Test fotoaparátu Konica Minolta Dimage Z6

Fotoaparát Konica Minolta Dimage Z6 je dalším pokračovatelem Z–kové řady digitálních kompaktních fotoaparátů firmy Konica Minolta. Je v podstatě stejný jako model Z5, jen s několika malými odlišnostmi. Má 12-ti násobným optickým zoom i stabilizátor obrazu Anti-Shake, ale je vybaven čipem s vyšším rozlišením 6MPix. Pojďme se na něj blíže podívat trochu blíže.

Konstrukce a ovládání

Jak už jsem napsal v úvodu, Dimage Z6 je přímým následovníkem předchozího typu Dimage Z5. Proto i recenze se bude velmi podobat recenzi na Dimage Z5. Dimage Z6 má tedy stejný tvar těla i konstrukci, rozměry i hmotnost. Na ukázce vidíte porovnání se zmiňovaným předchozím typem. Jediným viditelným rozdílem je trochu jiné barevné provedení jednotlivých součástí. Zatímco třeba u Z5 byly u černé verze ovládací tlačítka světlá a plech okolo spouště tmavý, u Z6 je tomu obráceně.

Dimage Z5 a Z6 Dimage Z5 a Z6

Tělo Z6 je vyrobeno z větší části z tvrzeného plastu s jemně zdrsněným povrchem, který velmi dobře sedí v ruce a neklouže. Madlo na pravé straně je dostatečně velké a masivní pro pohodlné a pevné držení fotoaparátu. Svojí velikostí i tvarem se podobá madlům známým u velkých zrcadlovek. Na zadní části a boku je potaženo masivní gumou s drsným povrchem. Tělo je poměrně tenké, hlavní a největší částí celého fotoaparátu je kovový tubus, ve kterém je usazen objektiv. Pokud je fotoaparát vypnutý nebo byl zapnutý v režimu prohlížení, objektiv je v tubusu zasunutý. Při zapnutí se objektiv vysune asi 3cm, do pracovní polohy, která se nemění ani při zoomování nebo ostření. Tělo objektivu je vyrobeno z hladkého plastu a jeho boční vůle je velmi malá, sotva znatelná. Fotoaparát má svůj osobitý design a i přes tenké tělo a střední velikost působí masivně a pevně. Kromě kovového tubusu, ve kterém je usazen objektiv, jsou i další součásti a doplňky z kovu. Je patrné, že se výrobce snažil, aby praktičnost a důvod potřeby použití kovu u nejvíce namáhaných částí šla ruku v ruce s designem. Kovové jsou tlačítko spouště, krycí plech okolo spouště, kruhový volič programů expozice, úchyty pro řemínek a i takové doplňky jako destička s logem AS na přední straně fotoaparátu, která připomíná, že přístroj je vybaven optickým stabilizátorem Anti-Shake. Škoda, že se kovu opět už nedostalo na stativový závit, který je sice umístěn správně v ose fotoaparátu, ale je pouze plastový a také na páčku přepínání záznamu a prohlížení, která je stejně jako u Z5 celkem malá a pořád plastová. Z plastu jsou i všechna ostatní ovládací tlačítka. Standardním vybavením řady Z je i patice pro externí blesk.

Tak jako u Z5 bych vytknul konstrukci dvířek SD karty, která nemá žádnou pojistku a jejíž zavření je jištěné pouze pružnou kovovou sponkou umístěnou v pantu dvířek. Při nechtěném „otření se“ zadní stranou přístroje o cokoliv může dojít k jejímu otevření a bohužel i případnému poškození či ulomení. Druhou věcí, kterou bych vytknul, je opětovné použití gumové krytky na USB konektoru. V tomto frekventovaném místě bych raději viděl pevnou plastovou krytku nebo zasunovací dvířka, než měkkou gumu, která působí ne moc pevným dojmem a životností, stejně tak jako její uchycení na tenkém gumovém kablíku. Ale i přes tyto dvě sporné věci působí tělo přístroje velmi elegantně a je dobře propracované.

Horní strana Zadní strana

Ovládání přístroje je velmi jednoduché a přehledné. Tlačítka mají znatelný i slyšitelný doraz. Zoom je velmi rychlý, ale přesto plynulý bez nějakých skoků. Jeho velká rychlost však může způsobit problémy pokud chcete velmi přesně nastavit požadovaný výřez a občas tak musíte přejet „sem tam“. Protože Z6 je přece jen kompaktem, je velká část funkcí nastavitelná jen z MENU, což klasickému „zrcadlovkáři“ může vadit. Ale základní funkce jako expoziční programy a jejich ovládání, makro, funkce blesku, korekce expozice a rychlé prohlížení i mazání snímku jsou vyvedeny do samostatných tlačítek.

Hledáček a LCD

LCD

EVF hledáček i TFT LCD jsou stejné jako u předchozí Dimage Z5, mají i shodně rozlišení 114000 pixel. EVF hledáček zobrazuje 100% zorného pole a je možné jej dioptricky korigovat v rozsahu od –3 do +1 dioptrie. Pokud se raději díváte přes LCD displej, tak vám Z6 nabízí „malé kino“ v podobě TFT LCD o úhlopříčce 5,1cm. Všechny informace, které lze zobrazit na LCD, se zobrazují i v hledáčku. Pro expozici si můžete zvolit zobrazení s informacemi, nebo informace + reálný histogram, nebo naopak pouze čistý obraz. Menu je známé a standardní jako u ostatních přístrojů řady Dimage Z a A, a to ve formě „karet“ barevně odlišených podle toho, zda se jedná o nastavování funkcí pro záznam snímků (červená), pro záznam videosekvencí (žlutá), prohlížení snímků (zelená) nebo nastavení fotoaparátu, LCD, tisku (modrá).

Pro ty, kteří jsou zvyklí si pečlivě kontrolovat naexponované snímky, jen malá poznámka. Při posuzování snímku na LCD mějte na paměti, že se díváte na malou obrazovku s vyšším kontrastem, než má skutečný výsledný snímek. To, co se může zdát čistě bílé, má pravděpodobně kresbu v pořádku. V tomto se dá na měření expozice spolehnout. Pro lepší posouzení snímků můžete využít lupy, která vám umožní naexponovaný snímek zvětšit až 8×. Podobně jako u některých předchozích typů, není zobrazení snímku s digitálním zoomem v reálném čase (ještě před expozicí) moc kvalitní. Výsledný snímek je však daleko lepší a v režimu zobrazení se již zobrazí v reálnější podobě. Jak LCD tak i EVF hledáček jsou pevné a nelze je vyklápět.

Menu Menu

Objektiv a čip

Fotoaparát je vybaven kvalitním objektivem Konica Minolta GT APO s 12× násobným rozsahem zoomu a to 35 – 420 mm. Tvoří jej 13 čoček v 10 skupinách, z nichž 2 čočky jsou s anomální disperzí AD a dvě asférické. Rozsah tohoto objektivu jej řadí mezi „hyperzoomy“. Světelnost objektivu je od 2,8 při 35 mm až po 4,5 při 420 mm. Pokud se někomu zdá nejširší ohnisko ještě moc dlouhé, může si dokoupit redukci ZCA-300 a širokoúhlou předsádku ZCW-300, která rozšíří rozsah vašeho objektivu na ohnisko 26 mm. Rozsah zoomu a kde se zrovna nacházíte, vidíte v horní části zobrazení při zoomování. Zoom je rychlý a plynulý bez skoků a lze tak dobře a rychle nastavit požadovaný výřez. Samozřejmě, že nevíte jaké ohnisko zrovna máte nastavené, tak pro ty, co to potřebují vědět, malá pomůcka:

Grafický ukazatel zoomu Ohnisko Grafický ukazatel zoomu Ohnisko
1/3 70 mm 1/2 100 mm
2/3 150 mm 3/4 200 mm

Na následujících snímcích můžete vidět fotografie s nejširším a nejdelším optickým ohniskem. Ve fotografiích jsou výřezy ze 100% velikosti. Kvalita snímků je výborná, kresba je velmi ostrá i při nejmenší cloně.

Ohnisko: 35 mm
Expoziční čas: 1/160 s
Clona: 5
ISO : 50
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové

Ohnisko: 420 mm
Expoziční čas: 1/200 s
Clona: 5
ISO : 50
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové

Malá poznámka ke cloně a jejímu vlivu na kresbu bokehu (rozostřené pozadí). Na ukázce vidíte různé nastavení clony při ohnisku 35 mm a 420 mm. První ukázka je z ohniska 35 mm, kdy bylo zaostřeno na vzdálenost okolo 1,5 m a výřez je z oblasti, kde je na snímku budova vzdálená cca 150 m. Je vidět, že nastavení clony v rozsahu 2,8 až 8 v podstatě žádný vliv na rozostřené pozadí nemá, už při cloně 2,8 je kresba velmi ostrá. Při cloně 8 navíc fotoaparát, pokud máte nastavené ISO na auto, nastaví výrazně vyšší hodnotu, většinou ISO 160 a tím se začíná na snímku objevovat jemný digitální šum. Při nejdelším ohnisku 420 mm je situace trochu jiná. Zde se již nastavení clony 4,5 až 8 projeví více. Zaostřeno je na vzdálenost cca 2 m a modrá budova v pozadí je vzdálena asi 120 m. I zde se ISO při cloně 8 změnilo na hodnotu ISO 160, ale tentokráte k žádnému nárůstu digitálního šumu nedošlo a pozadí má jemnou strukturu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    10.11.2005 08:12

    je to i otázkou vkusu, pro většinu snímků mi stačilo ISO50 až ISO100, stejně tak automatický režim často nastavil 50-160. při dlouhých časech pomohl anti-shake.

  • Anton Kováčik
    Anton Kováčik
    20.11.2005 15:15

    Osobne mam Z3 a mal som moznost vyskusat aj Canon 300D, ktory s je s nim absolutne neporovnatelny. Pri porovnatelnych fotakom napr. od Olympusu by som radsej volil Olympus. Na moje traslave ruky je antishake sice dobra vec, ale citlivost a kvalita snimaca je pre kvalitu fotky predsa len vyznamnejsia.
    Rozhodne ma Minolta problemy uz pri ISO 200 a to je riadna hanba!

  • Stanley_15
    Stanley_15
    16.12.2005 15:51

    Srovnaní s Canonem PowerShot S2 IS
    Dobry den, mohl by jste mi pomoct pri rozhodovani mezi temito dvema fotaky, jsem naprosty amater, ale chci neco, co mi vydrzi...
    Dekuji

  • Aleš Hejmánek AleX
    Aleš Hejmánek AleX
    18.12.2005 11:53

    Osobne jsem mel Z5 a mel jsem z ní radost jen dvakrat v zivote.. Poprve kdyz mi prisla a po druhe kdyz jsem ji prodal.:-) Vubec mi nesedela. Sileny (barevny)sum viditelny od ISO100 (ve tmavsich mistech fotky)a pri ISO160 v mistnostech katastrofa na male fotky staci ale nemozne udelat vetsi format. Barvy mi taky moc nesedily (nadech do zelena) a na muj vkus pomerne mala ostrost (macro ale dobre) Canon S2 IS jsem uz mel v ruce take a doporucil bych spise ten. Mnohem lepsi krasba, barva, sum, i mnohem vice funkci..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    19.12.2005 09:44

    Stanley_15,:
    Z5 i Z6 jsem měl na testování po dobu měsíce a určitě mi udělala víc radosti než jen "2x v životě" jak tu někdo píše. Nevím jak moc se zlepšil Canon u S2 oproti S1, ale konktétně S1 mi přišla jako nepovedený plasťák, který neuměl zaostřit na nic, co se jen trochu hýbalo nebo bylo v malém stínu. asi tak..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram