Test digitální zrcadlovky Olympus E-5

Novou vlajkovou lodí Olympusu, představenou letos na Photokině v Kolíně nad Rýnem, se stává OLYMPUS E-5. Firma Olympus v tomto modelu soustředila zkušenosti získané z konstrukce, výroby a z praxe majitelů předchozích profesionálních modelů E-1, E-3 a E-30. Parametry Olympusu E-5 jsou navržené do extrémních podmínek.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je u E-5 ve spojení s objektivem Zuiko 14–54II bez připomínek. Snímky pořízené E-5 mají velmi dobrou dynamiku obrazu, výborné barevné podání (zvláště pleťová barva, celkově nepatrný posun k teplým odstínům), ostrost i kontrast. Aberace je zanedbatelná. Přesto, že JPEG použitý v E-5 je velice kvalitní, detaily na snímcích opravdu vyniknou až v režimu RAW. Málokdy jsem na nich objevil rušivé „přepaly“. Převod do odstínů šedi zvládne E-5 skvěle. Se šumem se vypořádal E-5 ještě lépe, než model E-3, účinek šumového filtru E-5 je přibližně stejný. Do ISO800 nedochází k viditelné ztrátě ostrosti a detailů, od ISO 1600 nepatrně ano. Šum logicky kolísá s tonalitou snímku. Přesto, chceme-li tu nejvyšší ostrost a maximum detailů, filtr vypneme a dostaneme z čipu maximum. Potom ovšem musíme používat citlivost maximálně ISO 400, neboť na vyšších citlivostech jsou záběry šumem bohatě zásobeny. Vliv stabilizace na snímek je popsán výše. Zajímavé je v E-5, stejně jako v E-3, nastavení míry šumového filtru. Jako u E-3 je mi velice sympatické přiznání reálného šumu čipu, tedy možnost úplného vypnutí tohoto filtru, pro maximální podání detailů v obrazu. Další nastavení tohoto filtru překvapí a velmi citlivě šum vyhladí, v prvních dvou stupních to software fotoaparátu zvládne téměř bez ztráty v detailech, při silném filtru je ztráta pozorovatelná od ISO 800, ale neruší. I ISO 3200 je při silném filtrování použitelně.

Celkově lze obraz z E-5 pochválit. Netrpí ani přemírou odrazů, ani závojem. Objektiv má výborný přenos kontrastu, doplněný o příjemnou kresbu v neostrých částech obrazu (tzv. „bokeh“).

Příslušenství

Velmi užitečným příslušenstvím je bateriový grip HLD-4, důležitý jako velkokapacitní akumulátor i jako zařízení pro zlepšení držení E-5 "na výšku“. K E-5 lze použít i příslušenství z celého E-systému.

Testovací snímky a podmínky

Testování jsem prováděl nafotografováním snímků v interiéru i exteriéru, otestováním práce OLYMPUS E-5 s bleskem a při snímcích zblízka.

Šum při různých nastaveních ISO Šum při různých nastaveních ISO
Šum při různých nastaveních ISO Šum při různých nastaveních ISO
Olympus E-5 - Test stabilizace Olympus E-5 - Test protisvětlo T
Olympus E-5 - Test protisvětlo W Olympus E-5 - Test Střídání kontrastu
Olympus E-5 - Test Černobíle Olympus E-5 - Test Interiér
Olympus E-5 - Test barevná aberace Olympus E-5 - Test Ostření
Olympus E-5 - Test Ostření Olympus E-5 - Test Složité osvětlení
Olympus E-5 - Test Složité osvětlení Olympus E-5 - Test Neostrost
Olympus E-5 - Test Noční snímek Olympus E-5 - Test Noční snímek - mlha
Olympus E-5 - Test Architektura Olympus E-5 - Test Detail
Olympus E-5 - Test Příroda Olympus E-5 - Test Příroda

Závěr

Fotoaparát OLYMPUS E-5 jsem měl zapůjčený k testu velmi krátce. Abych mohl hodnotit každou jednotlivou funkci a její přínos pro fotografa, na to by nestačil ani trojnásobek této doby. Zde mohu hodnotit jen to základní, a to jsou obrázky, jaké E-5 dělá. Byl jsem s nimi spokojen. Šum byl menší, než měla E-3 a plně srovnatelný s ostatními výrobci. Kvalita obrazu a jeho barevné podání byla výborná a možnost natáčet HD video je zajímavá. Jen ta cena je vyšší. K mému příznivému hodnocení jako kdysi u E-3, tak dnes u E-5, výrazně přispěl vynikající zoom Zuiko 14–54II.

Klady Zápory
Kvalita obrazu Optika Olympus je ve vyšší cenové hladině
Přehledné ovládání Málo alternativní, levnější optiky pro 4/3 systém
Kvalitní šumový filtr, velmi kvalitní stabilizace
Výborný hledáček
Konstrukce těla, robustnost, vlhkotěsnost

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    10.12.2010 17:35

    FotoZemek - výstup z FF DSLR třídy EOSu 5DII je daleko lepší než scan kinofilmu. Nevěrte pohádkám analogových nadšenců, skutečnost je spíš taková, že FF hodně útočí na výstupy ze středoformátu. Podotýkám, že mám jak tu 5DII, tak ale i kvalitní středoformát na film, patřím k lidem kteří pořád analog dělají, takže porovnání mám...
    Naopak ale plně chápu tu chválu 4/3, mě se ten systém taky líbí, jednu chvíli jsem dokonce uvažoval o přechodu na něj. Není to jen o prachu, Oly dělá i hodně dobré základní objektivy, vzhledem ke cropu se pak najdou i zajímavá dlouhá skla. Jenže ti, kdo kritizují cenu mají také pravdu - ta současná cena za E5 je moc, k úspěchu to potřebuje spadnout někam pod 30k, jako teď stojí E3.

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    10.12.2010 18:10

    tomashr:
    Pod to bych se skoro podepsal.

    Jen mám jednu poznámku: při focení s opravdu dlouhým ohniskem je potřeba poměrně krátký čas. A stačí, když světelné podmínky nejsou ideální a krátký čas tam dostaneš, pokud můžeš zvýšit ISO a fotka nebude viditelně šumět.
    Vím, že to zní hnidopišsky, ale v současné konkurenci je to taky otázka k zamyšlení, kam lze reálně zvýšit ISO u Oly DSRL.

  • Pavel Oravec
    Pavel Oravec
    17.12.2010 19:02

    Mňa by zaujímal režm LiveView. AK spojim E5 z pc ( včítane softwaeru Studio.... ) budem na obrazovke PC vidieť jemné manualné zaostrovanie (napríklad posun na makro-sankach). V tých lacnejších Oly napr. E-510 to nejde.

  • Jiří Beneš
    Jiří Beneš
    Autor
    07.01.2011 15:18

    Pane Oravec, Záběr snímaný Oly E5 obecně nelze ve foto, ani video režimu zobrazit na PC, ani při použití režimu LiveView. Ke každému pravidlu však patří vyjímka. Existuje aplikace, kdy je to možné. Je to při propojení s mikroskopem Olympus a se speciálním softwarem, k tomu určeným.

  • Pavel Oravec
    Pavel Oravec
    10.01.2011 22:30

    pre - jbenes : dakujem za vyjasnenie "live view"

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram