    Kubkogoral
    24.06.2004 20:23

    Super clanok tesim sa na pokracovania..

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    Autor
    25.06.2004 07:35

    beregond: Omlouvám se, nejsem pražák ale to záměnu Vinohradské s Vodičkovou neomlouvá. Díky.

  • fero33 fero33
    fero33 fero33
    25.06.2004 12:10

    Osobne si myslim, ze novych "temnokomornikov" bude velmi malo a skor budu ubudat ako pribudat. Uz teraz je kvalita vystupov na tlaciarnach velmi vysoka a praca za pocitacom je jednoduchsia ako praca so zonovym systemom.

  • MAr c el
    MAr c el
    25.06.2004 21:11

    fero33
    Digital se NIKDY nedostane na uroven kvality a vlastnosti cernobile fotografie, ta je proste jedinecna!

  • MAr c el
    MAr c el
    25.06.2004 21:12

    ... osobne, kdybych mel prostor a finance, tak bych si takovou komoru hned udelal doma.

  • Martin Vondráček
    Martin Vondráček
    26.06.2004 22:40

    Moc hezky napsaný článek.Je to takový startovní kopanec pro začátečníka (třeba pro mě..). Těším se na pokračování .... :)

  • kp
    kp
    27.06.2004 17:52

    fero 33: srovnavat cenobile fotografie a jejich zpracovani v temne komore s digitalni fotografii a jejim "zpracovanim" na pocitaci je nekdy jako mluvit o koze a o voze. Pokud potrebuju rychlé fotografie napr. web, do tisku apod., fotim digitalne. Kdyz najdu pekne zatisi, cloveka, naladu - s radosti vytahnu Practicu a macham ruce ve vyvojce.
    Jiny styl, jina prace, fotografii a fotografii nelze v tomto pripade postavit do stejne lajny ... .

  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    Autor
    28.06.2004 07:40

    fero33: černobílá fotografie a temná komora jsou spíš rozhodnutím srdce než rozumu. Digitály mohou být sebedokonalejší a přesto bude vždycky existovat skupina lidí, které to nebude vůbec vzrušovat. Navíc opravdu kvalitní zvětšenina zhotovená mokrou cestou bude mít vždycky své kouzlo.

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    28.06.2004 09:15

    fero33, rach: Ono opravdu ani nelze srovnávat kvalitní ČB fotografii s digitálem. Čip digitálu má tak poloviční tonální rozsah než kvalitní ČB film, on ten film taky snese i trochu nesprávnou expozici anebo exponovat záměrně na konkrétní objekt (a zbytek upravit) ... Z filmu se dá dostat mnohem víc než z digitálního snůmku, který je taky exponován na určitý objekt. Navíc pokud vezmeme v úvahu formát, tak z negativu lze udělat mnohem větší zvětšeninu než ze snímku pořízeného digitálem. ČB fotografie je koníček a není to o dnešním konzumu a bezhlavém cvakání, což digitály poskytují beze zbytku.

  • Lukáš Lejdar
    Lukáš Lejdar
    29.06.2004 20:27

    Právě dneska jsem si domu dotáhnul zvětšovák, spínací hodiny, atd. Kromě ochranného osvětlení a tanku na vyvolávání filmu mam všechno.
    Zejtra ale koupim chemii, papíry a červenou žárovku a hurá na zvětšeniny ...

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    30.06.2004 08:20

    makerofkac: Jo, mě dneska dost mrzí, že jsem asi před 6 lety prodal skoro nový tvětšovák za 900,- :-((( Tehdy jsem doma neměl místo na temno komoru, dneska by to šlo :-(((

  • MaSka
    MaSka
    30.06.2004 13:54

    Temnokomorník, a proč ne černokomorník, je to skoro jako černokněžník a má to takový nádech tajemna, co se v té černočerné tmě děje:o)

  • Zdeněk Fišr Javor
    Zdeněk Fišr Javor
    05.07.2004 12:38

    Ahoj Radku, moc pěkně popisuješ mojí srdeční záležitost. Práci v temný komoře se sezení u PC /kterýmu se ovšem taky nevyhnu/ nikdy nevyrovná. Jak správně říkáš - nejde o to namrskat x fotek, ale pohrát si a bejt v tom kouzelným prostředí objevování fotky a její podstaty. Jještě jednou chválím tvůj počin !!! Měj se hezky. Zdeněk

  • Ondřej Novák stone
    Ondřej Novák stone
    07.08.2004 17:28

    Doufám, že bude brzké pokračování. Právě jsem přešel z digitálu na kinofilm a chci si zařídit temnou komoru.
    Ondra

  • Martin Kos
    Martin Kos
    16.08.2004 22:34

    hura, kdy bude pokracovani? nemuzu se dockat

  • jozef varenyi
    jozef varenyi
    07.09.2004 16:11

    veles
    článok mi pripomenul začiatky vo fotokrúžku SZM.Teším sa na pokračovanie

  • M thew
    M thew
    20.10.2004 10:45

    Celkom dobre!potreboval som to na prax. Diki!

  • Aleš 4
    Aleš 4
    04.11.2004 09:08

    Ahoj mám možnost koupit Axomat 4 + Belar
    4,5/50 mám do toho jít? Za kolik asi? Jsem prudký začátečník chci se věnovat ČB fotce z kinofilmu. Díky Radku a ostatním za radu.
    mecada2@centrum.cz

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram