Test fotoaparátu Sony CyberShot RX10 Mark III

Sony CyberShot RX10 III je kompakt typu superzoom (24-600mm ekviv.) s netypicky velkým senzorem pro tuto třídu (1") a kvalitním 4K videem. Kardinální otázka je - může být objektiv s takto dlouhým zoomem a vysokou světelností (F2.4-4) dostatečně kvalitní, aby nakrmil 20MPx senzor? A stojí podobný přístroj za bezmála 50 tisíc (prosinec 2016)?

Citlivost a šum

Senzor typu BSI ( co je to BSI?) velikosti 1" (CX) a s rozlišením 20MPx má poměrně velkou pixelovou hustotu, ale jak již víme z testů ostatních aparátů, které stejným senzorem disponují, víme, že šum zvládá poměrně dobře. Ne, jako APS-C zrcadlovka, ale mnohem snesitelněji, než běžné kompakty (které obvykle používají senzory od 1/2.3" po 2/3").

Podívejte se:

(JPEG)

RAW

Níže vidíte srovnání JPEGu z fotoaparátu a RAWu vyvolaného v Zoner Photo Studio X, ISO je 2500:

JPEG engine

JPEG engine Sony RX10 III je nutno na jednu stranu nepochválit za trochu „digitálně upravený“ pocit ze snímků (on to pocit není), z technického hlediska ale naopak pochválit za úspěšnou kombinaci redukce šumu a doostření hran – pokud na snímky nekoukáte při 100%, vypadají i na vysokých ISO (do cca 3200) dobře. Sony toho dosahuje detekcí hran, kdy šum redukuje pouze v plochách a hrany naopak doostřuje, dobře je to vidět tady:

Optické vlastnosti

Již jsem naznačil, že objektiv je na svůj rozsah a světelnost překvapivě dobrý. Samozřejmě nečekejte rovnoměrnou kresbu od rohu k rohu jako u fullframe pevných skel; kdyby to tak bylo, nebylo by třeba fullframe pevných skel.

Nečekejte však ani takovou tragédii, na jakou jsme někdy zvyklí z klasických ultrazoomů. Už první RX10 měla objektiv ostrý a kvalitní – Sony si dalo dobrý pozor, aby si dražší model nepohoršil – objektiv je jen delší a méně světelný (kromě širokého ohniska), ale není horší. Ukázka kresby:

Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/800 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1

Kresba na nejširším ohnisku (24mm) je už po mírném zaclonení (F4) na ultrazoom parádní

Na snímku výše si můžete všimnout ale i jednoho drobného neduhu, který ke komplexním širokorozsahovým objektivům patří, a to jsou odlesky. Sluníčko v záběru zkrátka znamená prasátka na snímku.

Zkreslení

U superzoomů jsme zvyklí,že je nutné se smířit s optickým zkreslením, případně jeho softwarovou korekcí.

Na SW korekce již dnes sází i fotoaparáty s výměnnými objektivy, případně pokročilé kompakty – výkonné procesory umožňují korigovat již náhled na displeji a rychlost snímání tím ani netrpí. Penalizace v obrazové kvalitě je při rozumném přístupu rovněž minimální. Jak je na tom RX-10 III?

Obdobně. Na dvou gifech níže vidíte zkreslený a korigovaný snímek. Nekorigovaný snímek normálně vůbec neuvidíte. JPEGy se korigují automaticky a v RAWu je uložený profil. V některých konvertorech však jde vypnout (zde Capture One):

24mm 600mm

Zkreslení je nižší, než bych čekal – na 24mm komplexní, s černými růžky, ale je to pořád méně, než jsem u kompaktů zvyklý vídat. Na 600mm jen mírná „poduška“. Obojí fotoaparát srovná beze zbytku.

Vinětace

Vinětace kupodivu není problém ani na nejširším ohnisku a na otevřenou clonu. Bez korekce bychom ji sice našli v podobě černých růžků, ale jinak je jas snímku i tak poměrně rovnoměrný. Softwarová korekce to jistí.

Obrazová kvalita – shrnutí

Je překvapivě dobrá. Fotoaparát nabídne téměř nadpřirozenou kombinaci univerzálnosti a kvality snímků. Jasně, zrcadlovka a dedikované objektivy jsou pořád to nejlepší – když je ovšem v danou dobu máte u sebe. S RX10 III to nemusíte řešit a prostě si užívat tvůrčí svobodu. Snímky budou dostatečně dobré i pro středně velké tisky a můžete je bez obavy zamíchat i mezi snímky z „lepších“ přístrojů a nikdo nejspíš nic nepozná. Tomu dopomáhá i poměr stran 2:3 (ne, že by to byl poměr stran nejlepší, ale používají ho i APS-C, APS-H a FF fotoaparáty). Pokud preferujete 3:4, žádný problém, fotoaparát umí různé poměry stran nastavit.

Video

Video může být natáčeno až ve 4K rozlišení (3840 × 2160) při 30p, Full HD (1920×1080) pak až 120p. Je zde i slow-motion video až 960p.

Podporované formáty jsou MPEG-4, AVCHD a pokročilý XAVC S.

Díky rychlému odečtu dat ze senzoru je maximální možný bitrate až 100Mbps.

Fotoaparát je vybaven stereomikrofony, stejně jako konektorem pro externí mikrofon i konektorem pro sluchátka.

Během videa funguje i automatické ostření, včetně AF-C.

K dispozici jsou „ploché“ profily S-Log, nechybí různé oblíbené pomůcky, jako je focus-peaking (s nastavitelnou barvou a intenzitou) či zebra (0 – 109%). Problém je, jako u ostatních přístrojů Sony této generace, tyto funkce a nastavení najít. Že přístroj, chlubící se kvalitním videem, nemá jednotnou záložku pro video je nad moje chápání. Ale už si toho všimli i u Sony – nové přístroje a99 II a a6500 mají menu přepracované. Asi by bylo vhodné zapřemýšlet i o updatu stávajících modelů:-(

Ukázky videa

Framegrab z první ukázky


Kresba ve 4K je lepší, než má leckterá zrcadlovka ve Full HD…

Mezi fotoaparáty tedy nabízí RX10 III nadprůměrnou kvalitu i paletu funkcí, takže v kombinaci s ojedinělým objektivem může slušně zastat i funkci videokamery. Pro profi-produkci asi spíš doplňkové, ale mnoho nadšených amatérů bude určitě spokojeno. Já bych byl.

Slow motion video

Jednou z možností je i slow-motion video se snímkovou frekvencí až 960p. Nominální rozlišení je Full HD, ale reálné je nižší, snižuje se úměrně se vzrůstající frekvencí, ale je poté upsamplováno na standardní Full HD. Zde je ukázka v 960p, pro posouzení kvality záznamu vlastníma očima:

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Daniel Procházka
    Daniel Procházka
    30.01.2017 03:40

    Otázkou zůstává, může být takto „přehnaný“ objektiv ještě opticky dobrý, zvlášť s přihlédnutím k vysoké pixelové hustotě senzoru?
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Této větě jaksi nerozumím. Pixely senzoru resp. jejich množství přece nemají žádnou souvislost s optickou kvalitou objektivu. Na Digiareně testovali optickou rozlišovací schopnost objektivů, tedy kolik zvládnou pixelů. Pokud si pamatuji jednalo se dokonce o nějaké starší objektivy. Zvládly stovky MPx. Zde určitě žádná limitace v současné době neexistuje. Názorným příkladem je NOKIA 8O8 se svým pidi objektivem a 41 MPx. Pokud to bylo myšleno v kontextu třeba s velkoformátovým tiskem, který větší rozlišení umožňuje, tak tam by se "nekvalita" objektivu mohla viditelně projevit. To asi jo.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    30.01.2017 08:19

    Myšleno je to tak, že menší senzor (hustější pixely) vyžaduje od objektivu výrazně vyšší rozlišovací schopnost, než větší senzor se stejným rozlišením.
    Co se týče "větších" formátů, tam je pravda, že slušný objektiv zvládne víc, než je dnes standard. Moje stará padesátka při zaclonění v pohodě zvládla EOS 5DS R.
    Ale tady jsou nároky výrazně větší a širokorozsahové zoomy (zde 24 - 600) obecně tak dobré nebývají. Typický objektiv ultrazoom fotoaparátu bývá přehlídka optických vad a mizerné kresby, což se RX-10 iii netýká.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    30.01.2017 08:41
    Reaguje na Daniel Procházka 30.01.2017 03:40:

    "Otázkou zůstává, může být takto „přehnaný“ objektiv ještě opticky dobrý,..." - zobrazit celý komentář

    Jinak samozřejmě myslím použití jako jsou větší tisky; ve webovém rozlišení bude ostrá i fotka z mobilu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Podzimní aktualizace Zoner Photo Studio X: Více lokálních úprav, nová Luma křivka a varianty souborů
Podzimní aktualizace Zoner Photo Studio X: Více lokálních úprav, nová Luma křivka a varianty souborů

Pro­gram pro správu a úpravu fo­tek Zo­ner Photo Stu­dio X se v pod­zimní ak­tu­a­li­zaci za­mě­řuje zejména na mo­dul Vy­vo­lat a při­náší lo­kální úpravy ba­rev, no­vou Luma křivku a více va­ri­ant úprav u jedné fotky.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram