V nedávné době uvedla Sony na trh, jak sama uvádí, novou generaci DSLR řady Alpha a to hned ve třech provedeních. Podle velikosti, rozlišení snímačů a několika dalších typických prvků známých z předchozí řady lze říci, že se jedná o pokračovatele dosavadních tří základních typů. Podívejme se na nejvyšší model z těchto tří a to Alphu A380.

Hledáček, LCD a „živý náhled“

Optický hledáček je dostatečně jasný se standardní matnicí „Spherical Acute Matte“ a 9 zaostřovacími body. Velikost je poměrně malá, což není zrovna šťastné. Má zvětšení jen 0,74× se zorným polem pokrývajícím 95% snímané scény (Alpha A200 –0,83×, Alpha A700 –0,9×). Takový hledáček vás nutí více spoléhat na AF, protože případné manuální zaostřování je velmi obtížné. Přepracované je i zobrazení zaostřovacích bodů, které jsou jednotně zobrazeny jako body. Osobně se mi více líbilo předchozí řešení, kdy byl zaostřovací bod zobrazen jako čárka natočená dle toho, kde byla umístěna. Takto jsem často chtěl zaměřit středovým bodem, ale spletl sem se a zaměřoval jiným. Svoji chybu jsem poznal až v okamžiku zaměření a rozsvícení středového bodu.

V hledáčku se pod obrazem zobrazují údaje o režimu blesku a jeho nastavení i korekcích, údaje o typu AF a jeho aretaci, údaje o expozici a případné korekci na stupnici EV, počet zbývajících snímků pokud je jich méně než 9 a grafický symbol, který vás blikáním upozorní na dlouhé časy, při kterých by mohlo dojít k roztřesení snímku, a doporučuje vám tak použít blesk, stativ nebo stabilizátor. Dále je tu také stupnice stabilizátoru. Dioptrická korekce na pravé straně hledáčku umožňuje změnu v rozsahu –3 až +1 dioptrie. Z vnější části je hledáček chráněn odnímatelnou gumovou očnicí, která chrání i snímače pod hledáčkem. Tyto snímače vypínají LCD displej v okamžiku kdy přiložíte fotoaparát k oku, takže vás neoslňuje.

LCD zůstalo stejné velikosti s úhlopříčkou 2,7 palce a rozlišením 230.000 pixelů, má ale nový tvar. Působí robustněji něž u A350. Má poměrně masivní okraj, bohužel opět z lesklého materiálu, navíc docela náchylného na otěr. Za dobu testu se na něm objevily miniaturní stopy po otírání ve fotobatohu. Displej je možné vyklápět v horizontálním směru a to o 55° dolů nebo 135°nahoru a má automatickou úpravu jasu, která opravdu pomáhá při slunečném počasí. LCD je částečně zapuštěno do zadní stěny a „nevyčuhuje“ tolik do prostoru. Dobu podsvícení displeje je možné ovlivnit v uživatelském nastavení a šetřit tak energii akumulátoru. Fotoaparát automaticky reaguje na natočení a informace o nastavení při záznamu se tak překlopí o 90° doleva či doprava. Platí to ale pro zobrazení v režimu záznam, ne pro MENU. Snímky lze prohlížet samotné, s informacemi, nebo i s RGB histogramem. Spolu s RGB histogramem se pak také zobrazují informace o rozložení jasů. Při prohlížení naexponovaných snímků si stiskem tlačítka Display na zadní straně fotoaparátu můžete vybrat z několika režimů zobrazení. Na výběr je pruh s pěti naposledy pořízenými snímky nad právě zobrazeným záběrem – to je ideální možnost, jak kontrolovat nástřely nebo záběry pořízené sekvenční expozicí. Novinkou, byť poněkud zvláštní, je možnost volby zobrazení informací v různých grafických provedeních, která by měla pomoci začínajícím fotografům pochopit jednotlivé funkce a význam clony a času.

základní zobrazení grafické zobrazení

Další možnost je zvolit si různá barevná provedení. Pokud se vám tedy nelíbí základní s černým pozadím, máte na výběr ještě z bílého, hnědého, případně pro dámy i růžového. Každému dle jeho gusta.

černé zobrazení bílé zobrazení
hnědé zobrazení růžové zobrazení

Další novinkou v zobrazení a pomůckou pro začínající fotografy je, že při výběru určité funkce se vám na krátkou dobu zobrazí její stručný popis. Ten zmizí sám nebo po zmáčknutí jakéhokoliv tlačítka – nezdržuje tedy při focení. Zobrazuje se i při zapnutém živém náhledu.

funkce v normálním zobrazení funkce v živém náhledu

Ještě bych chtěl zmínit funkci telekonvertoru, v některých článcích špatně uváděnou jako digitální zoom. Funkce telekonvertoru nabízí „zvětšení“ ohniska 1,4× a 2× (jako při použití opravdového konvertoru). Nejedná se však o žádné softwarové přepočítávání a navyšování rozlišení. Znamená to, že fotoaparát udělá výřez ze základního snímku v plném rozlišení. Při nastavení 1,4× tak dostanete například u objektivu 200mm snímek jakoby fotografovaný ohniskem 280mm (200×1,4), jen s tím rozdílem, že velikost snímku už není 4592×3056 pixelů, ale 3264×2176 pixelů. Při nastavení 2× budete mít snímek „focený 400mm teleobjektivem“ (200×2) ale v rozlišení 2416×1600 pixelů. Otázkou je použitelnost této funkce. Využijí ji asi hlavně lidé, kteří si nechávají dělat fotografie přímo z karty. Stejného efektu totiž docílíte v jakémkoliv grafickém editoru, který umí ořezávat fotky.

zobrazení telekonvertoru při živém náhledu zobrazení telekonvertoru při živém náhledu

Menu je řešeno stejně jako u všech předchozích DSLR. Je přehledné, rozdělené na 4 základní skupiny, vyjádřené graficky jako karty: Záznam, prohlížení, uživatelská nastavení a nastavení přístroje. Každá má svou typickou značku. Přepínání mezi „kartami“ je velmi rychlé a přehledné a vše probíhá stále na jedné stránce.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    02.10.2009 10:56

    osobně bych třeba celou tu řadu 200,230,300,330,350,380,500,550 "zmenšil" na A200 s upgradem pro zobrazení informací o funkcích (pro začátečníky) a A550.... a to by stačilo...

  • Milan Topor
    Milan Topor
    03.10.2009 09:11

    Taffey: kolik jsi toho nafotil s A900? Porovnavat ji s D7D se dost dobre neda - A900 je ve vsech parametrech mnohem lepsi.

    Petr W: ja se zase vzdy dobre bavim kdyz nekdo neco nepotrebuje a nevyuziva a proto to nepotrebuji ani ostatni, nejlepsi je to vsem zakazat nejakym predpisem jak nam v mnoha oblastech predvadi socani a EU.
    Ja napr. dost vyuzivam nasledujici: ISO, korekce expozice(i blesku), AEL(i SLOW SYNC), prepinac AF/MF, rezim blesku, predslopeni zrcatka, mene casto i dalsi funkce.
    Vse stiskem jednoho tlacitka - je to nekdy vyhoda, nekdy je to jedno, napr. u foceni svatby je to velke plus.
    A to i z toho duvodu, ze D7D neni zdaleka tak dobra jako napr. A700/900 - tam je nutnost korekci mensi.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    03.10.2009 18:13

    Zdravím. Zřejmě to nebude fotoaparát pro běžného obyvatele čr, za ty peníze by asi každý koupil poloprofi z bazaru, např 40D, D200 apod..., jenomže je pravděpodobné, že turisti z japonska budou ověšeni právě těmito aparáty. Sony si navíc drží pověst přesných expozic, takže kdo vyzkouší, bude spokojen, sám osobně tuto evoluci vidím za nesmyslnou a čistě amatersky-turistickou, mějte se.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.10.2009 20:33

    ano tak, pro nás fotoblázny a nadšence tato třída nic moc nepřináší, ale širší skupině foto veřejnosti a novým fotografům co chtějí přejít z kompaktů na DSLR je to dobrá možnost jak se zrcadlovkou začít.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    22.10.2009 15:49

    Ten sum pri ISO 100 a 200 na modre obloze je vtip ci co? :o)) Kdyby to byl Olympus pochopim, ale toto ne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram