Test fotoaparátu Konica Minolta Dimage Z6

Fotoaparát Konica Minolta Dimage Z6 je dalším pokračovatelem Z–kové řady digitálních kompaktních fotoaparátů firmy Konica Minolta. Je v podstatě stejný jako model Z5, jen s několika malými odlišnostmi. Má 12-ti násobným optickým zoom i stabilizátor obrazu Anti-Shake, ale je vybaven čipem s vyšším rozlišením 6MPix. Pojďme se na něj blíže podívat trochu blíže.

Expozice a zaostřování

Možnost měření expozice je ve třech standardních režimech: multisegmentové (256 segmentů), váhové se zdůrazněným středem a bodové s možností korekce +/- 2 EV po krocích 0,3 EV. Závěrka je elektronická na snímači CCD a mechanická v rozsahu 4 s – 1/1000 s. Expozičních programů je 10, plná automatika, program P,A,S,M a 5 přednastavených programů typu Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční portrét. Vyvážení bílé se provádí buď automaticky nebo si můžete vybrat z 5 přednastavených voleb, nebo přímo sami změřit a nastavit bílou.

vyvážení bílé vyvážení bílé

Zvláště v případě dlouhých expozic vám vydatně pomůže vestavěný optický stabilizátor Anti-Shake, s jehož pomocí můžete fotografovat z ruky delšími časy, než bychom si mohli normálně dovolit. Jeho účinnost je velmi dobrá. Máte možnost si zvolit, zda chcete vidět stabilizaci v reálném čase na LCD nebo se spolehnete na systém. Mějte však na paměti, že to vše je velký záběr na baterie. Při testování jsem používal stabilizátor skoro na všechny fotografie, ale zobrazení stabilizace na LCD jsem nepoužíval.

Autofokus používá systém Video AF a buďto automatické 5bodové zaostřovací pole nebo bodové zaostřování s volbou zaostřovací oblasti. AF je poměrně rychlý a přesný, pouze za zhoršených světelných podmínek mu může chvíli trvat než se „chytí“. Zaostřovacích režimů je pět a patří mezi ně i kontinuální AF a manuální zaostřování. Při MF se vám po dobu ostření zvětší obraz v hledáčku i na LCD. V oficiální technické specifikaci se můžete dočíst, že minimální zaostřovací vzdálenost je dána podle ohniska, kterým zrovna fotíte a je od 0,6m při širokém ohnisku a od 1,6 m při maximálním ohnisku. Při nastavení makro režimu se tato vzdálenost zmenší na min. 10 cm při širokém ohnisku a 120 cm při nejdelším ohnisku. Jak při praktickém testu dopadla testovaná Z6, vidíte v následující tabulce. Kromě ohniska 35 a 420 mm byly testovány ještě dvě nastavení zoomu.

Ohnisková vzdálenost 35 mm 420 mm 1/2 rozsahu grafického ukazatele ( cca100 mm ) 2/3 rozsahu grafického ukazatele ( cca150 mm )
Normální režim AF 26 cm 143 cm 47 cm 60 cm
Makro režim AF 9 cm 110 cm 18 cm 35 cm

Pokud vám makro nevyhovuje, je v nabídce ještě Super makro, kdy se s minimální zaostřovací vzdáleností dostanete na 1cm od objektivu a objekt o velikosti 10 mm bude pak na fotografii 10×15cm velký 22 mm. V režimu Super makro však nelze měnit ohniskovou vzdálenost, ta se vám automaticky nastaví na hodnotu 62 mm. Měnit jí můžete jedině pomocí digitálního zoomu.

makro supermakro

Předchozí dvě fotografie ukazují použití funkce makro a super makro. První fotografie je s ohniskem 35 mm, clonou 8 se standardní funkcí makro, kdy ostřená vzdálenost je cca 15 cm. Druhá fotografie je s použitím funkce super makro a ostřenou vzdáleností cca 1 cm.

Chtěl bych upozornit na jedno úskalí. Netýká se to však jen Dimage Z6, ale obecně funkce Super Makro. Upozorňoval jsem na něj již u recenze na Dimage Z5. Protože při funkci super makro je zostřované pole již velmi blízko u přední čočky, dochází k tomu, že případné nečistoty či všudypřítomný prach, který se vám na přední čočce usazuje, se tak dostane velmi blízko k hloubce ostrosti a zobrazí se tak jako konkrétní tvar s ostrými rysy.

Na obrázku je ukázka, jak takový prach na přední čočce vypadá při různém nastavení minimální zaostřovací vzdálenosti. Na přední čočku dopadá boční světlo shora, které imituje sluneční paprsky. Při zaostřené vzdálenosti na 1cm je prach velmi vidět a případný snímek je tak zcela znehodnocen. Na druhé ukázce je ostřená vzdálenost 10 cm, kde se již zobrazují jen největší nečistoty a to velmi rozmazaně. Na poslední snímku při vzdálenosti 50 cm je prach již daleko od hloubky ostrého pole, proto je zcela eliminován a vy ho již v podstatě nevidíte.

Pokud tedy chcete používat funkci super makro k plné spokojenosti, velmi pečlivě si hlídejte čistotu vašeho objektivu.

Blesk

Vestavěný blesk se vyklápí ručně a jeho směrné číslo je 8 pro citlivost 100 ISO, a to není zrovna hodně. Ale i tak dostačuje na vzdálenost cca 3,5 m při ohnisku 35 mm a 2,5 m při ohnisku 420 mm. Systém měření je klasický TTL s využitím předzáblesku. Kromě vestavěného blesku je možné použít i přídavné blesky Minolta řady D – 2500D, 3600HSD, a 5600HSD i ostatní kompatibilní blesky pro bleskovou patici Minolta Dynax. Synchronizace blesku je možná při všech expozičních časech a výkon blesku je možné korigovat v rozsahu –2 až +2 EV v kroku po 0,3EV. Kromě standardního režimu blesku lze využít i redukci červených očí a synchronizaci pro dlouhé časy. Doba nabíjení je cca 7 vteřin. Neměl jsem možnost nahlédnout do manuálu, takže nevím, co o vestavěném blesku a jeho použití pro velmi krátké vzdálenosti píše výrobce. Ale z praktického použití je zřejmé, že vestavěný blesk lze s výbornými výsledky použít jak pro funkci makro, tak i pro funkci super makro a to až na vzdálenost 10 cm! Při bližší vzdálenosti dochází již ke stínění bleskového světla vysunutým objektivem.

Následující snímky ukazují dosah blesku v interiéru, v místnosti s tmavým stropem a snímek z exteriéru, ze zahrady.

ohnisko 35mm,   clona 2,8    ISO 160 ohnisko 420mm,   clona 4,5    ISO 160
ohnisko 35mm,   clona 2,8    ISO 160

Další ukázkou jsou snímky z velmi krátké vzdálenosti cca 15cm při nastavení na super makro a při různém nastavení vyvážení bílé v kombinaci s vestavěným bleskem. Se Z6 si můžete opravdu velmi experimentovat podle toho, co zrovna potřebujete.

Ohnisko: 62 mm
Expoziční čas: 0,8 s
Clona: 7,1
ISO : 50
Vyvážení bílé: žárovka
Blesk: ne
Měření expozice: multisegmentové

Ohnisko: 62 mm
Expoziční čas: 1/40 s
Clona: 7,1
ISO : 50
Vyvážení bílé: blesk
Blesk: ano, plný výkon
Měření expozice: multisegmentové

Ohnisko: 62 mm
Expoziční čas: 1/2 s
Clona: 7,1
ISO : 50
Vyvážení bílé: blesk
Blesk: synchro pro dlouhé časy
Měření expozice: multisegmentové

Ohnisko: 62 mm
Expoziční čas: 1/2 s
Clona: 7,1
ISO : 50
Vyvážení bílé: žárovka
Blesk: synchro pro dlouhé časy
Měření expozice: multisegmentové

Poslední ukázkou snímků s bleskem je použití Dimage Z6 s externím bleskem 5600HS(D). Ze snímků je patrné jak velký výkon má tento blesk. I při ISO 50 stačil jeho výkon na nasvícené velké části noční zahrady. Jeho spolupráce s Z6 byla bezproblémová. Snad jen malá poznámka. Z6 nemá funkci expozice s dálkově odpalovanými blesky, což je trochu škoda i kdy chápu, že tato funkce je přeci jen výsadou vyšších typů nebo DSLR. A protože Z6 používá pro měření správného výkonu blesku předzáblesk, nelze tak použít ani jiné externí blesky, které se odpalují základním zábleskem. Předzáblesk vám totiž tyto blesky odpálí dříve než ten při kterém probíhá expozice.

Blesk Minolta 5600 HS(D) na Dimage Z6 a ukázky z jejich spolupráce

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    10.11.2005 08:12

    je to i otázkou vkusu, pro většinu snímků mi stačilo ISO50 až ISO100, stejně tak automatický režim často nastavil 50-160. při dlouhých časech pomohl anti-shake.

  • Anton Kováčik
    Anton Kováčik
    20.11.2005 15:15

    Osobne mam Z3 a mal som moznost vyskusat aj Canon 300D, ktory s je s nim absolutne neporovnatelny. Pri porovnatelnych fotakom napr. od Olympusu by som radsej volil Olympus. Na moje traslave ruky je antishake sice dobra vec, ale citlivost a kvalita snimaca je pre kvalitu fotky predsa len vyznamnejsia.
    Rozhodne ma Minolta problemy uz pri ISO 200 a to je riadna hanba!

  • Stanley_15
    Stanley_15
    16.12.2005 15:51

    Srovnaní s Canonem PowerShot S2 IS
    Dobry den, mohl by jste mi pomoct pri rozhodovani mezi temito dvema fotaky, jsem naprosty amater, ale chci neco, co mi vydrzi...
    Dekuji

  • Aleš Hejmánek AleX
    Aleš Hejmánek AleX
    18.12.2005 11:53

    Osobne jsem mel Z5 a mel jsem z ní radost jen dvakrat v zivote.. Poprve kdyz mi prisla a po druhe kdyz jsem ji prodal.:-) Vubec mi nesedela. Sileny (barevny)sum viditelny od ISO100 (ve tmavsich mistech fotky)a pri ISO160 v mistnostech katastrofa na male fotky staci ale nemozne udelat vetsi format. Barvy mi taky moc nesedily (nadech do zelena) a na muj vkus pomerne mala ostrost (macro ale dobre) Canon S2 IS jsem uz mel v ruce take a doporucil bych spise ten. Mnohem lepsi krasba, barva, sum, i mnohem vice funkci..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    19.12.2005 09:44

    Stanley_15,:
    Z5 i Z6 jsem měl na testování po dobu měsíce a určitě mi udělala víc radosti než jen "2x v životě" jak tu někdo píše. Nevím jak moc se zlepšil Canon u S2 oproti S1, ale konktétně S1 mi přišla jako nepovedený plasťák, který neuměl zaostřit na nic, co se jen trochu hýbalo nebo bylo v malém stínu. asi tak..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram