Fotoaparát.cz

Jiří Křenek - rozhovor

Jiřímu Křenkovi je teprve třicet let, ale svou dosavadní tvorbou už získal výrazné postavení v současné české fotografii. Fotografuje hlavně závody Formule 1, ale vytvořil i několik tématických souborů své volné tvorby. Více se o něm můžete dozvědět v rozhovoru, který nám poskytl.

Nick Heidfeld BMW WilliamsF1 Team
Grand Prix of Monaco, Monte Carlo
Date: 22.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Ve své další tvorbě se zaměřuje na fenomény naší doby, kteří ovlivňují nás jako jednotlivce i naši společnost jako celek. Například cykly Hypermarkety, Mobily (kterými se autor snaží reflektovat současný stále více konzumní způsob života a postupující globalizaci) a Městečka (o nových vilových vesničkách na okrajích stávajících obcí)… Za některé své práce získal také ocenění na fotografických soutěžích. Například Czech Press Photo, Talentinum, Grand Prix v soutěži o nejlepší fotografii z oblasti automobilového sportu na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži a druhé místo v prvním ročníku Ceny Jaromíra Funkeho.

Dne 12.května 2005 měl tento mladý autor vernisáž v Paláci Flora na Praze 3, kde naší redakci poskytl exkluzivní rozhovor.

Jaké byly vlastně Vaše fotografické začátky?

Má profesionální dráha začala studiem na Institutu tvůrčí fotografie, kde jsem pracoval pod vedením Aleše Kuneše a Jiřího Škocha. Zde jsem absolvoval nejdříve bakalářské studium, a pak magisterské studium a přitom jsem normálně chodil do zaměstnání.

Michael Schumacher Scuderia Ferrari Malboro
Grand Prix of Malaysia Sepang
Date: 20.3.2005
Photo: Jiri Krenek

A jaké je Vaše oblíbené téma na fotografování?

Tak je to samozřejmě prostředí Formule 1 a dokumentární cykly. Ideální by bylo, kdyby člověk vydělal Formulí 1 tolik peněz, aby se ve svém volném čase mohl zabývat dokumentárními cykly, což není možné. Musím chodit denně do zaměstnání a na dokument už mi mnoho času nezbývá.

Pit girls, babes from russia
Grand Prix of Spain Barcelona
Date:7.5.2005
Photo: Jiri Krenek

Naši čtenáři se kromě fotografií zajímají i o techniku. Jaký je Váš názor na analog a digitál? Co preferujete při Vaší práci?

Nyní stoprocentně preferuji digitál, protože jsem k tomu byl donucen. Když je to zrcadlovka, tak jsou prakticky velmi srovnatelné. Ze začátku u digitálu bylo velkou nevýhodou zmenšení políčka – kdy u Nikonu, který já jsem používal, se obrázek ořezal tak na třetinu proti analogu. Prostě ze širokoúhlého objektivu byl základní. Teď už jsou moderní technologie 1:1, třeba u Canonu 1DS Mark II. S ním fotím tento rok. Je skvělý a naprosto srovnatelný s kinofilmem, na který bylo moje oko od 13 let, kdy jsem začal fotografovat, zvyklé. Takže je to skutečně ten správný formát. Výhoda digitálu je, že mám okamžitou možnost kontroly a nevýhoda, že se dílo může lehko smazat, nebo se karta zničí. Ale to je jako s filmem. Ztratíte film, nebo vám ho někdo špatně vyvolá.

Co Photoshop, je to Váš kamarád?

Photoshop je nutná záležitost, bez toho bych se neobešel. Komprimuji, upravuji kontrasty, barevnost….

Fotomontáže používáte?

Fotomontáže nepoužívám, maximálně výřezy. 99% fotografií na výstavě v paláci Flora je plný formát. Řekl bych, že všechny kromě té vítězné.

V Paříži jste zaznamenal s Vaší fotografií veliký úspěch, můžete nám něco říci o vzniku Vaší vítězné fotografie?

Tato fotografie dostala ocenění na 19. mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži jako fotografie roku 2004. Takové soutěže jsem se účastnil poprvé. Vítězství bylo pro mne překvapivé, protože tyto soutěže většinou vyhrávají Francouzi. Myšlenka byla vyfotit odraz v přilbě. Na temeni hlavy máte jakoby vypouklé zrcadlo. A vlastně, když si ji před startem závodník sundá a nějaký mechanik mu ji drží, odráží se v ní dění na startu. Snažil jsem se to tak vyfotit.

A jaké jsou Vaše dojmy z výstavy v Paříži?

Výstava se uskutečnila v Českém kulturním centru v Paříži, kde jsme nově vystavovali mou vítěznou fotografii. Vystavovali jsme tam také dokumentární cykly, jako Hypermarkety, Mobily..a 5 fotografií z Formule 1. Hned u vchodu byla exklusivně má vítězná fotografie.

Fans of Rubens Barrichello Scuderia Ferrari Marlboro
Grand Prix of Australia (AUS) Melbourne
Date: 5.3. 2005
Photo: Jiri Krenek

Když máte rád dokumentární cykly, máte nějaký plán, či připravujete již něco nového?

Měl jsem plán, už jsem ho i rozfotil, ale zatím nedokončil. Není čas, stavěl jsem půdní vestavbu. Během sezony zase nebude čas, takže to vidím až na podzim. Mám rozpracovaný cyklus počítačových her. Takové ty hráče závislé, co se sejdou někde v hale, propojí si vzájemně počítače, tři dny jsou ve tmě a střílejí po sobě.

Zajímáte se nějak o psychologii takovýchto lidí?

To je právě to, co mě fascinuje, psychologie na dokumentárních filmech. U počítačových her bude problém s expozicí – fotit ve tmě na digitál. Bude to hodně těžké vystihnout.

A hráči by si vás neměli všimnout, že?

Je to tak. U Mobilů to bylo sto procent, tam o mně vůbec nevěděli. Na ulicích, na nádražích a u hypermarketů jsem se zeptal. Avšak upozorňoval jsem, ať si dělají, co chtějí a neohlížejí se na mě. Nikdy jsem s nimi nemanipuloval, neříkal, jak se mají tvářit, či postavit.

Například u cyklu satelitních městeček o mně lidé věděli. Bylo hrozně těžké dostat se do soukromí těchto lidí – získat jejich důvěru a fotky ze soukromí jejich života.

Máte nějakou zajímavou historku z focení, na kterou nemůžete zapomenout?

Ani nemám, spíš je těžké lidi přesvědčit, aby se nechali vyfotografovat. Třeba zajímavá historka je, že moje maminka poznala na jedné z mých fotografií svou známou.

Fotoaparát.cz znáte?

Přiznám se, že neznám, ale podívám se.

Co byste vzkázal našim čtenářům?

Co bych vzkázal čtenářům? Když mě ještě učil pan Antonín Bahenský, který fotil Formuli 1 přede mnou, tak mi říkal, vždycky se snaž vyfotit něco jiného než ostatní a tím se odlišit.

Děkujeme za rozhovor.

Vítěznou fotografii můžete shlédnout na stránkách Jiřího Křenka, kde můžete shlédnout i další fotografie.