Test Olympus OM-D E-M1

V dnešním testu se podíváme na tak trochu zvláštní zrcadlovku, pokud jí tak lze nazvat. Je totiž výrazně menší než jakákoliv jiná DSLR, a to protože má použitý bajonet z typové řady fotoaparátů, které jsou zařazeny do kategorie kompaktů s výměnnými objektivy. Rozhodně to však neznamená, že by se jednalo o kompakt. Jak to dopadlo se podívejte v následujícím testu.

Zaostřování a režimy snímání

Olympus EM-1 používá dva režimy AF ostření a to S-AF (statický, pro jeden snímek) a nebo C-AF (kontinuální). Dále nabízí 8 uživatelských nabídek AF režimu. Samozřejmostí je manuální ostření s možností zvětšení obrazu až 14× a zvýrazněním obrysů pro přesné zaostření. Výběr ostřícího bodu, kterých je 81 (pro objektivy micro Four Thirds – řada M.Zuiko) a nebo 37 (pro objektivy Four Thirds – velká řada, Zuiko), je možný přes tlačítko Fn1 a nebo přímo přes zadní křížový volič. Další možností je volba AF – priorita obličeje s možností snímání na oko. vestavěná AF lampa vám pomůže při nízkém osvětlení. Závěrka pracuje s časy 60s – 1/8000s, s možností trvale otevřené závěrky.

Volby sekvenčního snímání a samospouště se skrývají pod páčkou, volba 1 a stisknutím tlačítka HDR na levé straně fotoaparátu. Na výběr máme z 6 typů, od jednotlivého snímku, přes sekvenční snímání s rychlostí 10 nebo 6,5snímku /s. a ž po 12s samospoušť, nebo 2s samospoušť.

Volby AF ostření Volby snímání
Volba micro Four Thirds Volby snímání

Panorama

Funkci Panorama už jsem zmínil, je možná s jakýmkoliv objektivem, není omezena počtem snímků, a princip je stále stejný. Postupně exponujete snímky s lehkým přesahem. Clona i čas je nastavená podle prvního snímku a nelze jí v průběhu fotografování měnit. Exponování snímků ukončíte tlačítkem OK. Výslednou fotografii Vám vytvoří program, přiložený na CD u fotoaparátu. Olympus Viewer 3. Musíte však fotografie mít vytvořené při zapnuté funkci panorama. Jinak je příslušný program nerozpozná. Možná by nebylo na škodu, kdyby program měl více nastavení a ne jen prosté automatické slepení, bez možnosti zásahu do průběhu, případně uložení do vrstev, kdy by bylo možné upravit případné odchylky expozice mezi jednotlivými snímky, nebo nepovedené přechody.

Průběh snímání Výsledná fotografie

Ještě mi zbývá zmínit jednu funkci, nebo vlastně skupinu 4 funkcí, skrývající se pod tlačítkem Fn2. Jedná se o Kontrolu jasných a tmavých funkcí, kdy pomocí předního a zadního kruhového voliče nastavujete intenzitu světla a stínů. Dále je to možnost Color Creator kdy měníte saturaci a barevný odstín. Třetí funkcí je změna poměru stran a čtvrtou je AF ostření s přibližovacím rámečkem.

Kontrola světla a stínu Color Creator
Změna poměru stran AF ostření s přibližovacím rámečkem

Externí blesky

Vestavěný blesk u E-M1 není, ale součástí balení je malý externí blesk FL-LM2. Bohužel jsem jej neměl možnost vyzkoušet, takže jen pár technických informací. Připojení je není tak úplně klasické, sice má kolejnici na klasickou patici na horní straně fotoaparátu, ale připojení se děje přes boční konektor, který se zasune do těla fotoaparátu.

FL-LM2 E-M1 s bleskem FL-LM2

Blesk má směrné číslo 10 a pracuje v Auto režimu, nebo manuálním s možností nastavení výkonu na plný, 1/4, 1/16, 1/64 a vyzařovací úhel odpovídající 28mm ohnisku. Mezi základní funkce patří redukce červených očí, synchronizace na druhou lamelu, a synchronizace s dlouhým časem. Korekce blesku je možná v ±3EV. s kroky po 1/2 a 1/3EV. Synchronizační čas 1/320s.

Při použití externích kompatibilních blesků je možný synchronizační čas 1/250s až 1/4000s s měřením TTL AUTO, AUTO a Manuál. Režimy a korekce je stejná jako u blesku FL-LM2. Pro aktuální nabídku externích blesků bych doporučoval podívat se na stránky výrobce. V tuto chvíli asi mezi nejvýkonnější blesk pro OM-D fotoaparáty patří olympus FL-600R se směrným číslem 36 pro ISO 100 s možností 4 kanálů bezdrátového ovládání. Možná se to někomu může zdát málo, ale když vezmeme že při ISO 200 je směrné číslo již 50, a kresba téměř bez šumu je až do ISO 2000, pak je to dostatečné. Sám jsem použil starý blesk METZ se směrným číslem 28 a výkon dostačoval pro osvětlení venkovního prostředí řádově do desítek metrů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Fišer
    Jiří Fišer
    09.12.2013 18:45

    Měl jsem tuhle hračku pár dní půjčenou, takže jsem si článek se zájmem přečetl, ale za sebe musím říct,že jsem tento Olympus rád a bez náznaku pokušení vracel.Článek je napsaný pěkně, s mnohým se dá souhlasit, ale závěr srovnání tohoto přístroje se zrcadlovkou 24MPix je podle mého úplně mimo.... Nevím s jakou zrcadlovkou bylo srovnáváno, ale obrazový výstup z Olympusu je už z logiky věci (rozměr čipu) nepřehlédnutelně horší. Komu se nechce tahat s těžkou technikou, tomu tento Olympus asi dobře poslouží, ale domnívám se že stejné kvality výstupu lze dosáhnout i s přístrojem s méně opudivou cenou. Komu jde v prvé řadě o kvalitu výstupu, ten bude i nadále rád tahat svoje vybavení; já jsem měl možnost porovnávat se svým Canonem 6D , resp. 7D a rád u nich zůstanu. Tvrzení, že se jedná o první kompakt který překonal zrcadlovku, pokládám za naprosto scestné.

  • Petr Louženský
    Petr Louženský
    10.12.2013 09:30

    Mám E-M5 a nepřehlédnutelný rozdíl v kvalitě výstupu mezi tímhle m4/3 čipem a APSC tedy rozhodně nevidím. S FF srovnání nemám, ale žádnou tragédii bych taky nečekal. Naopak, souhlasím s Čárlím, že kvalita výstupu je výborná.
    Mám pocit, že menší velikost m4/3 čipu a díky tomu horší kvalita výstupu je taková s oblibou omílané mantra na všech možných diskuzních fórech, která ale už zdaleka není pravda. Samozřejmě se nebavím o srovnání HO u m4/3 a u většího čipu...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    10.12.2013 23:01

    původně jsem to kvůli určité věci psát nechtěl, ale přišlo by mi nesolidní neodpovědět. Takže srovnáváno bylo se Sony Alpha A65 (24MPix) a na vyšších ISO je Olympus prostě lepší. A to měla Sony "výhodu" kdy jsem její snímky ještě před porovnáním zmenšoval na rozlišení Olympusu E-M1.

  • pm 2
    pm 2
    17.02.2014 22:00

    Tak tuhle "hracku" mam doma spolu s 12-40/F2.8 objektivem a musim rict ze fotak predcil moje ocekavani , je velmi rychly , kresba super , sum docca ISO 1600 neznatelny , vyborna ovladatelnost , takze opravdu spokojenost , koupil jsem ho prave kvuli velikosti , pred nim jsem mel Cano 5D MARK II + 24-70/F2.8, 17-40/F4 , 100-300/F4 objektivy a nejak me proste nebavilo se vlacet s 12kg baglem , takze krom ceny , ktera je posazena opravdu vysoko , jsem naprosto spokojeny :)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    25.02.2014 11:37

    to věřím, právě s objektivem 12-40/2,8 to musí být pecka.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram