ZHODNOCENÍ, 13. DÍL, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, STAVTE BAREVNĚ

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 13. dílu Školy barvy: STAVTE BAREVNĚ. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.

Skladba a stavba obrazu byl jedním z úvodních seminářů, které jsem na počátku studií na pražské FAMU, absolvoval. Stejně tak navazující cvičení a teoretické rozbory, které měl v oblibě prof. Šmok, zakladatel českého fotografického vysokého školství. Nedalo mi to a jeho teorii, jak jsem i v textu naznačil, jsem implementoval i do své školy barvy, neboť mi přijde jako velmi propracovaný systém chápání a definování podstaty fotografie. To se samozřejmě od dob cca před více než 50 lety, kdy prof. Šmok s teorií přišel, do značné míry posunulo díky novým technologiím a přístupu k médiu, ale jak jste se sami mohli přesvědčit, základní postuláty stavby obrazu a tedy i barev v obrazu, zůstávají v mnoha ohledech stejné.

Jsem rád, že většina z té malé skupiny „statečných“, kteří se do cvičení změn ve sféře věcné a ve sféře optické pustili, princip pochopili a hledali cesty, jak nejen zadání splnit, ale jak k němu přistoupit i kreativně.

Asi nejméně se to podařilo BudRe, kde sice používá nejběžnější změnu ve sféře věcné tj. výběr (výřez, výsek) z reality přírody na La Palma, ale chybí zde nějaká vnitřní vazba mezi snímky, byť je to ze stejné lokality. Navíc povaha snímků je dost informativní…


BudRe - Život z vulkánů La Palma

BudRe - Vulkanická činnost na La Palmě

Zajímavější už je řešení Petr52 Večerní orloj a nábřeží, který využil pohybu během expozice ve sféře optické a dosáhl z celkem nezajímavě zachycené reality udělat docela expresivní snímek. Rafinovanější je Anassia u foto Mirabelka, kde změna se víc odehrává ve světelném řešení, které bychom mohli zařadit jak do změn ve sféře optické, tak i věcné. Stejný motiv zachycený v časovém odstupu, kdy se změnilo nasvětlení popředí a barvy pozadí, vytváří iluzi odlišných motivů. Velmi minimalistické, ale pozoruhodné řešení předložil StillAliveCZ v nepatrně odlišných pohledech na jakousi zástěnu z plastu, jejíž tečkovaný dekor připomíná v detailu bokeh efekt, tedy když fotograf snímá objekt např. portrét před rozostřeným pozadím, které tvoří kupř. průhled skrz větve, listí aj. strukturu s výrazným protisvětlem. Použije-li takřka nulovou clonu, tedy vůbec necloní, pak vznikají tyto světelné plošky, jako na foto od StillAliveCZ.


Petr52 - Večerní orloj a nábřeží

Petr 52 – Večerní orloj a nábřeží

Anassia – Mirabelka

Anassia – Mirabelka

StillAliveCZ

StillAliveCZ

StillAliveCZ

K nejzdařilejším patří bezesporu obě řešení od Atropina, kde Houby obohatila o halucinogenní účinky barev. světlem, kdežto Velikonoce, klasickou přemalbou bílých vajec v kraslice. Navíc zajímavě rozpohybovala nebo rozostřila i barevné pozadí, takže zde se podařilo zkombinovat jak změnu ve sféře věcné tak optické.


Atropina – Velikonoční

Atropina – Velikonoční

Atropina – Houby

Atropina – Houby

Asi jednoznačným vítězem je však Jiří Kolář1, který má hned 3 inspirativní řešení. Změnu barevným světlem u Květiny v okně nebo nápadité použití skeneru a pohybu ve Sbírání šišek a pro mne asi nejzajímavější proměna pomocí barev (zeleného filtru?) a pohybu u Vzpomínka na podzim, kde jsou hezky zastavené v čase nasvětlené tobolky mochyně.


Jiří Kolář1 – Květiny v okně

Jiří Kolář1 – Květiny v okně

Jiří Kolář1 – Sbírání šišek

Jiří Kolář1 – Sbírání šišek

Jiří Kolář1 – Vzpomínka na podzim

Jiří Kolář1 – Vzpomínka na podzim

Gratuluji!

Jan Pohribný, MQEP

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr52
    Petr52
    08.07.2025 09:37

    Blahopřeji vítězi a děkuji za zhodnocení mého příspěvku.

  • StillAliveCZ
    StillAliveCZ
    08.07.2025 15:01

    Též blahopřeji vítězi. :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram