Fotoaparát.cz

FotoTest: smartphone Samsung Galaxy S7

Fotomobily vzalo "na milost" kromě široké veřejnosti už i mnoho pokročilých fotografů - a není divu. Nejnovější vlajkové lodě nabídnou širokoúhlé pevné objektivy, dobrou světelnost, snadné sdílení fotek či třeba fotografování v RAW. A máte je u sebe téměř pořád. V redakčním testu jsme vyzkoušeli schopnosti modelu Samsung Galaxy S7. Dozvíte se, jak vypadá RAW z mobilu, nebo zda je mobilní 4K video skutečně 4K...

Samsung má s fotografickou branží bohaté zkušenosti (byť jeho jinak povedené řadě fotoaparátů NX osud příliš nepřál) a s mobilní branží pak ještě větší. Patří stále k „leaderům“ a jeho vrcholové modely tomu odpovídají. Galaxy S7 je velice výkonný a uživatelsky přívětivý smartphone s OS Android. Jednou z jeho chloub by měl být i výkonný fotoaparát. Právě na ten jsme se dnes podívali.

Nečekejte tedy od recenze hodnocení přístroje jako mobilního telefonu – jsem si jist, že v tomto směru naleznete referencí na celém internetu hodně.

Zde naleznete více informací o tom, jak se s Galaxy S7 fotí.

Přesto si ale nejprve shrneme specifikace přístroje, abychom věděli, s čím máme tu čest.

Specifikace

Samsung Galaxy s7 / S7 Edge
OS Android
Verze operačního systému 6.0 (Marshmallow)
Konstrukce dotykové
Hmotnost 152g
Podpora paměťových karet ano
Paměť RAM 4096 MB
Environmentální utěsnění ano
Displej Super AMOLED
Rozlišení displeje 2560 × 1440
Velikost displeje 5.1 "
Počet barev 16mil.
Výška 142.4 mm
Šířka 69.6 mm
Hloubka 7.9 mm
Fotoaparát ano, přední i zadní
Objektiv 26mm (ekvivalent kinofilmu), F1.7
Stabilizace Ano
Rozlišení hlavního senzoru 12 MPx
Rozlišení předního senzoru 5 MPx
RAW ano, DNG
Automatické ostření ano, PDAF
Ruční ostření ano, dotykovým displejem
Vestavěný blesk ano, LED
Video až 4K 30p
Jack 3,5 ano
USB On-The-Go ano
Baterie uživatelsky nevýměnná
Typ baterie Li-Ion
Kapacita baterie 3000 mAh
Doba hovoru 1320 min.
Procesor Snapdragon 820
Frekvence procesoru 2.3 GHz
Počet jader procesoru 8
RAM 4GB
Grafický čip Ardeno 530
Uživatelská paměť 32 GB / 64GB
Dual sim ne
GPS modul ano
WiFi ano
Bluetooth ano
NFC ano
GPRS ano
EDGE ano
LTE ano
Dostupné verze Galaxy S7, Galaxy S7 Edge (zahnuté okraje displeje)
Dostupné barvy černá, bílá, stříbrná, zlatá
Cena cca 19500,– S7, cca 22500,– S7 Edge (červenec 2016)

Už z pohledu do tabulky vidíme, že jde o vlajkovou loď se vším všudy. Potvrzuje to i pocit, který z přístroje máte v ruce – perfektní slícování, materiály zejména kov a sklo, jednoduchý, ale pohledný design. Štíhlé linie ruší jen vystupující čočka fotoaparátu, která je proto kryta tvrzeným sklem. Na jednu stranu jde o „rušivý“ designový prvek, na druhou stranu jakoby říkal „podívejte, mám tak výkonný fotoaparát, že se tam málem nevešel“.

Je jasné, že jen kvůli fotoaparátu si nikdo mobil za 20 tisíc nekoupí, ale může to být rozhodující faktor mezi více konkurenčními modely.

Vzhled a design

Od doby, co dotykové displeje vytlačily tlačítka, joystiky, parní stroje a další dnes zastaralé technologie, vypadají všechny mobily tak nějak stejně. Ani testovaný Galaxy S7 žádné designové výstřelky nepřináší, to samé se ale nedá říci o verzi Edge, která zaujme displejem zahnutým na stranách přístroje. Ta sice předmětem redakčního testu nebyla, ale krom právě tohoto rozdílu jde o shodný přístroj. Pokud se vám to líbí, nebo to dokonce pokládáte za užitečné, nemá Samsung konkurenci.

Displej telefonu zabírá největší část přední strany rámečky kolem něj jsou tenké a pruhy nad a pod displejem jen takové, aby se na ně vešly všechny potřebné prvky a přístroj bylo za co chytit.

Displej je krásně jemný, i na denním světle čitelný, s opravdu černou černou. Odbočíme-li od fotograficky relevantních vlastností, líbilo se mi, že umí zobrazovat hodiny a notifikace i při zamčeném přístroji.

Pod displejem je jeden z mála typicky samsungovských designových prvků, kterým je mechanické tlačítko „domů“ doplněné dvěma tradičními softwarovými klávesami, kterých si ale nevšimnete, dokud přístroj neprobudíte – jsou schované.

Po stranách nalezneme na jedné uzamykací tlačítko a na druhé tlačítka hlasitosti. Kde je spoušť fotoaparátu?! Ale nebojte – je tam. Slouží k tomu totiž tlačítka hlasitosti (samozřejmě to jde nastavit, můžete tam dát třeba digitální zoom, přesněji: ořez).

Pokud chcete spustit aplikaci fotoaparátu, můžete tak učinit samozřejmě normálně z nabídky na displeji probuzeného přístroje, nebo po probuzení na zamykací obrazovce přetáhnout ikonkou přes displej a obejít tak třeba otravné zadávání kódu a další klikání. Existuje ještě zkratka dvojitým poklepem na tlačítko „domů“.

efektní přechod do aplikace Fotoaparátu ze zamykací obrazovky 

Zezadu je – jak už bylo zmíněno - ona vystupující luštěnina fotoaparátu, vedle ní duální LED diodový blesk a logo Samsung.

Senzor

Ačkoliv jak se říká, „fotku dělá objektiv“, zastavíme se u Samsungu Galaxy S7 nejprve u senzoru. Jde o 1/2.5" čip, tedy velikost, která se dává do nejlevnějších kompaktů (crop faktor 6.5×). Ale na to jsme z mobilů zvyklí – tam jde naopak o nadprůměrnou velikost. Rozlišení je 12MPx /snížení z 16MPx od minulé generace S6), což dává velikost pixelů 1.4µm (což je udáváno jako plus – byť ve srovnání s běžnou hodnotou např. 3.89 µm u amatérských zrcadlovek se to zdá jako málo, na mobil je to dnes hodně).

To ale není vše, co je na čipu zajímavé – jde o senzor s technologií " Dual-pixel AF" (což známe i ze zrcadlovek - Canon EOS 70D je v tomto průkopníkem). Dokonce si dovolím spekulovat, že může jít o výsledek technologické spolupráce obou firem, o které se před časem mluvilo.

Poněkud zavádějící obrázek ze stránek výrobce, který ukazuje, jak to ve fotoaparátu nevypadá:-) Tak trochu tam chybí celý objektiv, senzor je moc velký, má chybný tvar a moc málo fotodiod. Samsung jím ilustruje systém Dual-Pixel AF – všiměte si zdvojených diod.

Ve smartphonu je něco podobného poprvé a jde o revoluci v ostření. Jak to funguje? Každý pixel jsou ve skutečnosti pixely dva, schované pod společnou barevnou maskou (takže si zmiňovaných 1.4µm ještě vydělte dvěma – každý pixel tvoří ve skutečnosti dva menší:-). Díky tomu může mobil ostřit pomocí detekce fázového posunu (každý pixel umí být senzorem fázového posunu) a ne jen pomocí detekce kontrastu. Detekcí fázového posunu (PDAF) tradičně ostří zrcadlovky, ale ty na to mají speciální extra senzor. Pokud by vás rozdíly zajímaly podrobněji, máme na to článek. Jinak to jde shrnout tak, že ostření je rychlejší a méně „honí“ při ostření tam a zpátky.

Z testu mi vyplynulo, že to skutečně funguje. Galaxy S7 ostří na poměry mobilů opravdu střelhbitě. Za dobrého světla máte někdy pocit, že „ten mobil snad vůbec neostří“. Ale on ostří, jenom vám při tom bude chybět tradiční cukání obrazu tam a zpátky, než se AF zamkne. Přesněji chybět vám nebude:-)

Průběžné ostření (sledování) je díky tomu také daleko použitelnější.

Senzor podporuje RAW záznam fotografií. Umí také 4K výstup videa.

Zajímavost: některé kusy S7 jiné senzory než další kusy, ale výše popsané platí pro obě existující verze, jednu, kterou vyrábí Sony i druhou, kterou vyrábí přímo Samsung.

Objektiv

Mobilní telefony mají ve skutečnosti oproti těm úplně základním kompaktům jednu výhodu v pevných světelných objektivech – v případě Samsungu je to 26mm ekv. (fyzicky je ohnisko 4mm - dle EXIFu fotek) se světelností F1.7. Spolu se zmíněnou možností fotografovat do RAW to slibuje určitou šanci, že fotky budou vypadat k světu i za horších světelných podmínek a že budou i dále zpracovatelné.

Objektiv má 6 optických členů, o jejich materiálu či skupinovém členění specifikace výrobce mlčí. U telefonů je běžné využívání optických plastů, nepředpokládám, že by na tom byl S7 výrazně jinak, aniž by se tím výrobce pochlubil.

Vhod přijde přítomnost optické stabilizace.

Aplikace fotoaparátu

Aplikace s názvem Fotoaparát nepřináší žádné revoluční změny; je rozdělena na různé režimy, dva základní jsou „Automaticky“ a „Pro“. Je zde celá řada dalších, jak můžete vidět na screenshotech níže. Přepnete mezi nimi pomocí ikonky ozubeného kolečka v levém horním rohu.



Verze „Automaticky“ umožňuje základní nastavení, jako vypnout/zapnout blesk, spustit režim HDR či samospoušť. Samozřejmě můžete přepnout na přední fotoaparát, zapnout video, změnit parametry snímku… a další funkce, které najdete na proužku v horní části displeje.

Pro cílové publikum našeho magazínu bude ale nejspíš zajímavý zejména režim „Pro“. Netřeba se podle názvu bát, že by to byl režim, který pochopí jen profík. Pouze se v něm odemknou běžná nastavení, která známe z normálních fotoaparátů, jako je nastavení citlivosti ISO, kompenzace expozice, zámek expozice, vyvážení bílé, režim ostření, ruční zostření či expoziční čas. A rovněž je to jediný režim, ve kterém lze fotografovat do formátu RAW.

Zapnutí snímání do RAW v Nastavení:

RAW nejde (celkem logicky) zapnout samostatně, ale pouze s JPEG

Jak vypadá další nastavení fotoaparátu:

Další funkce v režimu Pro:


Šikovné jsou možnosti úpravy expozice, jak vidíte na třech fotkách výše – kompenzace expozice (dvě zleva) je dnes běžná i u mobilů, zámek expozice oddělitelný od bodu měření (třetí obrázek) běžný není a jde o poměrně pokročilou funkci.

Mezi další funkce patří geotagging, auto HDR, možnost natáčet video a dělat statické snímky zároveň a další.

Uživatelské rozhraní přední kamerky

Přední kamerka má samozřejmě rozhraní jednodušší, skoro všechny možnosti nastavení jsou skryty. Objektiv je rovněž širokoúhlý a světelný (F1.7), dokonce má svým způsobem i blesk – pomocí rozsvícení displeje.

Omluvte prosím montáž; na screenshotu jsem byl původně já, ale vůbec mi to tam neslušelo.

(další strana: testy obrazové kvality)


Testovací snímky

S Galaxy S7 jsem testoval všemožné situace, které mě napadly, na kterých by se dala udělat představa o výkonech zabudovaného fotoaparátu.

ISO a šum

Začneme typicky šumem – v JPEG a RAW. 1/2.5" senzor bohužel nemá předpoklady být kdovíjakým nočním lovcem, ale silný procesor by mohl s JPEGem dělat divy a RAW jde obvykle poměrně dobře odšumět v editoru. Zkusme se tedy podívat, jak vypadá JPEG, neodšuměný RAW a odšuměný RAW (převod v ACR 9.2):

Na srovnání vidíme v první řadě nejednotnou expozici – přístroj scénu změřil pokaždé maličko jinak. Když se zaměříme na šum, v JPEGU skutečně není až do ISO 800. Jde to ale na úkor detailů – na ISO 50 je fotka poměrně hladká, čistá a ostrá, na ISO 800 už je hodně rozmazaná redukcí šumu, která nedělá rozdílu mezi šumem a jemnými detaily. Poslední citlivost, kterou v JPEG mohu doporučit pro „skutečné“ fotky je ISO 200, ISO 400 a 800 jsou spíš pro nahrávání na Facebook.

Situace v RAW je obdobná. ISO 50 je stále dobré a to i se zcela vypnutou redukcí šumu (což jsem ani nečekal). Vyšší citlivost bez redukce šumu začíná zahlcovat barevné zrno, takže platí to, co výše. Do ISO 200 dobré, pak moc barevně flekaté.

Odšumění v RAW je to, co fotoaparát Samsungu S7 potřebuje, aby byly fotky i na ISO 400 a 800 použitelné. Preciznější algoritmy Adobe Camera Raw se dobře poperou s barevnými fleky (v podstatě stačí výchozí hodnota 25) a také jasové zrno lze redukovat daleko citlivěji, než to dělá trochu brutální algoritmus JPEG enginu. Tímto způsobem se nemusíte bát využít celý rozsah citlivostí, ISO 800 bude minimálně dobře vypadat v černobílé.

Snímek v plném rozlišení na ISO200 a ISO 800 v JPEG níže:

Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/10 s, ISO 200, kom. exp. -0.30, WB Automatické, JPEG Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/35 s, ISO 800, kom. exp. -0.30, WB Automatické, JPEG

Kresba, ostrost

Nejprve jednu fotku v plném rozlišení, kterou jsem záměrně vyvolal z RAWu s ohledem na co největší množství detailů:

Samsung Galaxy S7,  F1.7, 1/2000 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB , RAW v ACR

To není úplně špatné na mobilní telefon – šum je po doostření vidět i při ISO 40, ale to vem čert, není ho tolik aby rušil. kresba se zdá poměrně rovnoměrná, až na úplné rohy. Levá strana se zdá méně ostrá, než pravá.

Plochá předloha + výřezy:

Řekl bych, že výkon objektivu je na poměry mobilů dobrý – některé modely mají rohy zcela nečitelné. V případě Samsungu Galaxy S7 si asi výrobce uvědomil, že machrovat s megapixely na krabičce od telefonu je k ničemu (taky jich tam „nacpal“ míň než minule), pokud nemá smartphone i decentní objektiv. Galaxy S7 ho má. Opakuji, že na poměry smartphonů.

RAW vs JPEG

JPEG z fotoaparátu má obvykle kolem 5MB, RAW potom kolem 24MB (v závislosti na scéně a citlivosti).

Níže je výřez z fotografie na ISO 40 a exp. čas 1/348s. Nahoře JPEG, dole RAW (upravený aby odpovídal vzhledu JPEG). Základní rozdíl je kromě odšumování (které není u ISO 40 tolik vidět) zejména v hrubším doostřování JPEG enginu – v konvertoru dosáhnete jemnějšího poloměru a zachytíte tak o něco drobnější detaily. Rozdíl není propastný, ale je tam (klik pro vyšší rozlišení):

RAW také vypadá bez jakékoliv úpravy plošší, než JPEG, který má vytažený kontrast a saturaci:

JPEG RAW

RAW vám ale umožní obojí nastavit dle chuti a udělat tak hezčí fotku, než by vám „vypadla“ z přístroje v JPEG:

JPEG RAW upravený

Výrazný je rozdíl v dynamickém rozsahu, kterého lze zpracováním RAWu dosáhnout:

 
                JPEG Vytaženo z RAW

Digitální zoom

Jedním z praktických nedostatků fotomobilů je (až na výjimky) absence skutečného zoomu. Většinou je pouze digitální, a ten obvykle příliš kvalitní není (opět existují výjimky). Je to totiž v podstatě jen ořez (a upsampling), který nepřináší navíc nic, co byste nemohli lépe udělat v počítači:


Abych „digitálnímu zoomu“ nekřivdil úplně – jeden velký rozdíl je, že při digitálním zoomování ve fotoaplikaci na něj reaguje expozimetr. Druhý rozdíl je aplikace komprese – při focení bez zoomu a ořezávání narazíte na příliš výrazné kompresní artefakty, při digitálním zoomování přístroj kompresi, zdá se, trochu sníží. Obojí je vidět na srovnání výřezů z fotky „zazoomované“ a ořezané, zvětšené v PC:

Pokud ale chcete dostat z fotek maximum, doporučuji opět RAW a oříznout z něj – míru doostření i komprese si pak hlídáte sami. Pro zvětšení pak použijte nějaký program/plugin k tomu určený, jako je Perfect Resize 10 či freewarový Smi­llaEnlarger. Nebo nefoťte mobilem, pokud víte, že budete potřebovat zoomovat:-)

Vyvážení bílé

V režimu „Pro“ můžete i nastavit vyvážení bílé. Níže jsou testcvaky z místnosti nasvícené žárovkou:

AWB táhne do hodně neutrálního podání, což může být problematické zejména na fotografiích s převládající jednou barvou – ale to není zdaleka doména fotomobilů. Nicméně pozor na to, pokud budete fotografovat třeba v lese, abyste si nepřinesli „šedivky“. Pamatujte na režim „Pro“ a manuální vyvážení bílé.

Chromatické aberace

Na fotkách se objevují zejména v rozích snímku jako barevné duchy na kontrastních hranách. Galaxy S7 jimi trpí také, ale zcela v normě.

V JPEGu jsou částečně softwarově odstraněné, v RAWu trochu výraznější a musíte si je odstranit sami:

Zkreslení objektivu

Zkreslení objektivu je mírně soudkovité, což je pro širokoúhlé objektivy typické (s dovolením opět stejný snímek rákosu):

Zkreslení je korigováno opticky, jak ukázal test převodu zdrojové fotky v RAW tak, aby byl vypuštěn případný SW korekční profil (RawTherapee) a srovnání výsledku s JPEGem z fotoaparátu:

Reflexy, protisvětlo

Protisvětlo objektivu nedělá úplně dobře, vzniká často závoj. Bohužel malá plastová optika, ještě s plochým krycím sklíčkem, líp dopadnout nemůže.


Vlevo je asi nejhorší případ, který se mi podařilo vytvořit. Obvykle jsou však různá prasátka celkem v normě. Vpravo je pravděpodobně zrcadlení průsvitu světla mezi stromy na krycím sklíčku fotoaparátu.

Jedna zajímavost vzniká při slunci svítícím přímo do otvoru objektivu, kdy vytvoří na fotce bludičku. Z fotky si ji vyretušujete, větší problém je to na videu:

Makro

Pravé makro bohužel u mobilů s jejich širokoúhlými objektivy fotit nejde, ale na různé záběry zblízka je Samsung Galaxy S7 vybaven dobře:

Dokonce vidíme něco jako bokeh:-)

Závěrka

Je samozřejmě elektronická. Umí až 10s expozice. Nejkratší čas je až 1/24000s.

U elektronických závěrek hrozí tzv. „rolling shutter effect“. U Samsungu Galaxy S7 je odečet dat ze senzoru naštěstí dostatečně rychlý, aby k němu v běžných situacích nedocházelo – musíte fotit např. z jedoucího vlaku (nebo třeba vrtuli letadla apod.) abyse si ho všimli. Ukázka z vlaku níže (sloup je ve skutečnosti rovně):

Panoráma

Skládané panoráma se dělá plynulým pohybem fotoaparátu a funguje na jedničku. Jen to nezkoušejte v tramvaji, jako já:

      

Srovnání s…

iPhone 6s

Jasným konkurentem pro Samsung Galaxy S7 je iPhone 6s, a to jak z pohledu funkcionality chytrého telefonu, tak z pohledu zabudovaného fotoaparátu.

Udělal jsem tedy několik snímků jedním i druhým smartphonem, vidět je můžete níže (iPhone vlevo, Samsung S7 vpravo):

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/4274 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick? SM-G930F ,  F1.7, 1/4320 s, ISO 50, kom. exp. 0, WB Automatick?

Na obou fotkách vidíme, že mezi oběma expozicemi se stihlo změnit osvětlení – iPhone měl více protisvětla, Samsung zataženo. iPhone protisvětlo způsobilo ztrátu kontrastu (závoj). Z expozičních hodnot je patrné, že u fotky ze Samsungu bylo světla skutečně méně (vyšší ISO, nižší clona, stejný čas, ale tmavší expozice). Přesto ale můžeme hodnotit několik věcí: kresbu a úhel záběru.

Úhel záběru iPhone 6s odpovídá 29mm na fullframe a úhel záběru Galaxy S7 odpovídá 26mm na fullframe. Samsung tedy zachytí širší úhel a tedy více scény, je to ale fyzikálně spojeno s větším perspektivním zkreslením. Co se kresby týče, detailů zachyhtí oba přístroje podobné množství, ale S7 má kresbu jistější, iPhone se více „třepí“. To je způsobeno trochu silnější aplikací odšumění a následného doostření. Zde bych Apple poradil, aby trochu ubral. Fotka působí po zvětšení „přezpracovně“, u­měle.

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/1221 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick? SM-G930F ,  F1.7, 1/948 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?

Zde je opět hlavní rozdíl v expozici a tu trefil iPhone lépe (nižší hodnota expozice zachovala oblohu). Co se týče detailů, nemají si opět oba přístroje co vyčítat. iPhone opět více „vodovkuje“, ale ani trochu přeostřený výsledek Samsungu (halace kolem hran) není ideální. V případě (nejen) této scény by ale výrazně pomohl Samsungu režim „Pro“ a snímání do .dng, což je něco, co iPhone zatím neumožňuje. Jaký rozdíl to udělá se ještě podíváme dále.

iPhone 6s Galaxy S7
iPhone 6s ,  F2.2, 1/801 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick?� SM-G930F ,  F1.7, 1/908 s, ISO 50, kom. exp. 0, WB Automatick?�

Scéna zblízka. Pokud pomineme drobný rozdíl v zaostření, platí opět to co výše, tedy detailnost obou 12MPx senzorů podobná, ale u iPhonu větší třepení kresby. Zejména je to vidět v rozostřených partiích, kde doostřování odšuměných ploch iPhonu dělá větší neplechu než u Samsungu. Samsung Galaxy S7 zde oproti minulému případu trefil expozici a vyvážení barev lépe.

iPhone 6s Galaxy S7 RAW
iPhone 6s ,  F2.2, 1/801 s, ISO 25, kom. exp. 0, WB Automatick?�

Stejnou fotku jako výše jsem vyvolal z RAWu, a jak prokoukla! RAW vám umožní zachytit více detailů, lepší dynamický rozsah, nastavit si odšumění, kompresi a doostření podle sebe a také si dodatečně vyvážit barvy, což se vám z JPEGu nepovede. 

Pokud se vám zdá fotka z RAWu moc zazrněná, tak se vám to nezdá – pro ukázku jsem ponechal jasový šum a odstranil jen barevný  - což je další šikovný „trik“, který vám RAW umožní.

Z uživatelského pohledu mi více sedí Galaxy S7, jehož výchozí fotografická aplikace nabízí nesrovnatelně více uživatelských nastavení (ISO, WB…). Nezapomínejme však, že oba telefony jsou chytré, takže si můžete z jejich aplikačních obchodů stáhnout aplikaci jinou, některé (jako třeba ProCamera) vám umožní podobná nastavení i na iPhone.

Velkým rozdílem zatím zůstává podpora snímání v RAW. Uvidíme, jak se Apple „pochlapí“ v blížícím se update na iOS 10. Podpora RAW už byla v souvislosti s ním zmíněna víckrát, takže se dá čekat, že i Apple naskočí do vlaku, který rozjel Microsoft a už se v něm delší dobu veze i Android.

Lumia 1520

Tohle srovnání není úplně fér, protože jde o starší model (aktuálně je na trhu nástupce 950/950XL). Jde však o jeden z prvních „běžných“ mobilů, který nabídl RAW, takže proč to nezkusit, když byla po ruce. Výsledek vidíte níže:

Lumia 1520 Galaxy S7
Lumia 1520 ,  F2.4, 1/900 s, ISO 64, kom. exp. 0, WB Ruční SM-G930F ,  F1.7, 1/1600 s, ISO 50, kom. exp. , WB �

Ačkoliv jsem oba snímky v konvertoru vyvolal dost podobně, Samsung se mi zde barvami a kontrastem líbí o trošku více. Podívejme se také na detaily, zda je 20MPx Lumie skutečně výhoda, nebo ne:

Oba mobily mají stejně velké senzory (1/2.5") a je vidět, že je jedno, kolik pixelů na něj dáte, limitující je objektiv, který vám prostě víc detailů nevykreslí, ať máte megapixelů 12 nebo 20. Druhým limitujícím faktorem je při takto malých senzorech šum, kterého je ve výstupu z obou modelů požehnaně. Takže Lumie vám s 20MPx detaily navíc oproti Samsungu nedá.

Hlas pro „lepší fotomobil“ by ode mě dostal Samsung a to i bez přihlédnutí ke generačnímu rozdílu nebo OS. Výstup v RAWu mají oba podobný ale Samsung má navíc světelnější objektiv F1.7 proti F2.4, což se hodí, když je světla málo.

Na druhou stranu, současný srovnatelný model od Microsoftu, Lumia 950, má světelnost F1.9, což už je malý rozdíl. Bohužel, tento model jsme v redakci neměli.

Přední kamera

Přední kamerka má rovněž širokoúhlý F1.7 objektiv (dokonce ekvivalentu 21mm), ale je za ní daleko menší snímač (crop faktor je 10×) s rozlišením jen 5MPx. Video lze natáčet v rozlišení Full HD.

Slouží převážně na „selfie“ a není na ní moc co hodnotit. Šikovné jsou různé funkce, usnadňující tvorbu autoportrétů, jako je ukázání dlaně do fotoaparátu, které spustí odpočet samospoušti atd.

Přikládám jedno selfie, které vzniklo, když si testovaný mobil půjčilo mé zlé dvojče:

O obrazové hodnotě nelze moc hovořit, ale na selfie s vaším oblíbeným zpěvákem nebo obveselenými kamarády to stačí.

Video

Samsung Galaxy S7 natáčí video až v rozlišení 2160p, tedy moderní 4K rozlišení (4K = 4× Full HD). Frekvence je až 30 sn./s. Samozřejmě můžete natáčet i v nižším rozlišení. Video může být i stabilizované a aplikace nabízí i pro něj „Pro“ režim s řadou nastavení.

Níže je záznam videa ve 4K a framegrab vytvořený ve VLC z toho samého záznamu pro posouzení obrazové kvality:


Kvalita videa je na poměry mobilů výborná. Za dobrého světla není problém se šumem, největší slabinou bude dynamický rozsah.

Mobilní optika ani obrazové algoritmy nedokáží nakrmit rozlišení 4K skutečně odpovídajícím množstvím detailů (4K odpovídá asi 8MPx rozlišení), ale rozhodně zachytíte více, než při natáčení běžného Full HD videa. Níže je srovnání 100% výřezu z detailů framegrabu z 4K nahrávky, dále downsampling na Full HD (metodou supersampling v Zoner Photo Studio 18 s doostřením 30%) a třetí okénko je opětovný upsampling na 4K, aby bylo vidět, kolik detailů se ztratí/neztratí (pomocí Perfect Resize 10):

Myslím, že odpověď na otázku položenou už v perexu, tedy zda je 4K video z mobilu opravdu 4K, můžeme zodpovědět jednoznačně: není.

Na 4K záznamu naleznete sotva 2MPx detailů, přitom nominální rozlišení videa je 8MPx. Je to vidět na snímcích výše, kdy jsme downsamplováním na 2MPx (Full HD) a opětovné zvětšení na 8MPx (4K) nepřišli o jediný detail na snímku, pouze nepatrně utrpěla vizuální ostrost.

To je ale očekávaný výsledek a nemá smysl za to Galaxy S7 nijak kritizovat – jiné smartphony (to samé i kompaktní fotoaparáty nebo „akční kamery“) na tom nebudou o mnoho lépe. A protože to samé platí i pro FullHD přístroje (které stejnou logikou nebudou mít kompletní rozlišení 2MPx) jde říci, že 4K video v mobilu je krok správným směrem a umožní vám např. downsamplingem vytvořit konečně kvalitní Full HD záznam.

(další strana: závěr, shrnutí, galerie snímků)

Závěr

Samsung Galaxy S7 se řadí na špičku současných smartphonů nejen výkonem, displejem či funkcemi, ale i zabudovaným fotoaparátem. Pokud vynecháme exoty jako Nokia Lumia 1020 nebo Panasonic CM-1, které se oba navíc už neprodávají (ale šlo nejspíše o dva z nejlépe fotících mobilů v historii), lze říci, že s Galaxy S7 máme v ruce opravdu top mobilní fotoaparát.

Pokud tedy koukáme na S7 optikou nabídky mobilních telefonů, bude výkon na pět hvězdiček z pěti: rozumné rozlišení na rozumně velkém snímači, povedený širokoúhlý světelný a stabilizovaný objektiv, snímání do RAW, režim „Pro“ s nastavením expozičních parametrů, spoustu režimů a funkcí pro hravé a 4K video k tomu.

Pokud se na obrazový výkon podíváme optikou „skutečných“ fotoaparátů, už zdánlivě tolik chválit nemůžeme. Galaxy S7 je maximálně někde na úrovni laciných kompaktů. na druhou stranu ale nabídne věci, které laciné kompakty nemají a smartphony ano – v první řadě konektivitu (fotky odešlete nebo nahrajete na internet raz dva), v druhé řadě kompaktnost (málokterý fotoaparát zasunete do kapsy od džínsů) a konkrétně v případě S7 už tolikrát zmíněný RAW. Díky němu dostanete z fotek prostě víc, než při snímání do JPG. Dokonce je to při nízkých citlivostech i celkem prezentovatelné.

Shrnutí: pokud je pro vás při výběru smartphonu důležitý výkon fotoaparátu, Galaxy S7 by měl patřit na přední příčky vašeho seznamu kandidátů. Chybu s ním neuděláte – naopak. Pokud ale chcete skutečný fotoaparát, stále ještě svých 20 tisíc utratíte lépe ve světě „opravdových fotoaparátů“ a dokud někdo neaktualizuje fyzikální zákony, zůstane to tak i do budoucna.

+  –
Dobrá obrazová kvalita snímků Malý senzor = dost šumu
Podpora RAW Odlesky na čočce
PDAF ostření („dual-pixel AF“) Video nemá detaily odpovídající nominálnímu roz­lišení
Perfektní displej Režim „Pro“ je nutné po spuštění aplikace zapnout (není výchozí)
Svižné reakce díky výkonnému HW Slabší dynamický rozsah
Slušné video Cena

Galerie snímků v plném rozlišení

Vše fotografováno do JPEG, najetí myší či rozkliknutí zobrazí expoziční parametry, možný druhý rozklik do plného rozlišení (12MPx).

Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/1844 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?

Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/2696 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick? Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/6720 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?
Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/586 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick? Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/3120 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?

Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/100 s, ISO 64, kom. exp. 0, WB Automatick?

Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/2192 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick? Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/1096 s, ISO 40, kom. exp. 0, WB Automatick?
Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/50 s, ISO 200, kom. exp. 0, WB Automatick? Samsung Galaxy S7 SM-G930F,  F1.7, 1/25 s, ISO 250, kom. exp. 0, WB Automatick?