Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD je portrétní objektiv se stabilizací, první svého druhu, dostupný pro SLR fotoaparáty Canon a Nikon. V brzké době by měla přibýt i podpora pro Sony A (bez stabilizace). Z dalších vlastností zaujme třeba utěsnění proti vlhkosti a prachu. Stojí za bezmála 24 tisíc (květen 2016)?

Úvod

Objektivy s ohniskem 85mm jsou oblíbeným portrétním sklem zejména pro zrcadlovky s 35mm senzorem (‚fullframe‘). Jedná se o krátké teleobjektivy, které díky delší pracovní vzdálenosti nedeformují, ale zároveň jsou ještě dostatečně „širokoúhlé“, takže nás nenutí fotografovat s potlačenou perspektivou. Zkrátka – ideální pro kontaktní portrétování. Tradice používání tohoto ohniska pro portréty je dlouhá už z časů filmových, takže každý výrobce zrcadlovek takový objektiv nabízí, či aspoň historicky nabízel.

Tyto objektivy bývají úžasně ostré, mají dobrou světelnost (F1.2–1.8) a v běžných F1.8 verzích nebývají ani drahé.

Nový Tamron SP 85mm F1.8 tedy přichází do již důkladně obsazeného tržního segmentu a výrobci tedy bylo jasné, že musí přinést něco navíc.

Tím něčím navíc je v první řadě stabilizace. Tamron SP 85mm F1.8 je první a zatím jediný opticky stabilizovaný 85mm objektiv na trhu.

Se světelností F1.8 má sice 0.5EV handicap oproti rozšířeným F1.4 verzím (a 1EV oproti špičkovému Canonu 85mm F1.2), ale jeho stabilizace by to měla se svou deklarovanou účinností 3.5EV více než vynahradit. Hloubka ostrosti je u F1.8 samozřejmě o něco větší, než u F1.4, ale myslím, že v praxi to nebude vadit – i tak je u daného ohniska tenká jak papír a pokud nechcete mít ostré jen řasy, budete clonit.

Pokud bychom měli Tamron zařadit cenově zjistíme, že s cenou 24 tisíc je výrazně dražší, než současné F1.8 objektivy Canon (8–9 tis.) i Nikon (kolem 13. tis.).

Zároveň ale zjistíme, že je stále výrazně levnější, než objektivy se světelností F1.4 – Nikon se šplhá i přes 40 tis. Sony-Zeiss pro A-mount je na nějakých 38 tis. Sigma nabízí podobný F1.4 objektiv kolem 27 tis. 

Exotický Canon 85mm F1.2 pak může stát přes 50 tisíc.

Ještě exotičtější Zeiss pak nabízí hned dva objektivy typu 85mm F1.4, oba ale manuální. Milvus kolem 50 tisíc a monstrózní Otus kolem 100 tisíc.

Na druhé straně spektra je rovněž manuální Samyang, který si za 85mm F1.4 řekne 8 tisíc.

Existuje dokonce něco jako Kelda 85mm F1.8 za asi 3 tisíce, ale to již není objektiv, který bych mohl s vážnou tváří zařadit do srovnání:-)

Vzhled a design

Objektiv je celokovový, s dobrým dílenským zpracováním. Kolem bajonetu je gumový kroužek, utěsňující bajonet proti vniknutí vlhkosti či prachu. Čočky jsou chráněny fluorinovými vrstvami. Plastový je pouze závit pro filtry a bajonetové uchycení sluneční clony – plast je ovšem masivní a působí pevně. Ostřící kroužek (ostření „po drátě“, tedy nepřímé) je pogumovaný, vroubkovaný. Příjemnou vlastností je trvalá možnost manuálního ostření i přes AF. Objektiv má i okénko ostřících vzdáleností (m, ft), chybí však však stupnice hloubky ostrosti či značka IR posunu.

Design je minimalistický, ale celkem pohledný. Nový styl objektivů Tamron sjednocuje objektivy do hladkých barelů, se stříbrným kroužkem u bajonetu. Vizuálně mi objektiv vzdáleně připomíná staré Adaptally, což může a nemusí být záměr.

Pro uživatele Nikonu bude zajímavý fakt, že objektiv má i v Nikon F-mount verzi elektronicky ovládanou clonu (tedy žádná mechanická páka pro zavření clony).

Jaký je v ruce

Poměrně velký a těžký (srov. Canon 85mm F1.8: 75 x 72mm, 425g). Na první pohled/potěžkání byste objektiv tipli spíše na F1.4 verzi. Zkrátka 13 optických členů něco váží (srov. Canon: 9). Svůj díl na tom má zcela jistě i zabudovaný mechanismus stabilizace. Celokovová konstrukce bude rovněž vážit více, než plastová. Kolem a kolem máte z objektivu pocit solidnosti. Pravda, trochu se pronese, ale kdo používá fullframovou zrcadlovku (na něž Tamron primárně míří), bude zvyklý.

Specifikace:

Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD
Konstrukce – počet členů: 13
Konstrukce – počet skupin: 9
Speciální optické členy: LD, XLD
Ohnisková vzdálenost (mm): 85
Světelnost: 1,8
Nejvyšší clona: 16
Počet lamel clony: 9
Min. zaostřitelná vzdálenost (cm): 80
Objektiv pro formát: Full frame, APS-C
Optická stabilizace: Ano, 3.5EV
Průměr závitu filtru: 67mm
Typ objektivu: S automatickým ostřením
Délka (mm): 91,3mm
Hmotnost 700g
Bajonet: Canon, Nikon, Sony (připravuje se)
Utěsnění proti vodě a prachu Ano

Utěsnění proti vodě a prachu

Utěsnění objektivu znamená užití takových prvků v konstrukci, které zamezí vniknutí vody, prachu a nečistot při běžném užívání (většinou gumové kroužky ve spojích). Neznamená to, že se s objektivem můžete jít potápět.

Tamron utěsnění objektivů inzeruje, ovšem zkoušet jsme jeho odolnost nechtěli:-) Pokud je objektiv skutečně plnohodnotně utěsněn, jde u dostupných objektivů s ohniskem 85mm v rozumné cenové kategorii o jev nepříliš častý (konkurenční Canon 85mm F1.8, Sigma 85mm F1.4, Samyang 85mm F1.4 ani Nikkor 85mm F1.8 těsněním nedisponují; poslední jmenovaný má ovšem těsnící kroužek na bajonetu, kompletní utěsnění však výrobce neinzeruje). Těsněný je třeba „elkový“ Canon 85mm F1.2 nebo Nikkor 85mm F1.4, stejně jako Zeiss Milvus 85mm F1.4. Zajímavost: nejdražší konkurent (asi jsou na místě uvozovky?), Zeiss Otus 85mm F1.4, těsněný rovněž není.

(Další strana: testování)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:03
    Reaguje na Taky.. 31.05.2016 13:36:

    "Zajímavé, mám jinou zkušenost. Já nemám problém v případě statického focení..." - zobrazit celý komentář

    Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ...
    Moje kritické testovací prostředí je fotografování dětí doma (expozice dříve: cca 1/60 - 1,8 - 800 ISO), po přechodu z D objektivů na G (nikon) se my (subjektivní dojem samozřejmě) snížilo citelně procento špatně zaostřených snímků (konec reklamní vsuvky), tím víc vystoupil vliv mého neudržení a možná taky pohybu objektu (někdy držím přístroj dost nedbale, to je fakt) a vyřešil jsem to kratšími časy (exponuju nyní: 1/250 - 1,8 - 3200 ISO). Mám pocit, že mi to zabralo. A o pocity jde ve fotografii především ;-) No ne?

    Je mimochodem otázkou, jestli a jak by mi v těchto podmínkách pomohla stabilizace. To jen aby nezapadlo původní téma. Máte na to někdo názor? Nebo ještě raději zkušenost?

  • Taky..
    Taky..
    31.05.2016 14:16
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 14:03:

    "Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ... Moje kritické testovací..." - zobrazit celý komentář

    Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě ale zamrzí, když na výstavě jinak moc pěkných fotek v metrových formátech přijdeš blíž a vidíš třeba JPG kompresi nebo aury od doostřování... Neostrost naproti tomu patří mezi ty přirozené fotografické neduhy, které mi už tolik nevadí.

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:16

    A ještě jeden parametr: přesnost zaostření je pro objektiv nejobtížnější při rychlých změnách v rozmezí 1–3 metry (to jsou ty děti doma) - máš stejnou zkušenost, nebo jsem vymyslel blbost, technicky mi to smysl celkem dává...

  • ornitolog TomT
    ornitolog TomT
    31.05.2016 14:38
    Reaguje na Taky.. 31.05.2016 14:16:

    "Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě..." - zobrazit celý komentář

    Tak to chodíme na jiné výstavy, já kam přijdu, tam jen blednu, jak maj všichni technicky dokonalé fotky ;-)

    Taky nevnímám neostrost jako tragickou vadu, ale u svých fotek si to většinou nepromíjím

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    31.05.2016 15:28
    Reaguje na ornitolog TomT 31.05.2016 11:54:

    "udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako..." - zobrazit celý komentář

    Nějaký článek o stabilizaci obecně jsem na FA psal, testy stabilizace pravda ne. Tam je problém, že se mi ta ruka třepe pokaždé jinak, ale šlo by to udělat dostatečným počtem měření a pak zprůměrováním výsledků... zkusím se zamyslet ;-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram