Test Tamron SP 85mm F1.8 Di VC USD
Tamron AF SP 85mm F1.8 Di VC USD je portrétní objektiv se stabilizací, první svého druhu, dostupný pro SLR fotoaparáty Canon a Nikon. V brzké době by měla přibýt i podpora pro Sony A (bez stabilizace). Z dalších vlastností zaujme třeba utěsnění proti vlhkosti a prachu. Stojí za bezmála 24 tisíc (květen 2016)?
Galerie – portrét
RAW vyvolaný v ACR dle chuti. Pro expoziční údaje najeďte myší či rozklikněte. Možný druhý rozklik do plného rozlišení.
Terka | Zuzka |
Jan Roháč z Dubé | Béďa |
Galerie – různé
Mayská pyramida v pralese
Autoportrét | Dvě věže (a kousek) |
Závěr
Tamron 85mm F1.8 je specifický objektiv – na jednu stranu tradiční portréťák, kterých už na trhu existuje víc, na druhou stranu jediný (pro fullframe), který má stabilizaci obrazu. Opticky může konkurovat i dražším sklům a je – aspoň dle specifikací výrobce – utěsněný proti vodě a prachu. Do jaké míry ovšem garantovat nemůžeme, protože jsme to z pochopitelných důvodů nezkoušeli:-)
Z testování mám pocit velmi pozitivní. Portrétování s 85kou mě baví – nejste od modelu příliš daleko, do záběru se vejde i něco z pozadí, ale zároveň nejste tak blízko, aby docházelo ke zkreslení a díky dobré světelnosti si lze krásně hrát s hloubkou ostrosti. No a se stabilizovanou 85kou mě to bavilo ještě víc…
Co však, pokud používáte APS-C fotoaparát? I pro vás má objektiv své využití: 85 × 1.6 = 136. Objektivy s ohniskem 135mm jsou dalším tradičním portrétním ohniskem pro trochu více stlačenou perspektivu. Tento Tamron vám na APS-C reprodukuje stejný vzhled fotky, jako by vám na kinofilmu dal objektiv 135mm F2.8 (myšleno úhlem záběru a hloubkou ostrosti). Jde o běžně rozšířenou kombinaci ohniska a clony a zde k tomu dostanete navíc již zmíněnou stabilizaci. Výhodou bude, že odpadne jedna z optických vad objektivu, kterou je poměrně silná vinětace. Na APS-C senzoru se prostě ze záběru ořízne.
Zbývá tedy cena, a ta se nedá zhodnotit zcela objektivně – někomu to za to stát bude, někdo si raději výhody nového Tamronu (stabilizace, kresba, USB dock) odpustí a koupí levnější 85mm F1.8 od Canonu nebo Nikonu. Jediné, co se k ceně tedy dá říci je, že je fér.
Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.
Líbilo se | Líbilo se méně |
Vynikající kresba v celé ploše | Výrazná vinětace při F1.8 |
Žádné zkreslení, minimum barevných vad | Mírný focus shift |
Účinná stabilizace | Vyšší cena |
Luxusní zpracování a odolnost vůči živlům | Rozměry a váha na úrovni F1.4 objektivů |
Tichý AF | Verze pro Sony, zatím nedostupná, bude stát stejně i bez VC |
Verze pro Nikon má elektronické ovládání clony | Chybí verze pro Pentax |
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruVinětace je sice technicky vzato vada objektivu, ale v praxi je to spíš výhoda než nevýhoda. Takovéhle objektivy se většinou používají na "romantické portréty dívek a dětí" a vinětace, ať už přirozená nebo přidaná, takovým fotkám sluší. Kromě toho v praxi to často znamená, že vám zachrání kresbu na obloze. Komu vadí, je snadné ji v editoru potlačit.
Podle ukázek to vypadá opticky na "normální pětaosmdesátku", srovnatelnou třeba s 85/1,8G od Nikonu, ovšem za dvojnásobnou cenu a dvakrát tak těžkou. Je otázka, jak hodně člověk stabilizaci využije, vzhledem k tomu, že na ostrý snímek člověka potřebujete aspoň 1/60 nebo aspíš 1/125 a to už jsou časy, které udržíte v ruce.
nové pevnoohniskové tamrony nějak vůbec nechápu, přijít na přeplněný trh s něčím, co není lepší, ale je dražší, to chce fakt odvahu...
Abych srovnal Tamron s objektivy od Canonu a Nikonu, musel bych je mít vedle sebe, což jsem neměl, takže můžu vycházet pouze z datasheetů daných objektivů, které se dají dohledat na internetu, a ze kterých vychází Tamron o něco lépe. Proto jsem se taky kategorickému soudu kresby vůři verzím od C a N vyhnul. Ale osobně si také myslím, že rozdíl nebude podstatný, zvlášť pro potřeby portrétu, kde mě ostrá kresba v rohu na F1.8 nezajímá.
U stabilizace budu oponovat - 1/60 až 1/125 není pro kontaktní fotografování modelu z ruky pětaosmdesátkou (či dokonce ekv. 135mm na APS-C) žádná jistota. Možná se mi jen moc klepu pozoury, ale já s tím mám problém:-) Stabilizace mi v tomhle fakt pomohla a i klidný obraz v hledáčku vidím jako plus.
Takže je to fakt jen o tom, kolik je člověk ochoten vrazit do podobných "fíčurek" navíc.
"nové pevnoohniskové tamrony nějak vůbec nechápu, přijít na přeplněný trh s..." - zobrazit celý komentář
Souhlasím, že lehké to mít nebude, ale fakt je, že stabilizovaná pevná 1.8 skla daných ohnisek prostě nikdo nenabízí. Jestli to bude stačit si rozhodne trh sám:-)
"Abych srovnal Tamron s objektivy od Canonu a Nikonu, musel bych je mít..." - zobrazit celý komentář
udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako nejdelší čas 1/250 se mi procento ostrých fotek výrazně zvedlo. Stabilizace by v tom asi mohla pomoct, ale jsem konzerva, považuju to furt za takový šidítko. Nemám žádný stabilizovaný objektiv, zato dobrý stativ.
Nechtěl bys stabilizaci věnovat nějaký sólo test? Účinnost u různých značek, ostrý snímek se stabilizací vs opravdu ostrý ze stativu bez stabilizace ...
Je to těžko měřitelná veličina, já vím.... ale stjně by mne to zajímalo...
"udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako..." - zobrazit celý komentář
Zajímavé, mám jinou zkušenost. Já nemám problém v případě statického focení udělat parádně ostrou fotku (na 24MPx) časem odpovídajícím převrácené hodnotě ohniska. V případě focení momentek používám o trošku kratší časy (u širokáče okolo 1/60) a když není fotka ostrá, je to, odhaduji, ze 70% nepřesným zaostřením, 20% pohybem člověka a jen z 10% mým pohybem (obvyle kombinací obojího). Kratší čas než 1/250 jsem potřeboval jen na focení ptáků nebo kvůli světlu.
"Zajímavé, mám jinou zkušenost. Já nemám problém v případě statického focení..." - zobrazit celý komentář
Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ...
Moje kritické testovací prostředí je fotografování dětí doma (expozice dříve: cca 1/60 - 1,8 - 800 ISO), po přechodu z D objektivů na G (nikon) se my (subjektivní dojem samozřejmě) snížilo citelně procento špatně zaostřených snímků (konec reklamní vsuvky), tím víc vystoupil vliv mého neudržení a možná taky pohybu objektu (někdy držím přístroj dost nedbale, to je fakt) a vyřešil jsem to kratšími časy (exponuju nyní: 1/250 - 1,8 - 3200 ISO). Mám pocit, že mi to zabralo. A o pocity jde ve fotografii především ;-) No ne?
Je mimochodem otázkou, jestli a jak by mi v těchto podmínkách pomohla stabilizace. To jen aby nezapadlo původní téma. Máte na to někdo názor? Nebo ještě raději zkušenost?
"Rozum by mi potvrzoval to, co píšeš, ale ... Moje kritické testovací..." - zobrazit celý komentář
Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě ale zamrzí, když na výstavě jinak moc pěkných fotek v metrových formátech přijdeš blíž a vidíš třeba JPG kompresi nebo aury od doostřování... Neostrost naproti tomu patří mezi ty přirozené fotografické neduhy, které mi už tolik nevadí.
A ještě jeden parametr: přesnost zaostření je pro objektiv nejobtížnější při rychlých změnách v rozmezí 1–3 metry (to jsou ty děti doma) - máš stejnou zkušenost, nebo jsem vymyslel blbost, technicky mi to smysl celkem dává...
"Reklamní vsuvka pobavila:) Jasně že pocity jsou nejdůležitější. Někdy mě..." - zobrazit celý komentář
Tak to chodíme na jiné výstavy, já kam přijdu, tam jen blednu, jak maj všichni technicky dokonalé fotky ;-)
Taky nevnímám neostrost jako tragickou vadu, ale u svých fotek si to většinou nepromíjím
"udržet ostrou fotku je fakt problém, od té doby, co jsem si nastavil jako..." - zobrazit celý komentář
Nějaký článek o stabilizaci obecně jsem na FA psal, testy stabilizace pravda ne. Tam je problém, že se mi ta ruka třepe pokaždé jinak, ale šlo by to udělat dostatečným počtem měření a pak zprůměrováním výsledků... zkusím se zamyslet ;-)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.