Fotoaparát.cz

Test fotoaparátu Sony CyberShot RX10 Mark III

Sony CyberShot RX10 III je kompakt typu superzoom (24-600mm ekviv.) s netypicky velkým senzorem pro tuto třídu (1") a kvalitním 4K videem. Kardinální otázka je - může být objektiv s takto dlouhým zoomem a vysokou světelností (F2.4-4) dostatečně kvalitní, aby nakrmil 20MPx senzor? A stojí podobný přístroj za bezmála 50 tisíc (prosinec 2016)?

Úvod

Řada RX10 má na trhu již třetí model (přičemž Mark II a III se prodávají sou­časně). Všechny tyto přístroje se vyznačují kombinací stabilizovaného širokorozsahového zoomu s dobrou světelností a velkého 1" senzoru (13.2 × 8.8mm). „Velký“ je samozřejmě myšleno v rámci této třídy kompaktů. Použitý senzor má crop faktor 2.7×, je tedy stále ještě menší, než senzory v zrcadlovkách (ty mají 2× až 1×).

U prvních dvou verzí byl rozsah ohnisek 24–200mm (ekvivalent) a světelnost F2.8, u testované verze RX10 III je to však skutečně monstrózní rozsah 24–600mm (ekv.) a světelnost F2.4–4. To je 25× zoom, řečeno řečí kompaktů. Přístroj je větší a těžší, než předchozí inkarnace RX10, ale překvapivě ne o tolik. Mělo by se prošetřit, zda Sony neporušilo některé přírodní zákony a případně vyvodit důsledky…

Otázkou zůstává, může být takto „přehnaný“ objektiv ještě opticky dobrý, zvlášť s přihlédnutím k vysoké pixelové hustotě senzoru?

Senzor

Rozlišení senzoru je 20MPx (5472×3648px) a video jde natáčet až v rozlišení 4K (3840×2160px). Přístroj podporuje pro snímání statických snímků fomát JPEG i RAW (.ARW) a pro videozáznam formáty MPEG-4, AVCHD a XAVC S.

Pokud je mi známo, senzor nedisponuje low-pass filtrem.

Jedná se o typ „stacked CMOS“, pod čímž si můžete představit architekturu umožňující rychlejší odečet dat ze senzoru, což je výhodné pro 4K video s vysokým bitratem, slow-motion záznam či sériové snímání.

Přístroj v ruce

Velikostí přístroj odpovídá běžné APS-C zrcadlovce se základním objektivem (tedy než se ten macek vysune…). Podobně váhou i tvarem.

Díky velkému gripu se aparát dobře drží, stavový displej na horní straně (jako ho známe z pokročilých zrcadlovek) nabídne rychlý přehled o nastavení expozice a dva rollery silně vylepšují nastavování parametrů. Při podobném rozsahu ohnisek je extrémně důležitý hledáček – zapřením přístroje o tvář se zlepšuje stabilita.

Ovládání:

Na těle je poměrně dost různých ovladačů:

Kdo jste však ze zrcadlovek zvyklí na označené tlačítko pro všechny funkce, zde tomu tak není. Některá tlačítka mají funkci přiřazenou (blesk, vstup do menu, AE-L, spoušť videa, zobrazení informací), ale jinak je vše řešeno uživatelským programováním. Najdete tu tak hned tři programovatelná tlačítka (C1, C2, C3), tři neoznačené klávesy směrového kříže, středové tlačítko a roller pro palec. Co si kam nastavíte je na vás. Pravděpodobně si někam budete chtít dát zejména ISO, WB a nastavení AF. Od výroby to je nějak nastaveno, ale vůbec není potřeba u továrního nastavení zůstávat.

Tento přístup má jasnou výhodu v možnosti si foťák takříkajíc personalizovat, na druhou stranu i stejně zřejmou nevýhodu - je to náročnější na zapamatování. Pokud fotografujete s jedním přístrojem, je to paráda, pokud fotoaparáty střídáte, můžete mít po návratu k RX10 III problém vše zase najít.

Kolem spouště najdete páčku zapínání (z přední strany) a páčku zoomu (ze zadní strany). Neplést!:-)

Zoomovat ovšem můžete i prstencem na objektivu. Není bohužel mechanický (to by asi ani nešlo, minimálně ne bez navýšení rozměrů), ale zoomuje se „po drátě“. Již jsme zmínili prstenec clony. ten umí přepínat mezi „klikacím“ režimem a plynulým režimem. To první je lepší pro nastavování parametrů (kliká po třetinách EV), to druhé lepší při videu (není slyšet na záznamu). Kromě prstence clony a zoomu je tu i ostřící kroužek, opět elektronický. Objektiv je vybaven i tlačítkem pro zámek AF.

Zajímavostí je podpora mechanické kabelové spouště (tlačítko spouště má otvor se závitem, který můžete znát spíše z historických fotoaparátů, ale vyskytuje se sporadicky i dnes).

Co se týče konstrukce a zpracování, nemám vážnější výtku. Celý fotoaparát je utěsněný proti vlivům počasí (déšť, prach…) a kombinace kovu a kvalitního plastu jistě nikoho neurazí.

Designově se přístroj snaží evokovat zrcadlovku, včetně kapličky hledáčku, prstence zoomu, clony i ostření na objektivu a monochromatického displeje na horní straně. Snaží se u toho zároveň vypadat elegantně i profesionálně, sázeje na kombinaci křivek a ostrých hran. za sebe říkám, že se mu to daří. Když chcete prodat fotoaparát za podobné peníze, musí taky trochu vypadat…

Hledáček a displej

Hledáček je elektronický ( EVF), tedy skrývá druhý, menší displej. Umožňuje (a zobrazuje) tedy to samé, co displej přístroje.

Displej je typu LCD a hledáček typu OLED. Oba zobrazují 100% snímané scény.

LCD má úhlopříčku 3" a je výklopné. Rozlišení je 1 228 800 bodů (subpixelů), což dělá rozlišení 854×480px.

Hledáček má rozlišení vyšší: 2 359 29­6 bodů, tedy  1024×768px. Zvětšení je (po přepočtu na kinofilm) 0,7×. Je vybaven senzorem přiblížení i dioptrickou korekcí.

Obojí má zobrazení dostatečně kvalitní, výtka však musí mířit k nedotykovosti displeje. Můžete namítnout něco ve stylu „já to nepotřebuji“, ale trh hovoří jinak. A dotykové ostření či prohlížení fotek skutečně JE šikovná funkce.

Naopak oceňuji displej výklopný v ose objektivu, který považuji za praktický pro fotografování více, než displej na kloubu; ten je naopak šikovný pro natáčení videa. RX10 Mark III je fotoaparát zaměřený na obojí, takže záleží na vás, zda považujete použité řešení za ideální. Já si nestěžuji.

Specifikace:

Sony CyberShot RX10 III
Typ fotoaparátu kompakt s širokorozsahovým zoomem
Snímač 1" BSI stacked CMOS, 20MPx
Objektiv 8.8–220mm 1:2.4–4
Rozsah ohnisek po přepočtu na kinofilm 24–600mm
Ekvivalentní clonové číslo po přepočtu na kinofilm (pro hloubku ostrosti, expozice se nemění) F6.48–10.8
Rozsah citlivosti ISO 100–12800 (softwarově 64–25600)
Rozsah expozičních časů 30s-1/2000s mechanicky (1/32000s elektronicky), B
Blesk Ano
Externí blesk Ano (Multi-interface hot-shoe)
Sériové snímání 14 sn./s
Video Ano, až 4K (3840 × 2160, 30p), Full HD až 120p, slow-mo video až 960p
Podporované formáty Foto: JPG, ARW; Video: MPEG-4, AVCHD, XAVC S
Hledáček Elektronický, 2 359 296 bodů, 0,7×, 100%
Displej Výklopný, 1 228 800 bodů, 3", nedotykový
Wi-fi, NFC Ano, Ano
GPS Ne
Konektory USB 2.0, microHDMI, mikrofon, sluchátka,
Médium SD/SDHC/SDXC (UHS-I), Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo
Baterie NP-FW50
Výdrž 420 snímků (CIPA)
Rozměry 133×94×127mm
Váha 1051g

Objektiv, aneb ty brďo!

…nebo jsem možná použil ostřejší výraz, když jsem objektiv poprvé vysunul, už nevím. Zkrátka – je úctyhodný. Aby ne, rozsah 24–600mm je nevídaný, tím spíš při světelnosti 1:2.4–4.

Dobře, skutečný rozsah je 8.8–220mm, číslo výše je přepočet na kinofilm (přepočítává se koeficientem 2.7×). Ale i to je neméně obdivuhodný rozsah při dané světelnosti a ploše senzoru.

Ruce nahoru, kdo čekáte, že takový objektiv nemůže být opticky dobrý.

Teď je dejte zase dolů:-) Samozřejmě, „dobrý“ je relativní pojem, ale rovnou říkám, že objektiv RX10 III je velmi vydařený. Branding „Zeiss“ už by měl něco napovídat…

Zazoomovat na ekv. 600mm chvíli trvá, takže nečekejte, že budete moci střídat ohniska 24 a 600 ve zlomcích vteřiny. Motor se docela nadře. To samé AF – je v ideálních podmínkách velmi rychlý, ale jakmile se „ujede“, pak se na delších ohniscích dlouho zase hledá a honí tam a zpět. Prostě a jednoduše: fotit na 600mm není žádná legrace (to ani se zrcadlovkou, spíše naopak).

Vydatně pomáhá vestavěná stabilizace – měl by zvládnout až 4.5EV kompenzace, což je poměrně dobrý, byť ne rekordní výkon. Na 600mm je to fakt potřeba.

Další dobrou pomůckou je funkce „zoom assist“, kterou můžete mít na některém z C tlačítek – po stisknutí odzoomuje, abyste se takříkajíc našli, když tlačítko pustíte, vrátíte se na pracovní ohnisko (ono hledat motiv při ohnisku 600mm v hledáčku může být náročnější, než se zdá).

Rozsah zooomu vidíte na dvou fotografiích níže (v plném rozlišení):

Sony DSC-RX10M3, F2.4, 1/40 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/250 s, ISO: 640, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG

Dobré, ne?

Ostření

Ostření probíhá metodou detekce kontrastu (CDAF).  Jak to funguje najdete tu. Výhodou je, že je to velmi přesné, což zejména na 600mm oceníte. Znamená to však také horší kontinuální ostření, než u přístrojů s detekcí fázového posunu (například RX100 V) a občasné „honění“ tam a zpět, zejména na delších ohniscích či pod nižším osvětlením. RX10 III však ostří svižně a za normálních okolností vás CDAF nebude brzdit, časy pomalého cukání tam a zpět jsou ty tam, modení CDAF systémy ostří téměř okamžitě. Jen si nemůžete myslet, že je to fotoaparát na focení akčních sportovních fotografií. Není.

Sympatcká je krátká zaostřovací vzdálenost (uváděná jako 3cm na širokém ohnisku), ktzerá umožní fotit drobné detaily. Na dlouhém ohniskuje samozřejmě delší, ale zvětšení je také dobré – takže na amatérské „telemakro“ by to nemuselo být zlé.

Citlivost a šum

Senzor typu BSI ( co je to BSI?) velikosti 1" (CX) a s rozlišením 20MPx má poměrně velkou pixelovou hustotu, ale jak již víme z testů ostatních aparátů, které stejným senzorem disponují, víme, že šum zvládá poměrně dobře. Ne, jako APS-C zrcadlovka, ale mnohem snesitelněji, než běžné kompakty (které obvykle používají senzory od 1/2.3" po 2/3").

Podívejte se:

(JPEG)

RAW

Níže vidíte srovnání JPEGu z fotoaparátu a RAWu vyvolaného v Zoner Photo Studio X, ISO je 2500:

JPEG engine

JPEG engine Sony RX10 III je nutno na jednu stranu nepochválit za trochu „digitálně upravený“ pocit ze snímků (on to pocit není), z technického hlediska ale naopak pochválit za úspěšnou kombinaci redukce šumu a doostření hran – pokud na snímky nekoukáte při 100%, vypadají i na vysokých ISO (do cca 3200) dobře. Sony toho dosahuje detekcí hran, kdy šum redukuje pouze v plochách a hrany naopak doostřuje, dobře je to vidět tady:

Optické vlastnosti

Již jsem naznačil, že objektiv je na svůj rozsah a světelnost překvapivě dobrý. Samozřejmě nečekejte rovnoměrnou kresbu od rohu k rohu jako u fullframe pevných skel; kdyby to tak bylo, nebylo by třeba fullframe pevných skel.

Nečekejte však ani takovou tragédii, na jakou jsme někdy zvyklí z klasických ultrazoomů. Už první RX10 měla objektiv ostrý a kvalitní – Sony si dalo dobrý pozor, aby si dražší model nepohoršil – objektiv je jen delší a méně světelný (kromě širokého ohniska), ale není horší. Ukázka kresby:

Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/800 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1

Kresba na nejširším ohnisku (24mm) je už po mírném zaclonení (F4) na ultrazoom parádní

Na snímku výše si můžete všimnout ale i jednoho drobného neduhu, který ke komplexním širokorozsahovým objektivům patří, a to jsou odlesky. Sluníčko v záběru zkrátka znamená prasátka na snímku.

Zkreslení

U superzoomů jsme zvyklí,že je nutné se smířit s optickým zkreslením, případně jeho softwarovou korekcí.

Na SW korekce již dnes sází i fotoaparáty s výměnnými objektivy, případně pokročilé kompakty – výkonné procesory umožňují korigovat již náhled na displeji a rychlost snímání tím ani netrpí. Penalizace v obrazové kvalitě je při rozumném přístupu rovněž minimální. Jak je na tom RX-10 III?

Obdobně. Na dvou gifech níže vidíte zkreslený a korigovaný snímek. Nekorigovaný snímek normálně vůbec neuvidíte. JPEGy se korigují automaticky a v RAWu je uložený profil. V některých konvertorech však jde vypnout (zde Capture One):

24mm 600mm

Zkreslení je nižší, než bych čekal – na 24mm komplexní, s černými růžky, ale je to pořád méně, než jsem u kompaktů zvyklý vídat. Na 600mm jen mírná „poduška“. Obojí fotoaparát srovná beze zbytku.

Vinětace

Vinětace kupodivu není problém ani na nejširším ohnisku a na otevřenou clonu. Bez korekce bychom ji sice našli v podobě černých růžků, ale jinak je jas snímku i tak poměrně rovnoměrný. Softwarová korekce to jistí.

Obrazová kvalita – shrnutí

Je překvapivě dobrá. Fotoaparát nabídne téměř nadpřirozenou kombinaci univerzálnosti a kvality snímků. Jasně, zrcadlovka a dedikované objektivy jsou pořád to nejlepší – když je ovšem v danou dobu máte u sebe. S RX10 III to nemusíte řešit a prostě si užívat tvůrčí svobodu. Snímky budou dostatečně dobré i pro středně velké tisky a můžete je bez obavy zamíchat i mezi snímky z „lepších“ přístrojů a nikdo nejspíš nic nepozná. Tomu dopomáhá i poměr stran 2:3 (ne, že by to byl poměr stran nejlepší, ale používají ho i APS-C, APS-H a FF fotoaparáty). Pokud preferujete 3:4, žádný problém, fotoaparát umí různé poměry stran nastavit.

Video

Video může být natáčeno až ve 4K rozlišení (3840 × 2160) při 30p, Full HD (1920×1080) pak až 120p. Je zde i slow-motion video až 960p.

Podporované formáty jsou MPEG-4, AVCHD a pokročilý XAVC S.

Díky rychlému odečtu dat ze senzoru je maximální možný bitrate až 100Mbps.

Fotoaparát je vybaven stereomikrofony, stejně jako konektorem pro externí mikrofon i konektorem pro sluchátka.

Během videa funguje i automatické ostření, včetně AF-C.

K dispozici jsou „ploché“ profily S-Log, nechybí různé oblíbené pomůcky, jako je focus-peaking (s nastavitelnou barvou a intenzitou) či zebra (0 – 109%). Problém je, jako u ostatních přístrojů Sony této generace, tyto funkce a nastavení najít. Že přístroj, chlubící se kvalitním videem, nemá jednotnou záložku pro video je nad moje chápání. Ale už si toho všimli i u Sony – nové přístroje a99 II a a6500 mají menu přepracované. Asi by bylo vhodné zapřemýšlet i o updatu stávajících modelů:-(

Ukázky videa

Framegrab z první ukázky


Kresba ve 4K je lepší, než má leckterá zrcadlovka ve Full HD…

Mezi fotoaparáty tedy nabízí RX10 III nadprůměrnou kvalitu i paletu funkcí, takže v kombinaci s ojedinělým objektivem může slušně zastat i funkci videokamery. Pro profi-produkci asi spíš doplňkové, ale mnoho nadšených amatérů bude určitě spokojeno. Já bych byl.

Slow motion video

Jednou z možností je i slow-motion video se snímkovou frekvencí až 960p. Nominální rozlišení je Full HD, ale reálné je nižší, snižuje se úměrně se vzrůstající frekvencí, ale je poté upsamplováno na standardní Full HD. Zde je ukázka v 960p, pro posouzení kvality záznamu vlastníma očima:

Srovnání s RX10 II

RX10 III:

Závěr

Jaký je CyberShot RX10 III? Bez pochyby unikátní – přístroj plný pokročilých funkcí s napevno přidělaným, ale univerzálním objektivem od širokoúhlých 24mm po silné telefoto 600mm, který navíc nabídne dobrou světelnost i kresbu.

Pokud byste chtěli stejný rozsah ohnisek pokrýt fotoaparátem s výměnnými objektivy, museli byste použít minimálně dva. A i tak se chca nechca dostanete na vyšší váhu a nižší praktičnost. Nehledě na světelnost širokorozsahových zoomů pro (bez)zrcadlovky.

Disponuje také velmi dobrým videem.

Jeho silné stránky jsou tedy jasné – ultimátní univerzální přístroj pro toho, kdo vyžaduje kvalitu, ale nechce vyměňovat objektivy a také výborný přístroj pro video, i profesionální - například jako druhý ke kameře. Přeci jen je dobře přenosný, jeho možnosti práce s ohnisky bezkonkurenční a kvalita videa a možnosti nastavení na fotoaparát špičkové.

Sám bych si ho dovedl představit i jako  druhý fotoaparát k DSLR či ILC. Vůbec by mi nevadilo mít ho k dispozici pro případy, kdy potřebuji vyrazit „nalehko“. Tedy hlavně cestovní přístroj. Takže využití pro přístroj podobného kalibru určitě je.

Není to ale zadarmo; dokonce je to poměrně drahé. Největší otazník tedy pro mě visí nad cílovou skupinou tohoto přístroje. Byť jsem ji ve dvou odstavcích výše zkusil nastínit, skutečná otázka zní „Je takových lidí, kteří chtějí a mohou do fotoaparátu investovat desítky tisíc korun a přitom NECHTĚJÍ vyměňovat objektivy, dost?“. To už není na mě, abych na to odpovídal, to musí vědět výrobce… za sebe mohu jen říct, že žijeme v krásné době, když musíme řešit, co si pořídit ne proto, že je toho na trhu málo, ale proto že je toho na trhu tolik.

Aktualizace 16.8.2017: RX10III získal ocenění ‚EISA SUPERZOOM CAMERA 2017–2018‘.

Jo! Hm…
Velmi praktický rozsah ohnisek Horší průběh světelnosti, než RX10 II
Dobrá světelnost vzhledem k zoomu Chybí ND filtr
Slušná kresba napříč ohnisky Menu je někdy nepřehledné či nelogické (bez záložky pro video???)
Kvalitní video ve 4K, slow motion… Chybí dotykový displej
Mnoho funkcí a nastavení Ostření pouze kontrastní (CDAF)
Utěsnění proti vlivům počasí Zoom není mechanický a je trochu pomalejší
Velmi univerzální a vyvážený přístroj Není levný

Galerie snímků v plné velikosti

Pro zobrazení expozičních informací najeďte myší nebo rozklikněte do náhledu. Možný druhý rozklik do plného rozlišení:

Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG

Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/250 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/1000 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/640 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/80 s, ISO: 100, komp. exp. -1, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F11, 1/125 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F7.1, 1/160 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1
Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/320 s, ISO: 100, komp. exp. +1, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F4.5, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG

Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/15 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/2500 s, ISO: 12800, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/200 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1