Test digitálního fotoaparátu OLYMPUS E-500

Po „revoluční“ zrcadlové konstrukci OLYMPUSU E-300 přichází OLYMPUS E-500 s hranolem. Je to přirozený výběr, nebo krok zpět? Na tuto a další otázky se pokusím odpovědět v testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Olympus.

Snímací funkce

Fotoaparát zapneme páčkovým vypínačem vedle voliče režimů na horní stěně E-500. Při každém zapnutí aktivujeme proces ultrazvukového čištění CCD senzoru. Po dobu tohoto procesu bliká modrá kontrolka SSWF. Je-li na voliči režimů zvolen některý z režimů „P“ program, „A“ Priorita clony, „S“ priorita času závěrky a „M“ manuální nastavení, můžeme fotografovat podle vlastního nastavení většiny parametrů. V případě režimu „P“ tento nastavuje optimální clonu a čas v závislosti na použitém objektivu. Tento parametr jde jednoduše změnit za současného zachování správné expozice nastavovacím kolečkem za voličem režimů. Dále máme možnost volby z režimů „Portrét“, „Krajina“, „Makro“, „Sport“ a „Noční foto“. Tyto režimy jsou optimálně přednastavené pro daný úkol. Pro potřeby rychlého nastavení optimálních parametrů jsou zde scénické režimy: Portrét, Krajina, Portrét v krajině, Noční scéna, Portrét v noci, Děti, Sport, High Key (snímek ve světlých tónech), Low Key (snímek v temných tónech), Makro, Svíčka Ohňostroj, Západ slunce, Dokument (vysoký kontrast snímku), Pláž a sníh. Všechny tyto scénické režimy umožní docílit s E-500 lepšího, než průměrného snímku i fotografovi bez velkých zkušeností. Ukládání snímku indikuje červeně blikající led dioda a celý proces uložení snímku je u E-500 znatelně kratší, než u E-300. Snímky se ukládají na paměťové medium správně orientované, E-500 je vybavená senzorem polohy fotoaparátu.
Expozici nám dovolí E-500 nastavit v programových nastaveních od 60 sec.-1/4000 sec. s možností korekcí +/- 5 EV po 1/3EV, 1/2 EV, nebo 1EV. V režimu „S“ a „M“ lze nastavit dlouhé časy B (bulb), který může držet otevřenou závěrku až 8 minut. To by mělo stačit na většinu situací. Logika nastavení funkcí vyvedených na tlačítka je jednoduchá. Namáčkneme tl. měněné funkce a kruhovým voličem pod voličem režimů nastavíme parametr na správnou hodnotu. Celou operaci sledujeme pohodlně na TFT displeji. Při použití samospouště máme volbu mezi 2 sec. a 12-ti sec.

První část:

  • Nastavení karty – xD nebo CF karta
  • Uživatelské nastavení – Jedno ze dvou možných nastavení.
  • Režim obrazu – Živý, přirozený, tlumený, černobíle, sepie
  • Gradace – High key, Normální, Low key
  • Rozlišení – SHQ, HQ, SQ, RAW, RAW+SHQ, RAW+HQ, RAW+SQ
  • Kompenzace expozice – +/- 5 EV po 1/3, 1/2, 1 EV
  • Redukce šumu – Zap/Vyp
  • Vyrovnání bílé – Auto, slunce, zamračeno, stín, žárovka, zářivka 1/2/3, ruční jednotlačítkové
  • ISO – Auto (100–400), 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400 (500, 640, 800, 1000, 1250 a 1600 boost)
  • Měření expozice – ESP, důraz na střed (60%), Bod (2%), Podle maximálních světel a stínů

Druhá část:

  • Režim blesku – Auto, červené oči, červené oči /pomalá synchro, pomalá synchro (první lamela), Pomalá synchro (druhá lamela), Trvalé, Vypnuté
  • Korekce blesku – Nastaví korekci blesku +/- 2 EV po 1/3/EV
  • Snímky – Jediný, kontinuální, AE Bracketing, Samospoušť (12s, 2s), Dálkové ovládání
  • AF režim – AF při namáčknutí, spojitý AF, ruční ostření, AF při namáčknutí+MF
  • AF oblast – Auto-multi (všechny 3 zóny), Levá, centrální nebo pravá zóna
  • Vyrovnání bílé Bracketing– Vypnutý, 3 snímky po 2 krocích, 4 krocích nebo 6 krocích
  • AE Bracketing– Vypnutý, 3 snímky po 0.3EV, 0.7EV nebo 1EV
  • FL Bracketing- Vypnutý, 3 snímky po 1, 2 nebo 3 krocích
  • MF Bracketing – Vypnutý, 5 snímků po 1 nebo 2 krocích, 7 snímků po 1 nebo 2 krocích
  • Anti-Shock – Zpoždění snímku po sklopení zrcadla: Vypnuto, 1 až 30 sec.
OLYMPUS E-500 - spoušť

Menu – Zde můžeme tvořit další nastavení, která pomohou k dokonalému vyladění snímků. Například nastavení vyvážení bílé Automaticky, podle barevné teploty (od 2000K do 14000K), přednastavené na symboly Slunce, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka (3 polohy) a ručně, jedním dotykem. Užitečná je možnost pořídit snímky v černobílé stupnici s možností tónování v modrém, zeleném a červeném, nebo v sepiovém tónu. U snímků v černobílé stupnici nám E-500 dovolí použít simulace barevných filtrů pro úpravu tonality při převodu jednotlivých barev do černobílé stupnice. Lze volit žlutý, oranžový, červený a zelený. Vliv filtrů na obraz je stejný, jako při použití filtrů na objektivu. Poměrně široké možnosti vlastního doladění snímku nabízí možnost korekce ostrosti, kontrastu, sytosti barev (saturace) a gradace snímku. Nastavit lze též barevný profil sRGB a Adobe RGB, vynucené čištění senzoru (Cleaning mode). Důležitý je i autobracketing (až 5 snímků s krokem 1/3 EV – 1 EV). Dobrou pomůckou je již samozřejmá funkce histogram. Možností nastavení v menu je daleko více, uvádím jen ty, které pokládám za důležité, nebo zajímavé. Ostatní je podrobně popsáno v návodu k obsluze E-500.

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků spustíme tlačítkem přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou ostré, jasné a lze na nich posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout histogram. Snímky lze následně editovat. Můžeme je oříznout na zvolený výřez, celkově zmenšit, nebo odstranit nepříjemné červené oči při portrétu. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší než 0,1 sec. Snímky můžeme uzamknout proti vymazání, utvořit Slideshow, přehrát na TV a přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-500 vybavená opět pouze pomalým portem USB 1.1. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem.

Menu – zde můžeme obrázky otáčet. Dále můžeme mazat vybrané snímky, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd..

Playback :

  • Slideshow – Zahájení automatické slideshow
  • Auto Rotate – Vypnuto, Otočení obrazu
  • Editace RAW – Zpracování snímků ve formátu RAW (WB, ostrost, převod na JPEG,…)
  • Editace JPEG – černobílý, sepie, odstranění rudých očí, saturace, velikost
  • DPOF – Příprava pro tisk
  • Kopírování všech obrazů – Z CF karty na xD kartu nebo obráceně.

Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)

Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání je již dostatečně popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je v uvedené tabulce. Volbu jazyků můžeme instalací z internetu rozšířit i o češtinu.

Setup1 :

  • ISO krok – 1/3EV nebo 1EV
  • ISO Boost – Vypnuto, Zapnuto+NR
  • ISO limit – Limitní ISO při automatickém ISO
  • EV krok – 1/3/, ½ nebo 1 Ev pro rychlost závěrky, clonu, kompenzaci expozice
  • All WB – Resetovat naměřené vyvážení bílé nebo nahradit novým nastavením WB
  • HQ – Nastavení JPEG komprimace pro HQ: 1/4/, 1/8 nebo 1/12
  • SQ – Nastavení JPEG komprimace pro SQ: 1/2.7/, /14, 1/8, 1/12
  • Ruční blesk – Vyp/Zap
  • FL/AE Comp – Vyp/Zap
  • Synchronizace času závěrky – 1/60/- 1/250
  • Automatický blesk vyskakovací – Vyp/Zap
  • Dial – Řízení nastavení v P režimu a M režim (rychlost závěrky nebo clona)
  • AEL/AFL – AEL tlačítko funguje v S-AF, C-AF a MF režimech
  • AEL/AFL paměť- AEL paměť Vyp/Zap
  • AEL měření – AEL režim měření: Auto, ESP, centrální, bodové
  • Quick Erase – Vyp/Zap
  • (RAW+JPEG) Erase – JPEG/ RAW/ RAW+JPEG
  • Custom OTWB – OTWB/ test expozice/ vlastní režim/ playback
  • Vlastní nastavení režimu – Tři uživatelské režimy
  • Prsten fokusu – Výběr směru MF zaostřování.
  • AF Illuminátor- Vyp/Zap = použití zábleskových polsů
  • Lens Reset – Přizpůsobení ohniska
  • Release Priority S – Otevření závěrky v S-AF režimu
  • Release Priority C – Otevření závěrky v C-AF režimu

Setup2 :

  • Čas a datum – Nastavení času a data
  • Název souboru
  • Rename soubor
  • LCD jasnost -Nastavení zadního osvětlení LCD
  • Jazyk – Jazyk
  • Video norma – NTSC nebo PAL
  • Zvuky tlačítek
  • Rec pohled – Náhled po expozici: Vypnuto, auto, 5s, 20s
  • Spánek – Autmatické vypnutí:Vypnuté, 1m, 3m, 5m, 10m
  • Auto PW Off – Vypnuto, 4H
  • Tlačítkový Hold čas – 3s, 5s, držení
  • Obrazovka – Vyp/Zap
  • Barva – Barevné schéma řídícího panelu: 1 nebo 2
  • Erase nastavení – Ano nebo ne
  • USB – Auto, stažení, kontrola, snadný tisk, zakázkový tisk
  • Barevný prostor – sRGB nebo Adobe RGB
  • Náhrada stínění – Vynahradit tmavé oblasti u okraje obrazu způsobeného čočkami širokého úhlu: Vyp/Zap
  • Pixel Mapping – Přemostění vadných pixelů.
  • Čistící režim – Ruční zapnutí ultrazvukového CCD čističe, zvedne zrcadlo a otevře závěrku
  • Firmware – Zobrazí verzi firmwaru

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • johny5
    johny5
    07.12.2005 21:50

    Když tady furt mluvíte o "malém" snímači, tak ať mi teda někdo vysvětlí, proč Sony R1, který má větší čip, šumí od 1600 ISO jako prase?

  • Jan Pernica
    Jan Pernica
    07.12.2005 22:53

    Olympus bohuzel sumi, protoze pouziva "levnejsi" snimace Kodak. To je zakladni problem. Dalsim velkym problemem je velikost senzoru. Zatim bohuzel se nidko nevyrovna canonu.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.12.2005 08:32

    Karizma - open standart je s odpuštěním úplně na houby, pokud ho kromě jeho autora nikdo nepodporuje. Pokud opravdu v příštím roce Panasonic a případně někdo další uvede DSLR postavenou na 4/3, tak to začne být zajímavé, jinak je ale "otevřenost" jen prázdným plkáním.

    Johny: Sony R1 stejně jako profi Nikon D2X šumí při vyšších ISO až dost. Je ale taky dobře dodat, že hustota snímačů u těchto strojů je už také velmi vysoká, Canon má v této velikosti zatím pouze 8,2mpix. Uvidíme, jestli Canon opravdu uvede na trh inovovanou verzi 20D s APS-C snímačem cca 11mpix... Je dost možné, že taky nebude optimální a pak by asi opravdu museli všichni začít uvažovat o přechodu na fullframe. Ale technologie se přeci jen zvolna zdokonaluje...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    08.12.2005 08:34

    ještě upřesnění - úvahy o přechodu na fullframe byly míněny ve vyšších třídách přístrojů s rozlišením více než 10mpix. Jinak pro velkou většinu uživatelů je kvalita fotek z APS-C snímačů přístrojů jako je třeba EOS350D zcela dostatečná, tam bude spíš tlak na cenu...

  • prekůpek
    prekůpek
    12.12.2005 17:32

    pekna snaha reklamniho agenta v komentarich..:))))))

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    14.12.2005 15:39

    Canon 350 šumí víc než Nikon D50...
    do JPEG je to dano větší redukcí šumu...i do RAwu se množství a povaha šumu příliš neliší...
    to Pernik: Kodak nepatří mezi špátné výrobce snímaču. takže bych nemluvil o levnejsimsnimaci...

  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    14.12.2005 20:55

    hikeen: Mam Canon 350 a ver mi ze sumi podstatne min nez jakykoliv nikon do 70tis. ;-) Konkretne s D50 jsem taky fotil. Je to dobrej fotak, stejne jako Olympus E500 a E300, ale Canony proste sumi min. Uznavam ale ze pri iso 1600, casech nad 10sec a zvetseninach A4 a vetsi je uz ten sum znatelny.
    E500 je skvelej fotak (jeste jsem s nim ale nefotil), ale ma mensi cip a malo objektivu... , ale za ty prachy je to fakt dobrej fotak. Krom toho ma lepsi ergonomii nez muj Canon 350;)

  • Honza Čerbák
    Honza Čerbák
    14.12.2005 21:04

    Uznavam, jsem canonista, ale podivejte se na ukazky sumu v testu 350D na tomto serveru (a na Nikon se radeji nedivejte:)

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    15.12.2005 17:13

    to Santini: nemá smysl popírat, že Nikon, Canon...šumí méně než Olympus...to je bez pochyby..otázkou je jak často amatér pro kterého je E-500 určena potřebuje ISO 1600 a z toho velke zvětšeniny na papír. Pokud fotí sport nebo třeba nějaky akce za horších podmínek tak pak urcite casto. U Olympusu určitě ocení podle mě lepší zpracování těla, větší grip, antiprachovej filtr. A v neposlední řadě setový objektiv 14-45 ma lepsi zpracovani i obrazovou kvalitu a navic predni clen se neotaci(povazuju za velke plus pro filtry). A srovnatelnej set 350D by vyšel o nějakých 8 000 víc.To jsou plusy které pro amatéra podle mě hraji velkou roli...

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    15.12.2005 17:17

    srovnání šumu D50 vs. 350D

    http://videozona.ru/photo_tests/Reviews/NikonD50/NikonD50_page03.asp

    nevidim, že by na tom byl Canon nějak výrazně lépe. spíše naopak.

    na strance 2 je pak srovnani setaku tam je vidět, že 18-55 opravdu nijak nevyniká.

  • Daaali
    Daaali
    20.12.2005 20:28

    Stal som sa vlastnikom SE KITu. Mam problem s tymito vecmi. Sucastou kitu nie je nabijacka...kde zohnat cestinu do fotaku (na ofic. strankach je sice update na 1.1 , ale o cestine ani zmienka), chyba mi u vas v clanku odkaz na vas navod na update cestiny...existuje cestina do Masteru....
    Dik za odpovede.

  • Daaali
    Daaali
    21.12.2005 16:45

    Odpoviem si sam:
    tu uz ten clanok-navod nie je, nasiel som ho na konkurencnom webe a spomocou neho stiahol cestinu vsade.
    Co sa tyka prislusenstva: biedny set od olympusu, skutocne o nicom, aby som teraz riesil normalny objektiv a nabijacku s akumulatorom, za 10 litrov a viac dohromady, skutocne o nicom. ;-(((((((((((((

  • Petr Michálek
    Petr Michálek
    21.12.2005 23:56

    Kuko: no snad sis ho vybral, nebo ti ho někdo vnutil? To jsi nevěděl, co je obsahem setu?

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 09:55

    Vyhral som to v sutazi. No a ked clovek zisti, ze v sete nema ani nabijacku s akumulatorom a objektiv 17,5-45(35-90), teda o nicom, asi velku radost nema.
    Nabijacka s akumulatorom stoji asi 5000 a setak 14-45, ktory je slusny asi 10 000. Ak by som to mal kupovat, to ho radsej vyhodim z okna. ;-(
    To bola danajska vyhra.

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 10:15

    tak ho nabidni za dobrou cenu?....protoze baterku si koupim neorigos do litru..nabijecka taky za par. Objektiv 14-45(novej kolem 7k) se necha sehnat taky o dost levneji...ale necha se i bazar obcas lidi prechazej z 14-45 na 14-54...

    a z vyher si nic nedelej ja jednou vyhral inkoustovou tiskarnu bez naplni, cena naplni se temer rovna cene naplni, ze:-))))

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 12:25

    Baterka mi je jasna, ale kde zozenes nabijacku neoriginal to neviem, ak vies porad. Inak ho davam za 20 tis. Sk

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 13:38

    Ano, este ten objektiv, kde sa da zohnat za taku cenu, porad, pls. ;-)

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 15:14

    to kuko: treba tady
    http://www.alzasoft.cz/DetailPage.asp?DPG=50695&CatId=18843927
    navic ta nabijecka je univerzalni staci koupit za 80korun redukci podle baterky...a cely baterka+nabijecka+redukce te vyjde do 2000

  • Pavel Staněk
    Pavel Staněk
    22.12.2005 15:24

    objektiv, co vim novej stoji na megapixelu 7500. ale koupil bych spis nekde bazarovku

  • Daaali
    Daaali
    22.12.2005 16:55

    Nie je tam redukcia na BLM-1, takze smola. Takze som na zaciatku. Ked to poratam, je to 11 tisic ceskych t.j. 15000 Sk, nech s tym robis, co chces. Dik za ochotu, ale pojde z okna.;-(

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (61)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram