Bezzrcadlovky Fujifilm se již dostaly do podvědomí fotografické obce svým designem i výkonem. To první je retro, to druhé bývá naopak dokonale aktuální. Zatím oslovovaly hlavně milovníky „dálkoměrného“ designu, nyní se výrobce pustil do přístroje „á la zrcadlovka“. Podíváme se na něj blíže.

Obrazový výkon

Kdo už s nějakým moderním přístrojem Fuji s X-trans senzorem fotografoval, ví co má čekat – snímky jsou velmi kvalitní, ostré a to i na vyšší citlivost, kde přístroj podává dobrý výkon zejména v oblasti barevného šumu. Můžeme čekat i dobrý dynamický rozsah rozšiřitelný pomocí režimů DR. I barvy jsou „fujinovské“ – vyladění přístroje by mělo vycházet z diapozizivních emulzí Fuji: Provia, Velvia a Astia.

A opravdu, obrazová kvalita je na špičce APS-C úrovně. Můžete to sami posoudit na přiložených komentovaných ukázkách:

ISO 100-51200 Odšumovani 3 úrovně
ISO 51200

Výkon v oblasti citlivosti je vážně dobrý! Je si však potřeba uvědomit, že koukáme na JPEG (RAW nebyl v době testování fotoaparátu konvertory ještě plně podporován z důvodu „novosti“ přístroje), a JPEG je vždy odšuměný, a to i když je zde NR nastavená na minimální hodnotu (nevěřte výrobcům, že funkce „vypnout odšumování“ kterou někdy vídáme, může odšumování vypnout – pouze ho zmírní). Nicméně i tak jsou přístroje Fujifilm v šumu nadprůměrné, a to i v RAWu, jak už jsme se přesvědčili při testování ostatních modelů této řady. Do 800 ISO šum nevidíme a do 6400 ISO je stále použitelný, nouzově i výše.

Funkce DR u X-T1 Funkce DR (poznámka: obrázek převzat z testu modelu X100s!)

Dynamický rozsah je solidní, navíc lze rozšířit pomocí funkce DR 100 – 400 (podexpozice s prosvětlením stínů).

Nastavení ostrosti

Softwarovou ostrost stačí nechat na nastavení „0“ (nebo +1 máte-li raději ostřejší vzhled). Minimální je neostrá a maximální naopak přeostřená.

Simulace filmu

Přístroj samozřejmě natáčí i video (1080/60p). Disponuje stereomikrofony, má (konečně) pro video dedikovanou spoušť, ale jinak je poznat, že výrobce video nemyslel jako hlavní „fíčuru“ tohohoto přístroje. Manuálně upravovat expozici v průběhu videa třeba možné není, autofocus dispozici ale je. Kvalitu můžete posoudit také – odkaz najdete zde.

Objektiv(y)

Obrazovou kvalitu samozřejmě ovlivňuje i použitý objektiv. My jsme zkusili dva: XF 18–55mm F2.8–4 R LM OIS a XF 35 F1.4 R.

18-55 F2.8-4 35 F1.4

První je fujinovskou variací na základní zoom, ovšem s téměř o 1EV lepší světelností, než je obvyklé a stabilizovaný. Druhý je ekvivalentem klasické padesátky a nabízí i adekvátní světelnost (co do hloubky ostrosti bude odpovídat cca F2 u kinofilmu). Stabilizovaný není. Co je potřeba pochválit hned od začátku je obrazová kvalita obou skel. Fuji opravdu dává objektivům hodně a záměrně nechce pro svůj „profesionálně“ se tvářící systém vypouštět pod/průměrné objektivy, byť by šlo o základní „seťák“. Stejně tak se musí vyzdvihnout konstrukce. Seťák je kvalitně zpracován z kovu a kvalitních plastů, kovový je i bajonet, při ostření se nic neotáčí a je přidána i bajonetová tulipánová clona (která se mi trochu hůř nasazovala). Dokonce i krytka je lepší než je obvyklé – má velké středové úchyty a není problém ji používat i s nasazenou clonou. Pro pětatřicítku pak platí co se kvality konstrukce týče to samé.

Oba objektivy mají ovládání clony zabudované na svém těle, ale každý trochu jinak. Pětatřicítka je více „retro“ a nabízí stupnici 1.4–16 jako u starých objektivů (+ A). Kroužek však nemá v žádné poloze výraznou aretace a točí se podobně jako roller, plynule. Podle mě to není nejlepší – buť to chce skutečně krokový clonový kroužek po EV, jako má X100, nebo roller. Tak to řeší zoomový objektiv – clonovým kroužkem se volně „do nekonečna“ otáčí, není značený a funguje opravdu jako roller. Poloha A má pak svůj vlastní přepínač.

Ostření je u obou objektivů dostatečně rychlé, byť 35 s ním trochu zápasí, více „honí“ a je hlučnější. Různě si pocvakává a tak podobně.

Ale konec už povídání, kvalitu nejlépe posoudíte sami z přiložených komentovaných ukázek:

Kresba F1.4 Kresba F4 (zoom)
Kresba F5.6 (zoom) Kresba F5.6 (zoom)
Chromatické aberace Odlesky v různych situacích
Hloubka ostrosti F1.4

Oba dva objektivy bych si dokázal představit používat pro denní focení, dokonce ani setový zoom není vůbec špatný. Naopak. A jakožto „padesátkař“ jsem si s objektivem 35 1.4 rozuměl velmi dobře. Objektiv je už od „plné díry“ ve středu velmi ostrý, cloněním se spíše už jenom zlepšují okraje snímku, které na 1.4 dokonale ostré nejsou. Při focení s malou hloubkou ostrosti, k čemu se objektiv hodí nejlépe, ale neostré rohy nevadí.

Objektiv: XF35mmF1.4 R Clona: 1.4, Doba expozice: 1/450 s, ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 35.00 mm

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    14.04.2014 17:36

    Ten objektiv Fujinon XF 35/1.4 R má vskutku výjimečně ošklivý bokeh.

  • Taky..
    Taky..
    16.04.2014 10:08

    Bez uvolnění ukázkových snímků v RAW je každá recenze poloviční. Pásek miniaturních výřezů snažící se porovnat šum na různých citlivostech, který v každém testu ukazujete, je skoro k ničemu, z toho se nedá nic poznat. Pokud chci posoudit výstup z čipu, potřebuji originální RAWy na různé citlivosti (hodně mi řekne už jen ISO 200 a ISO 6400), které si otevřu ve svém raw editoru, doladím doostření a redukci šumu na optimální kompromis mezi detaily a šumem pak teprv jsem schopný něco o čipu soudit. Důležité jsou také podexponované a přeexponované RAWy, u kterých zjistím dynamický rozsah a charakter šumu ve stínech.

    Mimochodem podpora rawů X-T1 byla už v Lightroom 5.3. V době, kdy jste uveřejnili recenzi, už máme verzi 5.4, takže tvrzení, že "RAW nebyl v době testování fotoaparátu konvertory ještě plně podporován" je poněkud neaktuální.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    16.04.2014 11:00

    Dobrý den, dát k dispozici RAW soubor pro stažení není špatný nápad...

  • Jiří Novotný 1
    Jiří Novotný 1
    06.09.2014 23:15

    Se základním objektivem za 43 000 Kč je moc. Stejnou práci Vám udělá Nikon D5100 za čtvtinovou cenu. Takže stylový fotoaparát pro lidi pro které ty peníze nejsou problém.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    18.05.2015 10:26

    Nutno podotknout, že základní objektiv je F2.8-4 (a dost slušný) a tělo je precizně vyrobené, kovové a utěsněné. Oproti staršímu Nikonu D5100 navíc bude lepší i senzor. Navíc jde o srovnání výběhového modelu s aktuálním... ale cena je vysoká, souhlasím, a určitě se platí i "za image". Ale zrovna u X-T1 nejen za ten.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram