Panasonic - LUMIX DMC-L1

Do redakce jsme získali dlouho očekávanou digitální zrcadlovku Panasonic DMC-L1 včetně příslušenství. Jednalo se o předprodukční kus, proto se v následujícím článku seznámíte pouze s některými vlastnostmi aparátu. 4/3 formát má dalšího zástupce. Jaký bude?

Měli jsme možnost vyzkoušet si první zrcadlovku Panasonic – LUMIX DMC-L1 včetně objektivu Leica D Vario-Elmarit 14–50/F2.8-F3.5 ASPH. Jednalo se o předprodukční vzorek, proto přinášíme jen některé postřehy.

Panasonic LUMIX DMC-L1

Objektiv

Obrovskou předností celého setu je právě jeho objektiv. V několika bodech shrnu jeho vlastnosti.

Optická stabilizace

Tělo L1 umožňuje obvyklé režimy stabilizace. Stálou a v okamžiku expozice. Protože je objektiv kompatibilní se 4/3 systémem jistě si položíte otázku: „A co na jiných tělech?“ Odpověď je jednoduchá. Tam je přístupný režim stabilizace v okamžiku expozice. (Tuto informaci jsem neměl možnost ověřit). Prakticky nebyl (pro mě) problém při maximálním ohnisku 50mm (100mm ekv.) exponovat s časem 1/10s.

S vinětací se prakticky nesetkáte při jakékoliv cloně a ohnisku. Chování v protisvětle odpovídá kategorii – výborná kresba, dostatek detailů.

Ostření

Při maximálním zoomu lze ostřit od cca 30cm od čipu, což postačuje k snímání menších objektů (pojem makro není zcela na místě, ale lze jej použít). Vybrat lze ze tří ostřících bodů – uprostřed, levý nebo pravý. Případně zvolit automatický výběr. Režim se volí tlačítky vlevo, vpravo. Za horších světelných podmínek si (tělo) s vysokou účinností přisvěcuje infračerveným světlem (volitelně v menu). Osobní pocit z rychlosti (a přesnosti) ostření byl velmi dobrý. Při pevně zvoleném středovém ostření subjektivně srovnatelný s USM objektivy.

Sférické zkreslení

Obvyklé soudkovité zkreslení najdeme jen na krátkém konci. Na dlouhém není patrné žádné.

Leica D Vario-Elmarit 14-50/F2.8-F3.5 ASPH

Shrnutí: Jediná nevýhoda tohoto objektivu je, že je jediný svého druhu.

Tělo, design, vybrané funkce

Na první pohled zaujme svým „Leicovsky“ strohým designem. První, co mne napadlo bylo, že „se to bude strašně držet“. Mýlil jsem se. Do (zdůrazňuji) mých rukou padlo tělo jako ulité. Napomohl tomu především pogumovaný z těla ostře vystupující grip. Naprosto všechny ovládací prvky jsem měl přístupné velmi dobře. A to včetně spouště, byť na první pohled je k ní přístup přes úchyt popruhu. I zapínání je vyřešeno poměrně dobře, lze totiž fotoaparát držet a zapnout stejnou rukou. Po zapnutí proběhne i ultrazvukové čištění, které však není na těle nijak opticky signalizováno.

Zadní strana Dolní strana, stativový závit je přesně v ose objektivu
Přepínač stabilizace; světelný zdroj Konektor blesku; tato očnice hledáčku bude přepracována

Nejvíc na mě zapůsobila (po letech mačkání tlačítek a otáčení voličů se není čemu divit) manuální volba času a v případě uvedeného objektivu i clony. Filozofie je jasná – nejpoužívanější funkce mají vlastní ovládací prvek, včetně clony a času a není potřeba žádných dvojhmatů. Firemní informace říká, že při použití objektivu bez clonového kroužku budete clonu volit zadním otočným voličem. U tohoto předprodukčního vzorku jsem se ještě nestihl podívat na všechny informace na LCD a volba již byla nepřístupná. Předpokládám, že doba, po kterou je aktivní možnost změny většiny funkcí, bude tedy prodloužena. Dvě funkce z menu lze přiřadit tlačítkům vedle spouště. Typicky je to kompenzace expozice a režim filmu.

Manuální volba času expozice;  poměrně dobře umístěný přepínač ON/OFF Bajonet; zrcátko se sklápí horizontálně

Struktura menu je shodná se všemi fotoaparáty Panasonic. Co nás již nepřekvapí je, že L1 je první zrcadlovka s českým menu. Aparát disponuje mnoha funkcemi (včetně předsklopení zrcátka či přemapování CCD), které jsou dostupné v menu Custom.

Shrnutí: Pro mě osobně překvapivě dobré ovládání. Kvůli zvyku mi trochu chyběl (druhý) stavový displej. Jeho funkci však plně zastupuje LCD.

Menu při záznamu Nabízené režimy filmu
Setup Možné funkce pro tlačítka Func
Menu Custom obsahuje velmi důležité volby Menu při přehrávání

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • johny5
    johny5
    13.08.2006 03:12

    ehmm, autor píše: "Snímky odpovídají kvalitě skla a velikosti čipu"
    Tedy jestli je to takhle, tak to vás můžu ujistit, že můj 5 Mpix kompakt za 8k dělá o 100% lepší fotky:)
    Chtěl bych fakt věřit tomu, že je to jen tím předprodukčním kusem, protože tohle je fakt šílenost. Možná jste taky první a jediní, kdo měl tu odvahu (nebo drzost?) takové výsledky představit:)

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    13.08.2006 12:08

    Mno FZ50 je kapitola sama o sobe...software nejen dokonale rusi aberaci, ale i veskere detaily, soude dle prezentacnich fotek na webu panasonicu.
    Narvat 10Mpix na stejne velky cip jako ma FZ30 ktera sumi tak jak sumi a snazit se sum zamaskovat BRUTALNIM zehlenim...fakt krok vpred, tim u me panasonic hluboce klesl:(

  • Robert Kollar
    Robert Kollar
    16.08.2006 15:20

    Neskusali ste ten setovy objektiv s DSLR Olympus?
    Bolo by to zaujimave E500+Leica s OIS!

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    16.08.2006 19:32

    Nezkousel, nemel jsem k dispozici telo. V budoucnu se o to pokusim.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    07.12.2006 20:49

    To ISO 800 - 1600 je opravdu tak strasny? Vzdyt je to horsi jak kompakt : http://www.fotoaparat.cz/image/18666

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram