V dnešním testu se podíváme na další novinku od Sony a tou je nová DSLR A450, která vychází z poslední DSLR A550. Tu jsem v minulém testu zařadil do střední třídy, či jako jakousi náhradu za DSLR A700. Kam zařadit dnešní novinku A450 uvidíme z recenze.

Režimy expozice a vyvážení bílé

Systém měření expozice je stejný jako u předešlých typů. Základní zelená – plná automatika, P – programová automatika, A – preference clony, S – preference času a M – manuál. Scénické režimy: portrét, krajina, makro, sport-akční, západ slunce, noční záběr/portrét. Expozimetr pracuje ve 3 režimech, 40segmentové měření, se zvýrazněným středem a bodové. Korekci expozice lze nastavit v rozsahu +/-2 EV v krocích po 1/3 EV.

Rozsah měření expozičních hodnot je +2 až +20 EV (+4 EV až +20 EV při bodovém měření). Závěrka je elektronicky řízená, plochá s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů je 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky). Chod zrcátka je středně hlučný. Synchronizační čas pro blesk je 1/160s. Možnosti vyvážení bílé jsou stejné jako u A550 i dalších předchozích typů, zde není nutné se více rozepisovat. Více je možné si přečíst v technické specifikaci na stránkách Sony.

Tak jako u A550 je u A450 možné nastavovat i funkci „optimalizace dynamického rozsahu“ (D-Range Optimizer), která upravuje kontrast a odstín a pomáhá vám pořídit snímky v protisvětle a podobné záběry s velkým kontrastem. Stupeň optimalizace lze volit ve 3 krocích: vypnutá, DRO Auto a DRO s ručním nastavením v 5 krocích.

Další funkcí je HDR ( High Dynamic Range – Vysoký dynamický rozsah) je to speciální technika, která kombinuje dvě vrstvy téhož snímku s různým expozičním posunem. Fotoaparát využívá algoritmy pro kombinování a optimalizaci dvou následných snímků (vrstev). Výsledkem je jediný HDR snímek, napodobující maximálně přirozený rozsah odstínů lidského vidění – bez pomoci počítače nebo stativu. Lidově řečeno: po zmáčknutí spouště dojde k rychlé dvojí expozici s různým nastavením a sečtení snímku do jednoho. Není tedy radno používat tuto funkci na velmi rychlé akce, kdy by došlo k posunutí objektu na druhém snímku. Lze nastavit ručně v rozsahu 1–3 EV. Jako ukázku jsem vybral velmi kontrastní scénu.

normální expozice DRO Auto
DRO stupeň 4 HDR

V ukázkách je vidět jaký mají jednotlivé funkce vliv na výslednou expozici. Snad jen ještě doplním, že tyto funkce nejsou spasitelné a nemusí vám dát vždy výsledek s jakým budete spokojeni. U některých scén se zachovají jako u této, u jiných ale třeba jinak, hlavně HDR. Co bych doporučil je trvale zapnutá funkce DRO na hodnotu Auto, tím nic nepokazíte. Pokud nebude stačit a budete používat DRO v hodnotách větších jak Lv3, pak bude vhodná korekce expozice v rozsahu –0,3 až –1EV (je třeba vyzkoušet). Je také třeba mít na paměti, že při vysokém stupni DRO (Lv4,Lv5) dochází k nárůstu šumu.

Zaostřování a režimy snímání

Základní přepínání AF, MF je na přední straně, na zadní pak křížový volič pro výběr AF bodů. A450 je vybavena 9 bodovým systémem AF. Standardní je výběr z širokého zaostřovacího pole, středového AF, či vybírat ručně ze všech AF bodů. Standardní je i výběr z AF-S (statické AF) AF-C (kontinuální AF) a AF-A (automatické přepínání mezi AF-S a AF-C). Rozsah citlivosti je 0 až +18EV. V případě slabého osvětlení lze použít vestavěný blesk pro přisvětlení s dosahem 5 m. AF ostření u testovaného kusu bylo přesné a je možné se na něj plně spolehnout. Jeho rychlost je slušná a závislá od objektivu. Kromě jednotlivých snímků a stupňované expozice lze v režimu snímání exponovat i série s rychlostí až 7 snímků/s.

Vestavěný blesk a externí blesky

Vestavěný blesk se vyklopí pomocí tlačítka na boku, při expozičním režimu AUTO se vyklápí sám. Jeho konstrukce je masivní s kovovou výztuhou. S směrné číslo je 12 a pokrytí zorného pole odpovídá 18mm objektivu. Doba nabíjení je cca 4s. Při nastavení různých ISO je dosah blesku od 1m do 5m. Při použití externích blesků Sony je možná synchronizace i s nejkratším časem. Alpha 450 je plně kompatibilní i se starším bleskem Minolta 5600 HSD. Možnosti nastavení blesku jsou: vypnutý, automatický, při každé expozici, v synchronizaci pro dlouhé časy, expozice na druhou lamelu a bezdrátové ovládání s externím bleskem. Pro měření je používán systém ADI. Při použití blesků jiných výrobců je použito standardní TTL měření. Korekce expozice s bleskem je –2 EV až +2 EV v krocích po 1/3 EV a není svázaná s korekcí expozice. Je možné využít i stupňovanou expozici 3 snímků s krokem 0,3 / 0,7 EV.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jan Pešek
    Jan Pešek
    29.03.2010 08:58

    Ahoj, skvělá recenze, zkusím se zeptat na dvě věci, někde se objevuje při recenzích naopak, že tahle řada sony alfa má kvalitní vysoké ISO a relativně dost šumící ISO 200 ( např, modrá obloha), sám sem to nepozoroval na a550, ale jaká je Tvá zkušenost?
    A pak funkce DRO auto - nepozoruješ, jestli to ve výsledku nepřináší jakoby zploštělý obraz, myslím tím nižší kontrast? Ptám se proto, že tak nějak pořád hledám co nejideálnější základní nastavení u mé a550, když ji půjčuji přítelkyni a ta se té míry tlačítek trochu děsí. No a video mi zatím fakt nechybí, nicméně ani SONY se zřejmě tomuhle trendu časem nevyhne. Hezký zbytek dne

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    29.03.2010 10:18

    ISO 200 je v pohodě... pokud nepoužíváš vysoké hodnoty pro optimalizaci dynamického rozsahu DRO, nad Lv3.
    DRO Auto je vpohodě, neměl jsme nikdy pocit výrazného posunu snížení kontrastu. zde bych se nebál jí mít zapnutou stále.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    29.03.2010 16:42

    čárlí - s tím videem je to podle mé zkušenosti tak, že naprosté většině lidí sice nechybí a řeknou bez váhání to samé co jsi napsal na konci recenze ty, jenže pokud si pak koupí DSLR, která ho umí, tak plynule přejdou ze stavu "nechybí mi" do stavu "nevím, jak jsem bez toho mohl existovat :-)

    Taky jsem si tímhle prošel a nejsem ani náhodou výjimkou - člověku to připadá jako zbytečnost, jenže v praxi se to pak jeví trochu jinak, je to opravdu znatelné rozšíření možností.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    29.03.2010 17:11

    Jo, Tomáši máš jistě pravdu, pokud už součástí DSLR je video samozřejmě že ho člověk bude používat. Pochybuji že by se našel někdo kdo by si zalepil tlačítko, či jinak zablokoval menu, ale to nepoužíval. Osobně to beru tak, že pokud dá Sony do nějaké nové zrcadlovky video, nebude to pro mne důvod pro výměnu za novou.

  • Tomáš Hejna
    Tomáš Hejna
    30.03.2010 11:46

    Jak je na tom rychlost a presnost ostreni treba pri foceni sportu ? Je nejake porovnani z levnejsimi modely ?

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    30.03.2010 13:47

    tak takovéto porovnání jsem nedělal.. on by jeho výsledek byl i dost subjektivní.. hodně záleží na objektivech, jinak asi bude ostřit seťák a jinak tele... osobně jsme rozdíl mezi seťákem sony 18-55, pevnou 17mm tokinou, 90mm tamronem a 100-200 minoltou nepozoroval..

  • Tomáš Hejna
    Tomáš Hejna
    30.03.2010 15:58

    Diky za odpoved.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    30.03.2010 23:34

    Nevim jak vy, ale ja sum na tmavem nebi dost vidim http://www.fotoaparat.cz/images/0326/032691_full.jpg

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    31.03.2010 15:26

    Připustím-li, že je v uvedené fotce šum, pak musím připustit, že je všude. Rozhodně má nebe "strukturu" což nevadí, spíše naopak. Barevný šum tam není. Já sám za sebe nechci vymydlené snímky bez šumu.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    31.03.2010 17:43

    Podle mě ta obloha není šum, ale spíš klasické JPG artefakty, není nic nového že pro formát JPG je největší tragédií právě velká skoro jednobarevná plocha. Při práci v RAW a konverzi do TIFFu (eventuálně tisku rovnou z RAW třeba v LR) by to tam nejspíš nebylo.

    Na druhé straně se mi ale vůbec poměrně silně ten komentář od Petra - promiň, ale tohle nemá s kresbou a strukturou nic společného, je to prostě rušivý artefakt! Pokud budu chtít narušit digitální "charakter fotky", tak je naopak jasným kladem to mít z foťáku a postprocesu co nejlépe "vyžehlené" a pak do té čisté fotky mohu nasypat zrno podle vlastního vkusu - výsledek hlavně na papíře je často opravdu skvělý.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    31.03.2010 17:45

    Sakra, nečtu po sobě, ten druhý odstavec má být "...poměrně silně se mi nelíbí komentář...". Omlouvám se za nepozornost :-(

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    31.03.2010 20:47

    bohužel fotku v RAW už nemám... takže nemůžeme porovnat...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram