Uživatelský test objektivu Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM

Je to poprvé, kdy někdo vyvinul "full frame" objektiv se světelností f/2,8 v celém rozsahu ohniskových vzdáleností od 24mm do 105mm. Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM si asi nejvíce oblíbí filmaři. Kvalitní objektiv však udělá výbornou práci při fotografování svateb, událostí a všude tam, kde potřebujete vše v jednom. Na street a cestovatelskou fotografii je dost velký a těžký. Testoval jsem s Canon EOS R Mark II na workshopech Fotoinstitutu v Praze a na cestách listopadovou Šumavou.
Objektivy Canon EF 24–70m m f/2,8 L USM a Canon RF 24–70mm f/2,8L IS USM v sobě zahrnují základní ohniskové vzdálenosti 24mm, 28mm, 35mm, 50mm a dosáhnou až na 70mm. To vše ve vynikající optické kvalitě a světelnosti f/2,8. 70mm se používá, když je třeba něco “přitáhnout”, ale je to málo. Proto jsou zde Canon EF 24–105mm f/4 L IS USM a Canon RF 24–105mm f/4 L IS USM. Ty jsou rovněž celkem kompaktní. Diskuze, zda je lepší světelnost f/2,8 (já osobně dávám přednost, protože hodně fotografuji v noci) nebo delší rozsah až po 105mm při světelnosti f/4 , nemá záměr. Jedná se o asi nejvíce univerzální objektivy, které zvládají dokumentární fotografii od krajiny, reportáže, událostí až po portrét.
Cena hraje spíše ve prospěch objektivů 24–105mm. A nyní se objevilo řešení: Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM. Jenže..
Konstrukce a mechanické vlastnosti
Svými rozměry Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM připomíná spíše objektivy Canon EF 70–200mm f/2,8 s optickou stabilizací. Váží 1430g. Pro srovnání hmotnosti univerzálů
Canon EF 24–70mm f/2,8 L USM II – 805g
Canon RF 24–70mm f/2,8L IS USM – 900g
Canon EF 24–105mm f/4 L IS USM – 670g
Canon RF 24–105mm f/4 L IS USM – 695g
Díky rozměrům a hmotnosti je Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM vybaven stativovým kruhem s vyndavací patkou. Ta bohužel není ve standard Arca Swiss, takže potřebujete stativovou destičku.
Objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM na těle Canon EOS R Mark II
Při zoomování se části objektivu nevysouvají dopředu, takže nevzniká problém s nasáváním vlhkosti a prachu do útrob objektivu.
Zatěsnění objektivu Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM
Mechanické provedení je kvalitní včetně těsnění proti prachu a vlhkosti – L specifikace.
Přední čočka obsahuje antireflexní vrstvy s fluorem pro odpuzení nečistot a vlhkosti.
Objektiv má velmi kvalitně provedený a zatěsněný ostřící kruh pro manuální ostření a kontrolní kruh, kam si můžete naprogramovat například ISO. Trochu podivná je situace s mechanickým voličem clon. Ten funguje pouze v režimu Video pro starší modely bezzrcadlovek Canon R. S novým Canon EOS R5 Mark II mi naopak nešla měnit clona na těle fotoaparátu. Jde to vyřešit nastavením “A” na objektivu s páčkou IRIS. Přepínání clon neklape, jako to dělají GM objektivy u Sony. Ten, kdo natáčí video, však “click” při změnách clony nechce.
Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM je jinak perfektně vybaven z hlediska ovládání t.j. na vše má mechanický přepínač:
- AF/MF
- Módy optické stabilizace
- ON/OFF pro optickou stabilizaci
- Omezení ostřící vzdálenosti autofokusu
Minimální zaostřitelná vzdálenost je 45cm a to po celé škále ohniskových vzdálenosti. To umožňuje dělat snímky detailů zblízka zejména při ohniskové vzdálenosti 105mm.
Pod Boubínem, Šumava
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 105mm, clona f/10, čas 1/25s, ISO 400
Ostření a stabilizace
Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM ostří velmi rychle a tiše díky technologii Dual Nano ultrazvukových motorků.
Vynikající je optická stabilizace (5,5EV) v kombinaci se stabilizací v těle (2EV navíc). Navíc je I zcela tichá, což je klíčové pro video. Při chození po Šumavě jsem nenosil stativ a zcela jsem se spoléhal na stabilizátor.
Národní, Praha – panning s tramvají
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 27mm, clona f/3,5, čas 1/6s, ISO 320
Národní, Praha – dlouhý čas z ruky
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/3,5, čas 1/4s, ISO 320
Kavárna Slávie, Národní, Praha – dlouhý čas z ruky
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/3,2, čas 1/15s, ISO 320
Optické vlastnosti
Kresba a kontrast
Kresba a kontrast se zhoršují od středu obrazu k okrajům. Pokud mrknete na MTF křivky, nevypadají moc přívětivě. Jenže nehovoříme o absolutních hodnotách rozlišení. Když si pak uděláte srovnání se špičkovým Canon RF 24–70mm f/2,8L IS USM, nemusíte propadat panice. Výrazné zhoršení v rozích však určitě uvidíte. Jedná se o ultra-zoom, ne o objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.
Na MTF křivkách černé grafy ukazují přenos kontrastu a modré rozlišení.
Hřeben Třístoličníku z Boubína (Alpy jsou vidět, ale nic moc..)
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 105mm, clona f/7,1, čas 1/60s, ISO 320
Jaderná elektrárna Temelín z Boubína, Šumava
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 90mm, clona f/2,8, čas 1/320s, ISO 320
Bokeh
Jedním z důvodů, proč si kupovat o skok dražší objektiv se světelností f/2,8 je možnost rozostřit pozadí za hlavním motivem.
Starý klen na Schachten, Bavorský les
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 83mm, clona f/3,5, čas 1/1250s, ISO 125
V kovářské dílně, Šumava – bez úpravy
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 25mm, clona f/2,8, čas 1/200s, ISO 4000
V kovářské dílně, Šumava – s funkcí Lens blur (Adobe Camera Raw)
pozn. Díky menší hloubce ostrosti při f/2,8 software rozostření ještě více zdůrazní
Koma
Jedním z důvodů proč investovat do objektivu se světelností f/2,8 a fotoaparátu s “full frame” sensorem je fotografování krajin s Mléčnou dráhou. Koma v rozích snímků je minimální. Navíc je vidět, že I v rozích je kresba velmi kvalitním.
Workshop u Domu fotografů, Kašperské Hory
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/2,8, čas 20s, ISO 5000
Distorze
Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM má extrémní soudkovitost na ohnisku 24mm. Protože většina z nás používá automaticky korekci optických vad, ani to nezjistíte. Do testu dávám snímky, které “lezou” z fotoaparátu. Software na zlepšení optiky používá každý. Důležitý je výsledek. Pokud chcete vidět, co dělá optika bez softwarové korekce, musíte to Camera Raw nebo jiném programu vypnout. Někteří výrobci provádějí korekci přímo ve fotoaparátu (např. Sony). Pak se k čistě optickým datum nemáte šanci dostat.
Masarykovo nádraží, Praha
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/10, čas 1/20s, ISO 800
Kresba v protisvětle
Běžné snímky do protisvětla byly velmi kvalitní s dobrým přenosem kontrastu. Parazitní světlo v bocích je velmi dobře potlačeno.
Zápas Slunce nad hřebeny Bavorské Šumavy
Canon EOS R Mark II, objektiv Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/8, čas 1/50s, ISO 320
Závěr
Canon RF 24–105mm f/2.8L IS USM je jedinečný objektiv, který nabízí vysokou světelnost f/2,8 v celém rozsahu od 24 do 105mm. Výsledkem je super univerzální objektiv pro dokumentaristiku a video.
Klady
- Mimořádný rozsah ohniskových vzdáleností při světelnosti f/2,8
- Výborná stabilizace a ostření
- Kvalitní mechanická konstrukce
Zápory
- Větší hmotnost a rozměry
- Pro potlačení distorze na 24mm je nutné použít software
- Stativový kruh nemá standard Arca Swiss
Děkujeme společnosti Canon.cz za zapůjčení objektivu na test.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruFakt dobrý a poučný článek. Díky.
Díky. Je to hodně zajímavý objektiv, Škoda, že objektivy z bezzrcadlovek nejdou nasadit zpětně na zrcadlovky. Někdy by si mi to hodilo. Mám třeba modifikovaný Canon 6D na astro s citlivostí na červenou.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.