Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD je portrétní objektiv se stabilizací, první svého druhu, dostupný pro SLR fotoaparáty Canon a Nikon. V brzké době by měla přibýt i podpora pro Sony A (bez stabilizace). Z dalších vlastností zaujme třeba utěsnění proti vlhkosti a prachu. Stojí za bezmála 24 tisíc (květen 2016)?

Úvod

Objektivy s ohniskem 85mm jsou oblíbeným portrétním sklem zejména pro zrcadlovky s 35mm senzorem (‚fullframe‘). Jedná se o krátké teleobjektivy, které díky delší pracovní vzdálenosti nedeformují, ale zároveň jsou ještě dostatečně „širokoúhlé“, takže nás nenutí fotografovat s potlačenou perspektivou. Zkrátka – ideální pro kontaktní portrétování. Tradice používání tohoto ohniska pro portréty je dlouhá už z časů filmových, takže každý výrobce zrcadlovek takový objektiv nabízí, či aspoň historicky nabízel.

Tyto objektivy bývají úžasně ostré, mají dobrou světelnost (F1.2–1.8) a v běžných F1.8 verzích nebývají ani drahé.

Nový Tamron SP 85mm F1.8 tedy přichází do již důkladně obsazeného tržního segmentu a výrobci tedy bylo jasné, že musí přinést něco navíc.

Tím něčím navíc je v první řadě stabilizace. Tamron SP 85mm F1.8 je první a zatím jediný opticky stabilizovaný 85mm objektiv na trhu.

Se světelností F1.8 má sice 0.5EV handicap oproti rozšířeným F1.4 verzím (a 1EV oproti špičkovému Canonu 85mm F1.2), ale jeho stabilizace by to měla se svou deklarovanou účinností 3.5EV více než vynahradit. Hloubka ostrosti je u F1.8 samozřejmě o něco větší, než u F1.4, ale myslím, že v praxi to nebude vadit – i tak je u daného ohniska tenká jak papír a pokud nechcete mít ostré jen řasy, budete clonit.

Pokud bychom měli Tamron zařadit cenově zjistíme, že s cenou 24 tisíc je výrazně dražší, než současné F1.8 objektivy Canon (8–9 tis.) i Nikon (kolem 13. tis.).

Zároveň ale zjistíme, že je stále výrazně levnější, než objektivy se světelností F1.4 – Nikon se šplhá i přes 40 tis. Sony-Zeiss pro A-mount je na nějakých 38 tis. Sigma nabízí podobný F1.4 objektiv kolem 27 tis. 

Exotický Canon 85mm F1.2 pak může stát přes 50 tisíc.

Ještě exotičtější Zeiss pak nabízí hned dva objektivy typu 85mm F1.4, oba ale manuální. Milvus kolem 50 tisíc a monstrózní Otus kolem 100 tisíc.

Na druhé straně spektra je rovněž manuální Samyang, který si za 85mm F1.4 řekne 8 tisíc.

Existuje dokonce něco jako Kelda 85mm F1.8 za asi 3 tisíce, ale to již není objektiv, který bych mohl s vážnou tváří zařadit do srovnání:-)

Vzhled a design

Objektiv je celokovový, s dobrým dílenským zpracováním. Kolem bajonetu je gumový kroužek, utěsňující bajonet proti vniknutí vlhkosti či prachu. Čočky jsou chráněny fluorinovými vrstvami. Plastový je pouze závit pro filtry a bajonetové uchycení sluneční clony – plast je ovšem masivní a působí pevně. Ostřící kroužek (ostření „po drátě“, tedy nepřímé) je pogumovaný, vroubkovaný. Příjemnou vlastností je trvalá možnost manuálního ostření i přes AF. Objektiv má i okénko ostřících vzdáleností (m, ft), chybí však však stupnice hloubky ostrosti či značka IR posunu.

Design je minimalistický, ale celkem pohledný. Nový styl objektivů Tamron sjednocuje objektivy do hladkých barelů, se stříbrným kroužkem u bajonetu. Vizuálně mi objektiv vzdáleně připomíná staré Adaptally, což může a nemusí být záměr.

Pro uživatele Nikonu bude zajímavý fakt, že objektiv má i v Nikon F-mount verzi elektronicky ovládanou clonu (tedy žádná mechanická páka pro zavření clony).

Jaký je v ruce

Poměrně velký a těžký (srov. Canon 85mm F1.8: 75 x 72mm, 425g). Na první pohled/potěžkání byste objektiv tipli spíše na F1.4 verzi. Zkrátka 13 optických členů něco váží (srov. Canon: 9). Svůj díl na tom má zcela jistě i zabudovaný mechanismus stabilizace. Celokovová konstrukce bude rovněž vážit více, než plastová. Kolem a kolem máte z objektivu pocit solidnosti. Pravda, trochu se pronese, ale kdo používá fullframovou zrcadlovku (na něž Tamron primárně míří), bude zvyklý.

Specifikace:

Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD
Konstrukce – počet členů: 13
Konstrukce – počet skupin: 9
Speciální optické členy: LD, XLD
Ohnisková vzdálenost (mm): 85
Světelnost: 1,8
Nejvyšší clona: 16
Počet lamel clony: 9
Min. zaostřitelná vzdálenost (cm): 80
Objektiv pro formát: Full frame, APS-C
Optická stabilizace: Ano, 3.5EV
Průměr závitu filtru: 67mm
Typ objektivu: S automatickým ostřením
Délka (mm): 91,3mm
Hmotnost 700g
Bajonet: Canon, Nikon, Sony (připravuje se)
Utěsnění proti vodě a prachu Ano

Utěsnění proti vodě a prachu

Utěsnění objektivu znamená užití takových prvků v konstrukci, které zamezí vniknutí vody, prachu a nečistot při běžném užívání (většinou gumové kroužky ve spojích). Neznamená to, že se s objektivem můžete jít potápět.

Tamron utěsnění objektivů inzeruje, ovšem zkoušet jsme jeho odolnost nechtěli:-) Pokud je objektiv skutečně plnohodnotně utěsněn, jde u dostupných objektivů s ohniskem 85mm v rozumné cenové kategorii o jev nepříliš častý (konkurenční Canon 85mm F1.8, Sigma 85mm F1.4, Samyang 85mm F1.4 ani Nikkor 85mm F1.8 těsněním nedisponují; poslední jmenovaný má ovšem těsnící kroužek na bajonetu, kompletní utěsnění však výrobce neinzeruje). Těsněný je třeba „elkový“ Canon 85mm F1.2 nebo Nikkor 85mm F1.4, stejně jako Zeiss Milvus 85mm F1.4. Zajímavost: nejdražší konkurent (asi jsou na místě uvozovky?), Zeiss Otus 85mm F1.4, těsněný rovněž není.

(Další strana: testování)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taky..
    Taky..
    31.05.2016 10:32

    Vinětace je sice technicky vzato vada objektivu, ale v praxi je to spíš výhoda než nevýhoda. Takovéhle objektivy se většinou používají na "romantické portréty dívek a dětí" a vinětace, ať už přirozená nebo přidaná, takovým fotkám sluší. Kromě toho v praxi to často znamená, že vám zachrání kresbu na obloze. Komu vadí, je snadné ji v editoru potlačit.
    Podle ukázek to vypadá opticky na "normální pětaosmdesátku", srovnatelnou třeba s 85/1,8G od Nikonu, ovšem za dvojnásobnou cenu a dvakrát tak těžkou. Je otázka, jak hodně člověk stabilizaci využije, vzhledem k tomu, že na ostrý snímek člověka potřebujete aspoň 1/60 nebo aspíš 1/125 a to už jsou časy, které udržíte v ruce.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 11:18

    nové pevnoohniskové tamrony nějak vůbec nechápu, přijít na přeplněný trh s něčím, co není lepší, ale je dražší, to chce fakt odvahu...

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    31.05.2016 11:31

    Abych srovnal Tamron s objektivy od Canonu a Nikonu, musel bych je mít vedle sebe, což jsem neměl, takže můžu vycházet pouze z datasheetů daných objektivů, které se dají dohledat na internetu, a ze kterých vychází Tamron o něco lépe. Proto jsem se taky kategorickému soudu kresby vůři verzím od C a N vyhnul. Ale osobně si také myslím, že rozdíl nebude podstatný, zvlášť pro potřeby portrétu, kde mě ostrá kresba v rohu na F1.8 nezajímá.
    U stabilizace budu oponovat - 1/60 až 1/125 není pro kontaktní fotografování modelu z ruky pětaosmdesátkou (či dokonce ekv. 135mm na APS-C) žádná jistota. Možná se mi jen moc klepu pozoury, ale já s tím mám problém:-) Stabilizace mi v tomhle fakt pomohla a i klidný obraz v hledáčku vidím jako plus.
    Takže je to fakt jen o tom, kolik je člověk ochoten vrazit do podobných "fíčurek" navíc.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    31.05.2016 11:34
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 11:18:

    "nové pevnoohniskové tamrony nějak vůbec nechápu, přijít na přeplněný trh s..." - zobrazit celý komentář

    Souhlasím, že lehké to mít nebude, ale fakt je, že stabilizovaná pevná 1.8 skla daných ohnisek prostě nikdo nenabízí. Jestli to bude stačit si rozhodne trh sám:-)

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 11:54
    Reaguje na Jakub Súkeník 31.05.2016 11:31:

    "Abych srovnal Tamron s objektivy od Canonu a Nikonu, musel bych je mít..." - zobrazit celý komentář

    udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako nejdelší čas 1/250 se mi procento ostrých fotek výrazně zvedlo. Stabilizace by v tom asi mohla pomoct, ale jsem konzerva, považuju to furt za takový šidítko. Nemám žádný stabilizovaný objektiv, zato dobrý stativ.

    Nechtěl bys stabilizaci věnovat nějaký sólo test? Účinnost u různých značek, ostrý snímek se stabilizací vs opravdu ostrý ze stativu bez stabilizace ...
    Je to těžko měřitelná veličina, já vím.... ale stjně by mne to zajímalo...

  • Taky..
    Taky..
    31.05.2016 13:36
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 11:54:

    "udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako..." - zobrazit celý komentář

    Zajímavé, mám jinou zkušenost. Já nemám problém v případě statického focení udělat parádně ostrou fotku (na 24MPx) časem odpovídajícím převrácené hodnotě ohniska. V případě focení momentek používám o trošku kratší časy (u širokáče okolo 1/60) a když není fotka ostrá, je to, odhaduji, ze 70% nepřesným zaostřením, 20% pohybem člověka a jen z 10% mým pohybem (obvyle kombinací obojího). Kratší čas než 1/250 jsem potřeboval jen na focení ptáků nebo kvůli světlu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram