Fotoaparát.cz

Uživatelský test objektivu Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM

Máte rádi makrofotografii ale tradiční a obvyklá ohniska makroobjektivů 50 i 105mm se vám zdají příliš krátká? Chtěli byste přece jen něco ještě trošku delšího, při zachování únosných rozměrů a vysoké světelnosti f/2,8? Tak právě vás by mohl zaujmout makroobjektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM, o kterém si v následujícím článku povíme trošku víc.

Obrázek č. 1

Troška teorie o makrofotografii

Nejlevnější makroobjektivy většinou využívají ohniskovou vzdálenost přibližně někde v rozmezí 50 až 60mm. Výhodou tohoto řešení je nejen nízká cena, ale také menší rozměry a nižší hmotnost. Další výhodou je také možnost použití takového makroobjektivu současně jako stále velmi oblíbené základní “padesátky“. Kratší ohnisko také umožňuje použití delších časů bez nutnosti použití stativu. Velkou nevýhodou v praktické makrofotografii je však nutnost fotografování z velmi malé vzdálenosti a to často v řádu jen několika málo centimetrů. To téměř vylučuje možnost fotografování živých organizmů, které si při této vzdálenosti spolehlivě vyplašíme. Dalším velkým mínusem je, že při takto extrémně krátké vzdálenosti si často sami sobě vrháme nežádoucí stíny do záběru. Toto řešení je proto spíše nouzové a jeho využití je v praktické makrofotografii dost omezené a vhodné spíše pro záběry, kde není nutné jít až do extrémních detailů.

Nejčastější a také nejoblíbenější jsou proto ohniska v rozmezí 90 až 105mm. Také využití takového objektivu mimo samotnou makrofotografii je podstatně univerzálnější. Nevýhodou jsou o něco větší hmotnost, rozměry a také cena takového makroobjektivu (i když nárůst těchto parametrů není nijak zvlášť závratný nebo omezující). S takovýmto ohniskem již máme větší odstup od fotografovaného objektu, takže se výrazněji snižuje nebezpečí vyplašení živočichů a stínění si v záběru. Navíc prakticky všechny makroobjektivy vynikají výbornou obrazovou kvalitou a špičkovou ostrostí, takže takovéto ohnisko výborně využijeme třeba i na momentky nebo stále oblíbenější portrétní fotografii.

Nejdelším ohniskem u makroobjektivů je pak rozmezí přibližně mezi 150 a 180mm, což je právě případ testovaného objektivu. S takovýmto objektivem pak již máme opravdu slušný odstup od fotografovaného objektu, což má řadu výhod. Tento odstup oceníme především při nasazení v terénu při fotografování plachého hmyzu, například při fotografování stále oblíbenějších vážek, jak již bylo zmíněno v samostatném článku na toto téma. Takovýto objektiv můžeme použít na libovolné jiné motivy, kde je větší odstup nutný. Můžeme jej využít i jako střední teleobjektiv na fotografování zvířat nebo sportovních akcí. Pro svou vysokou světelnost dobře poslouží také všude tam, kde je méně světla. Výborně se mi osvědčil například při fotografování na koncertech. V neposlední řadě jej pak opět můžeme velmi dobře použít při momentkách nebo portrétní fotografii, zaměřené více na detail. Nevýhodou je pak opět o něco vyšší cena i rozměry a také trochu náročnější práce s hloubkou ostrosti, která je při tomto ohnisku a vysoké světelnosti přece jen podstatně menší. To však může být v řadě případů při kreativnější práci i výhodou, ale je třeba to mít stále na paměti a věnovat hloubce ostrosti větší pozornost než u kratších ohnisek. Objektivy tohoto typu jsou tak spíše vhodnější pro pokročilejší uživatele. I když jistě nadchnou i začátečníka. V tomto případě je pak nutno počítat s tím, že je třeba si na objektiv zvyknout a naučit se jej vhodně používat.

Mechanické provedení a technické parametry

Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM má opravdu vynikající mechanické provedení a patří v tomto ohledu k absolutní špičce na trhu. Objektiv je prakticky celokovový a působí mimořádně solidním a robustním dojmem. Ostřící prstenec je dostatečně široký a přitom nevykazuje ani minimální náznak jakékoli nežádoucí vůle nebo nepřesnosti. Stupnice zaostřené vzdálenosti je krytá průhledným okénkem a je na ní jak vzdálenost v metrech, tak i ve stopách. Současně je zde i vyznačen poměr zobrazení. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 38cm, kde poměr zobrazení dosahuje hodnoty 1:1. Bohužel chybí alespoň orientační stupnice hloubky ostrosti. Vedle okénka se stupnicí je třípolohový přepínač, který umožňuje komfortnější zaostřování. Základní polohou je plný rozsah 38cm až nekonečno. Pokud ale fotografujeme skutečně jen v makrorozsahu, tak je možno přepnout na ostření pouze v rozsahu 38 až 52cm. Pokud naopak objektiv použijeme spíše jako teleobjektiv nebo jako portrétní, tak je možno rozsah omezit na 52cm až nekonečno. Tato nastavení zkrátí ostřící dráhu především při použití automatického zaostřování, čímž dojde ke značnému zrychlení, protože systém není nucen přeostřovat celý rozsah stupnice. Systém automatického ostření je vybaven ultrazvukovým motorem (pouze v provedení pro Canon, Nikon a Sigmu), který umožňuje skutečně mimořádně rychlé ostření. Další výhodou je, že pokud se rozhodneme raději ostřit ručně, tak není nutné přepínat mezi ručním a automatickým režimem. Pokud totiž pootočíme ostřícím prstencem, tak to elektronika objektivu detekuje a automaticky se přepne do ručního režimu. Pokud se chceme zpátky vrátit do režimu automatického ostření, tak stačí pustit a znovu namáčknout spoušť, čímž se objektiv opět automaticky přepne to automatického režimu. Je to mimořádně rychlé a hlavně praktické. Oproti objektivům s klasickým ostřením je to skutečně velká výhoda. Další výhodou je, že objektiv při zaostřování neotáčí přední přírubou a především nijak nemění své rozměry, protože se při zaostřování ani nevysouvá.

Obrázek č. 2

Součástí dodávky objektivu je také naprosto kompletní příslušenství. Kromě přední i zadní krytky je to kvalitní kruhová a dostatečně hluboká bajonetová sluneční clona. Ale to samozřejmě ještě není vše. Sigma k tomuto objektivu dodává v ceně i pěknou, kvalitní a praktickou polstrovanou brašnu. Největší zajímavostí však je, že v balení najdeme i odnímatelnou, celokovovou stativovou nohu. Tu využijeme především při fotografování ze stativu, kdy je aparát s objektivem daleko lépe vyvážen. Při přechodu z fotografování na šířku na fotografování na výšku a naopak není navíc nutné manipulovat stativem ani aparátem, ale stačí lehce povolit stativovou nohu a aparát pootočit do požadované polohy. Pro případnou potřebu přesné polohy je objektiv i stativová noha vybavena kontrolními ryskami udávajícími přesný pravý úhel, takže přechod z vertikálního na horizontální fotografování a naopak je nejen velmi rychlý ale i naprosto přesný.

Nesmíme zapomenout ani na konkrétní technické parametry. Rozměry objektivu jsou 80×135mm a hmotnost je 895g. To se může na první pohled zdát docela dost (například vzhledem k hmotnosti a rozměrům průměrné digitální zrcadlovky), ale vzhledem k ohniskové vzdálenosti a světelnosti je to velmi slušná hodnota. Relativně vyšší hmotnost navíc vypovídá o použití skutečně kvalitních materiálů (sklo a kov). Optická soustava je složena z 16 čoček sdružených ve 12 skupinách, přičemž 2 čočky jsou vyrobeny ze speciálního optického skla s velmi nízkým rozptylem. Zorný úhel je 16,4° a maximální clonové čísli je f/22. Průměr filtrového závitu je 72mm. Maximální poměr zobrazení 1:1 je dosažen při minimální zaostřitelné vzdálenosti 38cm. Poměr zobrazení 1:2 je pak dosažen při zaostření na vzdálenost 50cm a poměr 1:3 při vzdálenosti 63cm.

Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

Optická kvalita a práce s objektivem

Objektiv Sigma 150mm f/2,8 EX DG HSM dosahuje skutečně mimořádných optických kvalit. Samozřejmostí je špičková kresba, ostrost a již zmíněné vysoké zvětšení. To je ideální především pro hlavní určení tohoto objektivu, kterým je detailní makrofotografie. Jako ukázka nám poslouží ukázkové snímky č.3 a 4, na kterých jsou tyto aspekty velmi dobře patrné. Oba snímky si pro lepší posouzení můžete stáhnout v plném rozlišení. Pořízeny byly oblíbenou digitální zrcadlovkou Canon EOS 20D a jejich autorem je vynikající fotograf Vladimír Joska, který se specializuje mimo jiné právě na makrofotografii a jehož snímky jistě dobře znáte z naší FotoGalerie. Objektiv ale lze, jak již bylo řečeno v úvodu, také velmi dobře využít ve všech případech, kde je nedostatek světla, jako střední světelný teleobjektiv. Mě osobně se například velmi osvědčil při fotografování koncertů. Na většině koncertů je sice většinou možné bez problémů fotografovat, ale aktéři většinou trvají na tom, aby fotografování probíhalo bez použití blesku. To je pak vysoká světelnost opravdu velmi důležitá a s tímto objektivem pak lze fotografovat i velmi slabě osvětlené a tmavé scény. Ukázkou je snímek č.5, na kterém je snímek Roberta Křesťana z koncertu kapely Druhá tráva, kde je většinou osvětlení spíše slabší. Navíc je snímek pořízen ve skutečně velmi tmavé části scény. Fotografii si pro lepší posouzení můžete opět stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 5 Obrázek č. 6

Dalším možným využitím je již také zmíněná portrétní fotografie. Vzhledem k ohniskové vzdálenosti je objektiv vhodnější spíše k detailnějšímu portrétu. Bohatě ale opět zužitkujeme především špičkovou ostrost, která si v ničem nezadá se specializovanými portrétními objektivy. V případě nutnosti velmi přesného zaostření také využijeme ultrazvukový motor ostření, díky kterému můžeme případně manuálně doostřit bez nutnosti přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením. Řada portrétních fotografů stále používá filmové aparáty a nebo digitální zrcadlovky s velikostí snímacího čipu stejnou, jako filmové políčko. Právě tito fotografové jistě uvítají fakt, že objektiv lze bez problémů použít i na tyto aparáty a že vysoká obrazová kvalita je i v okrajových patriích obrazového pole. Jako ukázku jsem použil běžný studiový portrét (ukázkový snímek č.6), nasvícený studiovými světly a pořízený právě špičkovou studiovou digitální zrcadlovkou Canon EOS 1Ds Mark II. s velikostí čipu shodnou s rozměrem filmového políčka. Snímek si opět můžete pro lepší posouzení stáhnout v plném rozlišení.

Obrázek č. 7 Obrázek č. 8
Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

S těmito zrcadlovkami s čipem formátu filmového políčka lze ale také samozřejmě pořizovat bez obav makrofotografie. Ukázkou nám budiž opět snímek Vladimíra Josky (ukázka č.7), tentokrát pro změnu pořízený digitální zrcadlovkou Canon EOS 5D. I zde je patrná vynikající ostrost, ale také příjemně rozostřené pozadí, které bylo dosaženo vhodně zvoleným pozadím s dostatečným odstupem od hlavního motivu i při relativně vyšší cloně f/6,3. Právě bokeh a pěkně rozostřené pozadí je další předností tohoto makroobjektivu. Snímek si opět můžete stáhnout v plném rozlišení. Pohodlnou práci s velkým rozsahem hloubky ostrosti si můžete vychutnat například i při kreativnějším fotografování velmi jemných detailů s využitím protisvětla, jako například na ukázce č.8. Snímek byl tentokrát pro změnu pořízen reportážním fotoaparátem Nikon D2Hs s nižším rozlišením pouze 4 Mpix a můžete si jej opět prohlédnout i v plném rozlišení. Možnost většího odstupu od fotografovaného objektu ocení jistě nejen fotografové vážek a to především proto, že si při práci z většího odstupu nevyplaší fotografovaný objekt. Ukázkou budiž další snímek Vladimíra Josky na ukázce č.9, pořízený aparátem Canon EOS 20D. Podobné snímky lze ale bez omezení pořizovat i nejlevnějšími amatérskými zrcadlovkami, jako například Nikonem D50, jehož rozlišení 6Mpix v kombinaci s vysokou ostrostí objektivu bohatě stačí i na velké zvětšeniny.

Kresba objektivu je vynikající při všech clonách, i když samozřejmě úplně nejlepší je, jako u všech objektivů, někde zhruba ve středu celého rozsahu. Rozdíl je ale velmi nepatrný a snad krom nastavení na plné odclonění při f/2,8 téměř neznatelný. Bokeh i rozostření pozadí jsou také vynikající. Chromatická aberace je také téměř nulová a může se vyskytnout pouze v extrémních případech při velmi nízké cloně. Totéž platí i pro vinětaci a to navíc pouze při použití na filmovém těle nebo na digitální zrcadlovce s formátem čipu stejným, jako je formát filmového políčka. Na aparátech s čipem formátu APS-C je vinětace prakticky nulová v celém rozsahu. Sférické zkreslení objektivu je pak opět nulové a to při jakémkoli využití objektivu.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12

Poslední snímek (č. 12) je opět k dispozici zcela bez úprav. Je exponován pomocí fotoaparátu Nikon D40.

Cena a závěr

Velmi důležitým parametrem, který rozhodně nelze opomenout je prodejní cena objektivu. Ta se v současné době (11/2006) pohybuje reálně kolem 18.000,– Kč včetně DPH. Vzhledem k obecným cenám makroobjektivů ji lze považovat za vynikající, protože za tuto sumu získáte špičkový objektiv s rozsáhlými možnostmi využití a vzhledem k výbornému mechanickému provedení i s trvalou hodnotou. Také případný přechod z aparátu s čipem APS-C na formát čipu velikosti filmového políčka nebo s ohledem na využití na filmovém přístroji není nijak omezující. Optická i mechanická kvalita je opravdu výborná a nenapadá mě skutečně nic, co by se tomuto objektivu dalo vytknout. Snad jen nepatrné drobnosti v podobě absence hloubky ostrosti nebo provedení krytky, kterou nelze manipulovat při nasazené sluneční cloně. Na obranu výrobce však lze také uvést, že by se na trhu brzy měl objevit nový typ krytek, který tento nedostatek eliminuje a případně to lze také řešit koupí jiné krytky. Také absence stupnice hloubky ostrosti je omluvitelná, protože by musela být vzhledem k rozsahu clony a zaostřitelné vzdálenosti opravdu pouze velmi orientační, případně velmi složitá.

Objektiv mohu vřele doporučit především pokročilejším uživatelům, které jistě doslova nadchne. Jde o vůbec nejlepší makroobjektiv, který jsem měl možnost vyzkoušet (a vyzkoušel jsem téměř všechny, které jsou v současnosti na trhu). Vhodný je vzhledem ke své univerzálnosti ale i pro začínající uživatele, kteří mají zájem dále rozšiřovat své zkušenosti a fotografické umění. Je však nutno počítat s tím, že začínající uživatelé si budou muset na objektiv zvyknout a naučit se s ním pracovat a využít všech jeho možností. Rozšíří si tím však své obzory a jistě nebudou litovat vynaložené investice.

Za konzultace a poskytnutí části ukázkových fotografii děkuji svému kolegovi a skvělému fotografovi Vladimíru Joskovi.

Podrobnější technické informace a specifikace najdete na hezky provedených speciálních stránkách věnovaných objektivům Sigma společnosti HAMA spol. s r.o., která Sigmu zastupuje v České Republice.

Zde si můžete stáhnout návod k obsluze v češtině.