Fotoaparát.cz

Test digitální zrcadlovky Olympus E-5

Novou vlajkovou lodí Olympusu, představenou letos na Photokině v Kolíně nad Rýnem, se stává OLYMPUS E-5. Firma Olympus v tomto modelu soustředila zkušenosti získané z konstrukce, výroby a z praxe majitelů předchozích profesionálních modelů E-1, E-3 a E-30. Parametry Olympusu E-5 jsou navržené do extrémních podmínek.

Novou vlajkovou lodí Olympusu, představenou letos na Photokině v Kolíně nad Rýnem, se stává OLYMPUS E-5. Firma Olympus v tomto modelu soustředila zkušenosti získané z konstrukce, výroby a z praxe majitelů předchozích profesionálních modelů E-1, E-3 a E-30. Parametry Olympusu E-5 jsou navržené do extrémních podmínek. Uvedení nového modelu na Vánoční trh 2010 určitě potěší všechny příznivce této značky.

Cena samotného těla digitální zrcadlovky OLYMPUS E-5 by se měla pohybovat pod 45 tisíc Kč. K novému tělu se standardně dodává inovovaný, 3,9× zoom objektiv Zuiko Digital 14–54 mm 1:2,8–3,5 II, použitý v testu. V prodeji jsou i další kity a samotné tělo E5. OLYMPUS E-5 může využívat celého arzenálu 4/3 standardu a přes redukce i systému mikro 4/3, Olympus OM a závitu M-42 (s určitým omezením automatických funkcí).

Konstrukce

Tělo

Nebudu v této recenzi řešit životaschopnost 4/3 systému, jeho výhody a nevýhody. To laskavě přenechám internetovým diskuzím. Nechci se věnovat ani statistice, kolik profesionálů fotografuje systémem Olympus a kolik ostatními systémy. Je to, jako kdyby spisovatel používal pero se zlatým hrotem jen proto, že propiskou by napsal horší román.

Na první pohled E-5 vypadá jako její předchůdce E-3. Konstrukčně se jejich těla z hořčíkové slitiny opravdu příliš neliší. Při uchopení E-5 se mi zdálo, že lépe padne do ruky, velmi dobře se však držela i E-3, může to být jen subjektivní dojem z nového fotoaparátu. Ergonomie a ovládání E-5 jsou na vysoké úrovni, jen mne trochu trápila páčka zapínání a vypínání E-5 na zadní stěně, na její polohu je třeba zvyknout. Tělo je vyrobeno z hořčíkových slitin, jako prachotěsné, voděvzdorné a neuvěřitelně robustní. Jeho robustnost jsem, vzhledem k akutnímu nedostatku dalších těl E-5 v mojí brašně, neověřoval žádnou nárazovou zkouškou, a v ověření voděodolnosti plně spoléhám na autora fotografie pocákaného fotoaparátu E-5. Při pohledu na pečlivě sestavené tělo, věřím jeho výjimečným předpokladům k použití v těžkém nasazení válečných fotografů, fotografů fauny a flóry v bažinách, pralese a jeskyních, fotografům outdorových aktivit a fotografům rozbalených miminek. Důraz na spolehlivost E-5 potvrzuje závěrka testovaná na 150 000 cyklů. Ovládání E-5 je, včetně zmíněné páčky zapnutí a vypnutí, soustředěno především na zadní a horní stěnu fotoaparátu. Vše je v dosahu prstů. Na levé stěně jsou pod gumovým krytem konektory pro externí napájení, HD video, USB a A/V. Na pravé stěně je umístěn prostor paměťových karet. Jsou v něm ukryty dva sloty, jeden pro CF karty, druhý pak pro SD karty. Baterie je dostupná klasicky spodní stěnou. Na čelní stěně je tlačítko přiclonění a konektor pro dálkovou spoušť pod našroubovanou krytkou. Výbornou pomůckou je osvětlený displej, umístěný stejně jako u E-3 na horní stěně vpravo. Ten umožňuje nastavit většinu funkcí bez vyklopeného TFT displeje. Podstatné změny se odehrály uvnitř. Při pohledu do hledáčku mne překvapila velká a jasná matnice, zobrazující 100% snímané scény. Kolem matnice je informační displej pro kontrolu expozice, zaostření, atd. Obraz z objektivu zachycuje nový 12,3 megapixelový Live MOS snímač, a posílá jej dále ke zpracování zcela novému procesoru TruePic V+, který je schopen zpracovat obraz doslova po jednotlivých pixelech. Tomu také odpovídají možnosti úprav fotografované scény, zvláště pak práce s dynamikou obrazu.

Olympus E-5 má čištění senzoru ultrazvukem. To probíhá při každém zapnutí fotoaparátu ultrazvukovým impulsem s frekvencí 30 kHz, a jeho činnost je indikována modrou led diodou na zadní stěně fotoaparátu. Čištění senzoru lze vyvolat nuceně z menu.

Rozměry těla E-5 jsou 142,5(š) x 116,5 (v) x 74,5(t) mm a těla je 800g.

Obrazový senzor a zpracování obrazu

V těle OLYMPUS E-5 je použit vysokorychlostní Live MOS 13,1 Mpx senzor (12,3 Mpx efektivních). Velikost jeho obrazového pole je 17,3mm x 13mm. Senzor je optimalizován pro 4/3 systém, pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Je vybavený filtrem primárních barev (RGB), hybridním IR filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr ). Obraz je zpracováván technologií TruePic V+. Barevné profily výsledné fotografie lze volit mezi RGB a Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High Key, Normal, Low Key a Dramatický tón) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii, případně jako tónovanou fotografii v sepiovém odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 6400 nebo manuálně na hodnoty ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programovému přemostění nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu a šumového třístupňového filtru. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán ve formátu RAW, nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4, 1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.

Zaostřování a LCD displej

V E-5 je použitý TL System. Spolehlivě by měl pracovat v rozmezí –2 – 19 EV (ISO 100). Zaostřovací systém disponuje 11-ti body, je plně křížový, s automatickou a manuální volbou. Ostřil dobře v přímém protisvětle, i při nízké hladině osvětlení.

AF Systém umožňuje jednotlivé zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace manuálního ostření s jednotlivým, nebo kontinuálním AF. Ostřicí zóny můžeme volit automaticky nebo ručně, aretace zaostření se provádí namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypínatelným AF iluminátorem.

Vrátím se k ručnímu zaostřování. To je u E-5 stejné jako u předchozích SLR z E-systému. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes tělo fotoaparátu AF motorek objektivu pohybující optickou soustavou na požadovanou stranu. S E-5 lze manuálně ostřit bez větších problémů, a to i díky velikosti a jasu hledáčku v kombinaci s velikou, výbornou matnicí, na které lze rozeznat i nepatrnou neostrost.

Nový je i barevný TFT LCD antireflexní displej (Hyper Crystal LCD Panel) se 920000 px a uhlopříčkou 7,6 cm (3“). Lze na něm regulovat jas v 15 krocích. Obraz je na něm velice ostrý a jasný a E-5 umožňuje tzv. „Živý náhled“ na displeji fotoaparátu ve 100% záběru. Ten lze až 10× zvětšit a naprosto přesně manuálně zaostřit vybranou část obrazu. Displej má, stejně jako u E-3, možnost vyklápění a natáčení téměř do všech myslitelných poloh. K dispozici má E-5 i automatické zaostření v režimu „Živého náhledu“. Zobrazit lze volitelně pomocnou mřížku nebo virtuální elektronickou vodováhu, která sleduje náklon fotoaparátu ve dvou kolmých rovinách. Na displeji E-5 můžeme v Živém náhledu dále sledovat histogram, vyvážení bílé a všechny korekce snímku.

Další možností, kde najít všechny důležité údaje o stavu fotoaparátu i expozici, je pomocný displej na horní straně fotoaparátu. Najdeme zde tyto údaje: Aktivní AF body, BKT upozornění, Oznámení B/W režimu, Režim snímání, Indikátor kompenzace expozice, Expoziční režim, Režim blesku, Zaostřovací režim, ISO, Měřící režim, Počet uložitelných snímků, Režim záznamu, Vyvážení bílé, Úroveň kompenzace vyvážení bílé. Displej má vestavěné osvětlení.

Hledáček

Pentaprizmatický hledáček E-5 je umístěný v rovině objektivu. Jeho okulár je vybaven dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. V hledáčku jsou k dispozici potřebné informace. Pro přesné nastavení roviny lze i do hledáčku pod matnici zapnout zobrazení virtuální vodováhy. V TTL hledáčku je na matnici vidět 100% ze skutečně zabíraného snímku při zvětšení 1,15× (vztaženo k objektivu 50 mm). Obraz v hledáčku je stejně velký, jako u ostatních srovnatelných „profi“ zrcadlovek. Lze na něm pohodlně komponovat výsledný obraz, a ostření s manuálními objektivy je stejně snadné, jako u té lepší třídy analogových zrcadlovek. Na hledáčku je nasazena gumová očnice z docela příjemného materiálu. S hledáčkem se pracuje výborně i za špatných světelných podmínek. Pro posouzení rozložení hloubky ostrosti na snímku lze použít tlačítko nuceného zaclonění objektivu.

Vestavěný blesk

Vyskakovací blesk je umístěn nad hranolem. Při použití vestavěného blesku je třeba dát pozor na nasazenou sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí a redukce červených očí, blesk je možné vypnout. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1., nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-5 umožňuje nastavení korekcí blesku. Jeho výkon je stejný, jako u E-3, (směrné číslo cca 13 (ISO 100), dobíjí se do 1 sec, při sérii déle) stačí pro snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle, i pro tzv. “noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu, jako blesk vestavěný. Použít můžeme též starší blesky, vybavené pouze středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-5. Pro studiové blesky a systémy je připravený konektor pro připojení synchronizačního kablíku. Zábleskem vestavěného blesku je E-5 připraven vícekanálově ovládat a spouštět externí blesky, které jsou touto funkcí vybaveny, například FL-36R, FL-50R a podvodní UFL-2.

Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon, nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externí připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36R, FL-50R a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.

Objektiv

K tělu E-5 se dodává v setu 3,9× zoom objektiv Zuiko Digital 14 – 54 mm se světelností 1:2,8 – 3.5 II. Jeho konstrukce je vodě a prachu odolná, stejně jako tělo E-5. Volit můžeme ze škály objektivů 4/3 systému od výrobců Olympus, Leica, Panasonic. Pár objektivů se objevilo od Sigmy a dalších výrobců optiky.

Snímací funkce

Fotoaparát zapneme zapuštěnou páčkou na zadní stěně. Při každém zapnutí se spustí proces ultrazvukového čištění CCD senzoru. Po dobu tohoto procesu bliká modrá kontrolka SSWF. Tlačítkem Menu a pohybem kruhového voliče zvolíme některý z režimů „P“ program, „A“ Priorita clony, „S“ priorita času závěrky a „M“ manuální nastavení, můžeme fotografovat podle vlastního nastavení většiny parametrů. V případě režimu „P“ tento nastavuje optimální clonu a čas v závislosti na použitém objektivu. Právě při drobných změnách expozice a ostatních parametrů oceníme pomocný displej, zvláště pak, pracujeme-li na stativu se živým náhledem. Přesnému nastavení expozice pomáhá měření snímané scény ve 49 zónách, málokdy je třeba nastavovat korekce expozice. E-5 nabízí fotografovi zcela volnou ruku při řízení kvality snímku. V širokých mezích lze nastavit všechny důležité, i méně důležité parametry obrazu, lze ukládat snímky lze ve formátech RAW a JPEG, nebo též kombinovaně. Snímky se ukládají na paměťové medium správně orientované, E-5 je vybavená senzorem polohy fotoaparátu, který je v činnosti i při prohlížení snímků.

Kromě obvyklých volitelných režimů záznamu: Syté, Přirozené, Portrétní, Potlačené, Monotónní, má E-5 jako novinku kreativní, nebo řekněme umělecké režimy (popis cituji z materiálů Olympus):

Všechny tyto úpravy (kromě HDR) lze samozřejmě realizovat dodatečně v editoru Olympus Master, ale doporučuji je vyzkoušet, úprava v E-5 je jednoduchá a výsledek je skutečně zajímavý. Všechny tyto režimy je možné použít i u natáčení videa. Výjimkou je netypická funkce „dva snímky v jednom“, kdy lze dva snímky ve formátu RAW sloučit do jednoho snímku a to s řízenou sytostí každého z nich.

Možnosti nastavení E-5 doplňuje baterie obvyklých scénických režimů a možnost detekce lidského obličeje, optimalizující zobrazení lidské tváře na výsledném snímku. Program rozpoznával obličeje spolehlivě. Zvláštní pozornost si zaslouží stabilizace E-5. Je realizována jako stabilizace čipu, tedy jsou stabilizovány veškeré možné nasazené objektivy i s příslušenstvím. Použitou ohniskovou vzdálenost lze na stabilizaci nastavit a tím výrazně zpřesnit její funkci. Stabilizace má tři pracovní režimy. Jeden je pro fotografování běžné scény a stabilizuje obraz ve všech směrech, druhý pro fotografování pohybujícího se objektu (např jedoucího automobilu a stabilizuje pouze ve vertikální rovině, třetí totéž v horizontální. Výsledky jsou výborné, snímky se stabilizací prvního typu jsou v ukázkách se všemi parametry, není problém v ruce dokonale udržet ani 1/15 sec při delším ohnisku (v ukázkových snímcích je dokonce 1/8 sec.). Při zapnuté stabilizaci jsem nezaznamenal žádné zhoršení obrazu. Není od věci připomenout nutnost vypnutí stabilizace na stativu.

Expozici nám dovolí E-5 nastavit v programových nastaveních od 60 sec. do 1/8000 sec. s možností korekcí +/- 5 EV po 1/3EV, 1/2 EV, nebo 1EV. V režimu „S“ a „M“ lze nastavit dlouhé časy B (bulb), maximálně do 30-ti minut. Vynikající je synchronizace s bleskem v rozsahu časů 1/250 až 1/8000. To by mělo stačit na většinu situací. Logika nastavení funkcí vyvedených na tlačítka je jednoduchá. Namáčkneme tl. měněné funkce a kruhovým voličem nastavíme parametr na správnou hodnotu. Celou operaci sledujeme pohodlně na TFT displeji, pomocném displeji, nebo na displeji v hledáčku. Při použití samospouště máme volbu mezi 2 sec. a 12-ti sec. Samozřejmostí je ovládání IR ovladačem. Místo samospouště, případně v kombinaci s ní, je u E-5 možné použít zajímavou funkci „Proti otřesům“, kde lze nastavit zpoždění závěrky po sklopení zrcadla v mezích 1–30 sec. (tato funkce má primárně zajistit uklidnění fotoaparátu po nárazu zrcadla).

E-5 je vybavena již zmíněným videem s HD rozlišením 1280×720 (16:9) s maximální dobou natáčení 7 minut. Je možné použít i rozlišení SD 640×480 (4:3), tím můžeme natáčet maximálně 14 minut. Obojí snímá rychlostí 30 snímků/sec do souborů o maximální velikosti 2GB. Zvuk je nahráván monofonně vnitřním mikrofonem, je však možné použít externí mikrofony a stereofonní záznam. Nejsem velkým příznivcem videa v DSLR. Když už jej tam zrcadlovky mají, vidím jeho zajímavé využití v záběrech extrémně širokými ohnisky. Neměl jsem však možnost takovou optiku na E-5 nasadit.

Menu

Menu má dva způsoby nastavení. Rychlé, přímo na displeji, a klasické, vstupem do menu. Možnosti nastavení jsou široké, uvedu pouze některé. Například nastavení vyvážení bílé Automaticky, na barevnou teplotu (2000 – 14000 st.K), přednastavené na symboly Slunce, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka (3 polohy) a ručně, jedním dotykem. Je možné pořídit snímky v černobílé škále i za použití imitace filtrů, s možností tónování v sépiových odstínech. Poměrně široké možnosti vlastního doladění snímku nabízí možnost korekce ostrosti, kontrastu, sytosti barev (saturace) a gradace snímku. Nastavit lze též barevný profil sRGB a Adobe RGB, vynucené čištění senzoru. Vše je doplněno funkcí histogramu. Široké jsou možnosti nastavení formátů a velikostí snímku: 4:3 (4032×3024 px) jako standardní a dále formáty 3:2 / 16:9 / 6:6 / 5:4 / 7:6 / 6:5 / 7:5 / 3:4.

Laboratorní testy

Pro objektivní porovnání E-5 zařazuji výsledky laboratorních testů mezinárodní asociace DIWA, jejímž členem je i FotoAparát.cz. Z hlediska zobrazení DSLR jsou jedny z nejdůležitějších parametrů míra šumu, Odstup signálu od šumu a dynamický rozsah obrazu. Zelená barva ukazuje výsledky, které bychom si přáli, červená pravý opak.

První graf ukazuje míru šumu v závislosti na ISO:

Šum Olympus E-5 při různých citlivostech

Další graf je výsledkem měření odstupu signálu od šumu v závislosti na ISO:

Odstup signál-šum E-5 při různých citlivostech

A poslední graf názorně ukazuje dynamický rozsah obrazu v závislosti na ISO:

Dynamický rozsah E-5 při různých citlivostech

Závěry z vyhodnocení jednotlivých grafů nechť si každý čtenář utvoří sám, zajímavé je porovnání těchto grafů s výsledky testů jiných fotoaparátů na stránkách mezinárodní asociace DIWA.

Zpětné přehrání snímků

Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou jasné, ve výborném rozlišení a lze na nich dobře posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu, nebo zvýraznění přepalů. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami, a prodlevy nejsou delší než 0,1 sec. Po připojení příslušného kabelu do sdruženého konektoru v E-5 lze fotografie přehrát na TV, HDTV, nebo přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-5 vybavená portem USB 2.2. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem OLYMPUS Master 2, „mluvícím“ česky. Tento software umožňuje i poměrně přehlednou archivaci snímků. Důležitý je pro dekódování a úpravy ve formátu ORF (RAW). Pro náročnější úpravy je však lépe používat profesionální software typu Photoshop, nebo Zoner.

Menu

Zde můžeme obrázky editovat, otáčet, uzamknout proti přemazání, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd.

Rychlost fotoaparátu

Časy jsou na hraně měřitelnosti mými prostředky, proto je neuvádím, v praxi jsou zanedbatelné. Při sérii snímků v nastavení L je možné nastavit 1–4 snímky/sec., v nastavení H 5 snímků /sec. S použitím blesku lze snímat rychlostí 3 obr./sec. Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu max 0,1sec. Výdrž baterie byla výborná. Ve spojení s novým objektivem Zuiko 14–54II se časy zbytečně neprodlužují.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je u E-5 ve spojení s objektivem Zuiko 14–54II bez připomínek. Snímky pořízené E-5 mají velmi dobrou dynamiku obrazu, výborné barevné podání (zvláště pleťová barva, celkově nepatrný posun k teplým odstínům), ostrost i kontrast. Aberace je zanedbatelná. Přesto, že JPEG použitý v E-5 je velice kvalitní, detaily na snímcích opravdu vyniknou až v režimu RAW. Málokdy jsem na nich objevil rušivé „přepaly“. Převod do odstínů šedi zvládne E-5 skvěle. Se šumem se vypořádal E-5 ještě lépe, než model E-3, účinek šumového filtru E-5 je přibližně stejný. Do ISO800 nedochází k viditelné ztrátě ostrosti a detailů, od ISO 1600 nepatrně ano. Šum logicky kolísá s tonalitou snímku. Přesto, chceme-li tu nejvyšší ostrost a maximum detailů, filtr vypneme a dostaneme z čipu maximum. Potom ovšem musíme používat citlivost maximálně ISO 400, neboť na vyšších citlivostech jsou záběry šumem bohatě zásobeny. Vliv stabilizace na snímek je popsán výše. Zajímavé je v E-5, stejně jako v E-3, nastavení míry šumového filtru. Jako u E-3 je mi velice sympatické přiznání reálného šumu čipu, tedy možnost úplného vypnutí tohoto filtru, pro maximální podání detailů v obrazu. Další nastavení tohoto filtru překvapí a velmi citlivě šum vyhladí, v prvních dvou stupních to software fotoaparátu zvládne téměř bez ztráty v detailech, při silném filtru je ztráta pozorovatelná od ISO 800, ale neruší. I ISO 3200 je při silném filtrování použitelně.

Celkově lze obraz z E-5 pochválit. Netrpí ani přemírou odrazů, ani závojem. Objektiv má výborný přenos kontrastu, doplněný o příjemnou kresbu v neostrých částech obrazu (tzv. „bokeh“).

Příslušenství

Velmi užitečným příslušenstvím je bateriový grip HLD-4, důležitý jako velkokapacitní akumulátor i jako zařízení pro zlepšení držení E-5 "na výšku“. K E-5 lze použít i příslušenství z celého E-systému.

Testovací snímky a podmínky

Testování jsem prováděl nafotografováním snímků v interiéru i exteriéru, otestováním práce OLYMPUS E-5 s bleskem a při snímcích zblízka.

Šum při různých nastaveních ISO Šum při různých nastaveních ISO
Šum při různých nastaveních ISO Šum při různých nastaveních ISO
Olympus E-5 - Test stabilizace Olympus E-5 - Test protisvětlo T
Olympus E-5 - Test protisvětlo W Olympus E-5 - Test Střídání kontrastu
Olympus E-5 - Test Černobíle Olympus E-5 - Test Interiér
Olympus E-5 - Test barevná aberace Olympus E-5 - Test Ostření
Olympus E-5 - Test Ostření Olympus E-5 - Test Složité osvětlení
Olympus E-5 - Test Složité osvětlení Olympus E-5 - Test Neostrost
Olympus E-5 - Test Noční snímek Olympus E-5 - Test Noční snímek - mlha
Olympus E-5 - Test Architektura Olympus E-5 - Test Detail
Olympus E-5 - Test Příroda Olympus E-5 - Test Příroda

Závěr

Fotoaparát OLYMPUS E-5 jsem měl zapůjčený k testu velmi krátce. Abych mohl hodnotit každou jednotlivou funkci a její přínos pro fotografa, na to by nestačil ani trojnásobek této doby. Zde mohu hodnotit jen to základní, a to jsou obrázky, jaké E-5 dělá. Byl jsem s nimi spokojen. Šum byl menší, než měla E-3 a plně srovnatelný s ostatními výrobci. Kvalita obrazu a jeho barevné podání byla výborná a možnost natáčet HD video je zajímavá. Jen ta cena je vyšší. K mému příznivému hodnocení jako kdysi u E-3, tak dnes u E-5, výrazně přispěl vynikající zoom Zuiko 14–54II.

Klady Zápory
Kvalita obrazu Optika Olympus je ve vyšší cenové hladině
Přehledné ovládání Málo alternativní, levnější optiky pro 4/3 systém
Kvalitní šumový filtr, velmi kvalitní stabilizace
Výborný hledáček
Konstrukce těla, robustnost, vlhkotěsnost