Test digitální zrcadlovky Canon EOS 7D
Po úspěšném modelu EOS 50D představil letos Canon další novou digitální zrcadlovku, která nese označení EOS 7D. Nejde ale ani tak o nástupce modelu EOS 50D, jako spíše o zcela nový model, možná i modelovou řadu, která bude reprezentovat to nejlepší, co Canon v kategorii zrcadlovek s čipem formátu APS-C dokáže. Nebo alespoň EOS 7D takovým vrcholem zatím je.
Funkce
Jak již bylo řečeno v úvodu, tak se Canon EOS 7D drží firemní koncepce, což platí i pro funkce a způsob ovládání. Většina funkcí je tak shodná s předchozím modelem 50D, čeština je již samozřejmostí a samotný fotoaparát pohání hned dvojice špičkových obrazových procesorů DiGIC čtvrté generace. Vyřešen byl také jeden z posledních drobných nedostatků předchozích modelů v podobě malého rozsahu korekcí expozice. Prakticky všechny předchozí modely umožňovaly korekce pouze v rozsahu ±2 EV ale u EOS 7D je to již dostatečný rozsah ±5 EV.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
To je ale jen pomyslná špička ledovce a Canon EOS 7D je vybaven celou řadou dalších zajímavých funkcí a to jak zcela nových, tak vylepšených původních. Především je to vynikající 19-ti bodový systém automatického zaostřování, který je navíc doplněn informací o poloze fotoaparátu. Pokud tedy máte fotoaparát otočen naležato a zvolen levý krajní zaostřovací bod, tak když jej otočíte na výšku, tak se zvolený bod přesune tak, aby byl opět aktivován levý krajní bod. Body se mohou přesouvat i při lehkém náklonu do stran a také při naklonění dopředu a dozadu. Informace o poloze fotoaparátu se využívá také při aktivaci digitální vodováhy v režimu živého náhledu (taktéž ve dvou osách). Vše je názorně zobrazeno na ukázkových obrázcích č. 25 až 27. Samotný autofokus se pak v praktickém nasazení projevil jako opravdu přesný i mimořádně citlivý a spolehlivý a to i za zhoršených světelných podmínek. Pokud by si jej však přesto chtěl některý uživatel detailně nastavit podle svých potřeb, pak je tu k dispozici i zajímavá funkce korekce zaostření.
Dnes už je u nových fotoaparátů samozřejmostí i možnost natáčení videosekvencí. Tak je tomu i u Canonu EOS 7D, který zvládá nejen režim živého náhledu ale i videosekvenci v plném rozlišení Full HD, tedy 1920×1080 obrazových bodů a to rychlostí až 30 snímků za vteřinu. Pro kvalitní zvukový záznam je k dispozici nejen interní mikrofon ale i konektor pro připojení externího stereofonního mikrofonu. Při přehrávání videosekvence na LCD monitoru fotoaparátu je k dispozici i možnost střihu, kdy si velmi snadno můžete odstřihnout případné zbytečné pasáže a výrazně tak šetřit místo na paměťové kartě. Je totiž nutno mít na paměti, že video ve Full HD rozlišení zabírá skutečně hodně velký datový prostor. Jedna minuta záznamu ve Full HD vám zabere řádově několik stovek MB. Vynahradí vám to však v okamžiku, kdy si takové video pustíte na LCD nebo plazmovém televizoru (video lze stáhnout zde).
Nejen pro sportovní fotografy je také velmi důležitým parametrem rychlost sériového snímání fotografií. Maximální hodnotou je 8 snímků za vteřinu a vyrovnávací paměť pobere něco kolem stovky snímků ve formátu JPEG a nebo cca 15 snímků ve formátu RAW. Přesné hodnoty pak závisejí i na použité paměťové kartě, respektive hlavně na její rychlosti zápisu dat. Osobně se ale domnívám, že pokud nehodláte pořizovat skutečně dlouhé série snímků, je vyrovnávací paměť dostatečně velká na naprostou většinu situací, i když použijete pomalou a levnou paměťovou kartu.
![]() |
![]() |
Zcela nový je také systém měření expozice, nazvaný Focus Colour Luminance (iFCL). Měří nejen jas ale i barvu fotografované scény celkem v 63 zónách. Systém je řešený jako dvouvrstvý, s citlivostí zvlášť na různé barvy. Jedna vrstva je citlivá na červenou a zelenou, druhá pak na modrou a zelenou. Stanovení expozice je tak velmi přesné a při výpočtu bere v úvahu i vzdálenost od objektu, naměřenou zaostřovacím systémem. Expoziční čas je pak nastavitelný v rozmezí 1/8000 až 30 sekund. Nechybí samozřejmě ani režim pro trvale otevřenou závěrku.
