PhotoHint 18: Lensbaby

Jednoho dne se americký fotograf Craig rozhodl, protože byl nespokojen s výrobky běžně prodávanými, vyrobit si vlastní objektiv. Proto na jednu stranu kousku hadice podobné té od vysavače nasadil čočku a na druhou upevnil bajonet pro tělo kinofilmového fotopřístroje. Tak vznikl objektiv Lensbaby. Jak vlastně systém Lensbaby funguje a co s ním lze vyfotit?

Jednoho dne se americký fotograf Craig rozhodl, protože byl nespokojen s výrobky běžně prodávanými, vyrobit si vlastní objektiv. Pro kreativní fotografování, při kterém využíval zvláštních efektů a to především optické neostrosti, mu tilt objektivy připadaly předražené. Fotopřístroj Holga, který také používal, má omezené funkce, a proto na jednu stranu kousku hadice podobné té od vysavače nasadil čočku, a na druhou upevnil bajonet pro tělo kinofilmového fotopřístroje. Tak vznikl objektiv Lensbaby a později celá společnost stejného jména.

Jak vlastně lensbaby funguje? Rovina ostrosti není po celé ploše fotografie, můžeme s ní posunovat podle náklonu předního členu objektivu. Část snímku je tedy ostrá, a část je v neostrosti. Toho dosáhneme také třeba pomocí různých změkčovacích filtrů a nebo soft objektivů, ale při práci s lensbaby můžeme ostrostí a nebo neostrostí pohybovat po ploše snímku.

Prvním z dnes již celé řady objektivů lensbaby byl model Muse. Od samého začátku jsou lensbaby vyráběny s bajonety pro Nikon, Canon, Olympus, Minolta Manual, Sony Alfa, Pentax a Leica R.

Zaostřování u tohoto objektivu se dosáhne stlačením měchu, změna ostrosti nakloněním měchu do strany. Objektiv nekomunikuje s fotopřístrojem, vše se nastavuje manuálně. Ohnisková vzdálenost je 50 mm, u prvních výrobků byla pouze jedna čočka, od verze 2.0 je již použit dvoučlen. U první verze byla maximální světelnost F2,8, od verze 2.0 a 3G se zvýšila na F2. Clonový kroužek ovšem na objektivu nenajdete, u lensbaby se clonové prstence vkládají dovnitř objektivu.

Práce s tímto objektivem byla náročná na přesné naklonění a zmačknutí měchu, vyžadovala proto trénované ruce. Každé puštění objektivu znamenalo návrat do původního stavu.

Pro lehčí manipulaci byl vyvinut model Control Freak (3G).

Pomocí tří šroubů a držáku se závity lze pohodlně a přesně doladit velikost a polohu rozostření, k detailnějšímu zaostření slouží otočný prstenec v přední části objektivu. To je velice příjemné třeba při makrofotografii.

Od roku 2009 se vyrábí nová řada objektivů lensbaby s mnoha zlepšeními. Tím nejdůležitějším je kloubová verze Composer.

Tělo objektivu je tvořeno koulí usazenou v objímce. Ta je osazena dvěma kroužky. Přední kroužek umožňuje přesné zaostření, zadní fixuje rovinu rozostření. Tento objektiv je standardně dodáván s optikou Double Glass. Všechny nové verze lensbaby mají možnost výměny vnitřní optiky pro různé efekty a kvalitu obrazu.

Dvoučočkový skleněný objektiv Double Glass s ohniskem 50 mm nabízí středovou ostrost s minimální difusí pro všechny clony (f 2–22).

Jednočočkový objektiv je podobný optice starých přístrojů. Hodí se pro portréty a výtvarné měkké záběry. Má výrazné optické vady. Ohnisko je 50mm jako u ostatních objektivů.

Nejměkčeji pracuje plastová optika, což je čočka z umělé hmoty bez MC vrstev.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram