Jiří Křenek - rozhovor

Jiřímu Křenkovi je teprve třicet let, ale svou dosavadní tvorbou už získal výrazné postavení v současné české fotografii. Fotografuje hlavně závody Formule 1, ale vytvořil i několik tématických souborů své volné tvorby. Více se o něm můžete dozvědět v rozhovoru, který nám poskytl.

Nick Heidfeld BMW WilliamsF1 Team
Grand Prix of Monaco, Monte Carlo
Date: 22.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Ve své další tvorbě se zaměřuje na fenomény naší doby, kteří ovlivňují nás jako jednotlivce i naši společnost jako celek. Například cykly Hypermarkety, Mobily (kterými se autor snaží reflektovat současný stále více konzumní způsob života a postupující globalizaci) a Městečka (o nových vilových vesničkách na okrajích stávajících obcí)… Za některé své práce získal také ocenění na fotografických soutěžích. Například Czech Press Photo, Talentinum, Grand Prix v soutěži o nejlepší fotografii z oblasti automobilového sportu na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži a druhé místo v prvním ročníku Ceny Jaromíra Funkeho.

Dne 12.května 2005 měl tento mladý autor vernisáž v Paláci Flora na Praze 3, kde naší redakci poskytl exkluzivní rozhovor.

Jaké byly vlastně Vaše fotografické začátky?

Má profesionální dráha začala studiem na Institutu tvůrčí fotografie, kde jsem pracoval pod vedením Aleše Kuneše a Jiřího Škocha. Zde jsem absolvoval nejdříve bakalářské studium, a pak magisterské studium a přitom jsem normálně chodil do zaměstnání.

Michael Schumacher Scuderia Ferrari Malboro
Grand Prix of Malaysia Sepang
Date: 20.3.2005
Photo: Jiri Krenek

A jaké je Vaše oblíbené téma na fotografování?

Tak je to samozřejmě prostředí Formule 1 a dokumentární cykly. Ideální by bylo, kdyby člověk vydělal Formulí 1 tolik peněz, aby se ve svém volném čase mohl zabývat dokumentárními cykly, což není možné. Musím chodit denně do zaměstnání a na dokument už mi mnoho času nezbývá.

Pit girls, babes from russia
Grand Prix of Spain Barcelona
Date:7.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Naši čtenáři se kromě fotografií zajímají i o techniku. Jaký je Váš názor na analog a digitál? Co preferujete při Vaší práci?

Nyní stoprocentně preferuji digitál, protože jsem k tomu byl donucen. Když je to zrcadlovka, tak jsou prakticky velmi srovnatelné. Ze začátku u digitálu bylo velkou nevýhodou zmenšení políčka – kdy u Nikonu, který já jsem používal, se obrázek ořezal tak na třetinu proti analogu. Prostě ze širokoúhlého objektivu byl základní. Teď už jsou moderní technologie 1:1, třeba u Canonu 1DS Mark II. S ním fotím tento rok. Je skvělý a naprosto srovnatelný s kinofilmem, na který bylo moje oko od 13 let, kdy jsem začal fotografovat, zvyklé. Takže je to skutečně ten správný formát. Výhoda digitálu je, že mám okamžitou možnost kontroly a nevýhoda, že se dílo může lehko smazat, nebo se karta zničí. Ale to je jako s filmem. Ztratíte film, nebo vám ho někdo špatně vyvolá.

Co Photoshop, je to Váš kamarád?

Photoshop je nutná záležitost, bez toho bych se neobešel. Komprimuji, upravuji kontrasty, barevnost….

Fotomontáže používáte?

Fotomontáže nepoužívám, maximálně výřezy. 99% fotografií na výstavě v paláci Flora je plný formát. Řekl bych, že všechny kromě té vítězné.

V Paříži jste zaznamenal s Vaší fotografií veliký úspěch, můžete nám něco říci o vzniku Vaší vítězné fotografie?

Tato fotografie dostala ocenění na 19. mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži jako fotografie roku 2004. Takové soutěže jsem se účastnil poprvé. Vítězství bylo pro mne překvapivé, protože tyto soutěže většinou vyhrávají Francouzi. Myšlenka byla vyfotit odraz v přilbě. Na temeni hlavy máte jakoby vypouklé zrcadlo. A vlastně, když si ji před startem závodník sundá a nějaký mechanik mu ji drží, odráží se v ní dění na startu. Snažil jsem se to tak vyfotit.

A jaké jsou Vaše dojmy z výstavy v Paříži?

Výstava se uskutečnila v Českém kulturním centru v Paříži, kde jsme nově vystavovali mou vítěznou fotografii. Vystavovali jsme tam také dokumentární cykly, jako Hypermarkety, Mobily..a 5 fotografií z Formule 1. Hned u vchodu byla exklusivně má vítězná fotografie.

Fans of Rubens Barrichello Scuderia Ferrari Marlboro
Grand Prix of Australia (AUS) Melbourne
Date: 5.3. 2005
Photo: Jiri Krenek

Když máte rád dokumentární cykly, máte nějaký plán, či připravujete již něco nového?

Měl jsem plán, už jsem ho i rozfotil, ale zatím nedokončil. Není čas, stavěl jsem půdní vestavbu. Během sezony zase nebude čas, takže to vidím až na podzim. Mám rozpracovaný cyklus počítačových her. Takové ty hráče závislé, co se sejdou někde v hale, propojí si vzájemně počítače, tři dny jsou ve tmě a střílejí po sobě.

Zajímáte se nějak o psychologii takovýchto lidí?

To je právě to, co mě fascinuje, psychologie na dokumentárních filmech. U počítačových her bude problém s expozicí – fotit ve tmě na digitál. Bude to hodně těžké vystihnout.

A hráči by si vás neměli všimnout, že?

Je to tak. U Mobilů to bylo sto procent, tam o mně vůbec nevěděli. Na ulicích, na nádražích a u hypermarketů jsem se zeptal. Avšak upozorňoval jsem, ať si dělají, co chtějí a neohlížejí se na mě. Nikdy jsem s nimi nemanipuloval, neříkal, jak se mají tvářit, či postavit.

Například u cyklu satelitních městeček o mně lidé věděli. Bylo hrozně těžké dostat se do soukromí těchto lidí – získat jejich důvěru a fotky ze soukromí jejich života.

Máte nějakou zajímavou historku z focení, na kterou nemůžete zapomenout?

Ani nemám, spíš je těžké lidi přesvědčit, aby se nechali vyfotografovat. Třeba zajímavá historka je, že moje maminka poznala na jedné z mých fotografií svou známou.

Fotoaparát.cz znáte?

Přiznám se, že neznám, ale podívám se.

Co byste vzkázal našim čtenářům?

Co bych vzkázal čtenářům? Když mě ještě učil pan Antonín Bahenský, který fotil Formuli 1 přede mnou, tak mi říkal, vždycky se snaž vyfotit něco jiného než ostatní a tím se odlišit.

Děkujeme za rozhovor.

Vítěznou fotografii můžete shlédnout na stránkách Jiřího Křenka, kde můžete shlédnout i další fotografie.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    28.06.2005 19:30

    Zase to tak nepřehánějte - zkrátka a dobře p. Křenek nemá zapotřebí se tak moc prezentovat na svém webu. Třeba na www.formule1.cz od něj najdete po prakticky každé GP slušnou várku fotografií a mnohé jsou velmi slušné. Navíc ani tu trvalou akreditaci nedostal jen tak za nic.

    Nic ve zlém, ale s kritickými reakcemi se osobně moc ztotožnit nemohu...

  • Petr Lusk Bros
    Petr Lusk Bros
    28.06.2005 22:12

    Kvalitou fotek na webu bych se rozhodně nechlubil :-(, jinak souhlas, je to opravdu jenom o té akreditaci, o ničem jiném.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    29.06.2005 09:52

    Ono je to vždy o osobním vkusu a přístupu k námětu. Já třeba nejsem moc velkým příznivcem "zdynamičtění" fotek různými náklony atd., jak je třeba časté na odkazu od mk. Ovšem zároveň to ani nijak nekritizuji, je to zkrátka věc názoru. Podle mě je pan Křenek tou plnou akreditací paradoxně možná i poněkud omezován - prostě musí mít odfoceno a publikováno dost standardních fotek (ty podmínky popisoval v rozhovoru v časopisu Digitální foto a fakt to není psina).
    Asi už toho má člověk někdy až dost a do experimentování se mu nechce zdaleka vždy.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    29.06.2005 09:59

    tomashr: akreditací rozhodně svazován není, ale "experimenty" se prodávají asi hůře než "standardní" foto. Holt je to všechno opět jen o penězích.

  • Štěpán Horecký Olaf
    Štěpán Horecký Olaf
    29.06.2005 10:29

    fotky na www.formule1.cz jsou opravdu neco jineho, zdynamicteni mi prijde docela pekne a i ostatni fotky se mi libej
    holt ten web : )

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    29.06.2005 13:48

    MK: No, já teda sám za sebe musím prohlásit, že na akcích, kde nejsem ničím vázán a o nic mi nejde, fotím znatelně jiným stylem než na akcích, kde mám konkrétní zadání (lhostejno zda jde přímo o peníze anebo jde o nějaký můj osobní cíl s delší perspektivou).
    Ať si říkáš co chceš, tak si myslím, že postavení, ve kterém pan Křenek je, trochu svazovat prostě musí :-((

    Mimochodem jsem si prošel i další sekce na tvém webu a je to fakt super. Sice se opravdu nemohu ztotožnit s tím "šikmým pojetím", ale i tak se v každé galérii najde pěkných pár fotek, které mě plně oslovují. Gratuluji a jen tak dál!

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    29.06.2005 14:04

    tomashr: S tím, co říkáš, stoprocentně souhlasím, o tom žádná. Ale není ta svázanost spojená s akreditací. Respektive ten fakt, že má plnou akreditaci, neznamená, že musí fotit standardně. Asi jsme se jen špatně pochopili :) Jinak dřív měl experimentů dost, letos je to nějak slabší - jak jsem psal, asi to bude tím přechodem na Canon :)
    Jo a díky za pochvalu, snažím se.

  • Jan Čech 1
    Jan Čech 1
    29.06.2005 17:01

    Pánové - ja s Jirkou Krenkem delam a musim vam vsem ric, ze kdybyste umeli fotit z poloviny tak dobre jeko on, tak budete delat tady mistni guru. Jirka dokaze z auta zaparkovanyho v rade skodovek udelat umeleckou fotku a co teprve kdyz ma neco poradnyho. Jako jeho obhajobu bych doporucil prohlednout si posledni cislo AUto Tipu extra, kde fotil treba Lamborghini Murciélago, nebo jakekoli predtim. Tam jsou fotky, ze kterych i cvrnknete do kalhot.
    BTW - proc by mel Jirka davat na net to the best of, kdyz je jasny, ze vsechny fotky by se behem par hodin rozjely po celem netu a nemel by z toho nic.

  • Ivan Mikšík
    Ivan Mikšík
    29.06.2005 18:09

    Musím říci, že fotky na webu mě také, bohužel, neuchvátily. Na argument čipra ohledně "nedávání" nejlepší fotek na vlastní stránky lze ovšem říci jediné - buď se člověk presentuje kvalitně nebo raději vůbec ne. Návštěvníci webu si udělají obrázek o fotografovi podle jeho fotek, pokud autor nechce dát na web své špičkové fotografie, ale pouze "odvar", tak si sám dělá negativní reklamu. Žádný jeho návštěvník, případně potenciální "klient", nebude hledat v jiných zdrojích, jestli náhodou nemá autor někde jinde (!!!) lepší fotky. Jinak to je samozřejmě věc autora, jak se bude presentovat. Nejspíše je to ovšem v tomto případě k jeho škodě (minoritně i ke škodě nás, návštěvníků jeho webu) :-(. Toť vše. Vzpomínám si na autorovu sérii z Czech Press Phota 2001 (a Grant Prahy) - ta byla dobrá.

  • Štěpán Horecký Olaf
    Štěpán Horecký Olaf
    29.06.2005 19:32

    to cipr: ja o talentu a umeni J. Krenka nepochybuji, jen jsem napsal svuj nazor na fotky na jeho webu.
    Prohlidl jsem si i jine jeho fotky, ktere jsou kvalitni.
    Jinak souhlasim s Ivanem.

  • Jan Čech 1
    Jan Čech 1
    29.06.2005 22:22

    Jo panove - Jirka ty fotky mozna vidi v jinem svetle, kdyz je muze prohlizet ve velkem a ne jako vy. Mnohe z vas by fotky na fotoaparatu asi nenadchly, kdyby mely pres sebe bile napisy s R-kem ve velikosti o strane 100 pixelu... Ale zkuste se zamyslet treba nad fotkou _M2I9639 z letosniho Grand Prix v Melbourne. Normalni fotka si rekne mnoho z vas.... jenze ta ma atmosferu, vyznam, neco vyjadruje, je technicky dokonala a jedine co na ni vas jiste stve, je to, ze je mala a jsou pres ni napisy. Mit ji doma na velkem plakatu nad posteli, tak byste kazdy vecer zaplakali. Priznavam, ze je mi lito, ze se dokazete takhle vyjadrovat o cloveku, ktery dokze z fotografickeho prdu udelat kulicku, jehoz uznani neni jen v ramci Axel Springer Praha, ale i Evropsky a nerku-li celosvetove. Mozna vsechny nejsou zrovna umelecky hodnotne, ale jsou to reportazni fotky. Zkusil uz nekdo z vas udelat fotku ata, ktere jede rychlsti 260 km/h v zatacce? Myslim, ze driva vetsina z vas by z tisicovky fotek dokazala vybrat jednu TECHNICKY kvalitni. On dokaze z toho udelat na par kouscich i umeni. Bohuzel vase nazory jen dokazuji muj pretrvavajici nazor na fotoaparat.cz a lidi co v nem hodnoti. Tady nejde ani tak o vyznam fotky, jeji originalitu, emocionalni uchopitelnost, ale spis o podbizivost a okamzitou vizualni citelnost. A dalsich vytek bych mel jeste dost a dost... Chjo.

  • Ivan Mikšík
    Ivan Mikšík
    30.06.2005 07:01

    čipr - přiznávám se, že skutečně nevím, jak se z prdu udělá kulička. Ovšem doporučuji si přečíst můj koment - šel na téma presentace autora na jeho vlastním webu. Toť vše, nechtěl jsem šlapat po něčím egu, o hodnocení jeho fotek aut jsem se ani nezmínil. Doporučuji ubrat plyn. Howgh.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.06.2005 09:12

    Ivan: no, nechtěl jsem to hrotit a proto jsem předtím přispíval spíše ve snaze o tišení debaty, ale když už s tím začal někdo jiný, tak musím říci, že má Čipr dost pravdy.
    Ono by nebylo nic špatného na konstatování, že úroveň webu p. Křenka je sporná, jenže ty komentáře u toho bohužel nekončily! Taky jsme se dozvěděli něco o projevech egoismu, o tom, že kdejaký amatér z FA či žena v domácnosti fotí lépe, atd... Opravdu by asi neškodila trocha soudnosti. Podotýkám, že nejde o problém FA, podobné úlety jsou i v debatách na Paladixu, Fotoprůvodci a leckde jinde.
    Asi je opravdu třeba, aby občas někdo napsal podobně ostrou reakci, jako teď Čipr, třeba se aspoň někdo zamyslí...

  • Petr Lusk Bros
    Petr Lusk Bros
    30.06.2005 09:53

    čipr: nestačím se divit co tady meleš za nesmysly. podle tebe jsou přispěvatelé fotoaparát.cz neandrtálci, kteří neumí vyfotit prakticky nic natož auto v pohybu? J. Křenka jako fotografa uznávám, ale ty to krapet přeháníš. Když už jsme u toho srovnávání tak se podívej na galerii J. Křenka z rally Sardinia a pak na to samé od J. Kunčíka http://www.rallysport.priluky.cz/myegallery.php?&do=showgall&gid=94&offset=0&orderby=dateD Dovolím si tvrdit že amatér bez akreditace udělal tu tvou z prdu kuličku kapánek větší než tvůj idol a navíc z daleko horší fototechnikou.

    Bros

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    30.06.2005 10:05

    čipr: "Zkusil uz nekdo z vas udelat fotku ata, ktere jede rychlsti 260 km/h v zatacce? "
    Jejda, takových fotek mám mraky a je to jen a jen o cviku ;)

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.06.2005 10:20

    mk: jo, máš pravdu, je to jen cvik. Bohužel je pro diskusní fóra typické i to, že se velmi často k rozumné myšlence přimíchá nějaká hloupost.
    V tomto případě je to ta věta, zda si někdo zkusil fotku auta při 260 km - to je opravdu to nejsnažší...

    Jenže i tak si myslím, že část příspěvků si opravdu tu nepříjemnou reakci zasluhuje a je jen škoda, že se v ní objevil takovýto úlet, který jistě všichni využijí k tomu, aby nemuseli přemýšlet o tom zbytku :-((

  • Petr Lusk Bros
    Petr Lusk Bros
    30.06.2005 10:28

    mk,tomashr :na tu hovadinu s tou 260 km/h jsem ve svém příspěvku raději ani nereagoval :-))))

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    30.06.2005 11:02

    bros: neřekl bych, že ten tvůj příklad z Rallye Sardinie sedí. Ukazuje jen to, že zkrátka jeden fotograf publikuje na internetu slušná rozlišení, zatímco druhý ne. Ovšem opravdu mi není jasné, jak podle toho chceš posoudit úroveň fotografů...

    Víš, ona dokonalá galérie na internetu s fotkami 1024x768 a více často (samozřejmě neplatí bez výjimky)znamená spíš to, že dotyčný v podstatě moc jiných možností k publikaci nemá. Někomu se to nemusí líbit, ale je to prostě tak...

  • Petr Lusk Bros
    Petr Lusk Bros
    30.06.2005 11:34

    tomashr : tímto příkladem (podle tebe špatným) jsem pouze reagoval na milný názor že jediný fotograf na světě, který umí vyfotit auto je Jirka Křenek. Tady vůbec nejde o velikost a místo publikované fotky, ale o to že i amatér bez akreditace je schopen udělat dobrou (obsahově) fotku, která je minimálně srovnatelná ne li lepší než fotka od J.K.

    Bros http://web.telecom.cz/rallye/

  • Jan Čech 1
    Jan Čech 1
    30.06.2005 12:39

    TO TOMASHR: Diiy moc - pekne jsi to vyjadril.

    TO VSICHNI OSTATNI: jo jo - jsem rád, že tu máme mnoho odborníků na automobilové fotografie. Plno z vas jiste automobily rado fotografuje a zda se vam, ze vyfotit neco takoveho je jiste zcela obycejna "delnicina". Ja s Jirkou Krenkem delam uz par let (delam neznamena pulrocni setkani na srazu FA). Pracuju i s mnoha jinymi fotografy (staci si prolistovat Svet motoru a Auto Tip a plno krasnych fotek tam najdete i s podpisy jejich autoru), takze mam s cim srovnavat. Je mi lito, ze podle fotek o velikosto 3 x 4 cm jste schopni rict o fotografovi, ze tohle by umel kazdy. Zvlast se ted odtykam tech, kteri neustale na FA kritizuji neprokreslene leve horni rohy, preostrene snimky, spatny vyraz v obliceji modelky apod. Ja se Jirky zastal a bohuzel jsem kamenovan za to, ze muj nazor na meho kolegu a nestydim se rict ze i kamarada je ponekud odlisny nez vas.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram