Po „revoluční“ zrcadlové konstrukci OLYMPUSU E-300 přichází OLYMPUS E-500 s hranolem. Je to přirozený výběr, nebo krok zpět? Na tuto a další otázky se pokusím odpovědět v testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Olympus.
Úvod
Digitální SLR zrcadlovku OLYMPUS E-500 mně k testu zapůjčila firma OLYMPUS C&S s.r.o.. Základní balení obsahovalo: Tělo E-500, USB kabel, video kabel, akumulátor Li-Ion BLM-1, bateriový držák LHD-1 na 3×CR123A, nabíječku akumulátorů BCM-2, popruh, CD-ROM Olympus Master, návod k obsluze, záruční list. V zahraničí se také můžeme setkat s názvem OLYMPUS Evolt E-500. Doporučená cena těla byla k 20.listopadu 2005 21990,–Kč, (výhodnější jsou sety s objektivy a příslušenstvím, kde u nejdražších cena osciluje kolem 30 tis. včetně DPH). Mimo samotné tělo se dodávají ještě tři kompletní kity s jedním až dvěma zoomy.
Konstrukce
Tělo – OLYMPUS E-500 má tělo z tvrzeného polykarbonátu, tedy z velmi kvalitního plastu používaného pro výrobky určené do ztížených podmínek. Použitý materiál má vliv na velmi nízkou hmotnost E-500. Za nízkou hmotností nezaostávají ani malé rozměry těla fotoaparátu, menší, než má E-300. Ergonomii těla snad není co vytknout. Přes svoji úspornou konstrukci se drží v ruce skvěle. Pravou rukou můžu pohodlně ovládat všechny prvky včetně dvoupolohové spouště. Něco tlačítek zbylo i pro levou ruku, ta je však určená především k obsluze objektivů. Nestalo se mi, že bych nechtěně zvolil nějakou funkci, nebo snad dokonce změnil nastavení fotoaparátu. Zpředu má E-500 pouze bajonet se 4/3 (FourThirds) systémem uchycení objektivu. Shora je výklopný blesk, sáňky pro externí blesk a pro systémové blesky s paticí OLYMPUS, volič režimů, multifunkční ozubené kolečko, spoušť a páčka vypínače fotoaparátu. Zleva má E-500 pod kryty z měkkého plastu vyvedeny konektory napájení, USB a A/V. Zprava je pod plastovými dvířky ukrytý duální slot paměťových karet, připravený pracovat současně s xD kartami a CF I , II kartami nebo Microdrive. Zezadu je ostatní nezbytné ovládání. Nad LCD displejem čeká hledáček s dioptrickou korekcí, tl. AEL, trochu vpravo po palcem tl. Ručního vyvážení bílé a tl. Volby měřících zón. Po levé straně displeje soubor pěti tlačítek ovládajících vestavěný blesk, přehrání snímků, „koš“ pro mazání snímků, Menu a info na LCD displeji. Po pravé straně LCD displeje je multifunkční tlačítko ovládající nastavení sériového snímání, samospoušť (2sec, 12sec.) a dálkové ovládání, dále pak potvrzovací tl. OK uprostřed křížového ovladače s vyvedenými funkcemi nastavení bílé WB, ostření AF, citlivosti ISO a způsobu měření expozice. Na spodní stěně E-500 je pouze kovový stativový šroub v ose objektivu a prostor pro Li-Ion akumulátor BLM-1, uzavřený plastovými dvířky. Jsou zde také praktické výstupky proti odření fotoaparátu a zdrsněný kryt kolem stativového šroubu proti opotřebení při používání stativu.
Změna proti E-300 čeká uvnitř za objektivem. Zrcadlo, jeho pohyb a
přenos obrázku na matnici je realizován klasicky jako u jiných zrcadlovek.
Je použit opět pentaprismatický hranol. Jako již v celé řadě E-systému
je v E-500 použito ultrazvukové čištění CCD senzoru (frekvencí 350kHz).
To lze nuceně vyvolat v menu a automaticky probíhá při každém zapnutí
fotoaparátu. Jeho činnost je indikována modrou led diodou vedle spouště.
Průběh čištění je naznačen na obrázku.
Rozměry těla E-500 jsou jen 129,5(š) x 94,5 (v) x 66(t) mm a váha pouze
435g. Při denním nošení fotoaparát neobtěžuje svou váhou, ani
rozměry.
CCD čidlo a zpracování obrazu – V těle OLYMPUS E-500 je opět použito senzoru KODAK KAF- 8300CD, 4/3 typ, progresivní Full Frame Transfer CCD RGB, o velikosti obrazového pole 17,3mm x 13mm. Podle výrobce je senzor optimalizován pro 4/3 systém Olympus pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Senzor je vybavený infračerveným filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr ). Dále je obraz zpracováván procesorem DIGIC II se sníženou spotřebou energie, technologií TruePic turbo s novým zpracováním redukce šumu pro vyšší hodnoty ISO. Barevné profily lze volit sRGB / Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii a to i se simulací barevných filtrů (žlutý, oranžový, červený, zelený), případně jako tónovanou fotografii v sepiovém, modrém, červeném a zeleném odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 400 nebo manuálně na hodnoty ISO 100, 200, 400 a jejich mezihodnoty, s možností rozšíření o ISO 800 a ISO 1600. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programové eliminaci nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán ve formátech RAW, TIFF nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4,1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.
Zaostřování – Olympus nazývá tento systém TTL Phase
Difference Detection System. Spolehlivě pracuje v rozmezí 0 – 19 EV ve
třech ostřících zónách. S ostřením nebyly problémy ani v přímém
protisvětle, při nízké hladině osvětlení a zvláště na nekontrastních
přechodech se jistě občas problém vyskytl. Od toho má SLR zrcadlovka
matnici, na kterou můžeme ostřit ručně. AF Systém umožňuje jednotlivé
zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace
manuálního ostření s jednotlivým, nebo kontinuálním AF. Ostřící zóny
můžeme volit automaticky nebo ručně, aretace zaostření se provádí
namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypínatelným AF
iluminátorem (pomocným osvětlením realizovaným sérií záblesků).
Ještě se vrátím k ručnímu zaostřování. To považuji u SLR zrcadlovky
za podstatné. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes
tělo fotoaparátu AF motorek objektivu a ten pohybuje optickou soustavou na
požadovanou stranu. Toto řešení např umožňuje v menu zvolit způsob
otáčení prstence, na jaký jsme z analogové zrcadlovky zvyklí (některé
mají nekonečno vlevo, některé vpravo). Osobně by mně lépe vyhovovalo
přímé machanické ovládání optické soustavy.
Při tomto způsobu ostření mně stejně jako u E-300 vadil malý obraz na
matnici. Nejsou na něm dostatečně vidět podrobnosti a to ani
u světlejšího obrazu v E-500. Kvůli pohodlnějšímu zaostření bude od
prosince 2005 na trhu Eyecup ME-1, který po nasazení na hledáček zvětší
obraz o 20%.
Hledáček a LCD displej – TTL hledáček s pentagonálním hranolem typu
Eye-Level TTL Penta má E-500 klasicky umístěný. Je vybavený účinnou
dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. Uprostřed pevné matnice (typ
Neo Lumicron Mat) jsou vyznačeny zaostřovací zóny, na pravém okraji matnice
je malý informační panel. Bez přerušení je tedy fotograf informován
o cloně, času, nastavení bílé, o stavu zábleskového zařízení,
o korekcích expozice, o způsobu měření expozice, o stavu akumulátoru a
o nastaveném režimu. Dále jsou zde informace o počtu snímků při
sériovém snímání, značky správného zaostření a aretace zaostření.
V TTL hledáčku je na matnici vidět 95% ze skutečně zabíraného snímku
při zvětšení 1×. Jako zvláštní výbavu lze k hledáčku pořídit
očnici, od prosince 2005 1,2× lupu ME-1. S hledáčkem se mně pracovalo
slušně, při ručním zaostřování bych přivítal větší obraz, nebo
nějaké ostřící pomůcky, například mikrorastr, ale matnice je opravdu
velmi jemná a lze na ní zaostřit. Hledáček se mně zdál být jasnější,
než u E-300, neměl jsem však srovnání obou za stejných podmínek.
Barevný TFT LCD displej (Hyper Crystal LCD Panel) se 215 250 px a
úhlopříčkou 6,4cm (2,5“) je pevně umístěn na zadní stěně
fotoaparátu. Jeho jas lze regulovat v +/- sedmi krocích. Svojí funkci
informačního a kontrolního panelu plní bez připomínek. Obraz na něm je
ostrý, jasný a viditelný v zorném úhlu 160°.
Vestavěný blesk – je umístěn nad hranolem. Je opět vidět snahu dostat reflektor blesku co možná nejvýše, aby nevrhal přes konstrukčně delší objektivy stín. Při použití vestavěného blesku je třeba nenasazovat ani na základní zoom sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí + redukce červených očí, Vypnutý. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1., nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-500 umožňuje nastavení korekcí blesku. Jeho výkon (směrné číslo cca 13, nabíjení cca 6–7 sec) stačí pro přisvětlení, rodinné snímky a snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle, i pro tzv.“noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu, jako blesk vestavěný. Použít jde též starších blesků, vybavených jen středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-500. Vykrytí scény vestavěným bleskem je vidět na ukázkách, při spodní hranici ohniska jsou rohy nepatrně tmavší, ale na výsledných snímcích to příliš rušivě nepůsobí. Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon, nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externího připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36, FL-50 a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.
Objektiv – V setu s E-500 jsem měl stejný objektiv,
jako při testu E-300, ZUIKO DIGITAL 14–45mm (28–90mm), f3,5–5,6. Má
poměrně malou světelnost, ale jeho kresba je slušná. Malé soudkovité
zkreslení na širokém konci objektivu je obvyklé, na nejdelším konci je
zkreslení neznatelné. Mechanicky funguje výborně, vše se posouvá a
otáčí hladce, bez drhnutí a při pohybu nejsou slyšet žádné zvuky.
Na trhu se objevila další optika k E-systému, nejen od OLYMPUSu, včetně
vysoce světelných objektivů unikátní konstrukce a stále běžnější je
používání asférických a ED členů v konstrukcích těchto objektivů.
Výrobce dodává i cenově výhodné sety se dvěma objektivy.
Snímací funkce
Fotoaparát zapneme páčkovým vypínačem vedle voliče režimů na horní
stěně E-500. Při každém zapnutí aktivujeme proces ultrazvukového
čištění CCD senzoru. Po dobu tohoto procesu bliká modrá kontrolka SSWF.
Je-li na voliči režimů zvolen některý z režimů „P“ program, „A“
Priorita clony, „S“ priorita času závěrky a „M“ manuální
nastavení, můžeme fotografovat podle vlastního nastavení většiny
parametrů. V případě režimu „P“ tento nastavuje optimální clonu a
čas v závislosti na použitém objektivu. Tento parametr jde jednoduše
změnit za současného zachování správné expozice nastavovacím kolečkem
za voličem režimů. Dále máme možnost volby z režimů „Portrét“,
„Krajina“, „Makro“, „Sport“ a „Noční foto“. Tyto režimy jsou
optimálně přednastavené pro daný úkol. Pro potřeby rychlého nastavení
optimálních parametrů jsou zde scénické režimy: Portrét, Krajina,
Portrét v krajině, Noční scéna, Portrét v noci, Děti, Sport, High Key
(snímek ve světlých tónech), Low Key (snímek v temných tónech), Makro,
Svíčka Ohňostroj, Západ slunce, Dokument (vysoký kontrast snímku), Pláž
a sníh. Všechny tyto scénické režimy umožní docílit s E-500 lepšího,
než průměrného snímku i fotografovi bez velkých zkušeností. Ukládání
snímku indikuje červeně blikající led dioda a celý proces uložení
snímku je u E-500 znatelně kratší, než u E-300. Snímky se ukládají
na paměťové medium správně orientované, E-500 je vybavená senzorem
polohy fotoaparátu.
Expozici nám dovolí E-500 nastavit v programových nastaveních od
60 sec.-1/4000 sec. s možností korekcí +/- 5 EV po 1/3EV, 1/2 EV, nebo
1EV. V režimu „S“ a „M“ lze nastavit dlouhé časy B (bulb), který
může držet otevřenou závěrku až 8 minut. To by mělo stačit na
většinu situací. Logika nastavení funkcí vyvedených na tlačítka je
jednoduchá. Namáčkneme tl. měněné funkce a kruhovým voličem pod voličem
režimů nastavíme parametr na správnou hodnotu. Celou operaci sledujeme
pohodlně na TFT displeji. Při použití samospouště máme volbu mezi 2 sec.
a 12-ti sec.
První část:
- Nastavení karty – xD nebo CF karta
- Uživatelské nastavení – Jedno ze dvou možných nastavení.
- Režim obrazu – Živý, přirozený, tlumený, černobíle, sepie
- Gradace – High key, Normální, Low key
- Rozlišení – SHQ, HQ, SQ, RAW, RAW+SHQ, RAW+HQ, RAW+SQ
- Kompenzace expozice – +/- 5 EV po 1/3, 1/2, 1 EV
- Redukce šumu – Zap/Vyp
- Vyrovnání bílé – Auto, slunce, zamračeno, stín, žárovka, zářivka 1/2/3, ruční jednotlačítkové
- ISO – Auto (100–400), 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400 (500, 640, 800, 1000, 1250 a 1600 boost)
- Měření expozice – ESP, důraz na střed (60%), Bod (2%), Podle maximálních světel a stínů
Druhá část:
- Režim blesku – Auto, červené oči, červené oči /pomalá synchro, pomalá synchro (první lamela), Pomalá synchro (druhá lamela), Trvalé, Vypnuté
- Korekce blesku – Nastaví korekci blesku +/- 2 EV po 1/3/EV
- Snímky – Jediný, kontinuální, AE Bracketing, Samospoušť (12s, 2s), Dálkové ovládání
- AF režim – AF při namáčknutí, spojitý AF, ruční ostření, AF při namáčknutí+MF
- AF oblast – Auto-multi (všechny 3 zóny), Levá, centrální nebo pravá zóna
- Vyrovnání bílé Bracketing– Vypnutý, 3 snímky po 2 krocích, 4 krocích nebo 6 krocích
- AE Bracketing– Vypnutý, 3 snímky po 0.3EV, 0.7EV nebo 1EV
- FL Bracketing- Vypnutý, 3 snímky po 1, 2 nebo 3 krocích
- MF Bracketing – Vypnutý, 5 snímků po 1 nebo 2 krocích, 7 snímků po 1 nebo 2 krocích
- Anti-Shock – Zpoždění snímku po sklopení zrcadla: Vypnuto, 1 až 30 sec.
Menu – Zde můžeme tvořit další nastavení, která pomohou k dokonalému vyladění snímků. Například nastavení vyvážení bílé Automaticky, podle barevné teploty (od 2000K do 14000K), přednastavené na symboly Slunce, Zamračeno, Stín, Žárovka, Zářivka (3 polohy) a ručně, jedním dotykem. Užitečná je možnost pořídit snímky v černobílé stupnici s možností tónování v modrém, zeleném a červeném, nebo v sepiovém tónu. U snímků v černobílé stupnici nám E-500 dovolí použít simulace barevných filtrů pro úpravu tonality při převodu jednotlivých barev do černobílé stupnice. Lze volit žlutý, oranžový, červený a zelený. Vliv filtrů na obraz je stejný, jako při použití filtrů na objektivu. Poměrně široké možnosti vlastního doladění snímku nabízí možnost korekce ostrosti, kontrastu, sytosti barev (saturace) a gradace snímku. Nastavit lze též barevný profil sRGB a Adobe RGB, vynucené čištění senzoru (Cleaning mode). Důležitý je i autobracketing (až 5 snímků s krokem 1/3 EV – 1 EV). Dobrou pomůckou je již samozřejmá funkce histogram. Možností nastavení v menu je daleko více, uvádím jen ty, které pokládám za důležité, nebo zajímavé. Ostatní je podrobně popsáno v návodu k obsluze E-500.
Zpětné přehrání snímků
Zpětné přehrání snímků spustíme tlačítkem přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou ostré, jasné a lze na nich posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout histogram. Snímky lze následně editovat. Můžeme je oříznout na zvolený výřez, celkově zmenšit, nebo odstranit nepříjemné červené oči při portrétu. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší než 0,1 sec. Snímky můžeme uzamknout proti vymazání, utvořit Slideshow, přehrát na TV a přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-500 vybavená opět pouze pomalým portem USB 1.1. Snímky lze v PC zpracovat dodaným softwarem.
Menu – zde můžeme obrázky otáčet. Dále můžeme mazat vybrané snímky, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd..
Playback :
- Slideshow – Zahájení automatické slideshow
- Auto Rotate – Vypnuto, Otočení obrazu
- Editace RAW – Zpracování snímků ve formátu RAW (WB, ostrost, převod na JPEG,…)
- Editace JPEG – černobílý, sepie, odstranění rudých očí, saturace, velikost
- DPOF – Příprava pro tisk
- Kopírování všech obrazů – Z CF karty na xD kartu nebo obráceně.
Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)
Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání je již dostatečně popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je v uvedené tabulce. Volbu jazyků můžeme instalací z internetu rozšířit i o češtinu.
Setup1 :
- ISO krok – 1/3EV nebo 1EV
- ISO Boost – Vypnuto, Zapnuto+NR
- ISO limit – Limitní ISO při automatickém ISO
- EV krok – 1/3/, ½ nebo 1 Ev pro rychlost závěrky, clonu, kompenzaci expozice
- All WB – Resetovat naměřené vyvážení bílé nebo nahradit novým nastavením WB
- HQ – Nastavení JPEG komprimace pro HQ: 1/4/, 1/8 nebo 1/12
- SQ – Nastavení JPEG komprimace pro SQ: 1/2.7/, /14, 1/8, 1/12
- Ruční blesk – Vyp/Zap
- FL/AE Comp – Vyp/Zap
- Synchronizace času závěrky – 1/60/- 1/250
- Automatický blesk vyskakovací – Vyp/Zap
- Dial – Řízení nastavení v P režimu a M režim (rychlost závěrky nebo clona)
- AEL/AFL – AEL tlačítko funguje v S-AF, C-AF a MF režimech
- AEL/AFL paměť- AEL paměť Vyp/Zap
- AEL měření – AEL režim měření: Auto, ESP, centrální, bodové
- Quick Erase – Vyp/Zap
- (RAW+JPEG) Erase – JPEG/ RAW/ RAW+JPEG
- Custom OTWB – OTWB/ test expozice/ vlastní režim/ playback
- Vlastní nastavení režimu – Tři uživatelské režimy
- Prsten fokusu – Výběr směru MF zaostřování.
- AF Illuminátor- Vyp/Zap = použití zábleskových polsů
- Lens Reset – Přizpůsobení ohniska
- Release Priority S – Otevření závěrky v S-AF režimu
- Release Priority C – Otevření závěrky v C-AF režimu
Setup2 :
- Čas a datum – Nastavení času a data
- Název souboru
- Rename soubor
- LCD jasnost -Nastavení zadního osvětlení LCD
- Jazyk – Jazyk
- Video norma – NTSC nebo PAL
- Zvuky tlačítek
- Rec pohled – Náhled po expozici: Vypnuto, auto, 5s, 20s
- Spánek – Autmatické vypnutí:Vypnuté, 1m, 3m, 5m, 10m
- Auto PW Off – Vypnuto, 4H
- Tlačítkový Hold čas – 3s, 5s, držení
- Obrazovka – Vyp/Zap
- Barva – Barevné schéma řídícího panelu: 1 nebo 2
- Erase nastavení – Ano nebo ne
- USB – Auto, stažení, kontrola, snadný tisk, zakázkový tisk
- Barevný prostor – sRGB nebo Adobe RGB
- Náhrada stínění – Vynahradit tmavé oblasti u okraje obrazu způsobeného čočkami širokého úhlu: Vyp/Zap
- Pixel Mapping – Přemostění vadných pixelů.
- Čistící režim – Ruční zapnutí ultrazvukového CCD čističe, zvedne zrcadlo a otevře závěrku
- Firmware – Zobrazí verzi firmwaru
Výkony (provozní časy)
Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí udělá E-300 první snímek do 3,1 sec. (doba se zdá dlouhá, ale je v ní započítáno asi 2,5 sec. ultrazvukové čištění čidla). Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,20 – 0,30 sec. S nastavenými hodnotami (s namáčklou spouští) není zpoždění v mých podmínkách měřitelné. Při sérii snímků je prodleva mezi snímky 0,4 sec v nastavení vysoká rychlost (5 snímků JPEG -HQ). Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu až 0,1sec. Skvělá byla výdrž baterie, vydržela na jedno nabití kolem 500 snímků s bleskem i bez.
Kvalita obrazu
Kvalita obrazu je samozřejmě dána především kvalitou optiky, ale
u E-500 výrobce dokázal zlepšit obraz účinnější redukcí šumu (NR),
alespoň co se vyšších ISO týče. Použití NR dává obraz trochu měkčí,
ale i při citlivosti ISO 800 je použitelný, rozhodně lepší, než měla
E-300 s použitím NR. Použití ISO 1600 je samozřejmě možné, ale ani NR
u ní nezredukuje šum do té míry, že neruší. Je to dáno spíše
charakterem šumu, nikoliv jeho velikostí. Pro pozorovatele je
přijatelnější i větší šum, který má charakter zrna na filmu, než
různobarevný šum, který vzniká zde. Své hraje jistě i tradice
pozorování starých zrnitých fotografií, se kterými nechtěně srovnáváme
i snímky z digitálu s patrným šumem. Výskyt šumu v „normálním“
rozsahu citlivostí ISO 100 – ISO 400 byl zcela nepatrný. Srovnávám-li
šum CCD senzoru KODAK KAF- 8300CD použitého v E-500 s CMOS senzory, tak do
ISO 800 jsou výsledky téměř totožné. Aberace při dané kombinaci CCD a
objektivu je viditelná, ale nikoliv rušivá. Projevuje se až při
extrémních kontrastech.
U testovaného fotoaparátu byly dobře znatelné všechny úpravy snímku,
jako je nastavení ostrosti, kontrastu a saturace. Při středním nastavení se
mně jevil obraz měkčí, ale nebyl problém jej nastavením ostrosti udělat
perfektně ostrý, s jasně definovanými přechody tonalit a bez viditelných
změn. Jak vidíte z ukázek, při fotografování mně občas automatika WB
nastavila trochu mimo, většinou do teplejších tónů. Při žárovkovém
osvětlení byl tento problém častější. Vždy šlo posun srovnat
v počítači. Co se týká měření expozice, E-500 udělal svým
49 zónovým měřením krok vpřed. Odchylek od optimální expozice bylo
rozhodně méně, než u E-300 a když, tak byly malé a směrem do
podexpozice. Neměly tedy za následek přesvícení a podobné jevy.
Celkově byl obraz z E-500 jasný, brilantní, ostrý s přirozenými barvami
a velkým dynamickým rozsahem polotónů. Možnosti jeho úprav jsou značné a
provedené úpravy v rukou zkušenějšího uživatele mohou obrazu
prospět.
Příslušenství
V příslušenství je doména digitálních SLR zrcadlovek. Pro E-systém bylo vyvinuto pět dalších objektivů systému 4/3, které rozšíří řadu dnes dodávaných 11 objektivů a dvou konvertorů 1,4× a 2× od OLYMPUSU a dalších od jiných výrobců. V příslušenství se od prosince 2005 objeví, kromě již vyráběné redukce na optiku starého OM systému a pěti zábleskových přístrojů, také výše zmíněná 1,2× zvětšující lupa Eyecup ME-1 na hledáček E-300 a E-500.
ZUIKO digital Ed 18–180mm (36–360mm*) 1:3.5–6.3
- Nejbližší zaostření: 0.45m
- Rozměry: 84.5×78mm
- Hmotnost: 440g
ZUIKO digital 35mm (70mm*) Makro 1:3.5
- Nejbližší zaostření: 0.146m
- Rozměry: 71×53mm
- Hmotnost: 165g
ZUIKO digital 17.5–45mm (35–90mm*) 1:3.5–5.6
- Nejbližší zaostření: 0.28m
- Rozměry: 71×70mm
- Hmotnost: 210g
ZUIKO digital Ed 35–100mm (70–200mm*) 1:2.0
- 1+4 ED elmenty – minimum chromatické vady
- Zlepšená prachotěsnost a ochrana proti vodě.
- Nejbližší zaostření: 1.4m
- Rozměry: 96.5×213.5mm
- Hmotnost: 1,800g (se stativovým adaptérem)
ZUIKO digital Ed 90–250mm (180–500mm*) 1:2.8
- Tři ED členy – minimum chromatické vady
- Zlepšená prachotěsnost a ochrana proti vodě.
- Nejbližší zaostření: 2.5m
- Rozměry: 124×276mm
- Hmotnost: 3,270g (se stativovým adaptérem)
Rád bych opět upozornil na možnost nahrání češtiny z internetu přímo do E-500. Celou operaci nahrání češtiny jsem již dříve popsal na stránkách FotoAparát.cz . Nyní je uveden kompletní návod také na českých stránkách Olympusu.
Testovací snímky a podmínky
Testování jsem prováděl jako obvykle nafotografováním snímků v interiéru i exteriéru, otestováním práce OLYMPUSu E-500 s bleskem a při makrosnímcích.
Závěr
Nový fotoaparát OLYMPUS E-500 se vrátil k pentagonálnímu hranolu, přesto je menší a lehčí, než předchozí E-300. Napomohlo tomu i důslednější využití plastů. Jeho tělo se výborně a pevně drží v ruce, ovládání je skvěle vyřešené. Většinu parametrů, důležitých pro fotografování lze vidět i nastavit na velkém, velmi dobře viditelném displeji. Úpravy ve zpracování obrazu přinesly přesnější expozici a snížení šumu, CCD čip poskytuje výborný dynamický rozsah a optika ostrý obraz po celé ploše. Nelze nezmínit velkou výdrž Li-Ion akumulátoru. Diskutabilní je držák na 3 ks baterií CR123A, ale je to možnost napájení, v nouzi dobrá. Přes některé drobné problémy, které se při testu projevily, jako občasné „ujetí“ WB a pomalejší sekvence snímků při SHQ a obtížné manuální ostření na malé matnici (to je snaha řešit 1,2× lupou na hledáčku), jde o fotoaparát nesporných kvalit. Svým vybavením a výsledky je E-500 blíže k profesionálním fotoaparátům, než k amatérské třídě, přesto je zaváděcí cena velmi příznivá i pro širší fotografickou veřejnost. E-500 je ještě lépe vybaven možnostmi bracketingu (i pro WB a MF), editace obrazu, rozsahu časů závěrky i rozsahu nastavení WB, než E-300. Fotograf, který potřebuje mít pod kontrolou všechny parametry snímku, i ten, co rád experimentuje, najde v E-500 skutečně kvalitní nástroj s nepřebernými možnostmi nastavení. Mnozí vytýkali E-systému málo příslušenství, optiky a závislost na relativně drahé optice od Olympusu. Čas pokročil a po počátečním váhání se na trhu příslušenství objevuje. Jen OLYMPUS již vyrábí 16 výměnných objektivů, je zde redukce na optiku z Olympus OM systému a začala se objevovat optika od jiných výrobců.
Klady | Zápory |
Kvalita obrazu, rozlišení | Pouze 3 zaostřovací body |
Přehledné ovládání, velmi široké možnosti nastavení | Málo snímků při rychlé sekvenci |
Čeština (z internetu), výdrž baterie | Občas WB do teplých tónů |
Kompatibilita s E-systémem | Malý obraz na matnici |
Ultrazvukové čištění senzoru |
Děkuji firmě Olympus za zapůjčení fotoaparátu OLYMPUS E-500 k redakčnímu testu.