Novinkou je i bezdrátové ovládání až tří externích blesků a to bez jakéhokoli dalšího příslušenství. Komunikaci zajišťuje vestavěný blesk. Prostě jen vše nastavíte na bezdrátovou komunikaci a externí blesk postavíte (na speciálním podstavci) kam potřebujete a je to. Žádné kabely ani speciální odpalovače.
Za zmínku pak stojí ještě například integrovaná korekce vinětace. Fotoaparát má ve vnitřní paměti nahranou databázi objektivů Canon a po nasazení objektivu ho automaticky identifikuje a aplikuje příslušnou korekci. Pokud objektiv vyměníte za jiný, celý cyklus se automaticky opakuje a přenastaví hodnoty pro nový objektiv. Výborná je i možnost vložení elektronického podpisu fotografie. Popis, například jméno a web autora napíšete v menu fotoaparátu a ten jej pak automaticky vkopíruje do dat Exif každého snímku.
Jistě by se našly ještě další skvělé funkce ale závěrem už snad jen podotknu, že výbava Canonu EOS 7D je v tomto ohledu opravdu vynikající. Jedinou drobnou muškou na kráse je snad jen fakt, že při slabém osvětlení si autofokus stále ještě vypomáhá stroboskopickým blikáním vestavěného blesku, což je velmi nepříjemné, zvláště v případě fotografování osob. Přitom by stačilo jen doplnit svítivou diodu, tak jak je to běžné u jiných přístrojů.







Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórupěkná recenze.
1200ZZR: Je to ve stinu a nekontrastni ale sum tam na svem Eizo taky nevidim.
Petr: Jasne ze vim co tam je, Polska geocache, kterou jsem samozrejme odlovil, vetne nedaleke Earthcache .... ;o)
jen si rýpnu, bezdrátové ovládání externích blesků bez jakéhokoli dalšího příslušenství... to uměla Minolta už před lety ;)
Kapsa, Petr:
Mám asi rok starý Eizo (až mě překvapilo kolik šumu jsem našel na starých fotkách, které jsem dřív na starém monitoru považoval za bezvadné) a když se podívám u poslední fotky na tmavé lesy v pozadí vidím růžovofialový nádech, takové skvrnky tam kde by měla být jen šedá..Něco jako vyžehlený barevný šum, sice ne zrnitý, ale pozůstatek jeho barvy.. Nevím, možná jen jem moc kritický proto že to nej od Canonu v malém formátu. Ale jak říkám, jen názor...
Jo, když se někdo hodně snaží, tak na 100% výřezu najde nějaký náznak šumu v temných stínech i při ISO 100. Ale když si uvědomí, že takový výřez z 12MPix zrcadlovky znamená zvětšeninu cca 1m šířky, tak by se měl (pokud je duševně normální) zase vrátit na zem.
Zinedi:
Za prvé jsem se nesnažil hledat, bylo to první co mě při postupném stahování fotky na obrazovce praštilo do očí, čekal jsem tak ISO 800 a překvapilo mě ISO 100. Za druhé u konkurence něco podobého nevidím a když mám dát 40tis za tělo tak si podobných věcí všímám.
Za třetí občas nějaký ten výtisk šířky 1m udělám. To ale asi málokdo z čehož vyplývá za čtvrté, že asi lépe trochu méně megapixelů a méně šumu (což potvrdilo i dpreview u EOS50 vs EOS40)
No tak já jsem si teď to ISO 200 taky stáhl v plném rozlišení a žádný šum tam nevidím - asi nevíš, co je šum. Jestli si myslíš, že by větší barevné plochy měly být plastové jednobarevné, tak jsi vedle. Já bych ti mohl ukázat, co je vidět na 1.5m zvětšenině z kinofilmu (čemuž odpovídá 18Mpix 7D), kterou mám doma.
Zinedi: V práci na notebooku to taky nevidím. Doma na Eizu jo. I na fotce stromu. Na stejném monitoru u fotek od konkurenčních foťáků to nevidím. Ani u podobně koncipovaných fotek.
S kinofilmem nic neporovnávám, jen s foťáky stejné kategorie za podobnou cenu.
Dobrá, dobrá, pořídím si Eizo, abych mohl lépe hledat šum. A začnu u Olympusů - tam se hledá nejsnáze :-).
Recenze je i celkem slušná, nicméně i dost věcí se mi nelibilo, tím myslím na recenzi, ne na fotáku. První věc je přílišná vyjadřovací "familiérnost" použitá ve vyjadřování. Formulace jako "Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky." nebo "Jak to však dopadlo v praxi?" se výborně hodí do mluveného projevu před auditoriem, nicméně v psaném projevu působí jako jiný literární žánr a ne objektivní zpráva. Podobná familiérnost platí o používání formy my, renomované zdroje používají "my" výhradně ve významu "my - tým v redakci" a nikdy ve významu "my - vypravěč a čtenář". Také některé body byly značně subjektivní napřiklad pasáž o objektivech. Vůbec jsem se nedověděl, jaké jsou rozdíly v obrazové kvalitě EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS a EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM, je jasné že USM bude výrazně ryhlejší, ale ani slovo o kolik. A to, že je příliž drahý je také zpochybnitelné. Mnohé sety snad kromě tech nejlevnějších jsou sestavovány tak, že neslevová cena objektivu v setu se pohybuje mezi 1/3 a 1/2 ceny těla. V podobné kategori je 5DMk2 s telem za 57999 a EF 24-105mm f/4L IS USM je v ceně 27999 (ceny u oehlingu, ale jinde jsou podobné). Takže recenze spíše horší, ale foták je skvělý a bylo o čem psát.
Jen bych chtěl říci, že HD video, Full HD tím spíš, není jen o kvalitě grafické karty. U videa stejně všechny výpočty probíhají v procesoru, nějaký P4 se nechytá, je třeba každopádně dvoujádro, pracující na vyšším kmitočtu a hlavně pak, pokud by se to někomu nepodařilo kvalitně rozchodit, tak mu zřejmě bude chybět kvalitní video kodek. Dnes je asi nejlepší ucelený balík kodeků Combined Community Codec Pack alias CCCP. Více si najděte na netu. Ale vřele doporučuju.
Presne tak...bohuzel vetsinou se HD video akceleruje procesorem a nevyuziva se potencialu grafickeho procesu jenz je nesrovnatelne vykonejsi :(
Jinak s pouzit kodeku CCCP to neni zase az tak spatne na P4...mel by rozchodit 720p (no na tohle video se asi nechyta)
Dalsi faktor je take zpusob komprese,...urcite je rozdil .mkv nebo .avi (kontejnery) v porovnani ciste HD videa pro HD prehravace na BR discich...a to nemluvim jeste o H264 vs. MJPG
Co me ale dostalo bylo pred par dny porovnani videa 1080p na levnem notebooku s integrovanou grafikou 4500MHD v porovnani s mym Core 2 duo...integrovana grafika (jedna z nejslabsich co lze poridit) si s tim mnohem lepe poradila nez muj procesor (a to nemluvim o nevyuzitem potencialu moji grafiky GF 7600 :( )s tim ze pri rychlych scenach se trochu zpozdil obraz oproti zvuku
Taffey. to je situace tak 2-3 roky stará, kdy video počítal procesor. V současnosti, všechny moderní karty (snad kromě integrovaných grafik Intelu, ale to je v podstatě pouze korporátní záležitost.) mají silnou podporu videa. pokud video zatěžuje počitač stačí levná (ale moderní) GK jako např. ATI Radeon HD 4350 za 700Kč, (nevím přesně od jakého čipu má silnou podporu nvidia) a driver pošle přimý stream do GK, která spočte obrazovku. Z full HD a kodekem H264 je pak zátěž procesoru na 3%
No, já mám ATI HD 4800 1GB a zatěžuje mi to processor (při full-screen 1920x1080 režimu) těch 40-45%. Přehrát mi to jde v QuickTime (free-verze), WinMediaPlayer a Nero 8. Všude to jde hladce, ale zatěžuje CPU. Jak bych měl dosáhnout větší spolupráce graf. karty (aniž bych musel instalovat CCCP, které ve mně nevzbuzují důvěru - aby to nebyla Putinova pomsta)?
Zkus si nainstalovat posledni verzi kmplayeru ze stahuj.cz...po zkusenostech z vetsiny prehravacu, nejlepe akceleruje HD videa...obsahuje take potrebne kodeky, takze nemusis nic navic instalovat...predtim jsem mel rok starou verzi tohoto prehravace a 1080p se mi sekala...s touto posledni mi 1080p vytezuje procesor na 40-60 procent...
zinedi. Asi ti neporadím, potože už několik let nepoužívám windows ale linux a o windowsím světě už moc nevím. A před lety jsem na windowsech stejně používal vlc a kmplayer, což jsou stejně porty linuxových přehrávaču do windowsů, takže je používám pořád. Odhaduji, že to je nějaký binec v kodekách a ve spolupráci kodeku s driverem grafiky.
KMPlayer je dobrý (líbí se mi, že má interní kodeky), jede to v něm dobře, ale CPU taky zatěžuje cca 45%.
lertimir: recenze je vyborna! Nejsme na serveru pro mastodonty, recentuji se zde fotaky a nikoliv recitacni rozhlasova vystoupeni umelcu ve vysilani Ceskeho rozhlasu - stanice Vltava
Jen nevím proč nemá alespoň takovéto ostření a stoprocentní hledáček 5dmkII :(
---------------.)
http://fotohemala.cz
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.