Test OLYMPUS PEN E-P3

Na test fotoaparátu OLYMPUS PEN E-P3 jsem se těšil. Mnoho jsem slyšel o jeho předchůdcích a jeho retro design vyvolával nostalgické vzpomínky na staré kompakty Olympus 35RS, 35RD a 35DC a snad i na Olympus OM4, které všechny vynikaly optikou i mechanikou.

Objektiv

K OLYMPUS PEN E-P3 jsem měl zapůjčeny tyto objektivy: M.ZUIKO DIGITAL 14–42mm 1:3.5–5.6 II R, M.ZUIKO DIGITAL ED 40–150mm 1:4.0–5.6 R a M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake. Základní zoom M.ZUIKO DIGITAL 14–42mm má skládací konstrukci s aretací v pohotovostním stavu. Po složení se vejde do kapsy. Sada optiky M ZUIKO se nadále rozrůstá, nedávno se objevily zajímavé M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0, M. ZUIKO DIGITAL ED 9–18mm 1:4.0–5.6 a M.ZUIKO DIGITAL ED 45mm 1:1,8. Celou sadu optiky lze rozšířit pomocí adaptérů MMF – 1, MMF – 2 o optickou výbavu pravých 4/3 zrcadlovek řady E a adaptérem MF – 2 o možnost použití optiky z analogového OM systému. Pro úplnost se ještě zmíním o makro, fish-eye a wide předsádkách rozšiřujících možnosti dané konstrukcí objektivů.

Nejkratší ohnisko Nejdelší ohnisko
Nejkratší ohnisko Nejdelší ohnisko

Snímací funkce

Náběh funkcí fotoaparátu po zapnutí fotoaparátu je okamžitý. Na voliči režimů nastavíme AUTO, tím necháme vše na technice a softwaru fotoaparátu. Pro naše tvůrčí záměry volíme mezi možnostmi P,A,S,M. Výborná je funkce živé simulace, při níž můžeme posoudit přímo na displeji veškeré obrazové úpravy, expozici, korekce, barevnost, filtry, efekty a další, ještě než stiskneme spoušť. Barvy na displeji se trochu liší od výsledného snímku, pro orientaci je to však dostatečné.

Bohatě jsou u tohoto Olympusu zastoupeny scénické režimy a efekty. 24 scénických režimů – Portrét, e-portrét, Krajina, Krajina s portrétem, Makro, Sporty, Noční scéna, Noční scéna s portrétem, Děti, High key, Low key, Digitální obrazová stabilizace, Přírodní makro, Svíčka, Západ slunce, Dokumenty, Panorama, Ohňostroj, Pláž a sníh, Fisheye předsádka, Makro předsádka, 3D, Širokoúhlá předsádka, doplňuje 10 efektů – Pop Art, Změkčení, Bledé a světlé barvy, Světlý tón, Zrnitý film, Camera obscura, Diorama, Křížový proces, Dramatický tón (HDR), Jemná Sépie.

Zcela nový rozměr vnáší do praktického použití fotoaparátu dotykový displej. Nehodnotím teď jeho možné použití při nastavení parametrů fotografování, to je s jeho pomocí trochu nešikovné, ale jeho přímé použití při exponování snímku. V praxi vše funguje jednoduše tak, že ťuknete prstem na displej tam, kde to chcete mít ostré a dobře exponované a Oly PEN 3 na označené místo zaostří a exponuje. Nemusím vysvětlovat, jak to dokáže zpříjemnit práci při ateliérové fotografii, nebo při makrofotografii.

V menu lze nastavit i sloučení 2–3 snímků do jedné fotografie, PEN 3 dopočítá optimální expozici a provede žádanou operaci s daty snímků. V menu efektů mne zaujala funkce HDR. Není vhodná na vše, ale jde s ní vytvořit jedinečná atmosféra.

Fotografování osob pomáhá pokročilá funkce detekce obličeje, která nastaví zaostření, vyladí pleťový odstín a expozici přímo na detekované tváře.

Expozice se měří porovnáním měřících bodů s pamětí, se zdůrazněným středem nebo bodově. Již obvyklá je funkce Shadow adjust. Je-li zapnuta, projasní stíny fotografované scény. Jde jí nastavit automaticky, kdy je použita při odpovídající scéně, např. v protisvětle.

Stabilizace obrazu zabrání roztřeseným snímkům až do 1/5 sec. – 1/10 sec. Ukládat snímky lze pouze ve formátu JPEG, RAW i v kombinaci obou formátů. Expozici nám dovolí OLYMPUS PEN E-P3 nastavit v programových nastaveních od 60 sec.-1/4000 sec. s možností korekcí +/- 2 EV po 1/3EV. To by mělo stačit na většinu situací. Při nočních scénách lze počítat s časy do 30 minut. Samospoušť můžeme spustit na 12 sec.

Za pozornost stojí nahrávání videa. OLYMPUS PEN E-P3 může na SD kartu zaznamenat nahrávky do souborů maximální velikosti až 4GB v nejvyšší kvalitě Full HD 1920×1080 (16:9), 20Mbps (AVCHD). Při videozáznamu funguje stabilizace obrazu a ostření. Video má svojí speciální spoušť na zadní stěně přístroje, označenou červeně. Při nahrávání videa lze použít většinu efektů.

Šum při různém nastavení ISO

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků spustíme stiskem tl. Přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (2× až 14×). Obrázky na displeji jsou jasné a lze na nich posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu. Snímky lze ve fotoaparátu dále upravovat, např. odstranit červené oči. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší než 0,2 sec. Snímky můžeme uzamknout proti vymazání, utvořit Slideshow, přehrát na TV a přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je OLYMPUS PEN E-P3 vybavený portem USB 2.0 Hi-Speed, A/V a HDTV. Na HDTV televizi je možné přehrávat snímky v plném rozlišení.

Menu – zde můžeme obrázky otáčet. Dále můžeme mazat vybrané snímky, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatibilní).

Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)

Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání již dostatečně popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je vidět na ilustračních fotografiích. Volba jazyků nabízí výběr z 24. Důležité je zde zastoupení češtiny. Ovšem stává se, zvláště u takto vybaveného fotoaparátu, že překlad do češtiny je zavádějící.

Kvalita obrazu

Po srovnání s předchozími čipy obraz z OLYMPUS PEN E-P3 je brilantnější, s menším sklonem k přepalům a s nižším barevným šumem. Stále však platí bezpečný rozsah ISO 200 – 800. ISO 1600 lze použít zvláště při světlých motivech, ISO 3200 by z hlediska šumu použít šlo, ale limituje jej poměrně velká ztráta v detailech. Upozorňuji, že píši o náhledu fotografie na monitoru ve 100% velikosti při 13 Mpx čipu, se projeví i ty nejmenší vady, které na fotografiích běžné produkce nezjistíte. Při tomto velkém zvětšení je na obrázku vidět i nepatrné ztráty kresby při nižších citlivostech, objektivy mají stále určitý přesah kvality, nad vlastnostmi čipu. Při kombinaci různých osvětlení vyniká automatika nastavení bílé. Vynecháme-li nejvyšší citlivosti, je možné s OLYMPUS PEN E-P3 udělat vynikající snímky, zvlášťe ve formátu RAW. Snímky v protisvětle mají prokreslené stíny a ani tvrdé protisvětlo není zdrojem rušivých efektů. Kvalitní stabilizace čipu dále zvyšuje použitelnost a univerzálnost PEN 3. S použitou funkcí HD video dostává majitel do ruky docela dobře použitelnou videokameru pro příležitostné natáčení.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    12.09.2011 16:56

    RAW plus JPG u Sony snad jde (nevím jistě, mě stačí RAW), ale jen pro normální focení. Bohužel to ale nejde u těch "efektových programů" nebo třeba skládání panaromat v přístroji, tam se uloží jen výsledek, ne "zdroj". Pokud vím, tak u Oly je to stejně.

    Ad displej - v tomhle nesouhlasím, mě displej E-P1 proti NEXu přijde úděsný a naprosto neporovnatelný. Zvyknout se dá na ledacos, ale rozdíl to je fakt výrazný a mě to při výběru překlopilo k Sony, tohle se nedalo přehlédnout. U těch novějších PENů se to trochu zlepšilo, teď u P3 je to ještě o další kousek dále, ale už jen z principu mi vadí, když u zcela nového "top" přístroje důležitý parametr zaostává proti konkurenci i ve srovnání s defakto vyběhlým lowend modelem...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    12.09.2011 17:13

    tomashr - panorama u Oly je tak, že soubory ze kterých sestává jsou samostatné, jenom jaksi "označené", a složení se následně provede až v PC, tedy pokud nemyslíte panorama jako ořez z jednoho snímku, u DSLR ale na to musel být zvláštní typ karty, u Penů to funguje s normální kartou
    jinak u těch efektů přímo ve foťáku to u Oly je tak, že původní soubor zůstává beze změn, ale použitím efektu vzniká ještě další jiný soubor s tím efektem - třeba převod do bw, nebo prosvětlení stínů, takže data pak celkem nabývají
    Ty Sony NEX vypadají velmi lákavě, jenom to mají v kombinaci s rozměrově nemožnými objektivy. To celkem nechápu. úplně se tím popírá koncepce. Oly má teď celkem dobrý výběr malých objektivů, ale ceny jsou někdy celkem značné (třeba 2/12).
    PL

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    12.09.2011 17:29

    Sony právě umí panoramu rovnou v přístroji a kupodivu docela slušně, jen holt není cesta zpět.

    S těmi objektivy a celým konceptem na 100% souhlas, to je právě to proč píšu, že mi systém PEN přijde domyšlenější, ač sám mám NEXe.

  • KarelV.
    KarelV.
    12.09.2011 19:47

    to Taffey: "...To už je lepší systém SLT od Sony, který sice není až tak malý, byť je výrazně menší, než low endové DSLR..." No to bych až tak netvrdil. A55 tělo 500g, 124x92x85 mm versus např. Nikon D5100 560g, 128x97x79 mm. Ano, o fous menší i lehčí, ale že by výrazně? To zas ne.

  • Tomáš Peltan pelt
    Tomáš Peltan pelt
    15.09.2011 10:14

    pro Taffey: ono to ODDĚLITELNÉ příslušenství má několik výhod: může se nechat doma, může se dát do jiné "kapsy" než foťák... Navíc proč mít dva foťáky, když se dá modulárně udělat z jednoho druhý (za předpokladu, že potřebuju převážně ten "menší")?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografujeme kometu Tsuchinshan
Fotografujeme kometu Tsuchinshan

Ko­metu Tsu­chin­shan At­las jsem fo­to­gra­fo­val ob­jek­tivy Sigma 35mm f/1.4 a Sony FE 85mm f/1.4 GM II. Na Šu­mavě bu­dete ur­čitě bo­jo­vat s ob­lač­ností, Mě­sí­cem v úplňku a sil­ným le­tec­kým pro­vo­zem. Fo­to­gra­fie v článku jsou ze 13.,17., 21. a 29. října 2024. Přeji lovu zdar.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram