Jiří Křenek - rozhovor

Jiřímu Křenkovi je teprve třicet let, ale svou dosavadní tvorbou už získal výrazné postavení v současné české fotografii. Fotografuje hlavně závody Formule 1, ale vytvořil i několik tématických souborů své volné tvorby. Více se o něm můžete dozvědět v rozhovoru, který nám poskytl.

Nick Heidfeld BMW WilliamsF1 Team
Grand Prix of Monaco, Monte Carlo
Date: 22.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Ve své další tvorbě se zaměřuje na fenomény naší doby, kteří ovlivňují nás jako jednotlivce i naši společnost jako celek. Například cykly Hypermarkety, Mobily (kterými se autor snaží reflektovat současný stále více konzumní způsob života a postupující globalizaci) a Městečka (o nových vilových vesničkách na okrajích stávajících obcí)… Za některé své práce získal také ocenění na fotografických soutěžích. Například Czech Press Photo, Talentinum, Grand Prix v soutěži o nejlepší fotografii z oblasti automobilového sportu na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži a druhé místo v prvním ročníku Ceny Jaromíra Funkeho.

Dne 12.května 2005 měl tento mladý autor vernisáž v Paláci Flora na Praze 3, kde naší redakci poskytl exkluzivní rozhovor.

Jaké byly vlastně Vaše fotografické začátky?

Má profesionální dráha začala studiem na Institutu tvůrčí fotografie, kde jsem pracoval pod vedením Aleše Kuneše a Jiřího Škocha. Zde jsem absolvoval nejdříve bakalářské studium, a pak magisterské studium a přitom jsem normálně chodil do zaměstnání.

Michael Schumacher Scuderia Ferrari Malboro
Grand Prix of Malaysia Sepang
Date: 20.3.2005
Photo: Jiri Krenek

A jaké je Vaše oblíbené téma na fotografování?

Tak je to samozřejmě prostředí Formule 1 a dokumentární cykly. Ideální by bylo, kdyby člověk vydělal Formulí 1 tolik peněz, aby se ve svém volném čase mohl zabývat dokumentárními cykly, což není možné. Musím chodit denně do zaměstnání a na dokument už mi mnoho času nezbývá.

Pit girls, babes from russia
Grand Prix of Spain Barcelona
Date:7.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Naši čtenáři se kromě fotografií zajímají i o techniku. Jaký je Váš názor na analog a digitál? Co preferujete při Vaší práci?

Nyní stoprocentně preferuji digitál, protože jsem k tomu byl donucen. Když je to zrcadlovka, tak jsou prakticky velmi srovnatelné. Ze začátku u digitálu bylo velkou nevýhodou zmenšení políčka – kdy u Nikonu, který já jsem používal, se obrázek ořezal tak na třetinu proti analogu. Prostě ze širokoúhlého objektivu byl základní. Teď už jsou moderní technologie 1:1, třeba u Canonu 1DS Mark II. S ním fotím tento rok. Je skvělý a naprosto srovnatelný s kinofilmem, na který bylo moje oko od 13 let, kdy jsem začal fotografovat, zvyklé. Takže je to skutečně ten správný formát. Výhoda digitálu je, že mám okamžitou možnost kontroly a nevýhoda, že se dílo může lehko smazat, nebo se karta zničí. Ale to je jako s filmem. Ztratíte film, nebo vám ho někdo špatně vyvolá.

Co Photoshop, je to Váš kamarád?

Photoshop je nutná záležitost, bez toho bych se neobešel. Komprimuji, upravuji kontrasty, barevnost….

Fotomontáže používáte?

Fotomontáže nepoužívám, maximálně výřezy. 99% fotografií na výstavě v paláci Flora je plný formát. Řekl bych, že všechny kromě té vítězné.

V Paříži jste zaznamenal s Vaší fotografií veliký úspěch, můžete nám něco říci o vzniku Vaší vítězné fotografie?

Tato fotografie dostala ocenění na 19. mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži jako fotografie roku 2004. Takové soutěže jsem se účastnil poprvé. Vítězství bylo pro mne překvapivé, protože tyto soutěže většinou vyhrávají Francouzi. Myšlenka byla vyfotit odraz v přilbě. Na temeni hlavy máte jakoby vypouklé zrcadlo. A vlastně, když si ji před startem závodník sundá a nějaký mechanik mu ji drží, odráží se v ní dění na startu. Snažil jsem se to tak vyfotit.

A jaké jsou Vaše dojmy z výstavy v Paříži?

Výstava se uskutečnila v Českém kulturním centru v Paříži, kde jsme nově vystavovali mou vítěznou fotografii. Vystavovali jsme tam také dokumentární cykly, jako Hypermarkety, Mobily..a 5 fotografií z Formule 1. Hned u vchodu byla exklusivně má vítězná fotografie.

Fans of Rubens Barrichello Scuderia Ferrari Marlboro
Grand Prix of Australia (AUS) Melbourne
Date: 5.3. 2005
Photo: Jiri Krenek

Když máte rád dokumentární cykly, máte nějaký plán, či připravujete již něco nového?

Měl jsem plán, už jsem ho i rozfotil, ale zatím nedokončil. Není čas, stavěl jsem půdní vestavbu. Během sezony zase nebude čas, takže to vidím až na podzim. Mám rozpracovaný cyklus počítačových her. Takové ty hráče závislé, co se sejdou někde v hale, propojí si vzájemně počítače, tři dny jsou ve tmě a střílejí po sobě.

Zajímáte se nějak o psychologii takovýchto lidí?

To je právě to, co mě fascinuje, psychologie na dokumentárních filmech. U počítačových her bude problém s expozicí – fotit ve tmě na digitál. Bude to hodně těžké vystihnout.

A hráči by si vás neměli všimnout, že?

Je to tak. U Mobilů to bylo sto procent, tam o mně vůbec nevěděli. Na ulicích, na nádražích a u hypermarketů jsem se zeptal. Avšak upozorňoval jsem, ať si dělají, co chtějí a neohlížejí se na mě. Nikdy jsem s nimi nemanipuloval, neříkal, jak se mají tvářit, či postavit.

Například u cyklu satelitních městeček o mně lidé věděli. Bylo hrozně těžké dostat se do soukromí těchto lidí – získat jejich důvěru a fotky ze soukromí jejich života.

Máte nějakou zajímavou historku z focení, na kterou nemůžete zapomenout?

Ani nemám, spíš je těžké lidi přesvědčit, aby se nechali vyfotografovat. Třeba zajímavá historka je, že moje maminka poznala na jedné z mých fotografií svou známou.

Fotoaparát.cz znáte?

Přiznám se, že neznám, ale podívám se.

Co byste vzkázal našim čtenářům?

Co bych vzkázal čtenářům? Když mě ještě učil pan Antonín Bahenský, který fotil Formuli 1 přede mnou, tak mi říkal, vždycky se snaž vyfotit něco jiného než ostatní a tím se odlišit.

Děkujeme za rozhovor.

Vítěznou fotografii můžete shlédnout na stránkách Jiřího Křenka, kde můžete shlédnout i další fotografie.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    30.06.2005 13:20

    čipr: proti zastání nikdo nic nemá, ale věta "Zkusil uz nekdo z vas udelat fotku ata, ktere jede rychlsti 260 km/h v zatacce? " Mě prostě dostala :D

  • ufon 1
    ufon 1
    30.06.2005 15:22

    tady se koukám člověk i pobaví :-)

    čipr:
    tvůj problém je v tom, že aspon podle těhle příspěvků bereš Jirku Křenka jako fotícího boha, jenže tak to není :o))) novinka co? :))
    Jsou minimálně stejně dobří fotografové sportu a nejen F1, někteří i lepší a když znáš pana Křenkatak dlouho, mohl bys znát aspon z doslechu třeba jméno Darren Heath :)
    A když sme u toho i tady na FA se najdou dost dobří fotografové abych je mohl v pohodě s Křenkem srovnávat, že brosi a mk? :-) nějací další? :)))

  • Alladin
    Alladin
    30.06.2005 22:05

    2cipr: "...ze podle fotek 3x4 cm..." bla bla. Sorry, ale tim sis sam odpovedel na jinou tvoji vetu:
    "BTW - proc by mel Jirka davat na net to the best of, kdyz je jasny, ze vsechny fotky by se behem par hodin rozjely po celem netu a nemel by z toho nic."

    Treba prave proto aby ukazal co umi. Kdyz da kvalitni fotky na web v rozumnym formatu a s rozumnym vodoznakem, opravdu nevim cim by sam sobe uskodil - koneckoncu je to jeho osobni prezentace, ktera by mela vypovidat o jeho kvalitach, ktere nepochybne ma. Pak tady nikdo nebude kritizovat jeho fotografie, protoze nebude mit duvod. Ale kdyz me nepresvedci fotky na netu, proc bych mel kupovat casopis, kdyz budu predpokladat, ze do nej foti nekdo, kdo me absolutne neoslovil svou prezentaci online??? Je to tak nepochopitelny?

  • Štěpán Horecký Olaf
    Štěpán Horecký Olaf
    30.06.2005 22:37

    Koukam, ze debata docela graduje ... bohuzel to je i z me zasluhy, nebo bohu dik ? Nemohu nekomentovat:
    Celou dobu se tu bavime, tedy si to alespon myslim, o webu J. Krenka. Nepadla tu negativni zminka o jeho fotografickych dovednostech a jeho fotografiich na jinych webech ci vystavach. Myslim si, ze cipr tu slepe obhajuje neco, co je jasne - totiz fotky J. Krenka. Nezminuje se vsak objektivne o jeho webu.
    Kdyby rekl: "Uznavam, ze web by mohl mit o neco lepsi ..." nebo neco podobneho, reknu si, hm, cipr se diva na vec opravdu objektivne, ale co tu po nem ctu mi pripada, jako by to byl pro nej opravdu Buh, jehoz www stranky jsou samozrejme dokonale.
    No a hlasky, ze si cvrnkneme z jeho fotek do kalhot a jine nebudu radeji komentovat.

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    12.07.2005 23:14

    Obávám se že tady čipr svojí útočnou argumentací nadělal více škody než užitku. Věřím že Jiří Křenek opravdu UMÍ, akreditace a ocenění se nezískávají zadarmo, ale překvapenou reakci publika chápu - web rozhodně nepatří mezi podařené.

    Zejména kombinace "Czech proffesional photographer of F1" v kontrastu s vystaveným vzorkem fotografií svojí nadutostí doslova dráždí. Ergo, podobné reakce se daly očekávat.

    Té nešťastné webové prezentaci by rozhodně prospěla invence profi web designera ale HLAVNĚ zcela razantní čistka v galerii. Vždyť nedělá ostudu jen sám sobě, ale potažmo i české fotografii ve světě!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram