Canon EOS 1Ds Mark III

Canon před nedávnem představil novou verzi své vlajkové lodi v podobě modelu EOS 1Ds Mark III. Jde o fotoaparát nejvyšší třídy s čipem velikosti filmového políčka, velmi vysokým rozlišením a již tradičně mimořádně odolným tělem. Více v obvyklém redakčním článku.

Funkce, praktická zkušenost

K základní výbavě funkcemi patří například vyvážení bílé. To je možné měřit automaticky, nebo použít některou z předvoleb. Nastavit barevnou teplotu lze přímo v Kelvinech nebo ručně změřit podle referenčního objektu. Pro nejčastěji využívané funkce lze vyvážení bílé uložit do paměti a to v pěti variantách. V praktickém nasazení se automatika sice nevyrovnala úplně ideálně s agresivním světlem oranžových výbojek (viz ukázka č.8). ale ve většině ostatních, běžnějších situacích si poradila více než dobře. V praxi se tak lze na automatiku nebo přednastavené předvolby spolehnout a v grafickém editoru pak ani není nutné výsledek příliš korigovat.

Další základní funkcí je měření expozice. To je realizováno hned ve čtyřech režimech – v režimu 63 zónového poměrového měření, v režimu částečného měření z plochy zhruba 8,5% ve středu snímků, v režimu celoplošného měření se zdůrazněným středem a také v bodovém režimu z plochy cca 2,4% ve středu hledáčku. Nabídka režimů je tak dostatečně vyčerpávající a je snad jen škoda, že měření bodové nelze spřáhnout s aktivním zaostřovacím bodem. V praktickém nasazení se však v naprosté většině situací osvědčil základní 63 zónový systém měření, který neošálily ani složitější světelné situace a k použití korekcí expozice jsem tak musel sáhnout pouze ve skutečně extrémních světelných podmínkách.

17. Ukázka některých položek menu 18. Ukázka položek menu

Velmi důležitý je i systém automatického zaostřování. V případě testovaného fotoaparátu je jím vylepšený 45 bodový systém s 19 křížovými body. Předchozí model aparátu používal také 45 bodový systém, ale jen se 7 křížovými body. Při praktickém fotografování fungovalo zaostřování zcela bezchybně a výborně si poradilo i za špatných světelných podmínek. Stejně dobře se vypořádalo i s monochroma­tickými plochami, takže jej nelze vyhodnotit jinak, než jako vynikající. Jedinou drobnou výhradu snad lze mít pouze k rozmístění ostřících bodů v obrazovém poli, protože jsem dost nahuštěné kolem středu a nejednomu uživateli by jistě více vyhovovalo roztažení vysokého počtu bodů do větší plochy.

19. 63 zónový čip pro měření expozice 20. Čip 45 bodového autofokusu
21. Jednotka WFT-E2

Canon EOS 1Ds Mark III disponuje také režimem živého náhledu. Ve své praxi se relativně často setkávám s názorem, že tato funkce je téměř k ničemu, že zrcadlovka je přece především od toho, abychom mohli fotografovanou scénu sledovat hledáčkem přímo přes objektiv. To je sice pravda, ale přesto bych režim živého náhledu nezatracoval, protože je řada situací, kdy se opravdu velmi hodí. Nejde jen o to, že se dobře využije v situacích, kdy nemůžeme mít aparát přiložen přímo u oka – jako třeba při akčních reportážích, v tlačenici v davu a podobně. Jde i o to, že se výborně hodí při dálkovém ovládání aparátu. Například při studiové fotografii můžeme aparát umístit na stativ a sledovat scénu na monitoru počítače. Máme tak nejen volné ruce, ale také třeba více prostoru pro komunikaci s modelem či asistentem. Velmi dobré využití může mít třeba při fotografování volně žijících zvířat, kdy můžeme aparát umístit na stativ poblíž hnízda či nory a pohodlně jej ovládat ze vzdáleného krytu, aniž bychom zvířata rušili svou přítomností. K tomu nám pomůže nejen propojovací kabel, ale v náročnějších podmínkách pro ještě lepší komfort třeba i bezdrátové Wi-Fi rozhraní. V režimu živého náhledu bohužel nelze využívat automatické zaostřování, takže je nutno mít předostřeno ručně. Na druhou stranu pro skutečně přesné ruční zaostření je možné si obraz 5× nebo 10× zvětšit.

Pro nastavení expozice fotoaparát používá elektronicky řízenou závěrku ve fokální rovině s rozsahem časů 30 vteřin až 1/8000 vteřiny. K dispozici je i trvale otevřená závěrka a také režim časosběrného snímání. Životnost závěrky byla testována na 300.000 cyklů. Standardní čas pro synchronizaci s bleskem je 1/250 vteřiny, s firemními systémovými blesky lze ale použít libovolný čas v celém pracovním rozsahu závěrky. Zábleskovou expozici lze samostatně kompenzovat v rozsahu +/-3 expoziční stupně. Aparát podporuje také bezdrátovou komunikaci zábleskových jednotek. Rychlost sériového snímání je 5 snímků za vteřinu a uživatelsky ji lze snížit na 3 snímky za vteřinu. Vyrovnávací paměť přitom v sérii pojme maximálně 56 snímků formátu JPEG a nebo 12 snímků formátu RAW. To se na první pohled nezdá mnoho, ale vzhledem k velmi vysokému rozlišení je to velmi dobrý výsledek.

Zajímavou funkcí je také režim Highlight Tone Priority (Priorita světlých tónů), který zvyšuje dynamický rozsah světlých oblastí snímků při použití citlivosti ISO 200 nebo vyšší. Toto nastavení zlepšuje prokreslení nejsvětlejších partií snímků, například bílých oblaků na obloze, či jiných velmi světlých objektů, kde jinak bývá zachování detailů problematické.

Aparát umožňuje celou řadu dalších uživatelských nastavení, jejichž rozsah je však natolik obsáhlý, že by se snad do této obvyklé redakční recenze ani nevešly. Pro představu jen ještě doplním, že jde celkem o 57 uživatelských funkcí ve čtyřech kategoriích. Výbornou pomůckou je také možnost vytvoření uživatelského menu pro rychlou dostupnost nejčastěji používaných položek. Některé novější druhy příslušenství pak lze také ovládat přímo přes menu aparátu, jako například u nový blesk Speedlite 580 EX II nebo u bezdrátové Wi-Fi rozhraní WFT-E2.

Příslušenství, cena a závěr

Důležitým aspektem je také rozsah a variabilita volitelného příslušenství. V případě fotoaparátu Canon EOS 1Ds Mark III je to především velmi široký sortiment kvalitních objektivů Canon EF a to především již téměř legendární nejvyšší série “L“. O tom, že šíře nabídky těchto objektivů pokryje nároky snad každého uživatele netřeba diskutovat, ale za zmínku stojí alespoň uvedení několika nových objektivů. Například velmi zajímavý superširokoúhlý objektiv EF 14mm f/2,8 L USM II, který byl uveden současně s tímto fotoaparátem. Nejnověji pak byly představeny nové teleobjektivy nejvyšší třídy – EF 200mm f/2 L IS USM a EF 800mm f/5,6 L IS USM. Také nabídka systémových blesků je široká, ale pro EOS 1Ds Mark III bude asi nejpoužívanějším nejvyšší model Canon Speedlite 580 EX II, který je vlajkovou lodí zábleskové techniky Canon. Zajímavý je také již zmíněný bezdrátový vysílač WFT-E2 umožňující mimo jiné i bezdrátový přenos pořízených snímků přímo do počítače. Zapomenout nesmíme ani na velmi širokou nabídku fotografických tiskáren Canon a to od malých domácích stolních tiskáren, přes profesionální modely s formátem tisku A3+ až po velkoplošné plotry, vhodné pro zhotovování skutečně obřích zvětšenin.

22. Nabídka objektivů Canon 23. Canon EF 14mm f/2,8 L USM II.
24. Systémový blesk 25. Fotografické tiskárny Canon

V základním balení aparátu najdeme obvyklé vybavení v podobě kabeláže, nabíječky, popruhu, CD se softwarem a také baterie Li-ion LP-E4 s kapacitou 2300 mAh. Ta má skutečně velkou výdrž a v průběhu testu jsem ani nepořídil tolik fotografií, abych mohl posoudit na kolik snímků vystačí. Výrobce však uvádí kolem 2000 snímků (v závislosti na konkrétním použití a také okolní teplotě) a myslím, že tomuto údaji lze bez problému věřit a to možná i s rezervou.

Nesmíme však zapomenout ani na cenu, která je v mnoha případech jedním z předních kritérií pro pořízení nového fotoaparátu. Cena za tělo Canon EOS 1Ds Mark III se v současné době (02/2008) pohybuje okolo 200.000 Kč včetně DPH. To je sice cena skutečně značná, ale je nutno vzít v úvahu, že jde o špičkový a nekompromisní profesionální model fotoaparátu.

Další technické informace a podrobné specifikace o aparátu samotném či o jeho příslušenství můžete najít také na stránkách firmy Canon CZ, které bych chtěl tímto zároveň poděkovat za zapůjčení přístroje pro potřebu redakčního testu.

Pokud vás zajímají konkrétní snímky pořízené tímto aparátem, tak je najdete v naší FotoGalerii.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    09.02.2008 00:35

    Zadny hledacek neukazuje 100%, ale jen cislo blizici se 100%, pokud je to ale 99 ci 98.xx tak je to OK

  • Jaroslav Tvrdy
    Jaroslav Tvrdy
    09.02.2008 00:48

    Jinak nesouhlasim s tim, ze je ten fotak predrazeny, kazdy fotak foti spatne, tim vic digital a neco co je male jako kinofilm ;-))

    Zde jde o ergonomii, rychlost a manualni funkce, dobre s tim foti jenom clovek, co tomu rozumi, vi ze expozimetr ve fotaku je jen velice hrube priblizny a ze ze ve vsech extr. situacich vylozene lze, co cekat od neceho, co meri odrazem a odhaduje ztraty a jeste nevi od ceho odrazi !
    No a normalni expozimetr zase zmeri presne expozici a je mu jedno, zda tam jsou prepaly a clona je prilis mala, proste spocita cas, nebo clonu. Mozek fotoaparatu je fotograf.

    Takze az napise zkusenosti clovek, co s tim tak mesic foti, tak teprve muze zhodnotit tento fotak a rict co ma lepsi ci horsi nez jeho predchudce ... napr. ze pokud nemate poradne skla, tak krezba na okrajich je spatna ... mimochodem Nikon D3 ten samy problem ;-)

  • prekůpek
    prekůpek
    09.02.2008 06:06

    Podle mě by měl výrobce u svého špičkového (alespoň tam) přístroje udělat hledáček, který ukazuje víc než 100%-třeba 110%,120%! Aby reportážní fotograf komponující přes hledáček mohl zaregistrovat důležitou náhlou změnu situace kousek vedle momentálního výřezu a překomponovat. Prostě mít v hledáčku přehled i o tom, co se děje mimo výřez.
    Přesný výřez samozřejmě není problém v hledáčku vyznačit.

  • prekůpek
    prekůpek
    18.02.2008 13:48

    nevyvolané soubory NEF z Nikonu D3 na:
    http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d3/nikon-d3-photo-gallery.html

  • Ján Varchola
    Ján Varchola
    18.02.2008 20:58

    ...tak som ho dnes konecne otestoval - s jpg-mi to bol plany poplach - raw kresli vyborne :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (69)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram