Uživatelský test objektivu Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM

Máte rádi makrofotografii ale tradiční a obvyklá ohniska makroobjektivů 50 i 105mm se vám zdají příliš krátká? Chtěli byste přece jen něco ještě trošku delšího, při zachování únosných rozměrů a vysoké světelnosti f/2,8? Tak právě vás by mohl zaujmout makroobjektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM, o kterém si v následujícím článku povíme trošku víc.

Optická kvalita a práce s objektivem

Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM dosahuje skutečně mimořádných optických kvalit. Samozřejmostí je špičková kresba, ostrost a již zmíněné vysoké zvětšení. To je ideální především pro hlavní určení tohoto objektivu, kterým je detailní makrofotografie. Jako ukázka nám poslouží ukázkové snímky č.3 a 4, na kterých jsou tyto aspekty velmi dobře patrné. Oba snímky si pro lepší posouzení můžete stáhnout v plném rozlišení. Pořízeny byly oblíbenou digitální zrcadlovkou Canon EOS 20D a jejich autorem je vynikající fotograf Vladimír Joska, který se specializuje mimo jiné právě na makrofotografii a jehož snímky jistě dobře znáte z naší FotoGalerie. Objektiv ale lze, jak již bylo řečeno v úvodu, také velmi dobře využít ve všech případech, kde je nedostatek světla, jako střední světelný teleobjektiv. Mě osobně se například velmi osvědčil při fotografování koncertů. Na většině koncertů je sice většinou možné bez problémů fotografovat, ale aktéři většinou trvají na tom, aby fotografování probíhalo bez použití blesku. To je pak vysoká světelnost opravdu velmi důležitá a s tímto objektivem pak lze fotografovat i velmi slabě osvětlené a tmavé scény. Ukázkou je snímek č.5, na kterém je snímek Roberta Křesťana z koncertu kapely Druhá tráva, kde je většinou osvětlení spíše slabší. Navíc je snímek pořízen ve skutečně velmi tmavé části scény. Fotografii si pro lepší posouzení můžete opět stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 5 Obrázek č. 6

Dalším možným využitím je již také zmíněná portrétní fotografie. Vzhledem k ohniskové vzdálenosti je objektiv vhodnější spíše k detailnějšímu portrétu. Bohatě ale opět zužitkujeme především špičkovou ostrost, která si v ničem nezadá se specializovanými portrétními objektivy. V případě nutnosti velmi přesného zaostření také využijeme ultrazvukový motor ostření, díky kterému můžeme případně manuálně doostřit bez nutnosti přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením. Řada portrétních fotografů stále používá filmové aparáty a nebo digitální zrcadlovky s velikostí snímacího čipu stejnou, jako filmové políčko. Právě tito fotografové jistě uvítají fakt, že objektiv lze bez problémů použít i na tyto aparáty a že vysoká obrazová kvalita je i v okrajových patriích obrazového pole. Jako ukázku jsem použil běžný studiový portrét (ukázkový snímek č.6), nasvícený studiovými světly a pořízený právě špičkovou studiovou digitální zrcadlovkou Canon EOS 1Ds Mark II. s velikostí čipu shodnou s rozměrem filmového políčka. Snímek si opět můžete pro lepší posouzení stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 7 Obrázek č. 8
Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

S těmito zrcadlovkami s čipem formátu filmového políčka lze ale také samozřejmě pořizovat bez obav makrofotografie. Ukázkou nám budiž opět snímek Vladimíra Josky (ukázka č.7), tentokrát pro změnu pořízený digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D. I zde je patrná vynikající ostrost, ale také příjemně rozostřené pozadí, které bylo dosaženo vhodně zvoleným pozadím s dostatečným odstupem od hlavního motivu i při relativně vyšší cloně f/6,3. Právě bokeh a pěkně rozostřené pozadí je další předností tohoto makroobjektivu. Snímek si opět můžete stáhnout v plném rozlišení. Pohodlnou práci s velkým rozsahem hloubky ostrosti si můžete vychutnat například i při kreativnějším fotografování velmi jemných detailů s využitím protisvětla, jako například na ukázce č.8. Snímek byl tentokrát pro změnu pořízen reportážním fotoaparátem Nikon D2Hs s nižším rozlišením pouze 4 Mpix a můžete si jej opět prohlédnout i v plném rozlišení. Možnost většího odstupu od fotografovaného objektu ocení jistě nejen fotografové vážek a to především proto, že si při práci z většího odstupu nevyplaší fotografovaný objekt. Ukázkou budiž další snímek Vladimíra Josky na ukázce č.9, pořízený aparátem Canon EOS 20D. Podobné snímky lze ale bez omezení pořizovat i nejlevnějšími amatérskými zrcadlovkami, jako například Nikonem D50, jehož rozlišení 6Mpix v kombinaci s vysokou ostrostí objektivu bohatě stačí i na velké zvětšeniny.

Kresba objektivu je vynikající při všech clonách, i když samozřejmě úplně nejlepší je, jako u všech objektivů, někde zhruba ve středu celého rozsahu. Rozdíl je ale velmi nepatrný a snad krom nastavení na plné odclonění při f/2,8 téměř neznatelný. Bokeh i rozostření pozadí jsou také vynikající. Chromatická aberace je také téměř nulová a může se vyskytnout pouze v extrémních případech při velmi nízké cloně. Totéž platí i pro vinětaci a to navíc pouze při použití na filmovém těle nebo na digitální zrcadlovce s formátem čipu stejným, jako je formát filmového políčka. Na aparátech s čipem formátu APS-C je vinětace prakticky nulová v celém rozsahu. Sférické zkreslení objektivu je pak opět nulové a to při jakémkoli využití objektivu.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12

Poslední snímek (č. 12) je opět k dispozici zcela bez úprav. Je exponován pomocí fotoaparátu Nikon D40.

Cena a závěr

Velmi důležitým parametrem, který rozhodně nelze opomenout je prodejní cena objektivu. Ta se v současné době (11/2006) pohybuje reálně kolem 18.000,– Kč včetně DPH. Vzhledem k obecným cenám makroobjektivů ji lze považovat za vynikající, protože za tuto sumu získáte špičkový objektiv s rozsáhlými možnostmi využití a vzhledem k výbornému mechanickému provedení i s trvalou hodnotou. Také případný přechod z aparátu s čipem APS-C na formát čipu velikosti filmového políčka nebo s ohledem na využití na filmovém přístroji není nijak omezující. Optická i mechanická kvalita je opravdu výborná a nenapadá mě skutečně nic, co by se tomuto objektivu dalo vytknout. Snad jen nepatrné drobnosti v podobě absence hloubky ostrosti nebo provedení krytky, kterou nelze manipulovat při nasazené sluneční cloně. Na obranu výrobce však lze také uvést, že by se na trhu brzy měl objevit nový typ krytek, který tento nedostatek eliminuje a případně to lze také řešit koupí jiné krytky. Také absence stupnice hloubky ostrosti je omluvitelná, protože by musela být vzhledem k rozsahu clony a zaostřitelné vzdálenosti opravdu pouze velmi orientační, případně velmi složitá.

Objektiv mohu vřele doporučit především pokročilejším uživatelům, které jistě doslova nadchne. Jde o vůbec nejlepší makroobjektiv, který jsem měl možnost vyzkoušet (a vyzkoušel jsem téměř všechny, které jsou v současnosti na trhu). Vhodný je vzhledem ke své univerzálnosti ale i pro začínající uživatele, kteří mají zájem dále rozšiřovat své zkušenosti a fotografické umění. Je však nutno počítat s tím, že začínající uživatelé si budou muset na objektiv zvyknout a naučit se s ním pracovat a využít všech jeho možností. Rozšíří si tím však své obzory a jistě nebudou litovat vynaložené investice.

Za konzultace a poskytnutí části ukázkových fotografii děkuji svému kolegovi a skvělému fotografovi Vladimíru Joskovi.

Podrobnější technické informace a specifikace najdete na hezky provedených speciálních stránkách věnovaných objektivům Sigma společnosti HAMA spol. s r.o., která Sigmu zastupuje v České Republice.

Zde si můžete stáhnout návod k obsluze v češtině.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • tv 1
    tv 1
    01.12.2006 00:36

    Mám ho přes rok a souhlasím s Brianconem - ostření je docela slabota, zejména v porovnání s orig. skly Nikon. Rychlost je vysoká, ale občas přejede (na makro spíše většinou) a už se nevrátí a nezaostří.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 07:42

    Pajoss: Myslim, ze tohle je spis jen o tom ohnisku - opticky jsou prakticky vsechny makroobjektivy velni dobre. Zkus si znovu precist uvodni kapitolu o vyuziti ohnisek a zamyslet se nad tim, na co jej hodlas predevsim pouzivat ....

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 07:45

    tv: Ostreni nemuzes srovnavat s beznymi skly, jako treba s Nikonem 18-70 DX. U makroobjektivu je to vsechno trosku jinak. Na porovnani si vezmi jakykoli jiny makroobjektiv a pak teprve docenis ostreni u tohoto objektivu ....

  • Richard Gavenda
    Richard Gavenda
    01.12.2006 09:15

    Ad Minolta
    můžete mi prosím poslat odkaz, kde se hovoří o tom, že je tato Sigma i ve verzi pro bajonet Minolta/Sony? Nenašel jsem o tom zmínku ani u výrobce ani v žádném shopu. Díky

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 09:29

    Reggae: Je to v navodu k obsluze - link ke stazeni je na konci tohoto clanku ....

  • Kajfik
    Kajfik
    01.12.2006 10:31

    To Kapsa: No vynikajici cena, prave jsem se chtel zptat jestli neni lepsi si poridit D70s, kdyz vezmu v potaz, ze se prodava za stejnou cenu jako kit D40. Osobne preferuji velke telo a packu nebo tlacitko prozdou funkci. Tedy D40 bych koupil spis proto, ze je to levny fotak nez kvuli jednoduchosti. Na druhou stranu bych uvital 2,5" display a určitě bych si vyhral s imitací filtrů a dalšími funkcemi známými z D80... A jelikož s aparátem hodlám pořizovat i běžné snímky tak retuš červených očí a D-lighting bych bral taky jako usnadnění.

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    01.12.2006 10:59

    Jeseter: Jiste, D70s je jiste lepsi ale D40 se bude prodavat pod 15.000 Kc .... ;o)

  • Pajoss
    Pajoss
    01.12.2006 17:37

    Kapsa; diky za odpoved. jdu do sigmy. :-)

  • Jiří Míchal www.jmichal.cz
    Jiří Míchal www.jmichal.cz
    01.12.2006 18:16

    chci se zeptat, nepoužíváte někdo tento objetiv s makropředsádkou od canonu 500D, případně s jinou?

  • abcdefg
    abcdefg
    03.12.2006 02:23

    omlouvám se, ale musím tohle sklo docela pohanit.... kdysi jsem ho měl, asi měsíc po tom, co byl uveden na trh, a považuji to za sakra velkou chybu.... objektiv byl na "normální" focení v pohodě, pokud ho člověk používal jako tele na reportážích, při focení sportu a podobně, tak podával výborné výsledky, ale od poměru zobrazení 1:3 se v podstatě pořádně používat nedal. začla neúměrně narůstat chromatická aberace (dělal jsem si kvůli tomu i testy doma ze stativu, svícené bleskem, rovný podklad, a docela jsem zíral) a při zaclonění na více jak f/11 se výrazně zhoršovala kresba (neůnosně se změkčoval obraz). Největším problémem byl ovšem fakt, že objektiv neměl dobře vycentrovanou optickou soustavu, a "střed", odkud se rozcházela chromatická aberace, byl posunut mírně doleva, tudíž se tato vada nedala ani počítačem v podstatě nijak korigovat. ostření mělo občas dost velké problémy (doslova plavalo vpřed a zpátky kolem místa, kam se mělo zaostřit, klidně i pětkrát, vždy o malý kousek, než se chytlo, ale nestávalo se to úplně často). Velice mi též vadí jeho APOchromatická konstrukce, která mimo jiné způsobuje různé zabarvení kontrastních hran v závislosti na tom, zda-li jsou tyto kontrastní hrany před nebo za DOF, a leice nehezky mi můj kus vykresloval velmi světlé objekty mimo DOF (třeba kapičky rosy, ve kterých se odráželo slunce byly fakt na zvracení, sorry).
    Psal jsem do Sigmy, a tam mi odpověděli, že je ten objektiv v pořádku, tak sem je poslal někam.... Jo a je dost na škodu, že objektiv neobsahuje v sobě ty tabulky úbytku světelnosti.... na starších Nikonech, co nepoužívají i-TTL je třeba vypínat 3D-Matrix měření, jinak dochází k velmi výrazné podexpozici při focení s bleskem.
    ale na dálku byl super no.... díkybohu sem se ho zbavil a koupil jsem z bazaru Nikkor 105/2.8 za velice dobrý peníz, a nelituju ani omylem - netrpí ani jedním z uvedených nešvarů.

  • abcdefg
    abcdefg
    03.12.2006 02:25

    ale je fakt, že má docela dost v pohodě ergonomii a jednoduše se na něj vyrábí držák na blesk.... na druhou stranu ten EX povrch moc nevydrží....

    P.S.: používám Nikon D100, kdyby na tom někomu záleželo, a se stejnými vadami jsem se setkal na kamarádově D70s.

  • Jan Bambas
    Jan Bambas
    04.12.2006 11:03

    No já vlastním od jara jeho větší sestru 180/3,5 a jsem s nim maximálně spokojen. Je teda pravda, že automatické ostření se na krátkou vzdálenost nedá moc používat a to i kydž přepnete na nejnižší rozsah zaostřování. Takže se mi velice osvědčilo ostření manuální, které je velice pohodlné a při takovéto vdálenosti focení makra je znát každý milimetr. Jinak jako teleobjektiv funguje ostření velice precizně. Kreska a kvalita obrazu je prostě báječná a neměnil bych. Investice nelituji.

  • Robert Koren
    Robert Koren
    05.12.2006 07:49

    Ja tento objektiv vlastim uz skoro rok ... s nikonom D70. Problemi pana HexageN-a nezdielam ....
    Je to perfektne sklo ,len by som chcel upozornit na dva problemi o ktorich sa tu nepise.....
    Vyrobca varuje (a ja mu verim) ze sa nesmie manualne ostrit pri namacknuti spuste pre autofokus (dost tazka kombinacia pohybov ,ale moze sa to stat napriklad pri kontinualnom ostreni na sport a vypomahani si rucnim doostrenim) pretoze hrozi mechanicke poskodenie motorceka ....(napriklad sigma 70-200 2.8 tento problem nema )a dalej problem pri clone 2.8 a vzdialenosti tak 40 cm bez stativu sa neda poriadne zaostrit, ale to uz je asik chyba v mojich rukach ;-) to viete hlbka ostrosti sa tam pohybuje asik tak na 2mm
    Inak super sklo ....a musim poznamenat ze nie len podla mna ale ked pozriete i ine testy ,tak ma asi najlepsiuy kresbu (v makroobjektivoch)

    Robo

  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    05.12.2006 21:50

    Michale... ty určitě tušíš jak moc si na ní brousím zuby,co..?? :-)) takhle mě navnadit.. doufám že v lednu v PH bude zase zástupce sigmy.. páč loni to byla se sigmou 70-200/2,8 láska na první pohled.. ;-)

    dík za bezva článek.. ahoj martin

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    05.12.2006 22:00

    Martin: Dik, je to opravdu skvely sklo a mohu jen doporucit. Pokud nebude zastupce, tak ti ji klidne pujcim na vyzkouseni ....
    Ahoj a dobre svetlo.

  • Martin Ryba
    Martin Ryba
    06.12.2006 11:09

    to HexageN: Chtěl jsem se zeptat, zda byste mi nemohl poslat ukázku několika fotografií pořízených tímto objektivem, na kterých se objevuje chromatická vada. Občas se mi totiž také na snímcích vyskytuje, tak bych to rád porovnal s fotkami od někoho jiného a z jiného objektivu. Ještě by mě zajímalo, jak jste poznal, že střed soustavy není vycentrovaný.

    P. S. Kde jste objektiv koupil? Prodejce ho jako reklamaci nevzal? Mám zkušenost z několika foto obchodů, kde byl jejich přístup velmi vstřícný.

  • Topi Pigula 1
    Topi Pigula 1
    11.12.2006 09:46

    Už se delší čas chystám na 2,8 objektiv s makrev a tohle mi přišlo super do rány. Furt váhám, porovnávám, lobuju doma za penízky :-) ale chybí mi informacer (pokud jsem ji nepřehlédl) jaká je nejmenší zaostřovací vzdálenost? Dík za odpověď
    Topí

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    14.12.2006 17:59

    Topi: Nejkratsi zaostritelna vzdalenost je 38cm ....

  • Martin Ryba
    Martin Ryba
    15.12.2006 07:09

    to Topí: Doplnění informace od Kapsa. Aby nedošlo k nedorozumění, nejkratší zaostřovací vzdálenost je měřena od roviny filmu!

  • Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli
    09.01.2007 10:35

    zdravim, super objektiv, chcem si hi zadovazit, zaujimalo by ma ci je aj na BAJONET OLYMPUS.
    dakujem za odpoved.
    Pripadne ta sigma 105/2,8 je ako na tom? a je tiez na OLYMPUS?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (68)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram