Test Olympus OM-D E-M1

V dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní zrcadlovku, pokud jí tak lze nazvat. Je totiž výrazně menší než jakákoliv jiná DSLR, a to protože má použitý bajonet z typové řady fotoaparátů, které jsou zařazeny do kategorie kompaktů s výměnnými objektivy. Rozhodně to však neznamená, že by se jednalo o kompakt. Jak to dopadlo se podívejte v následujícím testu.

Čip a ISO

Snímacím prvkem je 4/3" Live MOS senzor s rozlišením 16,3 MPixel (4608× 3456 pixel) s antiprachovým ultrazvukovým filtrem. Velikost čipu je 4/3 – 17,3×13 mm (faktor 2×). Poměr stran 4:3, ale je možné jen nastavit na 3:2, 16:9 a nebo i poněkud nestandardních 1:1. Pokud si nastavíte poměr 3:2 a fotíte do RAWu (u Olympusu označení ORF) výsledný snímek ORF bude stejně 4:3 a potřebný ořez si můžete/musíte udělat sami. Procesor je typu TruePic VII a pracuje s barevným prostorem sRGB nebo Adobe RGB s možností 5 úrovňového nastavení kontrastu jasu a ostrosti. Citlivost lze nastavit v rozsahu ISO 100 až 25600, případně v AUTO režimu s možností nastavení rozsahu. V následující ukázce vidíte jak vypadá ISO ukládané do JPG a ORF při denním a nočním snímku.

Denní JPG Denní ORF Večerní JPG Večerní ORF

Jak je patrné do ISO 2000 je šum v podstatě neznatelný a poté lehce narůstá, až do konečných ISO 25600, kde je již šum výrazný a které by se ale daly použít na webové fotografie. Ale i tak se ještě stále čitelná fotografie a ne jen shluk barevných skvrn. Pro ukázku stejná fotografie, s ISO 200, 2000 a 20000, zmenšená na rozlišení vhodné i pro fotku 10×15cm. Další ukázky, v plném rozlišení, dám v závěru recenze.

ISO 200 ISO 2000
ISO 20000

Dalším těžkým kalibrem tohoto fotoaparátu, je optická stabilizace obrazu s možností vertikální, horizontální nebo 5směrové. Efektivní kompenzační rozsah je 5EV. Toliko uvádí výrobce. Skutečnost je taková, že jiní výrobci by se asi měli nad sebou zamyslet. Stabilizace je totiž opravdu velmi, velmi účinná a posunuje tento fotoaparát do něčeho co se dříve zdálo jen snem. Stabilizaci obrazu vidíte přímo při namáčknutí spouště ať už v hledáčku nebo na LCD. Každý kdo někdy fotil z ruky s objektivem delším jak 200mm, ví jak se mu přes všechnu snahu chvěje ruka, a je to právě na delším ohnisku dost patrné, jak se vám „třese“ obraz v hledáčku. Zde po namáčknutí spouště máte doslova pocit, že vám fotoaparát „zamrznul“ v prostoru a to jak při klasickém snímání snímků tak i při natáčení videa. Následující ukázky jsou právě z fotografií s časy, které rozhodně normálně z ruky člověk ani nezkouší.

Čas 0,80s Čas 2s

Osobně jsem stabilizaci nejvíce využil při návštěvě Lednického zámku, kdy jsem patřil mezi několik návštěvníků, kteří fotili i v interiéru. Všichni používali blesk, což dle mého zabíjelo atmosféru místa. Já pouze přepnul na ISO 2000 a s pomocí plné stabilizace fotil s časy okolo 1/50s až 1/6s a to vždy s ostrým výsledkem. Používal jsem objektiv 12–50mm/3,5–6,3, který poskytuje sice kvalitní kresbu, ale jeho světelnost moc oslnivá není.

V plném rozlišení má ORF a JPG snímek v poměru 4:3 rozlišení 4608× 3456 pixel což postačuje na fotku 40×30cm v rozlišení 300dpi, nebo na fotku 60×40cm v rozlišení 200dpi. To je samozřejmě teorie, z takového rozlišení se dají udělat fotky daleko větších rozměrů při výborné kvalitě. Komprimační poměr JPG je rozdělen na 4 typy a 3 velikosti + možnost snímat i 2 typy kombinace ORF + JPG. Ukládat snímky je možná na SD, SDHC a SDXC karty. Snímek ve formátu ORF má cca 15MB a JPG v nejvyšší kvalitě cca 7,7MB.

Nastavení formátu Nastavení rozlišení

Režimy expozice a vyvážení bílé

Nabídka expozičních programů je standardní, P – programová automatika, A – preference clony, S – preference času a M – manuál a iAUTO – plná automatika, kde si fotoaparát sám určuje jaký program bude dle dané scény nejvhodnější. Dále tu máme nabídku scénických programů – SCN, kdy máte možnost si vybrat z 24 nastavení pro určitá témata. Jedná se o portrét, e-portrét, Krajina, Krajina+Portrét, Sport, Noční obloha, Noční scéna, Noční portrét, Děti, High Key, Low Key, Dig.stabil., Makro, Přírodní makro, Svíčka, Západ slunce, Dokumenty, Panorama, ohňostroj, Pláž a sníh, Efekt rybího oka, Širokoúhlý (s konvertorem), makro (s předsádkou) a 3D snímky. Osobně si myslím, že by se nabídka mohla zmenšit tak o třetinu, třetinu programů které nejsou potřeba, ale to je můj názor. Stejně tak možná funkce panorama by mohla být samostatnější a ne umístěna uprostřed těchto kreativních programů

Program portrét Program 3D
Program rybího oka Panorama

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Fišer
    Jiří Fišer
    09.12.2013 18:45

    Měl jsem tuhle hračku pár dní půjčenou, takže jsem si článek se zájmem přečetl, ale za sebe musím říct,že jsem tento Olympus rád a bez náznaku pokušení vracel.Článek je napsaný pěkně, s mnohým se dá souhlasit, ale závěr srovnání tohoto přístroje se zrcadlovkou 24MPix je podle mého úplně mimo.... Nevím s jakou zrcadlovkou bylo srovnáváno, ale obrazový výstup z Olympusu je už z logiky věci (rozměr čipu) nepřehlédnutelně horší. Komu se nechce tahat s těžkou technikou, tomu tento Olympus asi dobře poslouží, ale domnívám se že stejné kvality výstupu lze dosáhnout i s přístrojem s méně opudivou cenou. Komu jde v prvé řadě o kvalitu výstupu, ten bude i nadále rád tahat svoje vybavení; já jsem měl možnost porovnávat se svým Canonem 6D , resp. 7D a rád u nich zůstanu. Tvrzení, že se jedná o první kompakt který překonal zrcadlovku, pokládám za naprosto scestné.

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    10.12.2013 09:30

    Mám E-M5 a nepřehlédnutelný rozdíl v kvalitě výstupu mezi tímhle m4/3 čipem a APSC tedy rozhodně nevidím. S FF srovnání nemám, ale žádnou tragédii bych taky nečekal. Naopak, souhlasím s Čárlím, že kvalita výstupu je výborná.
    Mám pocit, že menší velikost m4/3 čipu a díky tomu horší kvalita výstupu je taková s oblibou omílané mantra na všech možných diskuzních fórech, která ale už zdaleka není pravda. Samozřejmě se nebavím o srovnání HO u m4/3 a u většího čipu...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    10.12.2013 23:01

    původně jsem to kvůli určité věci psát nechtěl, ale přišlo by mi nesolidní neodpovědět. Takže srovnáváno bylo se Sony Alpha A65 (24MPix) a na vyšších ISO je Olympus prostě lepší. A to měla Sony "výhodu" kdy jsem její snímky ještě před porovnáním zmenšoval na rozlišení Olympusu E-M1.

  • pm 2
    pm 2
    17.02.2014 22:00

    Tak tuhle "hracku" mam doma spolu s 12-40/F2.8 objektivem a musim rict ze fotak predcil moje ocekavani , je velmi rychly , kresba super , sum docca ISO 1600 neznatelny , vyborna ovladatelnost , takze opravdu spokojenost , koupil jsem ho prave kvuli velikosti , pred nim jsem mel Cano 5D MARK II + 24-70/F2.8, 17-40/F4 , 100-300/F4 objektivy a nejak me proste nebavilo se vlacet s 12kg baglem , takze krom ceny , ktera je posazena opravdu vysoko , jsem naprosto spokojeny :)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.02.2014 11:37

    to věřím, právě s objektivem 12-40/2,8 to musí být pecka.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram