1.1.1 Proč fotit černobíle
Tento článek je prvním z rozsáhlejší série zabývající se černobílou fotografií. Jedná se o články určené především těm, co s tímto odvětvím fotografie nemají žádné zkušenosti, ale láká je vyzkoušet si udělat fotku od A do Z vlastníma rukama.
Teploměry
| Teploměr rtuťový, děl. 0,5 (1070363) | 238 Kč |
| Teploměr rtuťový, děl. 0,2 (1070364) | 446 Kč |
Fotomisky
| PATERSON fotomiska 30×40 | 180 Kč |
| ROWI fotomiska 18×24 | 86 Kč |
| ROWI fotomiska 24×30 | 138 Kč |
| ROWI fotomiska 30×40 | 214 Kč |
| ROWI fotomiska 50×60 | 855 Kč |
Protože budete téměř jistě pracovat s multigradačními papíry, je potřeba buď si pořídit zvětšovák s barevnou hlavou (to znamená cca 2500 Kč navíc) nebo sadu multigradačních filtrů. Ta stojí podle výrobce, velikosti a počtu fólií od 300 do 1400 Kč. Na tomto místě se hodí připomenout, že pokud nemá zvětšovák šuplík na tyto filtry, je to velké mínus. Situace se dá vyřešit vymáčknutím červeného sklíčka a pokládáním filtrů na obrubu.
Tak to by byl základní odhad cen „hardware“. Ještě zbývá chemie, filmy a papíry. Negativní vývojka ID-11 stojí 250Kč 2,5 litru a tímto množstvím se dá při jednorázovém použití a ředění 1+3 teoreticky vyvolat až 32 kinofilmů. To je nejlevnější varianta, běžně se dá počítat s 20ti filmy. Jako přerušovač slouží dobře kyselina citronová nebo naředěný ocet. Tady je finanční náročnost blízká nule. Ustalovač je shodný pro papíry i negativy a je zhruba stejně drahý jako negativní vývojka. Pozitivní vývojky (na papíry) jsou schopny zpracovat většinou takové množství papíru, že je málokdy vyčerpáme. Většinou se zkazí „stářím“, vyplatí se kupovat trvanlivé typy. V praxi se dá při koupi většího balení počítat cca 15 Kč/litr pracovního roztoku. Při ekonomických úvahách je potřeba ceny chemie vždy vztahovat k množství materiálu, který s ní zpracujeme. Někdy se tak zdánlivě výhodný nákup stane nevýhodným. Velmi dobrou chemii produkuje Ilford, Tetenal, AGFA a Kodak. Na kvality chemie Foma se názory různí a její výhodnost je diskutabilní.
Ceny černobílého kinofilmu na 36 záběrů se pohybují od 60 do 220 Kč (konkrétní čísla v dalším dílu seriálu). Svitkové filmy jsou cca o 1/3 levnější. Je možnost nakupovat v metráži a ušetřit tak nějaké peníze. V praxi je zajímavé sledovat slevové akce, kdy např. trojbalení Ilfordu FP4+ nebo HP5+ vyjde na 270 Kč.
Kvalitní multigradační papíry (např. AGFA multicontrast premium) stojí zhruba 140 Kč/m2. To v praxi znamená např. 600 Kč za 100 listů 17,8×24 cm. Běžné formáty fotopapírů shrnuje následující tabulka (ceny jsou kalkulovány pro cenu m2 = 140 Kč): Špičkové barytové papíry Ilford nebo Kentmere stojí až čtyřikrát tolik, nepoužívají se však běžně. Výstavní fotografie na barytovém papíře vydrží více než 100 let a může být jednou z věcí, která po nás zůstane pro naše vnuky.
| Výška (cm) | Šířka (cm) | Plocha (m2) | Cena (Kč) |
| 10,5 | 14,8 | 0,016 | 2,2 |
| 12,7 | 17,8 | 0,023 | 3,2 |
| 16,5 | 21,6 | 0,036 | 5,0 |
| 17,8 | 24,0 | 0,043 | 6,0 |
| 21,0 | 29,4 | 0,062 | 8,6 |
| 24,0 | 30,5 | 0,073 | 10,2 |
| 30,5 | 40,6 | 0,124 | 17,3 |
| 40,6 | 50,8 | 0,206 | 28,9 |
| 50,8 | 61,0 | 0,310 | 43,4 |
| 50,8 | 70,0 | 0,356 | 49,8 |
Z výše uvedených kalkulací vyplývá jeden fakt. Temnokomorníkem se člověk může stát poměrně levně, pokud nakupuje bazarové vybavení a do začátku se spokojí jen s tím nezbytným. Pokud budete kupovat nové věci, je investice značně vyšší, ale máte jistotu, že pokud se cokoli stane, je vaše vybavení v záruční době. Podstatné je, že po zařízení komory a souvisejícího vybavení jsou již další náklady na provoz velmi mírné. I když budete velmi kvalitní fotograf, málokdy na jedné kinofilmové ruličce najdete víc než 3–4 záběry hodné zvětšeniny 30×40 nebo větší. Přes 50% záběrů se podle mých zkušeností vyřadí už na kontaktní kopii.
Fotit černobíle neznamená produkovat masy fotek, někdy temnokomorník stráví celý večer nad jednou zvětšeninou a to se mu leckdy ráno po usušení ani moc nelíbí. Radost z každé jednotlivé povedené fotky je ale o to větší.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- 4
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJen k té barvě, o kterou vašk ani nejde - Tetenal vývojky umožňují již zpracování při pokojové teplotě (20 stupňů) a také už není takový problém se světlem - chce to jen sestavit správně LED diody
a světlo s příslušnou hodnotou pro zpracování je na světě. To jen, že přechod na barvu není tak složitý.
Foto Škoda není na Vinohradské, Pazdera jakbysmet :o)
Super clanok tesim sa na pokracovania..
beregond: Omlouvám se, nejsem pražák ale to záměnu Vinohradské s Vodičkovou neomlouvá. Díky.
Osobne si myslim, ze novych "temnokomornikov" bude velmi malo a skor budu ubudat ako pribudat. Uz teraz je kvalita vystupov na tlaciarnach velmi vysoka a praca za pocitacom je jednoduchsia ako praca so zonovym systemom.
fero33
Digital se NIKDY nedostane na uroven kvality a vlastnosti cernobile fotografie, ta je proste jedinecna!
... osobne, kdybych mel prostor a finance, tak bych si takovou komoru hned udelal doma.
Moc hezky napsaný článek.Je to takový startovní kopanec pro začátečníka (třeba pro mě..). Těším se na pokračování .... :)
fero 33: srovnavat cenobile fotografie a jejich zpracovani v temne komore s digitalni fotografii a jejim "zpracovanim" na pocitaci je nekdy jako mluvit o koze a o voze. Pokud potrebuju rychlé fotografie napr. web, do tisku apod., fotim digitalne. Kdyz najdu pekne zatisi, cloveka, naladu - s radosti vytahnu Practicu a macham ruce ve vyvojce.
Jiny styl, jina prace, fotografii a fotografii nelze v tomto pripade postavit do stejne lajny ... .
fero33: černobílá fotografie a temná komora jsou spíš rozhodnutím srdce než rozumu. Digitály mohou být sebedokonalejší a přesto bude vždycky existovat skupina lidí, které to nebude vůbec vzrušovat. Navíc opravdu kvalitní zvětšenina zhotovená mokrou cestou bude mít vždycky své kouzlo.
fero33, rach: Ono opravdu ani nelze srovnávat kvalitní ČB fotografii s digitálem. Čip digitálu má tak poloviční tonální rozsah než kvalitní ČB film, on ten film taky snese i trochu nesprávnou expozici anebo exponovat záměrně na konkrétní objekt (a zbytek upravit) ... Z filmu se dá dostat mnohem víc než z digitálního snůmku, který je taky exponován na určitý objekt. Navíc pokud vezmeme v úvahu formát, tak z negativu lze udělat mnohem větší zvětšeninu než ze snímku pořízeného digitálem. ČB fotografie je koníček a není to o dnešním konzumu a bezhlavém cvakání, což digitály poskytují beze zbytku.
Právě dneska jsem si domu dotáhnul zvětšovák, spínací hodiny, atd. Kromě ochranného osvětlení a tanku na vyvolávání filmu mam všechno.
Zejtra ale koupim chemii, papíry a červenou žárovku a hurá na zvětšeniny ...
makerofkac: Jo, mě dneska dost mrzí, že jsem asi před 6 lety prodal skoro nový tvětšovák za 900,- :-((( Tehdy jsem doma neměl místo na temno komoru, dneska by to šlo :-(((
Temnokomorník, a proč ne černokomorník, je to skoro jako černokněžník a má to takový nádech tajemna, co se v té černočerné tmě děje:o)
Ahoj Radku, moc pěkně popisuješ mojí srdeční záležitost. Práci v temný komoře se sezení u PC /kterýmu se ovšem taky nevyhnu/ nikdy nevyrovná. Jak správně říkáš - nejde o to namrskat x fotek, ale pohrát si a bejt v tom kouzelným prostředí objevování fotky a její podstaty. Jještě jednou chválím tvůj počin !!! Měj se hezky. Zdeněk
Doufám, že bude brzké pokračování. Právě jsem přešel z digitálu na kinofilm a chci si zařídit temnou komoru.
Ondra
hura, kdy bude pokracovani? nemuzu se dockat
veles
článok mi pripomenul začiatky vo fotokrúžku SZM.Teším sa na pokračovanie
Celkom dobre!potreboval som to na prax. Diki!
Ahoj mám možnost koupit Axomat 4 + Belar
4,5/50 mám do toho jít? Za kolik asi? Jsem prudký začátečník chci se věnovat ČB fotce z kinofilmu. Díky Radku a ostatním za radu.
mecada2@centrum.cz
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.