Test digitální zrcadlovky Canon EOS 7D

Po úspěšném modelu EOS 50D představil letos Canon další novou digitální zrcadlovku, která nese označení EOS 7D. Nejde ale ani tak o nástupce modelu EOS 50D, jako spíše o zcela nový model, možná i modelovou řadu, která bude reprezentovat to nejlepší, co Canon v kategorii zrcadlovek s čipem formátu APS-C dokáže. Nebo alespoň EOS 7D takovým vrcholem zatím je.

Čip

Základním prvkem samotného těla každé digitální zrcadlovky je však její snímací čip. V případě modelu Canon EOS 7D je jím senzor osvědčeného typu CMOS z dílen samotného Canonu, formátu APS-C o rozměrech 22,3×14,9 mm. Plocha čipu je menší než plný formát kinofilmového políčka a ohnisko použitého objektivu je tak nutno vynásobit faktorem x1,6 pro získání ekvivalentního rozsahu. Poměr stran je tak obvyklých 3:2 a maximální efektivní rozlišení je 18 megapixelů, což je 5184×3456 obrazových bodů. Citlivost ISO lze nastavit v rozmezí ISO 100 až 6400, přičemž v uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu až na hodnotu ISO 12800, což je v tento okamžik u fotoaparátů s čipem APS-C rekordní hodnota. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG a RAW (14-ti bitový) a to v několika velikostech, případně mírách komprese. Vše snadno definovatelné v uživatelských funkcích.

Obrázek č. 15 - Obvyklá testovací noční scéna Obrázek č. 16 - 100% výřezy
Obrázek č. 17 - citlivost ISO 3200, čas 1/1000s a clona f/8
Obrázek č. 18 - citlivost ISO 6400, čas 1/2000s a clona f/8 Obrázek č. 19 - citlivost ISO 12800, čas 1/4000s a clona f/8

Jak to však dopadlo v praxi? Na ukázce č.15 je obvyklá testovací noční scéna v plném rozlišení. Snímek byl složen ze dvou polovin snímků, pořízených s odlišným vyvážením bílé barvy. Automatika si s umělým osvětlením poradila velmi dobře a znatelný je snad pouze velmi lehký nádech do červena. Nicméně žádná automatika není dokonalá a jako u všech ostatních digitálních fotoaparátů i zde platí, že dobře nastavené vyvážení bílé barvy je základem snímku a to ať už toto nastavení provádíte přímo ve fotoaparátu nebo dodatečně při zpracování formátu RAW. Mnohem zajímavější však je srovnání míry nežádoucího šumu ve fotografiích pořízených různými citlivostmi ISO. Toto srovnání najdete na ukázce č.16 v podobě 100% výřezů ze zkušební scény, vyfotografované všemi dostupnými citlivostmi ISO. Z výsledků je viditelné, že až po citlivost ISO 1600 je výsledek vynikající. Při ISO 3200 je už znát mírný nárůst neostrosti i šumu a při citlivostech ISO 6400 a 12800 se ještě přidává desaturace snímku a razantnější nárůst šumu. Výsledek lze celkově považovat za vynikající a jak je vidět, tak i u zrcadlovek se snímačem APS-C je ještě možné zvyšovat obrazovou kvalitu. Pro ilustraci ještě přidávám tři další snímky v plném rozlišení, pořízené při denním světle za špatného počasí, pořízené při trojici nejvyšších dostupných hodnot ISO.

Obrázek č. 20 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky užitím DXO analýzyDIWA LABs, jehož jsme partneři. Pro srovnání jsem vybral dva sice dnes již mírně postarší, ale přece jen stále aktuální modely. Konkrétně Nikon D300 a Sony Alpha 700. V prvním srovnání, které najdete na ukázce č.20 je porovnání míry šumu při jednotlivých citlivostech ISO u všech tří modelů digitálních zrcadlovek. Tady si vede nový Canon EOS 7D velmi dobře a výsledky jsou lepší, než u největšího konkurenta v podobě Nikonu D300. Rozdíl sice není nijak zásadní, ale viditelný je a to především u nejvyšších citlivostí ISO. Naopak mírně lépe vychází model od Sony, ale tady je třeba brát v úvahu fakt, že je v jednotlivých barevných kanálech poměrně dost nestabilní a také že ztrácí detaily kresby obrazu.

Obrázek č. 21 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Dalším zajímavým testovaným parametrem je odstup samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu. Výsledek najdete na ukázce č.21 a na první pohled je zřejmé, že se tady situace opakuje, i když rozdíly jsou ještě méně výrazné. Canon EOS 7D opět vychází maličko lépe než konkurent ze stáje Nikonu a naopak o trošku hůře, než zrcadlovka od Sony. Nicméně rozdíl je malý a v případě Sony je nutné opět brát v úvahu nestabilitu v jednotlivých barevných kanálech.

Obrázek č. 22 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Stejná situace se pak opakuje i v případě laboratorního testu dynamického rozsahu čipu. Nakonec se ale ještě podíváme na laboratorní výsledky testu nejvhodnějších základních objektivů, které najdeme na ukázce č.23. Tady jsem pro srovnání vybral již zmíněný objektiv Canon EF-S 15–85mm f/3,5–5,6 IS USM, Nikon 16–85mm f/3,5–5,6 G ED VR a Carl Zeiss 16–80mm f/3,5–4,5 ZA. Tady objektiv pro Sony jasně vede, v těsném závěsu je pak základní objektiv od Nikonu. Objektiv pro Canon sice podává také dobré výsledky, ale pouze ve střední části clonových čísel. Tady je třeba brát v úvahu také cenu, kdy objektiv Sony je nejdražší a Nikon nejlevnější.

Obrázek č. 23 - Graf ostrosti základních objektivů

Celkově pak lze říci, že Canon EOS 7D dosahuje vynikajích výsledků v obrazové kvalitě a to jak s ohledem na šum, tak i dynamický rozsah a odstup signálu od šumu. Základní objektiv pak také podává slušný výkon, nicméně tady má konkurence pořád ještě mírně navrch a to i s ohledem na cenu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    17.12.2009 22:16

    pěkná recenze.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    17.12.2009 22:19

    1200ZZR: Je to ve stinu a nekontrastni ale sum tam na svem Eizo taky nevidim.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    17.12.2009 22:20

    Petr: Jasne ze vim co tam je, Polska geocache, kterou jsem samozrejme odlovil, vetne nedaleke Earthcache .... ;o)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    17.12.2009 22:23

    jen si rýpnu, bezdrátové ovládání externích blesků bez jakéhokoli dalšího příslušenství... to uměla Minolta už před lety ;)

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    17.12.2009 22:56

    Kapsa, Petr:
    Mám asi rok starý Eizo (až mě překvapilo kolik šumu jsem našel na starých fotkách, které jsem dřív na starém monitoru považoval za bezvadné) a když se podívám u poslední fotky na tmavé lesy v pozadí vidím růžovofialový nádech, takové skvrnky tam kde by měla být jen šedá..Něco jako vyžehlený barevný šum, sice ne zrnitý, ale pozůstatek jeho barvy.. Nevím, možná jen jem moc kritický proto že to nej od Canonu v malém formátu. Ale jak říkám, jen názor...

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    18.12.2009 10:07

    Jo, když se někdo hodně snaží, tak na 100% výřezu najde nějaký náznak šumu v temných stínech i při ISO 100. Ale když si uvědomí, že takový výřez z 12MPix zrcadlovky znamená zvětšeninu cca 1m šířky, tak by se měl (pokud je duševně normální) zase vrátit na zem.

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    18.12.2009 14:08

    Zinedi:
    Za prvé jsem se nesnažil hledat, bylo to první co mě při postupném stahování fotky na obrazovce praštilo do očí, čekal jsem tak ISO 800 a překvapilo mě ISO 100. Za druhé u konkurence něco podobého nevidím a když mám dát 40tis za tělo tak si podobných věcí všímám.
    Za třetí občas nějaký ten výtisk šířky 1m udělám. To ale asi málokdo z čehož vyplývá za čtvrté, že asi lépe trochu méně megapixelů a méně šumu (což potvrdilo i dpreview u EOS50 vs EOS40)

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    18.12.2009 14:18

    No tak já jsem si teď to ISO 200 taky stáhl v plném rozlišení a žádný šum tam nevidím - asi nevíš, co je šum. Jestli si myslíš, že by větší barevné plochy měly být plastové jednobarevné, tak jsi vedle. Já bych ti mohl ukázat, co je vidět na 1.5m zvětšenině z kinofilmu (čemuž odpovídá 18Mpix 7D), kterou mám doma.

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    18.12.2009 15:23

    Zinedi: V práci na notebooku to taky nevidím. Doma na Eizu jo. I na fotce stromu. Na stejném monitoru u fotek od konkurenčních foťáků to nevidím. Ani u podobně koncipovaných fotek.
    S kinofilmem nic neporovnávám, jen s foťáky stejné kategorie za podobnou cenu.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    18.12.2009 15:37

    Dobrá, dobrá, pořídím si Eizo, abych mohl lépe hledat šum. A začnu u Olympusů - tam se hledá nejsnáze :-).

  • Radomír Palovský
    Radomír Palovský
    18.12.2009 21:06

    Recenze je i celkem slušná, nicméně i dost věcí se mi nelibilo, tím myslím na recenzi, ne na fotáku. První věc je přílišná vyjadřovací "familiérnost" použitá ve vyjadřování. Formulace jako "Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky." nebo "Jak to však dopadlo v praxi?" se výborně hodí do mluveného projevu před auditoriem, nicméně v psaném projevu působí jako jiný literární žánr a ne objektivní zpráva. Podobná familiérnost platí o používání formy my, renomované zdroje používají "my" výhradně ve významu "my - tým v redakci" a nikdy ve významu "my - vypravěč a čtenář". Také některé body byly značně subjektivní napřiklad pasáž o objektivech. Vůbec jsem se nedověděl, jaké jsou rozdíly v obrazové kvalitě EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS a EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM, je jasné že USM bude výrazně ryhlejší, ale ani slovo o kolik. A to, že je příliž drahý je také zpochybnitelné. Mnohé sety snad kromě tech nejlevnějších jsou sestavovány tak, že neslevová cena objektivu v setu se pohybuje mezi 1/3 a 1/2 ceny těla. V podobné kategori je 5DMk2 s telem za 57999 a EF 24-105mm f/4L IS USM je v ceně 27999 (ceny u oehlingu, ale jinde jsou podobné). Takže recenze spíše horší, ale foták je skvělý a bylo o čem psát.

  • Taffey
    Taffey
    18.12.2009 23:59

    Jen bych chtěl říci, že HD video, Full HD tím spíš, není jen o kvalitě grafické karty. U videa stejně všechny výpočty probíhají v procesoru, nějaký P4 se nechytá, je třeba každopádně dvoujádro, pracující na vyšším kmitočtu a hlavně pak, pokud by se to někomu nepodařilo kvalitně rozchodit, tak mu zřejmě bude chybět kvalitní video kodek. Dnes je asi nejlepší ucelený balík kodeků Combined Community Codec Pack alias CCCP. Více si najděte na netu. Ale vřele doporučuju.

  • Střecha
    Střecha
    19.12.2009 02:05

    Presne tak...bohuzel vetsinou se HD video akceleruje procesorem a nevyuziva se potencialu grafickeho procesu jenz je nesrovnatelne vykonejsi :(
    Jinak s pouzit kodeku CCCP to neni zase az tak spatne na P4...mel by rozchodit 720p (no na tohle video se asi nechyta)
    Dalsi faktor je take zpusob komprese,...urcite je rozdil .mkv nebo .avi (kontejnery) v porovnani ciste HD videa pro HD prehravace na BR discich...a to nemluvim jeste o H264 vs. MJPG
    Co me ale dostalo bylo pred par dny porovnani videa 1080p na levnem notebooku s integrovanou grafikou 4500MHD v porovnani s mym Core 2 duo...integrovana grafika (jedna z nejslabsich co lze poridit) si s tim mnohem lepe poradila nez muj procesor (a to nemluvim o nevyuzitem potencialu moji grafiky GF 7600 :( )s tim ze pri rychlych scenach se trochu zpozdil obraz oproti zvuku

  • Radomír Palovský
    Radomír Palovský
    19.12.2009 10:36

    Taffey. to je situace tak 2-3 roky stará, kdy video počítal procesor. V současnosti, všechny moderní karty (snad kromě integrovaných grafik Intelu, ale to je v podstatě pouze korporátní záležitost.) mají silnou podporu videa. pokud video zatěžuje počitač stačí levná (ale moderní) GK jako např. ATI Radeon HD 4350 za 700Kč, (nevím přesně od jakého čipu má silnou podporu nvidia) a driver pošle přimý stream do GK, která spočte obrazovku. Z full HD a kodekem H264 je pak zátěž procesoru na 3%

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    19.12.2009 12:24

    No, já mám ATI HD 4800 1GB a zatěžuje mi to processor (při full-screen 1920x1080 režimu) těch 40-45%. Přehrát mi to jde v QuickTime (free-verze), WinMediaPlayer a Nero 8. Všude to jde hladce, ale zatěžuje CPU. Jak bych měl dosáhnout větší spolupráce graf. karty (aniž bych musel instalovat CCCP, které ve mně nevzbuzují důvěru - aby to nebyla Putinova pomsta)?

  • Střecha
    Střecha
    19.12.2009 13:11

    Zkus si nainstalovat posledni verzi kmplayeru ze stahuj.cz...po zkusenostech z vetsiny prehravacu, nejlepe akceleruje HD videa...obsahuje take potrebne kodeky, takze nemusis nic navic instalovat...predtim jsem mel rok starou verzi tohoto prehravace a 1080p se mi sekala...s touto posledni mi 1080p vytezuje procesor na 40-60 procent...

  • Radomír Palovský
    Radomír Palovský
    19.12.2009 18:48

    zinedi. Asi ti neporadím, potože už několik let nepoužívám windows ale linux a o windowsím světě už moc nevím. A před lety jsem na windowsech stejně používal vlc a kmplayer, což jsou stejně porty linuxových přehrávaču do windowsů, takže je používám pořád. Odhaduji, že to je nějaký binec v kodekách a ve spolupráci kodeku s driverem grafiky.

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    19.12.2009 19:38

    KMPlayer je dobrý (líbí se mi, že má interní kodeky), jede to v něm dobře, ale CPU taky zatěžuje cca 45%.

  • Mat 2
    Mat 2
    21.12.2009 19:50

    lertimir: recenze je vyborna! Nejsme na serveru pro mastodonty, recentuji se zde fotaky a nikoliv recitacni rozhlasova vystoupeni umelcu ve vysilani Ceskeho rozhlasu - stanice Vltava

  • JH 1
    JH 1
    11.01.2010 22:29

    Jen nevím proč nemá alespoň takovéto ostření a stoprocentní hledáček 5dmkII :(

    ---------------.)
    http://fotohemala.cz

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (48)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram