Test Panasonic Lumix S1R II

Panasonic Lumix S1R II je nová vlajková loď Panasonic s BSI sensorem 44,3MPix. Hybridní fotoaparát pro foto i video, ale se zaměřením hlavně na fotografy. Výborná obrazová kvalita a stabilizace, ale slabší autofokus, hlavně tracking. Tradičně výborné video i když sensor není „stacked“ a solidní mechanická konstrukce. Panasonic Lumix S1R II jsem testoval s objektivem Panasonic Lumix S 24-60mm f/2,8.

Tři modely najednou: Panasonic Lumix S1R II (BSI sensor 44,3Mpix), Panasonic Lumix S1 II (stacked sensor 24Mpix) a levnější Panasonic Lumix S1 II E (BSI 24Mpix), vše v jednom roce. Tomu již hodně konkuruje cenově dostupný Panasonic S5 II.

Odebírat

Pro fotografy, kteří si občas natočí video, je nejzajímavější Panasonic Lumix S1R II. Rozlišení sensoru 44Mpix je pro náročnější fotografy a profesionály v žánrech jako portrét, krajina, reklama nutnost. Cenově i rozlišením sensoru i celkovou koncepcí se Panasonic Lumix S1R II tak trochu podobá staršímu Canon EOS R5. Dlouhodobá spolupráce Panasonic se Sigmou a Leicou umožnila, že na L-bajonet dnes existuje přes 100 různých objektivů v různých cenových kategoriích. Objektivy jsou vždy klíčové. Panasonic si nemůže dovolit ceny těl jako Canon a Sony. Proti Nikonu, který rovněž musí nabízet levnější těla, má pak výhodu velké nabídky objektivů vyvinutých pro bezzrcadlovky, často za rozumné ceny.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mechanická konstrukce a ovládání

Panasonic má tradičně robustní a dobře zatěsněné tělo. Ovládání je logické, takže se obejdete bez manuálu. Systém 3 tlačítek pro ISO, kompenzaci expozice a barevnou teplotu v kombinaci s otočným ovladačem je pro Panasonic tradiční. S Canonem a Sony však vše udělám mnohem rychleji. Nikon se v bezzrcadlovkách hodně přiblížil Canonu. Více k ovládání ve videu.

Hledáček je světlý a kvalitní stejně tak jako plně otočný display. Druhý malý display na vrchu však nemá.

Panasonic Lumix S1R II má krytí sensoru proti prachu. Když vypnete přístroj, zasune se a vy můžete vyměnit objektiv. Hodně tím omezíte množství prachu a nečistot, které se dostanou na sensor.

Stabilizace a ostření, sekvenční snímání

Stabilizace obrazu sensorem u Panasonic funguje velmi dobře. Můžete se na ní spolehnout a v tomto parametru je Panasonic mým oblíbencem včetně modelů nižší kategorie Panasonic Lumix S5 II a Panasonic Lumix S9, které jsem testoval.

Sekání trávy na Šibeničníku,Kaš­perské Hory, Šumava

Panasonic Lumix S1R II, objektiv Panasonic Lumix S 24–60 mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 60mm, clona f/2,8, čas 0,6s, ISO 100

Satbilizace je zde mimořádně dobrá. U zrcadlovky by podobné snímky jednoznačně vyžadovaly stativ.

S autofokusem je to horší, zejména pokud budeme srovnávat s nejnovějšími těly Canon EOS R5 Mark II (o R1 mluvit ani nebudeme) a Sony A7R V. Platí to i o Nikon Z9/Z8.

Jakmile však Panasonic zaostří, je velmi přesný, To platí zejména pro režim AF-S. AF sensor při při plně otevřené cloně – nejspíše f/1,2, je citlivý až po –6EV. Panasonic uvádí, že používá technologie fázové detekce v kombinaci s detekcí kontrastu, kterou tradičně používal u starších přístrojů.

V truhlářské dílně, Šumava

Panasonic Lumix S1R II, objektiv Panasonic Lumix S 24–60 mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 26mm, clona f/6,3, čas 1/40s, ISO 1250

U AF-C byl hlavním problémem tracking. Vyhledat pana truhláře v dílně plné nejrůznějších rekvizit byl občas problém. Jakmile však našel obličej a chytil oči, držel dobře. Z asi 60-ti snímků jsem nepřesně zaostřil asi jen dva. Podle zobrazení a chování v hledáčku se ostření dá ohlídat. Samozřejmě tady se o příliš dynamickou scénu nejednalo, Na focení reportážních portrétů bude autofokus zcela bez problémů.

V truhlářské dílně, Šumava II

Panasonic Lumix S1R II, objektiv Panasonic Lumix S 24–60 mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 60mm, clona f/2,8, čas 1/160s, ISO 1250

Musím upozornit, že jsem testovat nejspíše před-výrobní vzorek – na fotoaparátu byla nálepka SAMPLE. Nejspíše díky tomu mi fotoaparát občas „zamrzal“ třeba když jsem navolil pro kontrolu pořízeného snímku trojúhelníček pro prohlížení. Nový update firmware to nejspíše spraví.

Menu nastavení autofokusu je logické a libí se mi. Každopádně je vidět zlepšení vůči modelům, které jsem od Panasonic testoval.

Při mém stylu fotografování sekvenční snímání používám pouze při fotografování zvířat a to většinou jen do 10sn/s. Z tohoto pohledu je 10 fps s mechanickou závěrkou do paměťového bufferu o velikosti 40 RAW snímků dostatečné. Panasonic Lumix S1R II jednoduše není určen pro sportovní fotografy. U fotografování zvířat v přírodě se pak extrémní sekvence s elektronickou závěrkou nad 20sn./s příliš nepoužívají. Elektronická závěrka u Panasonic Lumix S1R II umí až 40fps při nižší bitové hloubce.

Fotografové přírody ocení možnost tzv. pre-burst, kdy Panasonic Lumix S1R II umí uchovat 1,5s před zmačknutím závěrky. To třeba Canon EOS R5 neumí, a občas by se mi to hodilo.

Kvalita obrazu

Panasonic zvolil dobrou strategii tím, že zvolil klasický BSI sensor. Ten se vyznačuje o něco lepší kvalitou obrazu – šum a dynamický rozsah, než je tomu u „skládaných stacked“ sensorů. Ty mají zase velmi rychlý odečet dat a tím i velmi rychlé sekvenční snímání a video. Panasonic má také velmi hezké barvy a řadu atraktivních presetů, Ty se mi už líbili třeba v Lumix S9.

Fotografování na západu Slunce na Letní škole digitální fotografie Fo­toinstitut,cz, Kašperské Hory, Šumava

Panasonic Lumix S1R II, objektiv Panasonic Lumix S 24–60 mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/16, čas 1/40s, ISO 100

Focus stacking/bracketing

Tahle technika je velmi populární mezi vyznavači makrofotografie a krajináři. Navolíte si krok a množství snímků. Technika jako taková funguje velmi dobře. Panasonic umožňuje skládání přímo ve fotoaparátu. To je lákavé, ale bohužel algoritmus skládání není tak kvalitní jako třeba ve Photoshopu. Problém je, že třeba při fotografování orchidejí vždy alespoň trochu fouká vítr a s tím už si algoritmus ve fotoaparátu neporadí.

Prstnatec Fuchsův (Dactylorhiza fuchsii) fotografovaný ve větru – složeno ve fotoaparátu z 9-ti záběrů

Panasonic Lumix S1R II, objektiv Panasonic Lumix S 24–60 mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/2,8, čas 1/5000s, ISO 1600, focus stacking 9 snímků, krok 4

Prstnatec Fuchsův (Dactylorhiza fuchsii) fotografovaný ve větru – složeno ve Photoshopu

Video

Video jsem netestoval. Každopádně možnost točit 8K/30p a Pro resRAW dokazuje, že pro fotografy, kteří občas něco natočí bude Panasonic Lumix S1R II více než dostatečný. Video je tradičně silnou stránkou Panasonic, kde firma vždy nabídne něco navíc proti konkurenci.

Ostatní

Dva sloty na CF Express typ B a SD ve standardu UHS-II. Baterie je standardní DMW-BLK22 je stejná jako u modelu Panasonic Lumix S5 II. Je vždy správně držet stejný typ baterie. V tomto případě je však životnost baterie o něco nižší (také ve srovnání s konkurencí od Canon/Sony), zejména ve srovnání s konkurencí – 340sn./270sn. s elektronickým hledáčkem.

Závěr

Panasonic Lumix S1R II je univerzální přístroj určený pro fotografy a filmaře s profesionální kvalitou obrazu ve vysokém rozlišení 44,3Mpix a 8K/30p.

Klady

Výborná kvalita obrazu fotografií i videa

Stabilizace obrazu, pre-burst, možnosti při natáčení videa

Kvalita všech mechanických prvků – tělo, hledáček, display, konektory

Zápory

Menší výdrž baterie

Sledovací režimy jsou slabší než má konkurence

Děkujeme společnosti Panasonic.cz za zapůjčení fotoaparátu na test a Letní školu digitální fotografie v Kašperských horách pořádané Foto­institut.cz.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram