V nedávné době uvedla Sony na trh, jak sama uvádí, novou generaci DSLR řady Alpha a to hned ve třech provedeních. Podle velikosti, rozlišení snímačů a několika dalších typických prvků známých z předchozí řady lze říci, že se jedná o pokračovatele dosavadních tří základních typů. Podívejme se na nejvyšší model z těchto tří a to Alphu A380.

Čip a ISO

Snímacím prvkem Alphy A380 je stejný čip jako u A350, a to CCD s rozlišením 14,9 MPix (efektivně 14,2 megapixelu – výsledné fotografie mají 4592×3056 pixelů). Zpracovávání obrazu a řízení expozice zajišťuje Bionz Image Processor, který vylepšuje a urychluje zpracovávání obrazu i výpočet expozice a umožňuje používat i speciální funkci Dynamic Range Optimization.

Velikost čipu je 23,5×15,7 mm (typ APS-C). Poměr stran je 3:2, ale „softwarově“ lze přepnout na 16:9. Čip je osazen pružně a kombinuje dvě technologie – stabilizaci obrazu přímo v těle a protiprachový systém. Optický stabilizátor obrazu Super SteadyShot INSIDE umožňuje velmi efektivně využívat optické stabilizace v kombinaci s libovolným objektivem, a to i s těmi starými a nekompatibilními. Stabilizace je prováděna protifázovým pohybem čipu, který tak vyrovnává chvění těla přístroje. Lze dosáhnout 2× až 3× delších časů.

V plném rozlišení má RAW snímek 4592×3056 pixelů, což to stačí na fotografii o rozměrech 39×26 cm v rozlišení 300dpi, případně 60×40 cm při rozlišení cca 200dpi. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO. V následujících ukázkách vidíte, jak se hodnota ISO projeví na šumu u snímku v podvečerním světle.

Jak je patrné z ukázky u podvečerního snímku, zrnitost je neznatelná při ISO100 a ISO200. Při ISO400 je lehce patrná, při ISO800 je vidět více a od ISO1600 je patrné, že fotoaparát se snaží udržet ostrost hran na stejné úrovni jako u nízkých citlivostí a to softwarovou úpravou i za cenu „vyhlazení“ ploch. Zvláště je to pak vidět u ISO3200. Použitelnost takto vysoké citlivosti je proto diskutabilní. Mám pocit, že u předchozích DSLR s 10MPix snímačem byl šum o řád jemnější.

Režimy expozice a vyvážení bílé

Systém měření expozice je stejný jako u předešlých typů. Základní zelená – plná automatika, P – automatická expozice, A – preference clony, S – preference času a M – manuál. Kromě toho můžete zvolit scénické režimy (portrét, krajina, makro, sport-akční, západ slunce, noční záběr/portrét a režim pro místa, kde je zákaz používat blesk). Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech. Prvním je měření ze 40 segmentů ve tvaru včelí plástve SPC, kdy fotoaparát získává od systému zaostřování informace o poloze fotografovaného objektu a používá je k volbě odpovídajících segmentů, kterými bude měřit expozici. Při lehkém stisknutí spouště se tedy v hledáčku ukazuje, který segment AF fotoaparát používá k zaostření, a zároveň z toho místa měří expozici. Při integrálním váhovém měření se měří všemi segmenty a hodnoty se nastavují dle váženého průměru, přičemž údaje ze středových segmentů mají větší váhu. Pro bodové měření expozice se využívá středový senzor. Tlačítko AEL však budete hledat marně. Korekci expozice lze nastavit v rozsahu +/-2 EV v krocích po 1/3 EV. Rozsah měření expozičních hodnot je +2 až +20 EV (+4 EV až +20 EV při bodovém měření). Závěrka je elektronicky řízená, plochá s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů je 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky). Chod zrcátka je středně hlučný. Synchronizační čas pro blesk je 1/160s.

Kromě nastavení expozičních programů je možné nastavovat i funkci „Vylepšená optimalizace dynamického rozsahu“ (D-Range Optimizer), která upravuje kontrast a odstín a pomáhá vám pořídit skvěle exponované portréty v protisvětle a podobné těžké záběry s velkým kontrastem. Stupeň optimalizace lze volit ve 3 krocích: vypnutá, standard DR a vylepšená DR+. Možnosti nastavení vyvážení bílé jsou rozděleny do 4 skupin. Buďto se spolehnete na automatiku, nebo si vyberete jednu z 6 přednastavených možností (denní světlo, stín, zatažená obloha, žárovka, zářivka a blesk), z nichž každou můžete upravit, případně si nastavíte teplotu chromatičnosti číselně ve Kelvinech a to po 100K od 2500K do 9900K s krokovou korekcí purpurové/zelené barvy, nebo si ji ručně změříte a nastavíte přes uživatelské nastavení. Pro většinu snímků jsem používal automatické nastavení.

Zaostřování a režimy snímání

A380 je vybavena 9 bodovým systémem AF a sledováním objektů pohybujících se v záběru pomocí středového snímače. Můžete vybrat buď široké zaostřovací pole s automatickým výběrem zaostřovacího bodu, nebo středový AF, či vybírat ručně ze všech AF bodů. Bohužel již ne pomocí zadního kruhového voliče, což bylo velmi rychlé, ale zcela nesmyslně pomocí nastavení v x-té podúrovni menu, takže nemůže okamžitě přepínat na jiný. V nabídce je kromě AF pro jednotlivé snímky (AFS) a standardního AF (AF-A) také průběžný AF (AF-C). Pokud vám snad rychlé automatické zaostřování nevyhovuje, není problém přepnout do MF v přední části pod objektivem. S novým objektivem sony 18–55mm/3,5–5,6 se ovšem můžete při přepnutí do MF dostat do poněkud prekérní situace. Pokud nastavíte MF pouze na těle DSLR a ne na objektivu (objektiv má vlastní přepínač AF/MF), tak vám sice LCD ukazuje MF ostření a fotoaparát samozřejmě automaticky neostří, ale zároveň zůstane zablokovaný objektiv jako v AF režimu. S tímto objektivem musíte tedy AF/MF přepínat pouze na objektivu, tato volba je jakoby nadřazená nad přepínačem na těle DSLR. Kromě jednotlivých snímků a stupňované expozice lze v režimu snímání exponovat i série s rychlostí 2,5 snímku/s nebo 2 snímky/s při živém náhledu, což je opět nižší parametr než u předchozí A200 (3snímky/s). Rozsah citlivosti je 0 až +18EV. V případě slabého osvětlení lze použít vestavěný blesk s dosahem 5 m pro přisvětlení. AF ostření u testovaného kusu bylo přesné a bylo možné se na něj plně spolehnout. Stupňovaná expozice v rozsahu 3 snímků je možná v krocích po 1/3 a 2/3 EV a to buď jednotlivě, nebo v sérii. Oblasti a režimy AF jsou nastavitelné přes tlačítko Fn na zadní straně fotoaparátu. Stupňovanou expozici a samospoušť nastavíte přes tlačítko na horní straně a následně na LCD. Snad už jen malá připomínka: při nepřetržitém snímání je počet snímků bohužel omezen na 3 snímky v RAW+JPG a 6 snímků v RAW.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    02.10.2009 10:56

    osobně bych třeba celou tu řadu 200,230,300,330,350,380,500,550 "zmenšil" na A200 s upgradem pro zobrazení informací o funkcích (pro začátečníky) a A550.... a to by stačilo...

  • Milan Topor
    Milan Topor
    03.10.2009 09:11

    Taffey: kolik jsi toho nafotil s A900? Porovnavat ji s D7D se dost dobre neda - A900 je ve vsech parametrech mnohem lepsi.

    Petr W: ja se zase vzdy dobre bavim kdyz nekdo neco nepotrebuje a nevyuziva a proto to nepotrebuji ani ostatni, nejlepsi je to vsem zakazat nejakym predpisem jak nam v mnoha oblastech predvadi socani a EU.
    Ja napr. dost vyuzivam nasledujici: ISO, korekce expozice(i blesku), AEL(i SLOW SYNC), prepinac AF/MF, rezim blesku, predslopeni zrcatka, mene casto i dalsi funkce.
    Vse stiskem jednoho tlacitka - je to nekdy vyhoda, nekdy je to jedno, napr. u foceni svatby je to velke plus.
    A to i z toho duvodu, ze D7D neni zdaleka tak dobra jako napr. A700/900 - tam je nutnost korekci mensi.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    03.10.2009 18:13

    Zdravím. Zřejmě to nebude fotoaparát pro běžného obyvatele čr, za ty peníze by asi každý koupil poloprofi z bazaru, např 40D, D200 apod..., jenomže je pravděpodobné, že turisti z japonska budou ověšeni právě těmito aparáty. Sony si navíc drží pověst přesných expozic, takže kdo vyzkouší, bude spokojen, sám osobně tuto evoluci vidím za nesmyslnou a čistě amatersky-turistickou, mějte se.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.10.2009 20:33

    ano tak, pro nás fotoblázny a nadšence tato třída nic moc nepřináší, ale širší skupině foto veřejnosti a novým fotografům co chtějí přejít z kompaktů na DSLR je to dobrá možnost jak se zrcadlovkou začít.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    22.10.2009 15:49

    Ten sum pri ISO 100 a 200 na modre obloze je vtip ci co? :o)) Kdyby to byl Olympus pochopim, ale toto ne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram