Canon EOS 80D je současným modelem DSLR střední třídy od Canonu, stojící nad "stovkovou" řadou, ale pod "jednotkovou" řadou. Nabídne nový čip s 24MPx a Dual-pixel AF, rovněž zbrusu nový senzor ostření s 45 křížovými body, 7 sn./s sériové snímání a utěsnění proti vodě a prachu. Spolu s ním přišel na trh i nový 18-135 objektiv a powerzoom adaptér.

EOS 80D střídá v nabídce Canonu model  70D a zlepšuje zejména dvě věci – senzor a ostření.

Nový AF modul nabídne 45 ostřících bodů a slušné pokrytí (i když ne takové, jako 7D II) a všechny jeho ostřící body jsou křížové. Oproti 7D II mu však chybí systém iTR („Intelligent Tracking and Recognition“), který využívá senzor měření v kombinaci s AF modulem pro přesnější sledování objektů.

Fotografický čip je 24MPx APS-C CMOS (1,6× crop) s technoligií Dual-pixel AF, která znamená, že všechny fotobuňky jsou zdvojené a fungují tak jako detektory fázového posunu, což zrychluje ostření v živém náhledu (více o detekci fázového posunu a o detekci kontrastu).

Novinkou senzoru je odlišná architektura, která díky nové konstrukci AD převodníku na čipu má nabídnout lepší dynamický rozsah, než předchozí modely. Canon byl v tomto ohledu v posledních letech trochu pozadu za konkurencí, která svorně používá senzory od Sony.

Dual-pixel AF měl už 70D a 7D Mark II, ale i k němu se v případě 80D váže vylepšení; nyní umí i kontinuální ostření v živém náhledu – hurá!

Co dalšího? Třeba video – sice 4K ještě přístroje „amatérských“ řad Canon nedostaly, ale ani tak se nemusí 80D za kvalitu svého Full HD 60p záznámu stydět (70D měl snímkovou frekvenci jen 30p).

Rozsah citlivostí se navýšil až do ISO 16000 nativně, maximum softwarového rozšíření zůstalo na 25000 (70D měl 12800/25600).

Rychlost sériové snímání rovněž zůstala od 70D stejná, 7 sn/s. Buffer je ovšem hlubší, zvládne 110 JPEGů nebo 25 RAWů (oproti 65/16 u 70D).

Přístroj má mírně pozměněný design, jak vidíte na obrázku níže, ale všechny ovládací prvky zůstaly v podstatě tam, kde byly. Fotoaparát shodil pár gramů na váze, ale nijak moc – 730g místo 755g u 70D.

Srovnání s předchůdcem 70D

Design, ovládání

Design zůstává tradiční, u fotoaparátů pro pokročilé je důležité i zachování kontinuity ovládání. Přístroj se dobře drží, osobně bych snesl hlubší a ergonomičtěji tvarovaný grip.

Na těle je celá řada tlačítek:

Vzadu osmisměrný volič s potvrzovacím středem a rollerem kolem (roller je menší, než u profesionálních těl), vstup do rychlého menu (Q), tlačítka přehrávání a mazání, zámek expozice, tlačítko AF s nastavitelnou funkcí, tlačítka pro vstup do menu a pro zobrazení informací, dále zámek expozice a přepínátko ostřících bodů. Poslední dva zmíněné ovladače suplují i přiblížení/od­dálení snímků. Najdeme zde ještě spoušť videa/live-view (volitelné páčkou). Co tu nenajdeme je joystick pro přímý výběr AF bodů, jako to mají profesionální těla Canon (v současné době označené jednou číslicí, kromě 6D). „Desítková“ řada ho měla také, ale od modelu 60D o něj přišla.


Nahoře volič expozičních režimů (má dvě uživatelské polohy a samostatnou polohu pro Bulb). Kolem něj je páka zapínání/vypínání (což je umístění, na které si osobně nějak nedokážu zvyknout). Na gripové straně je u spouště druhý roller a mezi ním a spouští ještě tlačítko přepínání plochy AF:


Dále zde máme stavový monochromatický LCD displej s pěticí tradičních kláves. Ale ouha! Kdo používáte přístroje řady 7D, 5D nebo 1D, případně desítkovou řadu do 50D, budete s nabídkou funkcí kláves nespokojeni. Místo dvou pro každé tlačítko (v závislosti na použitém rolleru) je u každého přiřazena jen jedna funkce. Přitom k tomu není důvod, protože rollery dva přístroj má. Najdete zde AF, DRIVE, ISO (rozlišené hrbolkem), režim měření a rozsvícení displeje (mírně vybočené). Osobně mi vadí, že v hledáčku při nastavování parametrů tlačítky není vidět, co se děje (kromě ISO). Musíte tak koukat aspoň na horní stavový displej. Co chybí a to citelně je tlačítko vyvážení bílé (WB), zbytek bych odpustil. Pro WB holt musíte stejně jako u 60D, 70D a 6D jít do menu (aspoň rychlého menu Q). Naštěstí je displej dotykový, takže klikat nikam daleko nemusíte. 

Displej je typu TFT LCD, má úhlopříčku 3" a rozlišení 1040000 obrazových bodů. Dotyková vrstva je pochopitelně kapacitní a podporuje multitouch. LCD lze vyklápět do strany na plně artikulovaném kloubu. Můžete ho i připlácnout displejem dovnitř. Dotyk funguje jak pro výběr bodu ostření či rovnou expozici, tak pro výběr v rychlém meny, procházení hglavního menu, galerie či přiblížení snímků. Naštěstí vše můžete dělat i přes tlačítka a šipky a používání dotykového displeje je tak čistě dobrovolné. Hezký trik je ťuknutím na displej zrušit odpočet samospoušti. 

Menu

Představovat tradiční menu Canon by bylo jako nosit sovy do Athén, takže jen shrnu – je rozděleno do pěti barevně odlišených sekcí, s různým počtem stránek a jde v něm listovat dotykově. Je přehledné, najdete v něm vše potřebné a jediné, co tu trochu chybí je jednotná záložka pro video. Aspoň ale není nastavení videa roztahané do několika záložek, jako to „umí“ třeba Sony.

Videoprohlídka menu:

Nový setový zoom

Spolu s EOS 80D byl představen i nový seťák 18–135mm F3.5–5.6 a powerzoom adaptér. Čím se vyznačují?

Objektiv je opticky shodný s dosavadním 18–135, ale disponuje novým Nano USM motorkem, který je údajně rychlejší, než dosavadní motory. A také podporuje jako jediný objektiv zmíněný adaptér.

Powerzoom adaptér je nasazovací „brada“ pod objektiv se zabudovaným motorovým posunem zoomu a ovládáním motorku v objektivu pomocí tlačítek. Když ho nasadíte, vypadá rázem objektiv jako něco z počátku 80. let, kdy se začaly AF objektivy s podobnou vanou vespod objevovat.

Smysl adaptéru je však odlišný a souvisí s videem – zoomovat a ostřit pomocí kroužků na objektivu při natáčení z ruky není ani pohodlné, ani příliš přesné či plynulé. Snadno si také záběr rozklepete. S adaptérem můžete fotoaparát držet stabilně oběma rukama a bez přehmatávání volitelnou rychlostí zoomovat či ručně ostřit, přičemž pohyb je dokonale plynulý a bezhlučný.

Skutečně to funguje; jak vypadá fotoaparát s nasazeným adaptérem vidíte níže:

Ostření

Již jsme zmínili, že vylepšením prošel jak AF modul fotoaparátu ( 45 křížových AF bodů), tak systém Dual-pixel AF pro živý náhled.

AF systém má pokrytí plochy 62% horizontálně a 48% vertikálně. Prostřední bod je dvojkřížový, citlivý až do –3 EV.

AF modul a schéma jeho ostřících bodů - převzato a přeloženo ze stránek Canon Japan.

Mohu říct, že rychlost AF při používání hledáčku mě velmi příjemně překvapila. Přístroj ostří tak rychle, že si ani nevšimnete nějakého pohybu obrazu. Prostě zlehka namáčknete spoušť a co má být ostré je ostré (One Shot).

Zajímalo mě, zda je to více novým AF systémem v těle nebo novým motorkem v objektivu. Nasadil jsem tedy na tělo 80D starší objektiv 50mm F1.8 II s obyčejným DC motorkem a rychlost byla v podstatě srovnatelná s tím, jak tento objektiv ostří na starších tělech.

AF motorek „Nano USM“ nového 18–135 si tedy zaslouží velkou pochvalu. AF systém fotoaparátu rovněž, protože dokáže využít potenciál objektivu naplno. Aspoň tedy přes hledáček. V živém náhledu je ostření citelně pomalejší, ale pořád je to velmi nadprůměrné. 

Jak systém „Dual-pixel AF“ ostření v živém náhledu funguje jsme již popisovali v článcích na FotoAparát.cz vícekrát, ale připomene si to ještě jednou: diody jsou zdvojené, vždy tak, že dvě sdílejí jednu barevnou masku Bayerovy matice. Pro potřeby snímání tak fungují jako jeden pixel a pro potřeby ostření jako dvojice snímačů detekce fázového posunu. Výhodou je možnost používat PDAF v celé ploše záběru při live-view (tedy ne jen na omezené ploše, jako u jiných hybridních systémů), nevýhodou je teoreticky o něco zvýšené množství šumu (alespoň u 70D to tak bylo, zda to platí dál se dozvíte na další stránce). Grafické znázornění technologie:

Mám za to, že tato technologie je sice v DSLR příjemná, ale její pravé místo je v bezzrcadlovkách. Nepochopil jsem, proč ji Canon zatím nevyužil ve své řadě EOS M. Nebo přesněji – obávám se, že vím, byly by pak moc dobré a výrobce by si tím ohrozil své amatérské řady zrcadlovek. Uvidíme v budoucnu. EOS M potřebuje dva až tři světelné zoomy a Dual-pixel AF a nemusel by být tou popelkou, kterou je nyní. Otázka je, zda to takto Canonu nevyhovuje více. Pardon za odbočku.

Aktualizace 15.9.2016: Canon skutečně představil bezzrcadlovku s Dual-Pixel AF – EOS M5. Článek o něm zde.

Hledáček

U každé zrcadlovky je kvalitní hledáček základ, a 80D má hledáček solidní: hranolový, se 100% pokrytím a 0,95× zvětšením. EOS 70D měl jen 98% pokrytí, takže zde je další vylepšení. Jde však stále o APS-C hledáček, takže je pořád ještě menší, než jaké nabízejí fullframe fotoaparáty s cca 0,7× zvětšením. Disponuje průhledovým LCD displejem, rozložení vidíte níže:

Všiměte si další novinky, funkce  detekce a obcházení světelného blikání („flicker“), což se hodí třeba při focení halových sportů a dalších scén osvětlených zářivkami:

Kompletní specifikace

Ještě než se pustíme do testů obrazové kvality, shrneme si technické specifikace modelu:

Název Canon EOS 80D
Typ fotoaparátu APS-C zrcadlovka střední třídy
Bajonet Canon EF-S
Váha, rozměry 730g, 139 × 105 × 79 mm
Senzor 24MPx APS-C (1.6×) CMOS
Citlivost ISO 100–16000 (25600)
Video Full HD 50p/60p
AF hledáček – PDAF 45 bodů; živý náhled PDAF+CDAF
AF – doplňující info hledáček – všechny body křížové; živý náhled – technologie Dual Pixel AF
Přisvětlení AF Ano, bleskem
Procesor Digic 6
Formáty JPEG, RAW (CR2 14-bit); MPEG-4, H.264
Sériové snímání 7 fps
Rozsah expozičních časů 1/8000s – 30s, B (bulb volen na voliči režimů)
Syncročas 1/250s
Vestavěný blesk Ano, výklopný elektronicky, GN 12
Externí blesk Ano, hot-shoe (Canon EOS)
Uživatelské režimy Ano, 2 polohy
Paměťové médium SD (SDXC, UHS-I), 1 slot
Hledáček Hranolový, 100%, 0.95× zvětšení
Displej TFT LCD 3", 1040000 bodů, dotykové kapacitní, multitouch, plně artikulované
Stavový displej Ano, horní strana, monochromatické LCD, podsvětlené
Wifi, NFC Ano, Ano
GPS Ne
Konektory Sluchátka, mikrofon, drátová spoušť, micro-USB (2.0), mini-HDMI, IR příjmač
Zabudovaný mikrofon Ano, stereo
Utěsnění Ano, základní utěsnění proti vlhkosti a prachu
Baterie LP-E6N
Výdrž 960 (CIPA)

(další strana: testování)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • E.B.E
    E.B.E
    25.08.2016 22:12

    foťák normálka. Nevidím nic zvláštního, ale k tomu "adaptéru". Mimochodem příšernost. Ale nedělal kdysi dávno Pentax Power zoom objektivy k zrcadlovkám? ...jen se to tenkrát asi nějak neuchytilo. Nedovedu hádat, jak se chytne tohle :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    25.08.2016 22:28
    Reaguje na E.B.E 25.08.2016 22:12:

    "foťák normálka. Nevidím nic zvláštního, ale k tomu "adaptéru". Mimochodem..." - zobrazit celý komentář

    Dělal. Jeden mám ve skříni. Akorát tím tenkrát nešlo točit video, což je hlavní smysl tohoto adaptéru.

  • E.B.E
    E.B.E
    25.08.2016 22:41

    chápu ...já video zrcadlovkou netočím ani teď :-) ... a poučení? : Nestačí být lepší, první... je na to potřeba i ten správnej čas :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    25.08.2016 23:02
    Reaguje na E.B.E 25.08.2016 22:41:

    "chápu ...já video zrcadlovkou netočím ani teď :-) ... a poučení? : Nestačí..." - zobrazit celý komentář

    Tak ono to dost lidí dělá:-)

  • E.B.E
    E.B.E
    25.08.2016 23:07

    Každýmu podle jeho chuti :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    26.08.2016 16:02

    Souhlasím:-) ten PZ adaptér svůj smysl hlavně teprve dostane, až bude mít Canon vyloženě "videocentrické" APS-C tělo... I do té doby bych se ale o prodeje nebál.

  • mozkit
    mozkit
    21.07.2017 14:55

    Diky za recenzi :) ted prave resim po precteni i recenzi na 77D volbu mezi 77D a 80D. :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram