Uživatelský test Canon RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM

Objektiv Canon RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM pro bezzrcadlovky s R bajonetem jsem testoval na fotoexpedici Fotoinstitutu.cz na Kubě, kde jsem fotografoval i s objektivy s EF bajonetem (přes redukci) na těle Canon EOS R5. Stabilizace obrazu, rychlý a přesný autofocus a výborná kvalita obrazu. Trochu cvalík, ale to je vždy daň za světelnost f/2,8. Součástí testu je video točené z ruky v barech Havany.

Kuba je z fotografického hlediska velmi různorodá. Starobylá města, noční život, portréty, tropické krajiny a mořská pobřeží a příroda s ptactvem, kde kolibříci či todové patří k těm velmi drobným. V tropickém lese je obtížné se k nim přiblížit. Lodže s krmítky pro kolibříky jako třeba s Ekvádoru zde nenajdete. K tomu ještě noční obloha s Mléčnou dráhou. Tohle všechno se musí vejít do fotobatohu, který musíte unést.

Ranní svítání na pobřeží východní Kuby

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/14, čas 6s, IS0 100

Snímek není problém upravit ve stínech. To u testů nedělám, abyste viděli výstup z fotoaparátu.

Za univerzální zoom z hlediska ohniskové vzdálenosti považuji 24–70mm f/4 nebo lépe f/2,8. V krajině či architektuře však širší ohnisko mnohem lépe vyjádří hloubku prostoru. To platí i pro noční krajinu, kde navíc potřebujete dobrou světelnost.Pro fotografování ptactva , motýlů nebo větších rostlin při cestování se mi osvědčuje Canon EF 100–400mm f/4,5–5,6 USM IS.

Z této trojice jsem na Kubě z vice než 50% využíval objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM. Jedním z důvodů bylo perfektní sladění objektivu vyvinutého od začátku pro bezzrcadlovku. Marná sláva. EF objektivy perfektně fungují na zrcadlovkách, pro které byly vyvinuty. Velkou roli v tom hraje i ergonomie. Rozdíl je nejvíce patrný u stabilizace obrazu a autofokusu. Pokud přejdete na bezzrcadlovku z DSLR, musíte s tímto faktem počítat.

Hlavním konkurentem Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM je. Hlavní rozdíl je, že EF verze nemá optický stabilizátor obrazu. Opticky jsou velmi podobné. Trochu širší ohnisko se také hodí. Cenový rozdíl není zase tak velký.

https://objektivy.heureka.cz/…_8-l-is-usm/#…

https://objektivy.heureka.cz/…8-l-iii-usm/#…

Podstatně levnější je pak opticky solidní Tamron SP 15–30mm f/2.8 Di VC USD G2 Canon

https://objektivy.heureka.cz/…sd-g2-canon/#…

Test tohoto objektivu najdete na https://www.fotoaparat.cz/…0mm-f2–8-g2/

Konstrukce

Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM váží 860g a není to lehký, ani malý objektiv. Vedle sebe jsem srovnal Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM a Canon EF 16–35mm f/4 L IS USM (615g), který je známý ostrou kresbou a solidní cenou.

Srovnání Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM a Canon EF 16–35mm f/4 L IS USM

Rozdíl je ve světelnosti a také v ceně.

https://objektivy.heureka.cz/…_8-l-is-usm/#…

https://objektivy.heureka.cz/…f-4l-is-usm/#…

Ovládání objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM je standardní. K tělu je nejblíže dostatečně široký zoomovací kruh. K manuálnímu ostření slouží střední kruh. Klikací programovatelný kruh lze použít například ke změně clony nebo ISO nepoužívám.

Objektiv má klasický přepínač AF/M pro ostření a vypnutí/zapnutí optického stabilizátoru v objektivu

Objektiv má klasikou přírubu 82mm pro filtry. To je velmi důležitá výhoda ve srovnání s objektivy s ještě širší ohniskovou vzdáleností jako například Canon EF 11–24mm f/4 L nebo Sigma 14mm f/1,8, na které filtry jednoduše nenasadíte. Zajímavým řešením je proto adaptér EOS EF/EOS R s možností vkládat filtry mezi tělo fotoaparátu a objektiv. Jeho test najdete na našem serveru.

Bajonet je zatěsněný proti vlhkosti a prachu. Jen krytka bajonetu se špatně nasazuje, musíte hledat značky. Tenhle problém s klasickou Canon EF krytkou bajonetu není a nasadíte ji poslepu.

Stabilizace obrazu a ostření

Bezzrcadlovky Canon EOS R nebo Canon EOS Rp nemají stabilizaci sensoru. Zde je optický stabilizátor jednoznačnou výhodou. Zdá se však, že kombinace stabilizace sensoru a optické stabilizace objektivu přináší ještě něco navíc. Velmi patrné je to zejména při natáčení videa v podmínkách, kde je málo světla.

Jezdítka na Kubě

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 1/15s, IS0 1000

Díky výborně fungující stabilizaci obrazu je panning velmi snadný. To se na Kubě s množstvím rikš, dvoukoláků, kol apod. velmi hodí.

V noční Havaně jsem s Canon EOS R5 a Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM natočil pár ukázek z ruky ve známých barech.

Zde jsem ocenil i inteligentní ostření na obličej.

Jinak dle očekávání je z hlediska rychlosti, tichosti a přesnosti ostření kombinace Canon EOS R5 a Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM špičková.

V sušárně tabáku, Kuba

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 1/10s, IS0 800

 Optická kvalita a ukázky fotografií

Při reportážní cestovatelské fotografii jsou nejčastějšími žánry portrét, krajina a architektura. U mne k tomu přistupuje ještě astrofotografie. Proto jsem na Kubu potřeboval světelný širokoúhlý objektiv.

Bokeh

Při cloně f/2,8 má Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM příjemně měkké podání jak při ohniskové vzdálenosti 15mm, tak i na ohnisku 35mm.

Prodejce kokosů, stará Havana I

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 1/200s, IS0 200


Prodejce kokosů, stará Havana II

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 1/1000s, IS0 1000

Protisvětlo

Složité konstrukce širokoúhlých zoomů nemívají v protisvětle nejlepší výkon. V tomto případě však Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM fungoval perfektně.

Ranní rozcvička, Holguín, Kuba

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 30mm, clona f/10, čas 1/250s, IS0 400

Ještě upravený snímek, kde ve formátu RAW byly upraveny nejsvětlejší místa v obloze.


Lamely clony při f/10 ukazují přechod mezi ostrou tzv. hvězdičkou Slunce a rozostřeným bodovým zdrojem.

V bočním protisvětle je parazitní světlo rovněž velmi dobře potlačeno.

Holguín v ranním světle, Kuba

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 26mm, clona f/11, čas 1/160s, IS0 100

Východy Slunce jsou ve východní tropické části Kuby fantastické. Tady mám vždy tendenci komponovat na co nejširší ohniskové vzdálenosti.

Baracoa, Kuba

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/11, čas 1s, IS0 100

Zkreslení

Hlavně fotografové architektur jsou citliví na soudkovité nebo poduškovité zkreslení linií staveb. Zkreslení je patrné, ale na přijatelné úrovni vzhledem k tomu, že se jedná o zoom se standardním filtrem bez vypouklé čočky.

Katedrála v Havaně I

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 29mm, clona f/7,1, čas 1/80s, IS0 320

Katedrála v Havaně II

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 27mm, clona f/7,1, čas 1/200s, IS0 320


Katedrála v Havaně III

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/7,1, čas 1/400s, IS0 320

Noční fotografie

Světelnost f/2,8 v kombinaci s Canon EOS R5, který má ve srovnání s mou zrcadlovkou Canon EOS DSR lepší dynamickou pružnost a menší šum, naprosto dostatečná pro širokoúhlou astrofotografii. Koma v rozích je vidět, ale je solidně potlačena.

Koma v levém horním rohu

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 20s, IS0 4000


Sušárna tabáku pod Mléčnou dráhu, západní Kuba

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 15mm, clona f/2,8, čas 20s, IS0 4000

Závěr

Canon RF 15–35 mm f/2,8 L IS USM je nejlepší univerzální širokoúhlý zoomový objektiv, který jsem od Canonu zatím testoval. Světelnost f/2,8 a výborná stabilizace obrazu jej předurčuje k natáčení videa bezzrcadlovkou z ruky, což je pro cestovatele velká přednost. Pokud však již vlastníte Canon EF 16–35mm f/L USM III, který má výbornou optiku, bude rozhodování složitější.

Plusy

  • Výborný optický výkon
  • Rychlé a tiché ostření
  • Optický stabilizátor obrazu

Minusy

  • Nic zásadního. Cena odpovídá současné situaci na trhu hlavních značek Canon, Sony, Nikon.

Děkuji společnosti Ca­non.cz za zapůjčení objektivu k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram