Novinky v Zoner Photo Studio 15
Zoner nedávno představil novou verzi svého univerzálního programu na správu a úpravy fotografií – Zoner Photo Studio 15. V článku se podíváme na novinky které přináší. Těch velkých sice není mnoho, o to užitečnější ale mohou být. Vyplatí se upgradovat?
Tilt-shift
Nástroj který se sice jmenuje jako jeden druh objektivů, nemá s nimi ale moc společného. V podstatě jde o nástroj k vytváření efektu miniatury (simulování hloubky ostrosti) známého z fotoaparátů. V jednom pruhu zůstane snímek ostrý a na obě strany se čím dál tím víc rozostřuje. Ovšem nad veškerým nastavením máte plnou kontrolu – můžete určit kde a jak bude natočená ostrost, jak široká bude, jak rychlá a výrazná bude neostrost. Efektu miniatury přispívá možnost zvýšit světlost a saturaci. Zajímavým vylepšením je nastavení odlesků – světlých koleček v neostrosti simulujících bokeh objektivu.
Tilt-shift efekt nastavíte v bočním panelu a následně úpravu potvrdíte. Bohužel se na rozdíl od třeba přechodového filtru nechová jako dočasná vrstva, a tak nemůžete extra maskovat některá místa. Naopak výhodou je, že tilt-shift efekt můžete zahrnout do hromadného filtru a nebo přes správce použít na více fotografií najednou.
Vložení tvaru
Nečekejte vektorovou grafiku. Jednoduše si v nastavení tohoto nástroje vyberete, jaký tvar chcete vložit a namalujete ho – do dočasné vrstvy. Dodatečně tvaru změníte parametry: bravu, linku, rozměry a protože se jedná o dočasnou vrstvu také krytí, režim, efekty dočasné vrstvy jako třeba stín a můžete i maskovat. Když jste spokojení, potvrdíte úpravu čímž dočasnou vrstvu sloučíte. Teprve pak můžete vkládat další tvar a původní je již nedílnou součástí rastrového obrazu. Na tvorbu komiksů je ale Zoner ideální.
Mapování tonality (HDR)
V tvorbě HDR mapováním tonality přibyla volba mezi jasovou a kontrastní metodou. Ve starším Zoneru byla jen jasová metoda. Kontrastní je… jiná. Těžko popsat efekt, protože mapování tonality velmi závisí na použité fotografii a nastavení. Kontrastní metoda ale není tak lokální jako jasová, úprava je tak v globálu trochu citlivější a nesklouzává tolik k omalovánkám – pokud samozřejmě nenastavíte krajní hodnoty. Níže ukázkový výřez právě v krajním nastavení pro ukázku rozdílu metod:
Co se týče zrychlení generování HDR pomocí výpočtů na grafické kartě, na svém notebooku jsem stopkami měřitelné zrychlení nepozoroval. Záleží ale také na výkonnosti grafické karty a mobilní Nvidia 9300M není žádný rychlík.
Další změny
Další změny jsou spíše drobné. Například úprava expozice má jinou (lépe fungující) podobu – převzatou z bočního panelu, nebo retušovací štětec a klonovací razítko, které ukazuje nabranou oblast i když zrovna nemalujete. Zajímavé může být pro někoho vytváření 3D fotografií, které nyní kromě anaglyfů ukládá také snímky vedle sebe (pro šilhání) nebo v MPO souboru pro 3D televize. Změnou která se netýká úpravy fotografií, ale spíše případů kdy fotografie upravit nejdou, je integrace kontaktního formuláře technické podpory. Najdete ho v menu nápovědy.
Vyplatí se upgrade na Zoner 15?
Mohu říci jen svůj osobní názor, který nechci nikomu vnucovat. Je již několik let stejný. Z verze 14 na 15 za plnou cenu bych neaktualizoval, ovšem za mezigenerační upgrade dáte jen 799kč, což vlastně při během dvou upgradů vyjde skoro stejně, jako kdybyste jeden vynechali. A za tuto cenu už se dá o aktualizaci uvažovat. Pokud máte stále Zoner 13, pak už vám nová verze nabídne dost zlepšení a nový Zoner 15 zakoupíte ve verzi PRO (o Home ani neuvažujte) upgradem ze starších verzí za 1299kč. Zcela nová licence Zoner 15 stojí 1499kč. Každopádně Zoner 15 je zase o trochu přívětivější a lépe vás provede celým procesem zpracování fotografií (množné číslo) od připojení fotoaparátu po publikaci.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruVedle Fotošop a Lightroomů frčím léta i v Zoneru. Ze všech uvedených je Zoner daleko nejlepší na správu portfolia, například. V tom nemá konkurenci, netrumfne ho ani Fotošopa, byť s Bridge. V Zoneru je všechno na jedno kliknutí, pohromadě, logika a z toho pramenící uživatelská přívětivost je u něj opravdu prvotřídní. Tí to ale, všechno, končí. Napčříklad tonální úpravy jsou v Zoneru téměř nepoužitelné, takové ty hlášky typu zesvětli nebo ztmav, tak s tím si mohou jít tvůrci leda chcuhnout na sklo. Ve verzi 15 se objevila, v sekci editace, napravo od fotky, nabídka předdefinovaných filtrů, jako například polaroid, černobílá, deštivý den a podobně, které, počítám spousta lidí využije pro úpravu fílingu fotky a já nejsem vůbec proti. Co je ale, na těchto filtrech mizerné, je, že jsou napevno dané. Autoři se, zřejmě, nechali inspirovat sadami plugínů s podobnou tématikou od firmy Nik Software, konkrétně sadou Color Efex Pro, kde je, těchto filtrů daleko více ale cvo hlavně, jsou volně seřizovatelné, tedy přímo při práci s nimi lze jejich parametry libovolně nastavovat a dosahovat tak naprosto dokonalých a přesných výsledků. především oceňuji velkou variabilitu nastavení při práci s kontrasty všeho druhu. To Zoner neumí a pravdu povediac to neumí ani Fotošopa nebo Lightroom. Do všech tří softwérů ale lze NIK plugíny velmi snadno zamontovat a používat je bez omezení. Celkově bych řekl, že se zoner ani nesnaží stále lépe pomoci fotografům, ale že se stále víc a víc podbízí různým kýčařům, byť nikdo nikoho do používání různcýh "kurvítek" fotek, nenutí. V podstatě bych řekl, že by mi výrazně víc vyhovovalo, kdyby se tvůrci Zonera snažili udělat něco s přesností nastavování kontrastu, jasu a podobných parametrů. Celkově je, sice Zoner dost daleko za Fotošopou, ale je jednoduchý, není drahý a pro drtivou většinu fotografující veřejnosti bude stačit.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.