Test objektivu Canon RF 20mm f/1.4L VCM

Objektiv Canon RF 20mm f/1.4L jsem testoval na letošní expedici Fotoinstitutu do Himálaje. Oblíbil jsem si ho pro malou hmotnost 0,5kg, výbornou optickou kvalitu a rychlost ostření. Zásadní je světelnost f/1,4, která ho předurčuje pro astrofotografii a reportáž tam, kde je málo světla.

Zásadní volba je mezi univerzální světelným zoomem jako Canon RF 15–35mm f/2,8 L nebo lehčím, levnější, světelnějším a o trochu i opticky kvalitnějším “pevným” sklem. Ohnisková vzdálenost 20mm je pak tak akorát. Budete muset vice chodit a v reportáži se nesmíte bát jít blízko. V zemích, kde existují různá tabu, je možné zkoušet tzv. břichatky, aniž by fotografovaný tušil, že ho fotografujete.

Muslimské dívky z vesničky Parkachik, údolí Suru, Ladak, Himálaj

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/14,čas 1/50s, ISO 640

V úsolí Suru stejně tak v sousedni Pákistanu v oblasti K2 žijí Baltiové. Jsou to konzervativní muslimové. Tento snímek jsem fotografoval, aniž bych přiložil fotoaparát k oku nebo nějak podezřele manipuloval s display.

Canon pro bajonet RF moc širokoúhlých objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností nenabízí a to hlavně ve srovnání se Sony, který je hlavním konkurentem. Proto oceňuji dva nové objektivy

Canon RF 24mm f/1,4 L a Canon RF 20mm f/1.4L. Před 20-ti lety byl Canon EF 24mm f/1,4L jediným dostatečně světelným objektivem pro fotografování Mléčné dráhy a polárních záři. Trpí silnou komou v rozích krajin s hvězdnou oblohou při otevřené cloně. Jinak je to však vynikající objektiv, kterým stále fotografuji. Proto jsem od Canon RF 20mm f/1.4L očekával to nejlepší zejména i díky vyšší ceně.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce

Objektiv váží jen 500g a má průměr přední čočky 67mm. Při ostření se nic nevysouvá a neotáčí. Objektiv má přepínač AF/MF. Pohodlný ostřící kruh. Canon není tak systematický, co se týče mechanického ovládání clony na objektivu. Tady je, ale vzhledem k tomu, že u ostatních objektivů Canon ho nemám, nejsem zvyklý jo používat a clonu ovládám z těla fotoaparátu. Podobně je to I s programova­telnými tlačítky.

Kvalita materiálů a způsob zatěsnění otočných prvků odpovídá kvalitě nejvyšší řady objektivů L.

Ostření a stabilizace obrazu

Canon RF 20mm f/1.4L VCM nemá optický stabilizátor obrazu. Stabilizace je pod kontrolou stabilizace sensorem, která však v případě Canon EOS R5 funguje výborně. Myslím, že je to dobrá zpráva. Jednak se ušetří něco na hmotnosti a zároveň optické stabilizátory jsou mechanicky dost citlivé. V případě fotografických expedic, kde fototechnika musí občas vydržet nějaký ten náraz, je odolnost konstrukce klíčová.

VCM znamená v angličtině vibration compensation motor. Každopádně ostření je velmi rychlé, tiché a přesné.

Optické vlastnosti

Ostrost a rozlišení

Buddha z Khartse, údolí Suru, Ladak, Himálaj

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/5,6,čas 1/640s, ISO 640

Rozlišení je nejlepší když budete fotografovat ve zlatém okně kolem f/5,6. Objektiv však výborně kreslí již od plně otevřené clony f/1,4.

Ledovec Drang Drung, údolí Suru, Ladak, Himálaj

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/16,čas 1/1000s, ISO 250

Vrátil jsem se sem po 13-ti letech. Pod ledovcem je už laguna. Klasický krajinářský snímek jsem zaclonil na f/16, aby se vše proostřilo.


Panorama sedmi-tisícovek Kun (bílá pyramida uprostřed) a Nun (špička vlevo), údolí Suru, Ladak, Himálaj při večerním světle

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/9,čas 1/200s, ISO 400

Koma

Mléčná dráha nad souhvězdím Sagittarius

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/1,4,čas 20s, ISO 3200

Koma v rozích je velmi dobře potlačená I když při f/1,4 je u věších hvězd viditelná. Objektiv se velmi dobře hodí pro astrofotografii. Bohužel při letošní expedici do Himálaje jasno vůbec nebylo. Nakonec jsem byl rád alespoň za tenhle snímek v silném světelném znečistění. Příští rok počítáme s expedici Fotoinstitutu.cz do oblasti velkých slaných jezer ve východní části Ladaku, kde je mnohem vice jasno.

Vinětace

Při otevřené clone f/1,4 je samozřejmě patrná vinětace (ztmavení rohů). Není potřeba ji řešit, neboť se snadno automaticky koriguje softwarově.

Zkreslení linií

Hrobka ladacké královny, Khartse, údolí Suru, Ladak

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/11, čas 1/60s, ISO 125

Tato část Ladaku je dnes obývána muslimy. Královna byla muslim a král buddhista. Story je stará 500 let. Původně malá hrobka se nachází nedaleko „skalního“ Buddhy. Všimli si ji politici. Nejprve úřady z Leh vybudovali honosnou hrobku. Pak ji místní muslimové zbourali a nakonec se postavila tahle betonová, která není nic moc. V domě vedle hrobky je malý penzion, kde jsme spali…

Linie jsou dobře korigovány. Soudkovité zkreslení není vidět žádné.

Bokeh

Výhodou vysoké světelnosti f/1,4 je velmi kvalitní bokeh, což u takto širokoúhlých objektivů je spíše výjimka.

Tance mnichů na letošních slavnostech v klášteře Lamayru, Ladak, In­die

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/1,4, čas 1/4000s, ISO 100

V Himálaji je přes den hodně světla. Šedý filtr jsem neměl a tak byl často problém vejít se do velmi krátkých expozičních časů při plně otevřené cloně. Když chcete měkký bokeh za reportážním portrétem, může to být problém.

Kresba v protisvětle

Květinové louky v Drass, Himálaj I

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/13, čas 1/320s, ISO 400


Květinové louky v Drass, Himálaj II

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 20mm f/1,4, clona f/16, čas 1/60s, ISO 100

Kresba v protisvětle je spíše průměrná vzhledem k ceně objektivu. Prasátka parazitního světla jsou dost patrná. Hvězdičky jsou pěkné. Bohužel se však u nich objevuji kolečka parazitního světla. Sklo bylo čisté..

Závěr

Canon RF 20mm f/1.4L VCM je výborný objektiv, který využijete na krajinu a reportáž. Je kompaktní a váží tak akorát, abyste ho hodně využívali.

Silné stránky

  • Optická kvalita
  • Rychlé a velmi tiché ostření
  • Kvalitní provedení

Slabé stránky

  • Vyšší cena
  • Kresba v protisvětle průměrná

Děkuji společnosti Ca­non.cz za zapůjčení objektivu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram