Novinky v Zoner Photo Studio 15

Zoner nedávno představil novou verzi svého univerzálního programu na správu a úpravy fotografií – Zoner Photo Studio 15. V článku se podíváme na novinky které přináší. Těch velkých sice není mnoho, o to užitečnější ale mohou být. Vyplatí se upgradovat?

Rychlé vyhledávání

Ve starších verzích Zoneru bylo hledání snímků možné jen přes „Hledání“ a „Filtr“, Zoner 15 má v pravém horním rohu průzkumníku nenápadné hledací políčko pro hledání v aktuální složce a podsložkách. Text můžete hledat v názvu nebo základních metedatech jako klíčová slova, název, popis a autor, také lze hledat podle značky, hodnocení a GPS souřadnic. Možnosti jsou tak proti plnohodnotnému hledání velmi omezené, ale za to rychle přístupné. Samozřejmě „Hledání“ a „Filtr“ jsou i v novém Zoneru.

políčko pro rychlé hledání v průzkumníku

Panel rychlých úprav

V Editoru je nejviditelnější novinkou boční panel rychlých úprav – velmi připomíná panel z RAW modulu. Najdete na něm histogram, šoupátka pro opravu expozice, vyvážení bílé, sytost a živost a tonální křivku. Panel má několik výhod. Technicky vzato, provádíte všechny tyto úpravy najednou a až když jste spokojení, výsledek tlačítkem na konci panelu aplikujete. To znamená, že úpravy mohou být teoreticky kvalitnější, protože „mezivýpočty“ mezi úpravami mohou probíhat ve vyšší přesnosti – nezaokrouhlovat jako při jednotlivých úpravách, kdy se po každé musí vypočítat celočíselná hodnota barvy. Jestli tomu tak opravdu je netuším, bohužel jsem nemohl srovnat výstup bočního panelu s výsledkem při použití úprav samostatně – za prvé se algoritmus některých úprav liší a také nevím, v jakém pořadí se úpravy na fotografii počítají. A pokud nejdříve uděláte kontrast a pak vyvážení bílé, dostanete jiný výsledek než při opačném pořadí. I tak bych ale při úpravách jednoznačně preferoval boční panel, je pohodlný. Aktualizace: Dle oficiální informace od Zoneru se výpočty úprav v rychlých úpravách (boční panel) počítají všechny najednou a na s plovoucí desetinou čárkou (vysoká přesnost výpočtu), k „zaokrouhlení“ na celočíselné barvy dojde až na konci. To je jednoznačné plus pro boční panel a pokud budete chtít na fotografii aplikovat víc než jednu úpravu, určitě ho využijte. V praxi tak třeba v přechodu v obloze nevznikne tolik „proužků“. Jedině snad že v křivce chybí histogram na pozadí pro lepší orientaci.

nový boční panel editoru s Rychlou úpravou

Již jsem zmínil, že některá šoupátka se chovají trochu jinak než stejně pojmenovaná v samostatných úpravách. Týká se to hlavně projasnění stínů a ztlumení světel, které na bočním panelu fungují subjektivně lépe – nelezou tolik do středních tónů a nejsou tak lokální, takže fotografie nezašedne. Také zřetelnost (efekt lokálního kontrastu) je konečně v editoru a funguje, což je podstatná změna k lepšímu. V Zoneru 14 byla zřetelnost jen v RAW modulu a prakticky nic nedělala. Nyní je i v RAW účinnější.

Rychlé filtry

Druhou záložkou v bočním panelu editoru jsou rychlé filtry – evidentně se Zoner inspiroval u výrobců fotoaparátů a popularitou Instagramu. V seznamu najdete například polaroid, lomo či cross process. Stačí přes daný filtr přejet myší a zobrazí se malý náhled efektu na snímku, po kliknutí se upraví fotografie v plné velikosti – ale ne na trvalo, jen pro posouzení. Chcete-li úpravu opravdu použít, potvrdíte ji tlačítkem na konci panelu. Některé filtry se dokonce chovají jako dočasná vrstva a můžete je tak maskovat pomocí dodatečných výběrů a nebo snižovat jejich krytí. To je dobře, protože jiné možnosti nastavení rychlé filtry nemají. Bohužel ne všechny flitry fungují jako dočasná vrstva.

rychlé filtry s okamžitým náhledem

Na boční panel se také přesunulo nastavení některých starších nástrojů. Konkrétně vkládání symbolu a textu nyní zobrazuje nastavení na záložce bočního panelu a ne jako překážející okno. Dva nové nástroje – tilt-shift a vložení tvaru – mají své nastavení také v záložce bočního panelu. Bohužel tak vzniká trochu zmatek, kdy část nástrojů nastavíte v panelu s nastavením nástroje a část jinde.

nastavení nastroje vložení symbolu se přesunulo do bočního panelu

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    27.10.2012 13:06

    Vedle Fotošop a Lightroomů frčím léta i v Zoneru. Ze všech uvedených je Zoner daleko nejlepší na správu portfolia, například. V tom nemá konkurenci, netrumfne ho ani Fotošopa, byť s Bridge. V Zoneru je všechno na jedno kliknutí, pohromadě, logika a z toho pramenící uživatelská přívětivost je u něj opravdu prvotřídní. Tí to ale, všechno, končí. Napčříklad tonální úpravy jsou v Zoneru téměř nepoužitelné, takové ty hlášky typu zesvětli nebo ztmav, tak s tím si mohou jít tvůrci leda chcuhnout na sklo. Ve verzi 15 se objevila, v sekci editace, napravo od fotky, nabídka předdefinovaných filtrů, jako například polaroid, černobílá, deštivý den a podobně, které, počítám spousta lidí využije pro úpravu fílingu fotky a já nejsem vůbec proti. Co je ale, na těchto filtrech mizerné, je, že jsou napevno dané. Autoři se, zřejmě, nechali inspirovat sadami plugínů s podobnou tématikou od firmy Nik Software, konkrétně sadou Color Efex Pro, kde je, těchto filtrů daleko více ale cvo hlavně, jsou volně seřizovatelné, tedy přímo při práci s nimi lze jejich parametry libovolně nastavovat a dosahovat tak naprosto dokonalých a přesných výsledků. především oceňuji velkou variabilitu nastavení při práci s kontrasty všeho druhu. To Zoner neumí a pravdu povediac to neumí ani Fotošopa nebo Lightroom. Do všech tří softwérů ale lze NIK plugíny velmi snadno zamontovat a používat je bez omezení. Celkově bych řekl, že se zoner ani nesnaží stále lépe pomoci fotografům, ale že se stále víc a víc podbízí různým kýčařům, byť nikdo nikoho do používání různcýh "kurvítek" fotek, nenutí. V podstatě bych řekl, že by mi výrazně víc vyhovovalo, kdyby se tvůrci Zonera snažili udělat něco s přesností nastavování kontrastu, jasu a podobných parametrů. Celkově je, sice Zoner dost daleko za Fotošopou, ale je jednoduchý, není drahý a pro drtivou většinu fotografující veřejnosti bude stačit.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram