FotoTest: smartphone Samsung Galaxy S7

Fotomobily vzalo "na milost" kromě široké veřejnosti už i mnoho pokročilých fotografů - a není divu. Nejnovější vlajkové lodě nabídnou širokoúhlé pevné objektivy, dobrou světelnost, snadné sdílení fotek či třeba fotografování v RAW. A máte je u sebe téměř pořád. V redakčním testu jsme vyzkoušeli schopnosti modelu Samsung Galaxy S7. Dozvíte se, jak vypadá RAW z mobilu, nebo zda je mobilní 4K video skutečně 4K...


Testovací snímky

S Galaxy S7 jsem testoval všemožné situace, které mě napadly, na kterých by se dala udělat představa o výkonech zabudovaného fotoaparátu.

ISO a šum

Začneme typicky šumem – v JPEG a RAW. 1/2.5" senzor bohužel nemá předpoklady být kdovíjakým nočním lovcem, ale silný procesor by mohl s JPEGem dělat divy a RAW jde obvykle poměrně dobře odšumět v editoru. Zkusme se tedy podívat, jak vypadá JPEG, neodšuměný RAW a odšuměný RAW (převod v ACR 9.2):

Na srovnání vidíme v první řadě nejednotnou expozici – přístroj scénu změřil pokaždé maličko jinak. Když se zaměříme na šum, v JPEGU skutečně není až do ISO 800. Jde to ale na úkor detailů – na ISO 50 je fotka poměrně hladká, čistá a ostrá, na ISO 800 už je hodně rozmazaná redukcí šumu, která nedělá rozdílu mezi šumem a jemnými detaily. Poslední citlivost, kterou v JPEG mohu doporučit pro „skutečné“ fotky je ISO 200, ISO 400 a 800 jsou spíš pro nahrávání na Facebook.

Situace v RAW je obdobná. ISO 50 je stále dobré a to i se zcela vypnutou redukcí šumu (což jsem ani nečekal). Vyšší citlivost bez redukce šumu začíná zahlcovat barevné zrno, takže platí to, co výše. Do ISO 200 dobré, pak moc barevně flekaté.

Odšumění v RAW je to, co fotoaparát Samsungu S7 potřebuje, aby byly fotky i na ISO 400 a 800 použitelné. Preciznější algoritmy Adobe Camera Raw se dobře poperou s barevnými fleky (v podstatě stačí výchozí hodnota 25) a také jasové zrno lze redukovat daleko citlivěji, než to dělá trochu brutální algoritmus JPEG enginu. Tímto způsobem se nemusíte bát využít celý rozsah citlivostí, ISO 800 bude minimálně dobře vypadat v černobílé.

Snímek v plném rozlišení na ISO200 a ISO 800 v JPEG níže:

Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/10 s, ISO 200, kom. exp. -0.30, WB Automatické, JPEG Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/35 s, ISO 800, kom. exp. -0.30, WB Automatické, JPEG

Kresba, ostrost

Nejprve jednu fotku v plném rozlišení, kterou jsem záměrně vyvolal z RAWu s ohledem na co největší množství detailů:

Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/2000 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB , RAW v ACR

To není úplně špatné na mobilní telefon – šum je po doostření vidět i při ISO 40, ale to vem čert, není ho tolik aby rušil. kresba se zdá poměrně rovnoměrná, až na úplné rohy. Levá strana se zdá méně ostrá, než pravá.

Plochá předloha + výřezy:

Řekl bych, že výkon objektivu je na poměry mobilů dobrý – některé modely mají rohy zcela nečitelné. V případě Samsungu Galaxy S7 si asi výrobce uvědomil, že machrovat s megapixely na krabičce od telefonu je k ničemu (taky jich tam „nacpal“ míň než minule), pokud nemá smartphone i decentní objektiv. Galaxy S7 ho má. Opakuji, že na poměry smartphonů.

RAW vs JPEG

JPEG z fotoaparátu má obvykle kolem 5MB, RAW potom kolem 24MB (v závislosti na scéně a citlivosti).

Níže je výřez z fotografie na ISO 40 a exp. čas 1/348s. Nahoře JPEG, dole RAW (upravený aby odpovídal vzhledu JPEG). Základní rozdíl je kromě odšumování (které není u ISO 40 tolik vidět) zejména v hrubším doostřování JPEG enginu – v konvertoru dosáhnete jemnějšího poloměru a zachytíte tak o něco drobnější detaily. Rozdíl není propastný, ale je tam (klik pro vyšší rozlišení):

RAW také vypadá bez jakékoliv úpravy plošší, než JPEG, který má vytažený kontrast a saturaci:

JPEG RAW

RAW vám ale umožní obojí nastavit dle chuti a udělat tak hezčí fotku, než by vám „vypadla“ z přístroje v JPEG:

JPEG RAW upravený

Výrazný je rozdíl v dynamickém rozsahu, kterého lze zpracováním RAWu dosáhnout:

 
                JPEG Vytaženo z RAW

Digitální zoom

Jedním z praktických nedostatků fotomobilů je (až na výjimky) absence skutečného zoomu. Většinou je pouze digitální, a ten obvykle příliš kvalitní není (opět existují výjimky). Je to totiž v podstatě jen ořez (a upsampling), který nepřináší navíc nic, co byste nemohli lépe udělat v počítači:


Abych „digitálnímu zoomu“ nekřivdil úplně – jeden velký rozdíl je, že při digitálním zoomování ve fotoaplikaci na něj reaguje expozimetr. Druhý rozdíl je aplikace komprese – při focení bez zoomu a ořezávání narazíte na příliš výrazné kompresní artefakty, při digitálním zoomování přístroj kompresi, zdá se, trochu sníží. Obojí je vidět na srovnání výřezů z fotky „zazoomované“ a ořezané, zvětšené v PC:

Pokud ale chcete dostat z fotek maximum, doporučuji opět RAW a oříznout z něj – míru doostření i komprese si pak hlídáte sami. Pro zvětšení pak použijte nějaký program/plugin k tomu určený, jako je Perfect Resize 10 či freewarový Smi­llaEnlarger. Nebo nefoťte mobilem, pokud víte, že budete potřebovat zoomovat:-)

Vyvážení bílé

V režimu „Pro“ můžete i nastavit vyvážení bílé. Níže jsou testcvaky z místnosti nasvícené žárovkou:

AWB táhne do hodně neutrálního podání, což může být problematické zejména na fotografiích s převládající jednou barvou – ale to není zdaleka doména fotomobilů. Nicméně pozor na to, pokud budete fotografovat třeba v lese, abyste si nepřinesli „šedivky“. Pamatujte na režim „Pro“ a manuální vyvážení bílé.

Chromatické aberace

Na fotkách se objevují zejména v rozích snímku jako barevné duchy na kontrastních hranách. Galaxy S7 jimi trpí také, ale zcela v normě.

V JPEGu jsou částečně softwarově odstraněné, v RAWu trochu výraznější a musíte si je odstranit sami:

Zkreslení objektivu

Zkreslení objektivu je mírně soudkovité, což je pro širokoúhlé objektivy typické (s dovolením opět stejný snímek rákosu):

Zkreslení je korigováno opticky, jak ukázal test převodu zdrojové fotky v RAW tak, aby byl vypuštěn případný SW korekční profil (RawTherapee) a srovnání výsledku s JPEGem z fotoaparátu:

Reflexy, protisvětlo

Protisvětlo objektivu nedělá úplně dobře, vzniká často závoj. Bohužel malá plastová optika, ještě s plochým krycím sklíčkem, líp dopadnout nemůže.


Vlevo je asi nejhorší případ, který se mi podařilo vytvořit. Obvykle jsou však různá prasátka celkem v normě. Vpravo je pravděpodobně zrcadlení průsvitu světla mezi stromy na krycím sklíčku fotoaparátu.

Jedna zajímavost vzniká při slunci svítícím přímo do otvoru objektivu, kdy vytvoří na fotce bludičku. Z fotky si ji vyretušujete, větší problém je to na videu:

Makro

Pravé makro bohužel u mobilů s jejich širokoúhlými objektivy fotit nejde, ale na různé záběry zblízka je Samsung Galaxy S7 vybaven dobře:

Dokonce vidíme něco jako bokeh:-)

Závěrka

Je samozřejmě elektronická. Umí až 10s expozice. Nejkratší čas je až 1/24000s.

U elektronických závěrek hrozí tzv. „rolling shutter effect“. U Samsungu Galaxy S7 je odečet dat ze senzoru naštěstí dostatečně rychlý, aby k němu v běžných situacích nedocházelo – musíte fotit např. z jedoucího vlaku (nebo třeba vrtuli letadla apod.) abyse si ho všimli. Ukázka z vlaku níže (sloup je ve skutečnosti rovně):

Panoráma

Skládané panoráma se dělá plynulým pohybem fotoaparátu a funguje na jedničku. Jen to nezkoušejte v tramvaji, jako já:

      

Srovnání s…

iPhone 6s

Jasným konkurentem pro Samsung Galaxy S7 je iPhone 6s, a to jak z pohledu funkcionality chytrého telefonu, tak z pohledu zabudovaného fotoaparátu.

Udělal jsem tedy několik snímků jedním i druhým smartphonem, vidět je můžete níže (iPhone vlevo, Samsung S7 vpravo):

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/4274 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick? SM-G930F ,  F1.7, 1/4320 s, ISO 50, kom. exp. 0, WB Automatick?

Na obou fotkách vidíme, že mezi oběma expozicemi se stihlo změnit osvětlení – iPhone měl více protisvětla, Samsung zataženo. iPhone protisvětlo způsobilo ztrátu kontrastu (závoj). Z expozičních hodnot je patrné, že u fotky ze Samsungu bylo světla skutečně méně (vyšší ISO, nižší clona, stejný čas, ale tmavší expozice). Přesto ale můžeme hodnotit několik věcí: kresbu a úhel záběru.

Úhel záběru iPhone 6s odpovídá 29mm na fullframe a úhel záběru Galaxy S7 odpovídá 26mm na fullframe. Samsung tedy zachytí širší úhel a tedy více scény, je to ale fyzikálně spojeno s větším perspektivním zkreslením. Co se kresby týče, detailů zachyhtí oba přístroje podobné množství, ale S7 má kresbu jistější, iPhone se více „třepí“. To je způsobeno trochu silnější aplikací odšumění a následného doostření. Zde bych Apple poradil, aby trochu ubral. Fotka působí po zvětšení „přezpracovně“, u­měle.

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/1221 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick? SM-G930F ,  F1.7, 1/948 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?

Zde je opět hlavní rozdíl v expozici a tu trefil iPhone lépe (nižší hodnota expozice zachovala oblohu). Co se týče detailů, nemají si opět oba přístroje co vyčítat. iPhone opět více „vodovkuje“, ale ani trochu přeostřený výsledek Samsungu (halace kolem hran) není ideální. V případě (nejen) této scény by ale výrazně pomohl Samsungu režim „Pro“ a snímání do .dng, což je něco, co iPhone zatím neumožňuje. Jaký rozdíl to udělá se ještě podíváme dále.

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/801 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick?� SM-G930F ,  F1.7, 1/908 s, ISO 50, kom. exp. 0, WB Automatick?�

Scéna zblízka. Pokud pomineme drobný rozdíl v zaostření, platí opět to co výše, tedy detailnost obou 12MPx senzorů podobná, ale u iPhonu větší třepení kresby. Zejména je to vidět v rozostřených partiích, kde doostřování odšuměných ploch iPhonu dělá větší neplechu než u Samsungu. Samsung Galaxy S7 zde oproti minulému případu trefil expozici a vyvážení barev lépe.

iPhone 6s Galaxy S7 RAW
iPhone 6s ,  F2.2, 1/801 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick?�

Stejnou fotku jako výše jsem vyvolal z RAWu, a jak prokoukla! RAW vám umožní zachytit více detailů, lepší dynamický rozsah, nastavit si odšumění, kompresi a doostření podle sebe a také si dodatečně vyvážit barvy, což se vám z JPEGu nepovede. 

Pokud se vám zdá fotka z RAWu moc zazrněná, tak se vám to nezdá – pro ukázku jsem ponechal jasový šum a odstranil jen barevný  - což je další šikovný „trik“, který vám RAW umožní.

Z uživatelského pohledu mi více sedí Galaxy S7, jehož výchozí fotografická aplikace nabízí nesrovnatelně více uživatelských nastavení (ISO, WB…). Nezapomínejme však, že oba telefony jsou chytré, takže si můžete z jejich aplikačních obchodů stáhnout aplikaci jinou, některé (jako třeba ProCamera) vám umožní podobná nastavení i na iPhone.

Velkým rozdílem zatím zůstává podpora snímání v RAW. Uvidíme, jak se Apple „pochlapí“ v blížícím se update na iOS 10. Podpora RAW už byla v souvislosti s ním zmíněna víckrát, takže se dá čekat, že i Apple naskočí do vlaku, který rozjel Microsoft a už se v něm delší dobu veze i Android.

Lumia 1520

Tohle srovnání není úplně fér, protože jde o starší model (aktuálně je na trhu nástupce 950/950XL). Jde však o jeden z prvních „běžných“ mobilů, který nabídl RAW, takže proč to nezkusit, když byla po ruce. Výsledek vidíte níže:

Lumia 1520 Galaxy S7
Lumia 1520 ,  F2.4, 1/900 s, ISO 64, kom. exp. 0, WB Ruční SM-G930F ,  F1.7, 1/1600 s, ISO 50, kom. exp. , WB �

Ačkoliv jsem oba snímky v konvertoru vyvolal dost podobně, Samsung se mi zde barvami a kontrastem líbí o trošku více. Podívejme se také na detaily, zda je 20MPx Lumie skutečně výhoda, nebo ne:

Oba mobily mají stejně velké senzory (1/2.5") a je vidět, že je jedno, kolik pixelů na něj dáte, limitující je objektiv, který vám prostě víc detailů nevykreslí, ať máte megapixelů 12 nebo 20. Druhým limitujícím faktorem je při takto malých senzorech šum, kterého je ve výstupu z obou modelů požehnaně. Takže Lumie vám s 20MPx detaily navíc oproti Samsungu nedá.

Hlas pro „lepší fotomobil“ by ode mě dostal Samsung a to i bez přihlédnutí ke generačnímu rozdílu nebo OS. Výstup v RAWu mají oba podobný ale Samsung má navíc světelnější objektiv F1.7 proti F2.4, což se hodí, když je světla málo.

Na druhou stranu, současný srovnatelný model od Microsoftu, Lumia 950, má světelnost F1.9, což už je malý rozdíl. Bohužel, tento model jsme v redakci neměli.

Přední kamera

Přední kamerka má rovněž širokoúhlý F1.7 objektiv (dokonce ekvivalentu 21mm), ale je za ní daleko menší snímač (crop faktor je 10×) s rozlišením jen 5MPx. Video lze natáčet v rozlišení Full HD.

Slouží převážně na „selfie“ a není na ní moc co hodnotit. Šikovné jsou různé funkce, usnadňující tvorbu autoportrétů, jako je ukázání dlaně do fotoaparátu, které spustí odpočet samospoušti atd.

Přikládám jedno selfie, které vzniklo, když si testovaný mobil půjčilo mé zlé dvojče:

O obrazové hodnotě nelze moc hovořit, ale na selfie s vaším oblíbeným zpěvákem nebo obveselenými kamarády to stačí.

Video

Samsung Galaxy S7 natáčí video až v rozlišení 2160p, tedy moderní 4K rozlišení (4K = 4× Full HD). Frekvence je až 30 sn./s. Samozřejmě můžete natáčet i v nižším rozlišení. Video může být i stabilizované a aplikace nabízí i pro něj „Pro“ režim s řadou nastavení.

Níže je záznam videa ve 4K a framegrab vytvořený ve VLC z toho samého záznamu pro posouzení obrazové kvality:


Kvalita videa je na poměry mobilů výborná. Za dobrého světla není problém se šumem, největší slabinou bude dynamický rozsah.

Mobilní optika ani obrazové algoritmy nedokáží nakrmit rozlišení 4K skutečně odpovídajícím množstvím detailů (4K odpovídá asi 8MPx rozlišení), ale rozhodně zachytíte více, než při natáčení běžného Full HD videa. Níže je srovnání 100% výřezu z detailů framegrabu z 4K nahrávky, dále downsampling na Full HD (metodou supersampling v Zoner Photo Studio 18 s doostřením 30%) a třetí okénko je opětovný upsampling na 4K, aby bylo vidět, kolik detailů se ztratí/neztratí (pomocí Perfect Resize 10):

Myslím, že odpověď na otázku položenou už v perexu, tedy zda je 4K video z mobilu opravdu 4K, můžeme zodpovědět jednoznačně: není.

Na 4K záznamu naleznete sotva 2MPx detailů, přitom nominální rozlišení videa je 8MPx. Je to vidět na snímcích výše, kdy jsme downsamplováním na 2MPx (Full HD) a opětovné zvětšení na 8MPx (4K) nepřišli o jediný detail na snímku, pouze nepatrně utrpěla vizuální ostrost.

To je ale očekávaný výsledek a nemá smysl za to Galaxy S7 nijak kritizovat – jiné smartphony (to samé i kompaktní fotoaparáty nebo „akční kamery“) na tom nebudou o mnoho lépe. A protože to samé platí i pro FullHD přístroje (které stejnou logikou nebudou mít kompletní rozlišení 2MPx) jde říci, že 4K video v mobilu je krok správným směrem a umožní vám např. downsamplingem vytvořit konečně kvalitní Full HD záznam.

(další strana: závěr, shrnutí, galerie snímků)

Samsung Galaxy S7 G930F 32GB lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak vybrat objektiv: f/4 nebo f/2,8
Jak vybrat objektiv:  f/4 nebo f/2,8

Mezi se­to­vými zo­o­mo­vými ob­jek­tivy pro za­čí­na­jící fo­to­grafy a pro­fe­si­o­nál­ními ob­jek­tivy se svě­tel­ností f/2,8 v ce­lém roz­sahu leží zo­o­mové ob­jek­tivy ob­jek­tivy se svě­tel­ností f/4 rov­něž v ce­lém roz­sahu. Jsou lehčí a lev­nější. Není to pří­liš velký kom­pro­mis?

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram