Sony se s novým kompaktním fotoaparátem RX100 VI odhodlalo k radikálnímu kroku, poprvé přidalo širokorozsahový zoom v rozsahu 24-200 mm namísto dosavadního 24-70 mm. Ano, je to hodně znát.


Provozní rychlost

Rychlost odezvy celého přístroje je bezproblémová, co se týče rychlosti ostření a snímání, pak je jedním slovem vynikající. PDAF ostření (tedy technologie „ze zrcadlovek“) v s velkou hustotou AF bodů (315) a v kombinaci s detekcí kontrastu je spolehlivé a téměř okamžité. Toto rychlé PDAF ostření je možné využít na 65 % plochy záběru.


[1] PDAF body, [2plochy detekce kontrastu

Objektiv

Rozsah zoomu objektivu je 8,3× (a k tomu ještě 3,8× „digitálně“, ale to je pouhý ořez). To je na dané rozměry a velikost čipu (1“ čip je výrazně větší, než co naleznete v běžných kompaktech – crop faktor 2,7×) úctyhodný rozsah.


Optická konstrukce objektivu

Ukázka:

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 125, 1/50 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, JPEG DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 2500, 1/200 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, JPEG

Nejširší a nejdelší ohnisko

Světelnost objektivu je samozřejmě horší než u předchozích RX100 s kratším zoomem nebo třeba u většího modelu RX10 II (ten má také objektiv 24–200 mm, ale s F2.8 v celém rozsahu). Pokud si ale dáte RX100 a RX10 vedle sebe dojde vám, jak je RX100 VI na své rozměry výborně vybaven.

Na širších ohniscích je kresba v prostředku příjemně ostrá, slábne pouze ke krajům. Na delších ohniscích mírně měkne v celé ploše, ale žádná tragédie to není. Naopak jsem byl vzhledem k rozsahu zoomu a velikosti přístroje příjemně překvapen.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 125, 1/250 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW v LR 6
200mm není úplně na letadla, leda letí-li nízko

Obrazová kvalita

Na modelech RX100 oceňuji dlouhodobě (na kompakt) velký 1“ BSI senzor se šikovným poměrem stran 3:2.
Proč je poměr stran důležitý? Běžné 1/2.3" kompakty a mobilní telefony fotografují snímky s poměrem stran 4:3. Jenže zrcadlovky, ať už APS-C nebo FF, snímají právě 3:2. Lépe se tak potom smíchají dohromady snímky ze zrcadlovky a z kompaktu RX100 aniž by při prohlížení snímků rušil různý poměr stran.

Opačná situace nastává samozřejmě, pokud má váš „hlavní fotoaparát“ poměr stran 4:3 (Olympus, Panasonic či středoformáty kategorie 645). Ale tento poměr je na trhu fotoaparátů s velkými senzory momentálně v menšině.

Od minulé generace se senzor nijak nezměnil, nový je pouze procesor. Pokud se vám tedy líbila obrazová kvalita RX100 V (odkaz), nebudete ani zde zklamáni. Pokud vám ale z jakéhokoliv důvodu neseděla, nečekejte žádný patrný posun kupředu.

Podívejte se třeba na obrazový šum v JPEG a RAW:

ISO 125 JPEG

noise


Šum je dobře řešitelný do 800 ISO, 1600 se stále dá. Výše bych chodil jen v nouzi

6400 JPEG
Snímek v JPEG při ISO 6400 v šeru: tohle je už za hranou možností přístroje

Blesk

Malý vyskakovací blesk příliš neoslní (ha ha!), ale může se hodit, vzhledem k limitovaným možnostem objektivu a čipu, co se týče práce při nízké hladině osvětlení. Již jsem chválil možnost naklopit ho přidržením směrem nahoru.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 53.60 mm, ISO: 400, 1/160 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, JPEG
Pokud často fotíte třeba v noci na hřbitově, může se blesk hodit

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 3200, 1/60 s, F2.8, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ano, JPEG
Ukázka dosahu blesku

Moje zhodnocení obrazové kvality:

Je vidět, že to zkrátka není zrcadlovka, ale zároveň přístroj stojí několik pomyslných tříd nad mobily a ultrazoomy. Prostě skutečný mezičlánek mezi „amatérským cvakátkem“ a „dospělým foťákem“, přičemž v mnohém má blíže k tomu druhému, aniž by to bylo znát na rozměrech (znát je to samozřejmě na ceně).

Pokud si ale pohrajete s RAWem, dostanete velmi technicky kvalitní snímky – solidní ostrost (na tak dlouhý zoom), rozumná míra šumu a dobrý dynamický rozsah – dle nezávislého měření DxO 12.4 EV, což je na úrovni „nejhorších“ zrcadlovek. Pro doplnění: ty nejlepší se blíží 15 EV.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 125, 1/640 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, RAW v LR 6
Snímek vyvolaný z RAW, pro srovnání JPEG zde.

Video

Video lze natáčet v rozlišení až 4K se snímkovou frekvencí až 30p a to z celé plochy senzoru – video je snímáno ve vyšším rozlišení a následně downsamplováno na 4K, což znamená, že je výsledný záznam opravdu bohatý na detaily.

Nevýhodou je limit délky jednoho záběru v plném rozlišení 5 minut.

Při videu vám pomůže PDAF kontinuální ostření a snad všechny podpůrné video-funkce, na které si vzpomenete.

Zajímavostí je až  1000fps slow motion, ovšem ve velmi nízkém rozlišení. Při stále ještě dostatečném Full HD zvládne fotoaparát až 120p snímkovou frekvenci.

Videoklip ve 4K níže:

Framegrab:

framegrab

Ovládání

Asi největším kompromisem snahy dostat co nejvíce výkonu do co nejmenšího těla je výsledné ovládání. Tlačítek a ovladačů je poměrně málo a hladké zaoblené tělo se špatně drží, což dále znesnadňuje jejich dosažení prsty. Dlouhodobě (i jako uživatel Sony) tvrdím, že Sony neumí dělat přehledná menu. Poslední verze se již zlepšila v tom smyslu, že třeba nastavení videa není „rozfrcané“ přes čtyři nesousedící záložky (atd.), ale k přehlednosti a intuitivnosti třeba Canonu má stále daleko. Pochválit ale musím samotné množství nastavení, které vám menu fotoaparátu dá k dispozici. Prostě tohle není přívětivý a nenáročný přístroj pro amatéry, to je našlapaný hot hatch mezi fotoaparáty a je zaměřený na pokročilé.

Chválím přítomnost solidního hledáčku, dobrá věc je i prstenec kolem objektivu, nahrazující roller. Nutnost vstupovat do nepřehledného menu vynahrazuje rychlé menu pod tlačítkem Fn, kde najdete nejčastější nastavení (možno upravit) a budete tam tak chodit poměrně často. Menu je naopak velmi přehledné. Výklopný dotykový displej je dnes sice samozřejmost, ale Sony jeho implementace trvala šest verzí, takže zde chválím!

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace