Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD je portrétní objektiv se stabilizací, první svého druhu, dostupný pro SLR fotoaparáty Canon a Nikon. V brzké době by měla přibýt i podpora pro Sony A (bez stabilizace). Z dalších vlastností zaujme třeba utěsnění proti vlhkosti a prachu. Stojí za bezmála 24 tisíc (květen 2016)?

Galerie – portrét

RAW vyvolaný v ACR dle chuti. Pro expoziční údaje najeďte myší či rozklikněte. Možný druhý rozklik do plného rozlišení.

Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F1.8, 1/400 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Automatické, RAW v ACR Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F1.8, 1/2500 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční, RAW v ACR
Terka Zuzka
Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F1.8, 1/400 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Automatické, RAW v ACR Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F1.8, 1/2000 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Automatické, RAW v ACR
Jan Roháč z Dubé       Béďa                      

Galerie – různé

Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F8.0, 1/400 s, ISO 100, kom. exp. +1, WB Automatick?, RAW v ACR

Mayská pyramida v pralese

Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F1.8, 1/3200 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Automatick?, RAW v ACR Tamron SP 85/1.8, EOS 5D Mark II, F8.0, 1/500 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Automatick?, RAW v ACR
     Autoportrét           Dvě věže (a kousek)

Závěr

Tamron 85mm F1.8 je specifický objektiv – na jednu stranu tradiční portréťák, kterých už na trhu existuje víc, na druhou stranu jediný (pro fullframe), který má stabilizaci obrazu. Opticky může konkurovat i dražším sklům a je – aspoň dle specifikací výrobce – utěsněný proti vodě a prachu. Do jaké míry ovšem garantovat nemůžeme, protože jsme to z pochopitelných důvodů nezkoušeli:-)

Z testování mám pocit velmi pozitivní. Portrétování s 85kou mě baví – nejste od modelu příliš daleko, do záběru se vejde i něco z pozadí, ale zároveň nejste tak blízko, aby docházelo ke zkreslení a díky dobré světelnosti si lze krásně hrát s hloubkou ostrosti. No a se stabilizovanou 85kou mě to bavilo ještě víc…

Co však, pokud používáte APS-C fotoaparát? I pro vás má objektiv své využití: 85 × 1.6 = 136. Objektivy s ohniskem 135mm jsou dalším tradičním portrétním ohniskem pro trochu více stlačenou perspektivu. Tento Tamron vám na APS-C reprodukuje stejný vzhled fotky, jako by vám na kinofilmu dal objektiv 135mm F2.8 (myšleno úhlem záběru a hloubkou ostrosti). Jde o běžně rozšířenou kombinaci ohniska a clony a zde k tomu dostanete navíc již zmíněnou stabilizaci. Výhodou bude, že odpadne jedna z optických vad objektivu, kterou je poměrně silná vinětace. Na APS-C senzoru se prostě ze záběru ořízne.

Zbývá tedy cena, a ta se nedá zhodnotit zcela objektivně – někomu to za to stát bude, někdo si raději výhody nového Tamronu (stabilizace, kresba, USB dock) odpustí a koupí levnější 85mm F1.8 od Canonu nebo Nikonu. Jediné, co se k ceně tedy dá říci je, že je fér. 

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.

Líbilo se Líbilo se méně
Vynikající kresba v celé ploše Výrazná vinětace při F1.8
Žádné zkreslení, minimum barevných vad Mírný focus shift
Účinná stabilizace Vyšší cena
Luxusní zpracování a odolnost vůči živlům Rozměry a váha na úrovni F1.4 objektivů
Tichý AF Verze pro Sony, zatím nedostupná, bude stát stejně i bez VC
Verze pro Nikon má elektronické ovládání clony Chybí verze pro Pentax

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:03
    Reaguje na Taky.. 31.05.2016 13:36:

    "Zajímavé, mám jinou zkušenost. Já nemám problém v případě statického focení..." - zobrazit celý komentář

    Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ...
    Moje kritické testovací prostředí je fotografování dětí doma (expozice dříve: cca 1/60 - 1,8 - 800 ISO), po přechodu z D objektivů na G (nikon) se my (subjektivní dojem samozřejmě) snížilo citelně procento špatně zaostřených snímků (konec reklamní vsuvky), tím víc vystoupil vliv mého neudržení a možná taky pohybu objektu (někdy držím přístroj dost nedbale, to je fakt) a vyřešil jsem to kratšími časy (exponuju nyní: 1/250 - 1,8 - 3200 ISO). Mám pocit, že mi to zabralo. A o pocity jde ve fotografii především ;-) No ne?

    Je mimochodem otázkou, jestli a jak by mi v těchto podmínkách pomohla stabilizace. To jen aby nezapadlo původní téma. Máte na to někdo názor? Nebo ještě raději zkušenost?

  • Taky..
    Taky..
    31.05.2016 14:16
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 14:03:

    "Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ... Moje kritické testovací..." - zobrazit celý komentář

    Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě ale zamrzí, když na výstavě jinak moc pěkných fotek v metrových formátech přijdeš blíž a vidíš třeba JPG kompresi nebo aury od doostřování... Neostrost naproti tomu patří mezi ty přirozené fotografické neduhy, které mi už tolik nevadí.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:16

    A ještě jeden parametr: přesnost zaostření je pro objektiv nejobtížnější při rychlých změnách v rozmezí 1–3 metry (to jsou ty děti doma) - máš stejnou zkušenost, nebo jsem vymyslel blbost, technicky mi to smysl celkem dává...

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:38
    Reaguje na Taky.. 31.05.2016 14:16:

    "Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě..." - zobrazit celý komentář

    Tak to chodíme na jiné výstavy, já kam přijdu, tam jen blednu, jak maj všichni technicky dokonalé fotky ;-)

    Taky nevnímám neostrost jako tragickou vadu, ale u svých fotek si to většinou nepromíjím

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    31.05.2016 15:28
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 11:54:

    "udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako..." - zobrazit celý komentář

    Nějaký článek o stabilizaci obecně jsem na FA psal, testy stabilizace pravda ne. Tam je problém, že se mi ta ruka třepe pokaždé jinak, ale šlo by to udělat dostatečným počtem měření a pak zprůměrováním výsledků... zkusím se zamyslet ;-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram