Canon opět inovoval v kategorii nejlevnějších digitálních zrcadlovek, a tak tu máme nástupce modelu EOS 450D, kterým je nový EOS 500D. Svému předchůdci se podobá jako vejce vejci, ale přesto je jiný. Jak moc, na to se podíváme v dalším redakčním testu.

Obrazová kvalita

Snímací čip je základem každého digitálního fotoaparátu a nejinak je tomu i u modelu Canon EOS 500D. Čip je stejně jako u jeho předchůdce formátu APS-C s crop faktorem x1,6, ale podstatně se změnilo jeho rozlišení. Zatímco EOS 450D disponoval rozlišením 12,2 megapixelu, tak u jeho nástupce je to již 15,1 megapixelu. Maximální velikost obrazu je tak 4752×3168 obrazových bodů, které lze ukládat ve formátech JPEG a RAW na paměťovou kartu typu SD případně vysokokapacitní SDHC. O zpracování obrazových informací se stará obrazový procesor poslední generace DIGIC 4. Vylepšení doznal také rozsah použitelných citlivostí ISO, který je nyní možné nastavit v rozmezí ISO 100 až 3200, v uživatelských funkcích dále rozšířitelný až na rozsah ISO 100 až 12800. Při použití funkce automatické volby citlivosti je pak rozsah ISO 100 až 1600. Nejvíce nás samozřejmě budou zajímat tři nejpodstatnější parametry čipu, kterými je úroveň šumu při jednotlivých citlivostech, odstup signálu od šumu a také dynamický rozsah. Pro porovnání použijeme laboratorní výsledky mezinárodní asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Pro větší názornost a srovnání s konkurencí se podíváme ještě na to, jak dopadly konkurenční modely. Konkrétně na Olympus E-30 a hlavně na největšího rivala v podobě modelu Nikon D5000.

Obrázek č. 9 - Porovnání celkové míry šumu

Na grafu č.9 najdeme první sledovaný parametr a sice přímou úroveň šumu jednotlivých porovnaných aparátů. Při výchozí hodnotě ISO 100 jsou na tom všechny tři porovnávané fotoaparáty prakticky stejně a téměř stejně i při hodnotě ISO 200. Dále až do hodnoty ISO 1600 je na tom Canon EOS 500D nejlépe, i když jen malým rozdílem. Nikon se pohybuje na hodnotě zhruba o 0,5 stupně horší, kdežto Olympus je sice prakticky vyrovnaný, ale s větším rozptylem v jednotlivých barevných kanálech, i když ten se přímo na ISO 1600 srovnává. Na hodnotě ISO 3200 se výsledky Canonu i Nikonu zase prakticky srovnaly, ale Olympus už tady nestíhá nastavenou laťku, šum v barevných kanálech je sice vyrovnaný, ale je už viditelně vyšší, než u zbývajících přístrojů. Hodnota ISO 6400 je pak vyhrazena jen Canonu a Nikonu a výsledek je zde naprosto vyrovnaný a to jak s ohledem na míru šumu, tak s ohledem na rozptyl barevných kanálů. Canon EOS 500D má pak navíc ještě možnost použití citlivosti ISO 12800, kterou už nedisponuje ani Nikon.

Obrázek č. 10 - Porovnání odstupu signálu od šumu

Dalším sledovaným parametrem je odstup samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu. Tady se situace na grafu č.10 opakuje podobně jako u předchozího kritéria. Při nejnižších hodnotách ISO je situace vyrovnaná, ve střední části hodnot je Nikon nepatrně slabší a Olympus vykazuje rozptyl v barevných kanálech. Při hodnotě ISO 3200 je Olympus, pro který je to maximální hodnota, mírně slabší a Canon s Nikonem prakticky nastejno, což se opakuje i při hodnotě ISO 6400, kde zase končí Nikon.

Obrázek č. 11 - Porovnání dynamického rozsahu

Posledním sledovaným parametrem je dynamický rozsah fotografií, opět v závislosti na citlivosti ISO, což nám zobrazuje graf č.11. V tomto ohledu je na tom nejlépe Nikon a to v celém rozsahu citlivostí ISO, i když při nižších a středních citlivostech ISO je rozdíl jen malý. Naopak o poznání hůře je na tom Olympus, i když i tady to platí především od středních a nejvyšších hodnot ISO.

S ohledem na výsledky laboratorních testů lze říci, že digitální zrcadlovka Canon EOS 500D dosahuje vynikajících parametrů obrazové kvality ve srovnání se dvojicí svých konkurentů a to především oproti modelu Olympusu. Svého největšího rivala v podobě Nikonu D5000 mírně překonává v celkové míře šumu i v odstupu signálu od šumu při vysokých citlivostech ISO, naopak mírně zaostává v dynamickém rozsahu fotografií, ale opět především jen při vyšších citlivostech ISO.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    07.07.2009 21:09

    Grafy DIWA mi přišly už několikrát divné, víc věřím dpreview..

  • paolo_sk
    paolo_sk
    07.07.2009 21:59

    neustale citam nazory, ze viac pixelov na rovnako velkom snimaci musi viac sumiet...pritom ale neberiete do uvahy technologicky pokrok...snad vyvojari vedia co robia...ale ked sme uz pri tom, docela by ma zaujimalo porovnanie sumu medzi 450D a 500D.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    08.07.2009 00:15

    Jenze ten pokrok se tyka obrazovych procesoru(ejhle,Digic s poradovym cislem 4!).Zatimco na CMOSu vesele narustaj jen pixely.

  • Stanislav Vybíral
    Stanislav Vybíral
    08.07.2009 16:19

    Mam 500D 2 měsíce a jsem s ním až na pár drobností spokojen, když jsem ho pořídil měl jeden vadny bod na cmos,ale ten jsem odstranil-full hd video je nepoužitelne při 20 snimcich za vteřinu trha prakticky jakykoli pohyb.... mam ho pravda na foceni ne na video na to jsou kamery.Co se tyče fotek nemam v teto třídě žadne vyhrady.

  • Jiří Vičík
    Jiří Vičík
    01.08.2009 17:06

    Sorry za off-topic komentář, ale u mně tato kategorie aparátů skončila zkušenostma s EOS400D. Každý nový testovaný aparát je DOKONALÝ a BEZCHYBNÝ, produkuje jen minimum šumu a je super ostrý obraz. Každý nástupce je jenom lepší svých předchůdců...
    Osobní zkušenost mi říká, že jsou to jen marketingové nesmysly. Kdysi jsem nedal na radu kolegy Švejka a namísto jím doporučené a vyzkoušené EOS20D jsem koupil 400D, a to vlastně jen kvůli přepracovanému rychlejšímu AF, téměř "žádnému" šumu a otřepávači čipu pro obraz "bez smetí". Blbost, blbost a zase blbost. AF je přepracován tak dokonale, že ze série deseti snímků (pohyblivé) jsou ostré a tím použitelné až dva, ISO 400 a už i mírná podexpozice dává nepoužitelné výsledky, a čip je po celodenním focení, i přes otřepávání po každé výměně ojektivu, jako prase.
    Zkrátka navzdory klamavé marketingové kampani jsou fotoaparáty této kategorie vhodné maximálně pro rodinné foto. Jsem si 100% jistý, že u 500D půjde o to samé.
    Kolega Švejk mě upozorňoval, že tady z FA zná několik lidí, kteří se velice rychle zbavovali svých třistapadesátek, právě kvůli rychlosti a praktické nepoužitelnosti AF při focení pohyblivých objektů. Prostě jsem byl chytřejší a dal jsem na marketingové rady...
    Na závěr si dovolím malé doporučení: pokud to s fotografováním myslíte vážně a pokud vám nejde o HD-video funkci, poohlédněte se raději po lehce starším modelu desítkové řady.

    S přáním dobrého světla
    JV

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram