Test objektivu Panasonic Lumix S 18-40 mm f/4.5-6.3

Panasonic Lumix S 18-40 mm f/4.5-6.3 je setový objektiv k tělu Panasonic Lumix DC-S9. Testoval jsem ho v zimních podmínkách Šumavy a v předvánoční Praze. Váží pouhých 150g. S S9 se vejde do kapsy a je to “full frame”.

Test Panasonic Lumix DC-S9 najdete zde. Testoval jsem ho s objektivem Panasonic Lumix S 35mm f/1,8, který má standardní rozměry. S9 byla představena s objektivem Panasonic Lumix S 20–60 mm f/3,5–5,6 Macro, který je větší, ale zase univerzálnější. S Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3 získáte jeden z nejmenších fotoaparátů s plnoformátovým sensorem. Je velmi nenápadný, což se hodí na street. Malé rozměry ho předurčují třeba pro horské výstupy, kde to chcete mít co nejlehčí.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Konstrukce a mechanické vlastnosti

První dojem z objektivu Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3 trochu klame. Vypadá trochu jako levný plastový setový objektiv. Zdání však klame. Když si s ním začnete hrát, zjistíte, že veškeré vůle jsou velmi dobře zatěsněné. Bajonet je kovový. Kruh pro mechanické zaostření a pro zoomování nemá žádný “vakl”. Nechybí ani přepínač pro přepínání AF/MF.

Aby byl objektiv kompaktní, musí mít vysouvací konstrukci, kterou nazývám “pumpa”. Dávejte pozor, aby se prach a mechanické nečistoty nedostávaly do meziprostoru a nenatahovaly se dovnitř objektivu. Trochu mi také vadilo, že objektiv vždy musíte aktivovat otočením zoomem.

Výsledkem této konstrukce je 150g a mimořádně kompaktní rozměry.

Sluneční clona se k objektivu nedodává. Průměr filtrového kruhu 62mm. Minimální zaostřovací vzdálenost je 15cm (0,28×), což není vůbec špatné.

Ostření a stabilizace

Objektiv nemá optickou stabilizaci. Bez problému však s ním funguje špičková stabilizace sensorem Panasonic Lumix DC-S9. Držet 0,4s viz foto dole, si jinde nedovolím. Nezapomínejme, že fotíme na velký sensor, kde i stabilizace je mnohem složitější. 

Ostření bylo bez problémů. Pro mne bylo spíš problémem zvyknout si na ostření pomocí monitory, protože jsem zvyklý na hledáček a joystick pro přesouvání ostřícího bodu. Člověk se pořád učí.

Motýl u Máje, Národní, Praha

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 18mm, clona f/6,3, čas 0,4s, ISO 1600, fotografováno z ruky

Optické vlastnosti

Kresba a kontrast

Objektiv má solidní ostrost a přenos kontrastu. Nejvíce jsem fotografoval při clonách f/8 a f/11.Ostrost směrem k rohům trochu klesá, ale z uživatelského hlediska nic dramatického. Pro dokumentární a cestovatelskou fotografii dostatečné.

Vydra v prosinci 2024, Šumava

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 40mm, clona f/11, čas 1/25s, ISO 125

Chalupa pod Srním, Šumava

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 40mm, clona f/8, čas 1/60s, ISO 250


Kaple Panny Marie Pomocné, Kašperské Hory, Šumava

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 18mm, clona f/9, čas 1/80s, ISO 320

Distorze

Určitě budete fotografovat na cestách architekturu. Objektiv vykazuje soudkovitost, která není vzhledem k designu objektivu (malé rozměry) nijak dramatická a s pomocí softwarové korekce jsou pak výsledky ještě o něco lepší. Bohužel však ztratíte část obrazu.

Vánoce na Staroměstském náměstí 2024, Praha – bez softwarové korekce

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 18mm, clona f/7,1, čas 1/4s, ISO 1000

Vánoce na Staroměstském náměstí 2024, Praha – se softwarovou korekci v Adobe Camera Raw

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 18mm, clona f/7,1, čas 1/4s, ISO 1000

Kresba v protisvětle

Tady je výsledek o něco horší. Objektiv nedělá hezkou !hvězdičku” při zaclonění a v přímém protisvětle zejména na nejširším ohnisku 18mm se vytváří dost parazitního světla – tzv. prasátka. To však určitě není důvod nefotit do protisvětla. Někom se naopak odlesky mohou líbit, protože snímky vypadají dramatičtěji.

Protisvětlo u Vydry, Šumava I

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 18mm, clona f/13, čas 1/160s, ISO 125

Protisvětlo u Vydry, Šumava II

Panasonic Lumix DC-S9, objektiv Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/13, čas 1/160s, ISO 125

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Závěr

Panasonic Lumix S 18–40 mm f/4.5–6.3 výborně padne ke kompaktnímu tělu Panasonic Lumix DC-S9

Klady

  • Hmotnost pouhých 150g a malé rozměry
  • Solidní mechanická konstrukce vzhledem k hmotnosti a rozměrům
  • Solidní ostrost a přenos kontrastu pro dokumentární práci

Zápory

  • Vysouvací konstrukce objektivu

Děkujeme společnosti Panasonic.cz za zapůjčení objektivu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • jir
    jir
    31.01.2025 20:58

    Tak to je hustý. Čekal jsem kompaktní pevné ohnisko a on má i zoom. Na vlog ideální. Se 24mm to není tak ideální , cítím se takovým objektivem hodně sešněrovaný. Možná je to tím, že má na délku asi 12cm a váží 800g.

    Ale vzhledově vypadá jako useklý z Panasonicu LX100(450gramů), kde má ekvivalentní údaje 24–75 a 3.7–6.1 a ten už je lehoučký, akorát na videos s AF nepoužitelný.
    Vlastně celé je zvnějšku podobné LX100 kromě zpátečnického PASM kolečka. Ironií osudu by bylo, kdyby se do něj prášilo méně než to prachosajného LX100.

    Nikon má nejblíž 26mm 2.8 pancake.

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    01.02.2025 18:56

    Takto: Oba výrobky, jak fotoaparát, tak objektiv jsou mi nadmíru sympatické. Foťák nemá hledáček, nemá grip, co se týče technické kvality výstupu, tak má oproti dnešním full-frame přístrojům maličko omezený dynamický rozsah, ale každopádně je to full-frame plnokrevník v miniaturním vydání. Co se objektivu týče, tak je evidentně dosaženo maximum možného a kompromisy v optickém výkonu amatér rád odpustí.

    Jenže problémem je cena obojího i sestavy. Ano, píše se o tom, že Panasonic nasadil "agresivní cenovou politiku", nicméně faktem zůstává, že za padesát tisíc u dedikovaného přístroje na fotografii uživatel zkrátka očekává mnohem více, než mu dá fotomobil za poloviční cenu s těmi nejlepšími AI funkcemi, protože uživatel, neříkám profesionál, řeší, zda se mu dostane atraktivních fotek s přehlceným kontrastem a ostrostí a ne to, zda má prostor pro úpravu rawu a podobně.

    Jinak je celkem zřejmé, proč se Panasonic - velmi moudře, chválím! - vydal cestou začít ohnisko setového objektivu od ohniska ultraširokoúhlého. Ani ty nejlepší mobily dneška zkrátka nemohou při dané tloušťce přístroje nabídnout ultraširokoúhlé ohnisko a zároveň dostatečně velký, tedy kvalitní senzor. Navíc i tak jsou ty ultraširočiny na mobilech méně nebo více softwarově korigovanými "rybími oky", aby se takový objektiv i ve spolupráci s malým senzorem do mobilu vůbec vešel.

    Proto kdo chce fotit na ultraširokoúhlé ohnisko, pro toho je dodnes jasnou volbou dedikovaný fotoaparát s příslušným objektivem. A v Panasonicu to evidentně ví. Kromě toho jsou tu zřejmé výhody takového počátečního ohniska pro tvorbu video obsahu, pro kterou je ostatně S9 primárně určen.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram