Sony Alpha700 - díl 1.

Tak tu mám druhý příspěvek od Sony do řady DSLR, fotoaparát Sony Alpha 700. Je patrné, že Sony převzala vývoj a výrobu od Minolty, kde „sedmičková“ řada měla své platné místo a patřila mezi to nejlepší. Stačí si vzpomenout na X-700, 7000AF či Dynax7 a v poslední řadě i tu opravdu poslední Dynax 7D. Jak se tedy s tímto fenoménem vypořádala Sony u Alphy 700 se podíváme v dnešním testu.

Konstrukce a ovládání

Jak už jsem psal v úvodu, u bývalé Minolty patřila sedmičková řada k tomu nejlepšímu a Sony jde na to stejným krokem. Již první pohled na Alphu 700 ukazuje jak velký posun se od nedávné Alphy100 udělal a že Alpha 700 není ani tak pokračovatelem, ale že se jedná spíše o přístroj patřící do vyšší třídy. Tělo Alphy 700 je robustnější, má poněkud hranatější tvar, ale s elegantním zaoblením. Fotoaparát je příjemně těžký a dává tak najevo, že to rozhodně není plastová hračka. Základním materiálem těla je magnézium s šasi z hliníkové slitiny s ovládacími prvky utěsněnými proti prachu a vlhkosti. Povrch má jemně zdrsněnou strukturu s matným provedením černé barvy, které „narušuje“ pouze výrazné oranžové logo „α“ a kovový široký kroužek bajonetu. Pogumované je pouze masivní madlo z přední strany a na zadní straně místo, kde se opírá palec pravé ruky.

Pogumovaný bok má i horní kruhový ovladač. Stejně tak je na první pohled zřejmé, že oproti soustavě zrcadel, která přenášela obraz do hledáčku Alphy 100, má Alpha 700 pevně vestavěný pětiboký hranol schovaný v horní části před umístěním vestavěného blesku, který se tradičně vyklápí ručně. Typický styl – dva kruhové ovladače na horní straně, se poněkud změnil v tom, že zůstal pouze jeden kruhový ovladač a funkce z druhého ovladače se přestěhovaly do samostatných tlačítek na horní nebo zadní stěně. Kruhový ovladač s možností nastavení expozičních programů se trochu netradičně přesunul na levou stranu. Zbylé ovládání je rozmístěno na známých místech na horní a zadní ploše.

Tlačítko přepínání AF a tlačítka hloubky ostrosti je také opět tradičně vpředu pod objektivem. Tlačítka na horní i zadní straně mají plochý design a jsou mírně utopená, což může některým uživatelům působit problémy při jejich spínání. Je to ale o cviku a dá se na to zvyknout. Téměř všechny ovládací prvky jsou na dosah prstů levé a zvláště pravé ruky a jejich ovládání se dá velmi rychle naučit bez nutnosti dávat fotoaparát od oka a umožňuje vám tak se plně soustředit na to, co se před objektivem děje.

To slůvko téměř je kvůli třem tlačítkům – DRIVE, WB, ISO – které jsou tak trochu výjimkou a jsou umístěná na horní straně vpravo vzadu. A to je tak trochu problém, palec už mi na ně nedosáhl a ukazováček tolik dozadu neohnu. Omluvou může být, že tyto funkce se dají nastavovat i jiným dostupnějším způsobem. A tím se dostávám k zadní straně a hlavně k ovládacímu prvku, který je novinkou a dokáže velmi usnadnit a hlavně urychlit ovládání spousty funkcí. Je jím pákový ovladač – joystick, který je dominantní pro zadní stranu i celé ovládání funkcí fotoaparátu. V kombinaci s tlačítkem Fn – rychlá navigace – je možné se okamžitě dostat na jakoukoliv funkci, která se zobrazuje na 3“ LCD a rychle ji měnit předním či zadním ovladačem opět bez nutnosti dávat fotoaparát od oka, protože změna jednotlivých funkcí se kromě zadního displeje paralelně zobrazuje i v hledáčku.

Jak již bylo řečeno, tělo je o poznání větší a hlavně vyšší, takže malíček již nesklouzává pod fotoaparát, ale pevně se drží madla, které je dostatečně vysoké i široké, i když lidé s velkými prsty nohou mít trochu problémy. Krytka baterie je ve spodní části a podobně propracovaná jsou i dvířka na pravém boku, pod kterými se schovává slot pro CF kartu a pro kartu Memory Stick Duo.

Jako u každého předcházejícího digitálního přístroje si tak trochu postesknu, že úplnou dokonalost kazí několik gumových krytek. Je tomu tak i u Alphy 700 a jedná se o gumové krytky na levé straně. Tři ze čtyř jsou celkem dobře propracované ve formě dvířek, která se dají jednoduše otevírat a chrání konektor pro připojení blesku, dálkové spouště a konektor pro připojení nabíječky AC-VQ900AM pro dva akumulátory. Bohužel poslední krytka zakrývající HDMI konektor a hlavně USB konektor je „zabedněna“ tak, že jí v podstatě musíte nehtem „vylomit“. Je otázkou, jak taková krytka, bohužel právě nejvíce používaná, dlouho vydrží.

Hledáček a LCD

Optický hledáček je dostatečně jasný a je i větší než byl u Alphy 100. Je pro něj použita standardní matnice „Spherical Acute Matte“, známá již od Minolty. Zvětšení je 0,9× se zorným polem pokrývajícím 95% snímané scény. Vzdálenost oka je přibližně 25mm od okuláru, při nastavení dioptrické korekce –1 se změní na 21mm. V hledáčku je vidět 11 zaostřovacích bodů rozmístěných do dvojitého kříže.

Pod hledáčkem se zobrazují údaje o režimu blesku a jeho nastavení i korekcích, údaje o typu AF a jeho aretaci, údaje o expozici a případné korekci na stupnici EV, počet zbývajících snímků pokud je jich méně jak 9, grafický symbol, který vás blikáním upozorní na dlouhé časy, kdy by mohlo dojít k roztřesení snímku a doporučuje vám tak použít blesk, stativ nebo stabilizátor. Dále je tu ještě stupnice stabilizátoru Anti-Shake a zobrazení panoramatického režimu. Dioptrická korekce na pravé straně hledáčku umožňuje změnu v rozsahu –3 až +1 dioptrie. Z vnější části je hledáček chráněn odnímatelnou gumovou očnicí, která chrání i snímače pod hledáčkem. Tyto snímače, tak jako u Dynax7D, vypínají posvícení LCD v okamžiku, kdy přiložíte fotoaparát k oku, aby vás zdola neoslňoval.

Velikost hledáčku možná ještě není tak velká jak jsme byli zvyklí u starších SLR, ale ty zase neměly zadní LCD. A u Alphy 700 je 3palcový LCD displej TFT Xtra fine s hybridní technologií vysoké kvality, který umožňuje kvalitní prohlížení fotografií přímo ve fotoaparátu. Svou velikostí a rozlišením (921 600 obrazových bodů) – zatím nejvyššími parametry displeje použitého na digitální zrcadlovce – usnadňuje přesnou kontrolu zaostření a kvality snímků. „Jde o displej Xtra Fine hybrid LCD s pruhy obrazových bodů, které dokáží přesně reprodukovat přirozené textury a barevné přechody. Speciální antireflexní vrstva zlepšuje kontrast snímků i při prohlížení na silném slunečním světle“ – tolik oficiální prohlášení výrobce a nutno uznat, že pravdivé. Pokud se vám to nelíbí, můžete ho prostě vypnout, ale tím se ochudíte o… no však si ho zapněte a uvidíte. Dobu jeho podsvícení je možné ovlivnit v uživatelském nastavení a šetřit tak energii akumulátoru. Fotoaparát automaticky reaguje na polohu přístroje.

horizontální zobrazení zobrazení s histogramem
vertikální zobrazení

Pokud tedy fotografujete na výšku, informace o nastavení při záznamu se překlopí o 90° doleva či doprava tak, aby byly vždy vodorovně a tím dobře čitelné. Platí to ale pro zobrazení v režimu záznam, ne pro MENU. Snímky lze prohlížet samotné, s informacemi nebo i s novým RGB histogramem umožňující ověřit expozici kanálů červené /zelené/modré barvy. Při tomto prohlížení se také zobrazují informace o rozložení jasů. Znamená to, že místa, která jsou buďto černá nebo čistě bílá, na LCD blikají a vy máte hned přehled o tom jak se snímek povedl.

Stiskem tlačítka Display na zadní straně fotoaparátu si můžete vybrat z několika režimů zobrazení. Lze zobrazovat 4, 9 nebo 25 náhledů najednou. Můžete si také zobrazit pruh s pěti naposledy pořízenými záběry nad právě zobrazeným záběrem – to je ideální možnost, jak kontrolovat nástřely nebo záběry pořízené sekvenční expozicí. Pokud vás nebaví překlikávat na další snímky, je možné si nastavit i automatickou prezentaci s nastavením času pro každý snímek.

zobrazení s 5 náhledy připojení k TV přes HDMI

Snímky je možné prohlédnout i na TV obrazovce pomocí video výstupu PAL/NTSC a novinkou je i možnost prohlížet snímky přes rozhraní HDMI. Sám jsem to doma zkoušel na LCD TV s úhlopříčkou 66cm v plném rozlišení 1366×768 bodů a mohu vám říci že je to paráda a obrovský rozdíl oproti klasickému video výstupu. Máte pocit jak kdyby jste se dívali na skutečné fotografie na papíře formátu A3-A2. Jiné prohlížení na TV už bych ani nechtěl. Snímky lze obracet i zvětšovat pomocí lupy a to až do velikosti 13×, takže máte plnou kontrolu na detaily.

Menu je řešeno standardně jako u předchozích digi přístrojů. Je přehledné, rozdělené na 4 základní skupiny, vyjádřené graficky jako karty: Záznam, prohlížení, uživatelská nastavení a nastavení přístroje. Každá má svoji typickou barvu. Je výhodné, že Sony používá stejný styl jako používala Minolta. Přepínání mezi „kartami“ je velmi rychlé a přehledné a vše probíhá stále na jedné stránce, takže máte neustále přehled, kde se nacházíte a nehrozí bloudění stylu „safra, kde to v tom MENU bylo“. V ukázce vidíte, jak jednotlivé karty vypadají.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    29.10.2007 17:19

    Karle, pekny test. Kdysi jsem hodne fotil s Minoltou 800si.. Jinak s tim full framem muze Sony prijit relativne brzo. Nejsou sice zadne oficielni informace, ale na PMA 2006 mela Sony za sklem dve makety. Tou prvni bylo co si testoval a ta druha byla rozmerove vetsi - spekulovalo se, ze to bude full frame. Takze uvidime. Kazdopadne Minoltackych skel je mezi lidmi po svete celkem dost.Na FA je ta fotka maket v reportu z PMA.

  • Martin Ježek
    Martin Ježek
    29.10.2007 19:29

    Hezká recenze. Zajímalo by mě, jak moc dobře se to bude prodávat. Alfa 700 + 16-80mm stojí cca. 48000,-Kč a podobný Pentax K 10D + 16-45mm stojí asi 30000,-Kč. Rozsah ohniskových vzdáleností je sice menší, ale i tak velmi dobře použitelný (sám jsem dříve na kinofilmu míval 24-70mm od sigmy).

    No ono je to jedno. Stejně si počkám na FF tělo za 15kkč ;-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    29.10.2007 19:40

    Pepos: já myslel přisvětlení snímku a ne pro AF

  • Josef Vítek pepos
    Josef Vítek pepos
    29.10.2007 20:03

    Dobře čárlí, ale v kapitole "Zaostřování a režimy snímání" mě ta věta vyzněla trochu jinak.

  • Radoslav Brecelj
    Radoslav Brecelj
    29.10.2007 20:09

    Mám tú mašinku vyse tyzdna aj s Carl-Zeissom 16-80 a som nadmieru spokojny. S tym prisvetlovacím svetlom som to tiež pochopil tak ako PeposV. Inak velmi pekna recenzia.

  • Andz1n
    Andz1n
    29.10.2007 21:53

    pekne predstaveni..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    29.10.2007 22:53

    hm, v této kapitole to opravdu může vypadat jinak..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    29.10.2007 22:55

    Ahojky Andreji, jsme se neviděli ani nepamatuju.. na jaro se těším snad už bude více informací o A900 full, pokud zůstanou u tohoto označení..

  • Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    30.10.2007 04:40

    Hezké čárlí.
    Už aby ta Sony FF byla.
    a k tomu nejlépe ještě Pentax.
    Třeba bych si pak časem koupil i digitál

  • Miroslav Zitka
    Miroslav Zitka
    30.10.2007 08:24

    Konečně nová štika v rybníce DSLR. Hlavně ten čip - redukce šumu a DRO mne zaujalo. Ale v rámci objektivity a porovnání s jinými značkami by bylo dobré porovnávat ISO - šum na nočních scénách - jako to dělá Kapsa - na světlých snímcích porovnávat šum je dost mimo mísu, ne ? Nebo to bude v druhém díle? To je totiž to stěžejní, čím by se měla tahle mašinka lišit, tak jsem zvědav hlavně na srovnání s Canoním CMOSem.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    30.10.2007 08:47

    nějakej noční snímek snad so druhého dílu přidám, ale určitě ne všechny iso, to nemám. škoda že se musela tak rychle vrátit..

  • prekůpek
    prekůpek
    30.10.2007 11:21

    hodnotit úroveň šumu pouze na světle je nepochopitelné. leda že by to byl záměr......

  • prekůpek
    prekůpek
    30.10.2007 11:23

    a obrázky objektivů se zobrazují jen z části.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    30.10.2007 14:05

    nevím jak záměr by to ode mne měl být, opravdu ne.
    Vycházím z toho že 95% fotografií vzniká ve dne a tak ukázka ISO na denních fotkách svůj smysl rozhodně má.. noční snímek, nebo podvečerní při vyšším ISO mám, takže ten bude, porovnání všech ISO už ale ne, fotoaparát už je pryč..

  • Josef Vítek pepos
    Josef Vítek pepos
    30.10.2007 17:19

    Přesně tak, vyšší ISO používám především ve dne pro zkrácení expozičního času. V noci stativ a ISO 100.
    Pokud by jsi čárlí potřeboval ještě nějaké snímky do druhého dílu tak se ozvi, Jihlava není daleko.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    30.10.2007 18:09

    Ty argumenty s vyssim iso jen ve dne a stativem v noci jiste pobavi fotografy napr. koncertu:)

  • Josef Vítek pepos
    Josef Vítek pepos
    30.10.2007 18:38

    To bude asi tím že na koncertech nefotím.Každopádně koncert není noční foto a zase se zvyšuje ISO aby jsme dosáhli dostatečně krátký expoziční čas.

  • Milan Spurný milans
    Milan Spurný milans
    30.10.2007 18:49

    Zdravím Čárlího... dík za "recenzi", i když je to v podstatě popsání tech. parametrů. Ale i tak je to 100% nevděčná práce.

    Ale chci upozornit na pár "nesrovnalostí" - minoltisti to tak pravděpodobně neberou, ale co kdyby se našel další "blázen", kdo by chtěl pořídit "nový" Alpha systém (spíše staronový).

    V kapitole o čipu a jeho čisštění je uvedeno: "Tato technologie je dosti podobná ultrazvukové ochraně v zrcadlovkách Olympus a Panasonic." Nevím, ale donívám se, že čištění pomocí ultrazvukové vlny je dosti odlišné...

    Kapitola "Vestavěný blesk a externí blesky"
    Cituji: "Tento systém je aktivní, ale jen v kombinaci s novými objektivy Minolta řady D a objektivy Sony. Při použití blesků jiných výrobců je použito standardní TTL měření."
    POZOR!!! Ne všechny objektivy Sony podporují ADI.
    Blesky i jiných výrobců podporují ADI a HSS funkci blesku - viz. Metz - 54MZ-4, Sigma - EF 500 DG SUPER a i další, takže není nutné spoléhat na TTL měření.

    Cituji: "Korekce expozice s bleskem je -3 EV až +3 EV v krocích po 1/3 EV a 1/2EV a není svázaná s korekcí expozice." Nevím, neměl jsem A700 v rukách, ale že by korekce blesku nebyla svázána s korekcí expozice??? Ani jako volba - zapnout x vypnout??? Pak si nedovedu představit jak by fungovalo to ADI.

    Popravdě řečeno, jsem si to důkladně přečetl jen kvůli jedné informaci, kterou se mi zatím nepodařilo zjistit a to, zda jde např. na CF ukládat RAWy a na druhou kartu zmenšené JPGy. To je dle mě v praxi podstatné, pokud má foták 2 karty.
    Nebo ty dvě karty slouží jen k tomu, že když je jedna plná, mohu přepnout a ukládat na druhou.

  • Milan Spurný milans
    Milan Spurný milans
    30.10.2007 18:51

    A jak je to s těmi 2 kartami jsem se nedočetl ani zde. Tím prosím Čárlího o doplnění této informace.

  • Josef Vítek pepos
    Josef Vítek pepos
    30.10.2007 18:52

    Karty se musí přepínat v menu a vždy jde ukládat pouze na jednu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (56)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram