ZHODNOCENÍ, 13. DÍL, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, STAVTE BAREVNĚ
Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 13. dílu Školy barvy: STAVTE BAREVNĚ. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.
Skladba a stavba obrazu byl jedním z úvodních seminářů, které jsem na počátku studií na pražské FAMU, absolvoval. Stejně tak navazující cvičení a teoretické rozbory, které měl v oblibě prof. Šmok, zakladatel českého fotografického vysokého školství. Nedalo mi to a jeho teorii, jak jsem i v textu naznačil, jsem implementoval i do své školy barvy, neboť mi přijde jako velmi propracovaný systém chápání a definování podstaty fotografie. To se samozřejmě od dob cca před více než 50 lety, kdy prof. Šmok s teorií přišel, do značné míry posunulo díky novým technologiím a přístupu k médiu, ale jak jste se sami mohli přesvědčit, základní postuláty stavby obrazu a tedy i barev v obrazu, zůstávají v mnoha ohledech stejné.
Jsem rád, že většina z té malé skupiny „statečných“, kteří se do cvičení změn ve sféře věcné a ve sféře optické pustili, princip pochopili a hledali cesty, jak nejen zadání splnit, ale jak k němu přistoupit i kreativně.
Asi nejméně se to podařilo BudRe, kde sice používá nejběžnější změnu ve sféře věcné tj. výběr (výřez, výsek) z reality přírody na La Palma, ale chybí zde nějaká vnitřní vazba mezi snímky, byť je to ze stejné lokality. Navíc povaha snímků je dost informativní…
![]() BudRe - Život z vulkánů La Palma |
![]() BudRe - Vulkanická činnost na La Palmě |
Zajímavější už je řešení Petr52 Večerní orloj a nábřeží, který využil pohybu během expozice ve sféře optické a dosáhl z celkem nezajímavě zachycené reality udělat docela expresivní snímek. Rafinovanější je Anassia u foto Mirabelka, kde změna se víc odehrává ve světelném řešení, které bychom mohli zařadit jak do změn ve sféře optické, tak i věcné. Stejný motiv zachycený v časovém odstupu, kdy se změnilo nasvětlení popředí a barvy pozadí, vytváří iluzi odlišných motivů. Velmi minimalistické, ale pozoruhodné řešení předložil StillAliveCZ v nepatrně odlišných pohledech na jakousi zástěnu z plastu, jejíž tečkovaný dekor připomíná v detailu bokeh efekt, tedy když fotograf snímá objekt např. portrét před rozostřeným pozadím, které tvoří kupř. průhled skrz větve, listí aj. strukturu s výrazným protisvětlem. Použije-li takřka nulovou clonu, tedy vůbec necloní, pak vznikají tyto světelné plošky, jako na foto od StillAliveCZ.
![]() Petr52 - Večerní orloj a nábřeží |
![]() Petr 52 – Večerní orloj a nábřeží |
![]() Anassia – Mirabelka |
![]() Anassia – Mirabelka |
![]() StillAliveCZ |
![]() StillAliveCZ |
![]() StillAliveCZ |
K nejzdařilejším patří bezesporu obě řešení od Atropina, kde Houby obohatila o halucinogenní účinky barev. světlem, kdežto Velikonoce, klasickou přemalbou bílých vajec v kraslice. Navíc zajímavě rozpohybovala nebo rozostřila i barevné pozadí, takže zde se podařilo zkombinovat jak změnu ve sféře věcné tak optické.
![]() Atropina – Velikonoční |
![]() Atropina – Velikonoční |
![]() Atropina – Houby |
![]() Atropina – Houby |
Asi jednoznačným vítězem je však Jiří Kolář1, který má hned 3 inspirativní řešení. Změnu barevným světlem u Květiny v okně nebo nápadité použití skeneru a pohybu ve Sbírání šišek a pro mne asi nejzajímavější proměna pomocí barev (zeleného filtru?) a pohybu u Vzpomínka na podzim, kde jsou hezky zastavené v čase nasvětlené tobolky mochyně.
![]() Jiří Kolář1 – Květiny v okně |
![]() Jiří Kolář1 – Květiny v okně |
![]() Jiří Kolář1 – Sbírání šišek |
![]() Jiří Kolář1 – Sbírání šišek |
![]() Jiří Kolář1 – Vzpomínka na podzim |
![]() Jiří Kolář1 – Vzpomínka na podzim |
Gratuluji!
Jan Pohribný, MQEP



















Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruBlahopřeji vítězi a děkuji za zhodnocení mého příspěvku.
Též blahopřeji vítězi. :)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.