Canon EOS 1Ds Mark III
Canon před nedávnem představil novou verzi své vlajkové lodi v podobě modelu EOS 1Ds Mark III. Jde o fotoaparát nejvyšší třídy s čipem velikosti filmového políčka, velmi vysokým rozlišením a již tradičně mimořádně odolným tělem. Více v obvyklém redakčním článku.
Tělo – mechanické provedení a ovládání
Canon EOS 1Ds Mark III. jde ve stopách svých předchůdců, což je jasně patrné již na první pohled na provedení samotného těla. To je stejně jako předchozí modely postaveno na osvědčené koncepci kovového základního korpusu s úpravou proti stříkající vodě a prachu. Již na první dotek je jasné, že nejde o žádnou lacinou hračku, ale o skutečnou špičku mezi digitálními zrcadlovkami. Tělo dokonale padne především do větší ruky a to jak klasicky horizontálně, tak i vertikálně díky vestavěnému gripu. Také rozmístění ovládacích prvků je koncipováno dle předchozích osvědčených modelů. Vše je tam kde má být a v dokonalém provedení s jasně srozumitelnými popiskami. Nechybí ani geniálně jednoduché a přitom skvěle funkční kolečko s potvrzovacím tlačítkem uprostřed, což je v současné době asi nejlepší řešení pro pohyb v menu a nastavování funkcí. Tradiční výhradu mám jen vůči provedení a umístění hlavního vypínače a někomu snad může chybět i samostatné tlačítko pro vyvážení bílé. Vypínač je však možná jen otázka zvyku a preferencí konkrétních uživatelů a vyvážení bílé už dnes také není až tak využívanou funkcí, protože značná část uživatelů nastavuje vyvážení bílé až jako postproces při zpracování formátu RAW v grafickém editoru.
K obvyklým řešením patří také dvojice stavových LCD displejů. Jeden na horní straně aparátu a jeden na zadní stěně. Té dominuje 3“ LCD monitor s 230.000 obrazovými body. Menu zobrazované na tomto monitoru má také tradiční koncepci. Je přehledné, intuitivní a snadno ovladatelné. Také pohled do hledáčku potěší. Hledáček je velký, jasný a také jeho dva displeje zobrazují veškeré myslitelné informace včetně aktuálně nastavené citlivosti ISO. Přímo na matnici se pak zobrazují jednotlivé ostřící body. Výrobce deklaruje přibližně 100% zobrazení fotografované scény, což se mi však v praxi nepotvrdilo. A nejen to, u testovaného kusu byla tato plocha nejen nepatrně menší, ale hlavně excentrická. Když jsem při praktických zkouškách pečlivě komponoval přesně symetrickou kompozici tak na výsledném snímku bylo obrazu o trošku více a nerovnoměrně, na každé straně jinak. To vše s objektivem EF 15mm f/2,8 Fisheye. Pro dosažení původně zamýšlené kompozice jsem pak výsledný snímek musel lehce oříznout, i když opravdu jen nepatrně, subjektivně jen asi o 1 až 2% obrazové plochy, což je vzhledem k rozlišení snímacího čipu téměř zanedbatelné. Naopak dalším plusem hledáčku je vestavěná uzávěrka okuláru, což je praktické při použití samospouště nebo při dálkovém ovládání fotoaparátu.
Celkově lze mechanické provedení hodnotit jako výborné a odpovídající dané kategorii přístroje. Ocenit lze také fakt, že základní principy i design menu jsou velmi podobné napříč modelovou řadou Canonu, takže případný přechod mezi jednotlivými typy aparátů je tak uživateli do značné míry usnadněn.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZadny hledacek neukazuje 100%, ale jen cislo blizici se 100%, pokud je to ale 99 ci 98.xx tak je to OK
Jinak nesouhlasim s tim, ze je ten fotak predrazeny, kazdy fotak foti spatne, tim vic digital a neco co je male jako kinofilm ;-))
Zde jde o ergonomii, rychlost a manualni funkce, dobre s tim foti jenom clovek, co tomu rozumi, vi ze expozimetr ve fotaku je jen velice hrube priblizny a ze ze ve vsech extr. situacich vylozene lze, co cekat od neceho, co meri odrazem a odhaduje ztraty a jeste nevi od ceho odrazi !
No a normalni expozimetr zase zmeri presne expozici a je mu jedno, zda tam jsou prepaly a clona je prilis mala, proste spocita cas, nebo clonu. Mozek fotoaparatu je fotograf.
Takze az napise zkusenosti clovek, co s tim tak mesic foti, tak teprve muze zhodnotit tento fotak a rict co ma lepsi ci horsi nez jeho predchudce ... napr. ze pokud nemate poradne skla, tak krezba na okrajich je spatna ... mimochodem Nikon D3 ten samy problem ;-)
Podle mě by měl výrobce u svého špičkového (alespoň tam) přístroje udělat hledáček, který ukazuje víc než 100%-třeba 110%,120%! Aby reportážní fotograf komponující přes hledáček mohl zaregistrovat důležitou náhlou změnu situace kousek vedle momentálního výřezu a překomponovat. Prostě mít v hledáčku přehled i o tom, co se děje mimo výřez.
Přesný výřez samozřejmě není problém v hledáčku vyznačit.
nevyvolané soubory NEF z Nikonu D3 na:
http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d3/nikon-d3-photo-gallery.html
...tak som ho dnes konecne otestoval - s jpg-mi to bol plany poplach - raw kresli vyborne :)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.