Canon EOS 1Ds Mark III
Canon před nedávnem představil novou verzi své vlajkové lodi v podobě modelu EOS 1Ds Mark III. Jde o fotoaparát nejvyšší třídy s čipem velikosti filmového políčka, velmi vysokým rozlišením a již tradičně mimořádně odolným tělem. Více v obvyklém redakčním článku.
Snímací čip
Asi nejdůležitější součástí digitální zrcadlovky je použitý snímací čip. V případě nového modelu Canon EOS 1Ds Mark III je jím senzor typu CMOS s efektivním rozlišením lehce přes 21 Mpix, což je v praxi 5616×3744 obrazových bodů. Tento aparát se tak stává první digitální zrcadlovkou s rozlišením vyšším jak 20 Mpix. Senzor má poměr stran 3:2 a jeho rozměry jsou 36×24 mm, což je přesně rozměr kinofilmového políčka. Čip je vybaven nízkopásmovým filtrem s antistatickou úpravou a hlavně s jednotkou automatického čištění jeho povrchu od prachu. Pořízené snímky lze ukládat ve formátech JPEG nebo RAW (i ve vzájemné kombinaci) na paměťové karty typu CompactFlash nebo SD (včetně SDHC), které mohou být v aparátu použity současně. Zvolit lze také způsob ukládání, co se na kterou kartu má uložit.
Zásadním parametrem snímacího čipu je použitelný rozsah ekvivalentní citlivosti ISO. V základním nastavení lze citlivost nastavit v rozmezí ISO 100 až 1600. V uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu o jeden stupeň na obě strany, tedy na rozsah ISO 50 až 3200. V případě potřeby lze samozřejmě také aktivovat redukci šumu. Tato funkce je rozdělena do dvou samostatných částí. Na redukci šumu pro dlouhé expoziční časy a na redukci šumu vznikajícího při použití vysokých citlivostí ISO. Obě funkce pak lze aktivovat i současně. Teď se však podívejme, jak je na tom snímací čip s mírou šumu při jednotlivých citlivostech. Na ukázkovém snímku č.8 je napřed celková testovací noční scéna pořízená nejnižší možnou citlivostí ISO 50 zcela bez úprav v původním rozlišení. Byla pouze složena ze dvou polovin, pořízených při odlišném nastavení vyvážení bílé. Snímek byl pořízen (stejně jako ostatní testovací snímky) osvědčeným objektivem Canon EF 24–70mm f/2,8 L USM časem 30“ při cloně f/4.
Na ukázce č.9 jsou pak 100% výřezy z jednotlivých testovacích snímků pořízených jednotlivými citlivostmi ISO. Z výsledku je patrné, že výsledek sice nedosahuje kvalit „stájového kolegy“ EOS 1D Mark III (ten má u Canonu zatím asi nejvyšší kvalitu obrazu), ale ten má podstatně nižší rozlišení a tím i snazší pozici. Rozdíl však není velký a vzhledem k rozlišení, jaké EOS 1Ds Mark III má, je výsledek skutečně vynikající. Zajímavý je i pohled na výsledky snímků, kde byly aplikovány redukce šumu. Zvláště redukce šumu vznikajícího při vysokých citlivostech je velmi účinná a prakticky likviduje cizorodé barevné spektrum šumu, což byl často problém dost zásadní. Tuto redukci proto rozhodně doporučuji využívat ve všech situacích, kdy je nutno použít citlivost ISO 800 nebo vyšší. Na vysoké obrazové kvalitě se také podepsalo vynikající zpracování obrazu hned dvojicí obrazových procesorů DiGIC třetí generace se 14-ti bitovým zpracováním obrazu. Pro zajímavost ještě přikládám snímek č.11, kde najdete testovací snímek v plném rozlišení při citlivosti ISO 3200 bez aplikace redukce šumu.
Na závěr ještě přikládám pětici snímků č.12 až 16, které si můžete stáhnout a prohlédnout v plném rozlišení. Pořízeny byly v různých světelných situacích a vesměs při vysokých citlivostech ISO. Můžete si na nich doslova vychutnat špičkovou obrazovou kvalitu a to nejen s ohledem na míru úrovně šumu, ale také vzhledem k velmi věrnému barevnému podání, vyvážení bílé barvy a u snímku č.15 také vzhledem k velmi slušnému dynamickému rozsahu, který mě osobně velmi mile překvapil. O ostrosti a vykreslení detailů fotografií ani nemluvě – opět zvláště snímek č.15 ukazuje, co všechno dokáže profesionální objektiv EF 24–70mm f/2,8 L USM při optimálním nastavení vykreslit na extrémně vysokém rozlišení 21 milionů obrazových bodů. Povšimněte si u něj až neuvěřitelných detailů větví proti jasné obloze.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZadny hledacek neukazuje 100%, ale jen cislo blizici se 100%, pokud je to ale 99 ci 98.xx tak je to OK
Jinak nesouhlasim s tim, ze je ten fotak predrazeny, kazdy fotak foti spatne, tim vic digital a neco co je male jako kinofilm ;-))
Zde jde o ergonomii, rychlost a manualni funkce, dobre s tim foti jenom clovek, co tomu rozumi, vi ze expozimetr ve fotaku je jen velice hrube priblizny a ze ze ve vsech extr. situacich vylozene lze, co cekat od neceho, co meri odrazem a odhaduje ztraty a jeste nevi od ceho odrazi !
No a normalni expozimetr zase zmeri presne expozici a je mu jedno, zda tam jsou prepaly a clona je prilis mala, proste spocita cas, nebo clonu. Mozek fotoaparatu je fotograf.
Takze az napise zkusenosti clovek, co s tim tak mesic foti, tak teprve muze zhodnotit tento fotak a rict co ma lepsi ci horsi nez jeho predchudce ... napr. ze pokud nemate poradne skla, tak krezba na okrajich je spatna ... mimochodem Nikon D3 ten samy problem ;-)
Podle mě by měl výrobce u svého špičkového (alespoň tam) přístroje udělat hledáček, který ukazuje víc než 100%-třeba 110%,120%! Aby reportážní fotograf komponující přes hledáček mohl zaregistrovat důležitou náhlou změnu situace kousek vedle momentálního výřezu a překomponovat. Prostě mít v hledáčku přehled i o tom, co se děje mimo výřez.
Přesný výřez samozřejmě není problém v hledáčku vyznačit.
nevyvolané soubory NEF z Nikonu D3 na:
http://www.letsgodigital.org/html/review/nikon/d3/nikon-d3-photo-gallery.html
...tak som ho dnes konecne otestoval - s jpg-mi to bol plany poplach - raw kresli vyborne :)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.