Test objektivu Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM

Uživatelský test Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM, který jsem srovnal s objektivem Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM. Opticky jsou rozdíly minimální s výjimkou kresby v protisvětle. Zásadní výhodou je stabilizace u Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM zejména při použití na bezzrcadlovce Canon EOS R6, na které jsem oba objektivy testoval. Zásadní výhody objektivu Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM jsou pro natáčení videa. Vice v recenzi dále.

Pro fotoaparát se sensorem full frame 24×36mm neexistuje asi univerzálnější objektiv než tento, s rozsahem ohniskových vzdáleností 24–70mm. Nahrazuje objektivy 24mm, 28mm, 35mm, 50mm. 70mm se již velmi dobře hodí na portréty. Tento objektiv je číslo jedna pro svatby, reportáž a na cesty. Clona f/2,8 v celém rozsahu, již znamená velmi dobrou světelnost. Hodí se pro odpíchnutí hlavního objektu od pozadí a fotografování tam, kde je málo světla, třeba i noční oblohy.

Za světelnost se vždy hodně platí. Srovnání je až překvapivé.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EF 24–70mm/2,8 L II

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EF 24–70mm f/4,0 L IS USM

Přestože u Canon EF 24–70mm f/4,0 L IS USM máte i stabilizátor, stojí zhruba polovinu co Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM. Světelnost objektivu spojenou s většími čočkami nejde ošálit.

Něco ke stabilizátorům

Čím vyšší rozlišení sensoru, tím více je všechno roztřesení vidět. Canon s Nikonem vždy měly stabilizátory pouze v objektivech za patřičný příplatek. Minolta v roce 2004 vyrobila první digitální zrcadlovku Maxxum 7D se stabilizovaným sensorem a po té záhy zbankrotovala. Později Pentax se svými stabilizovanými zrcadlovkami v profilize neprosadil. O­lympus má výborný stabilizátor, ale pouze malé 4/3 sensory. Když na trh vstoupila Sonybezzrcadlovkami řady A7 se stabilizovanými sensory, situace se změnila. Třes fotoaparátu se kompenzuje pohybem sensoru a funguje to i s objektivem bez stabilizátoru. Se stabilizací sensoru Canon čekal nejdéle ze všech velkých hráčů. Až v loňském roce představené modely Canon EOS R6 a Canon EOS R5 mají stabilizované sensory. Musím ale říci, že to stojí za to.

Test na Canon EOS R5 najdete zde.

Potřebujeme ještě stabilizátor na sensoru Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, když už máme stabilizovaný sensor na R6 a R5? Tahle otázka mne zajímala.

Mechanická konstrukce

Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM se stabilizátorem váží 900g ve srovnání s od roku 2012 vyráběné­ho Canon EF 24–70mm f/2.8L II vážícího 805g.

Obr. 1 Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM vlevo, Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM vpravo

Obr. 2 Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM vlevo, Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM vpravo

Obr. 3 Srovnání bajonetů EF a RF: Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM vlevo, Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM vpravo

Oba objektivy mají těsnící gumový kroužek bránící pronikání prachu a vlhkosti do těl.

Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM má samostatný přepínač pro stabilizátor.

Obr. 4 Přepínače na Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM

Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM je v ruce objemnější. Vůle při zoomování jsou u obou objektivů dobře zatěsněné. Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM podle mne vyřešil problém západky na sluneční cloně. Ta je u obou objektivů důležitá mimo jiné jako ochrana čelní čočky, která je minimálně zapadlá a při neopatrných manipulacích hrozí její poškrabání. U originálu Canon EW 88C (stojí kolem 1300Kč), jsem dvakrát zlomil plastové tlačítko pro nasazení a reklamace nebyla uznána (ta nezáleží na prodejci, ale záručním servisu). Proto dnes používám levnou kopii JJC. Ta drží… Průměr filtrové obroučky je u obou objektivů 82mm.

Ostření

Canon hodně míří se svými objektivy řady RF na zákazníky, kteří natáčejí video. Kvůli záznamu zvuku musí být autofokus tichý. Canon pro model Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM použil svůj prémiový ultrazvukový pohon Nano USM. I když Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM při ostření s Canon EOS R6 přes redukci fungoval velmi dobře, Nano USM nebylo slyšet a rychlost byla špičková (blíže v testu Canon EOS R6, který je v přípravě). Canon EOS R6 a předpokládám to samé s R5 a objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM z hlediska ostření jsou špička na trhu.

Minimální zaostřovací vzdálenost Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM je 0.21m (při 24mm) / 0.38m (na 70mm) ve srovnání s 0,38m na celém rozsahu u Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM. Kratší zaostřovací vzdálenost na širokém konci se hodí například u snímků krajiny s výrazným popředím (např. drobné horské květiny).

Víte co je Focus breathing?

Zkuste ostřit manuálně na širokém ohnisku 24mm s Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM. Pokud pozorujete horizont, zjistíte, že se jeho poloha lehce posune. To souvisí s konstrukcí objektivu. Jako fotograf to neřeším. Naopak ten, kdo natáčí video občas používá manuální zaostření jako výrazový prostředek a nechce, aby docházelo při ostření ke zdánlivému zoomování. Výhodou Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM je, že tady k „zoomování“ nedochází t.j. objektiv netrpí focus breathingem – omlouvám se, nevím, jak se to nazývá v češtině. Skutečně obraz v hledáčku při manuálním ostření jakoby dýchal. Video na toto téma najdete zde.

Stabilizátor obrazu

Fotografoval jsem na Vydře ve vrstvách čerstvého prašanu, kde by bylo stavění stativu velmi obtížné. Z kompozičního hlediska jsem potřeboval prodloužit expoziční časy tak, aby snímky s proudem vody byly méně chaotické. Se zrcadlovkou Canon EOS 5DSR 50Mpix a objektivem Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM by to bez stativu znamenalo rozmazané snímky.

Zvětšený průměr bajonetu umožnil Canonu zabudovat stabilizátor, aniž by se objektiv příliš prodloužil. Canon uvádí pro Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM prodloužení expozičních časů o 5EV (clonových čísel). Nemluví o těle fotoaparátu. Každopádně Canon EOS R6 má zároveň i stabilizaci sensoru.

Řeka Vydra, Šumava

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 61mm, clona f/22, čas 0,4s, ISO 100

Řeka Vydra, Šumava – výřez

Pokud předpokládáme, že z ruky udržíme 1/ohnisková vzdálenost t.j. 1/60s, pak 0,4s je o přibližně o 5EV delší čas. Výrobci si na tomto parametru rádi přihazují clonu, ale dá se říci, že to odpovídá – 5EV s R6 funguje.

Stabilizace na sensoru Canon EOS R6 samotná hraje významnou roli – viz následující snímek.

Řeka Vydra, Šumava

Canon EOS R6 (stabilizace na sensoru), objektiv Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM bez stabilizace, ohnisková vzdálenost 70mm, f/16, čas 1/6s

Výřez

Z uvedených pokusů vyplývá, že stabilizátor sensoru Canon EOS R6 a stabilizátor objektivu Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM spolupracují. Stabilizace sensoru pomáhá objektivům bez stabilizace. Odhaduji, že výsledkem této spolupráce je v případě kombinace R6 a Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM zhruba 1EV navíc. Zdůrazňuji, že se nejedná o technicky dokonalý test, ale vyloženě uživatelský pohled.

Stabilizátor obrazu bohužel bývá i nejslabší část objektivu z pohledu mechanické konstrukce.

Možnost fotografovat z ruky takhle dlouhé časy však jednoznačně vysoce oceňuji.

Optický výkon

Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM je opticky výborný. Více najdete v testu zde.

Proto jsem nepředpokládal, že by si Canon dovolil zvednou cenu a významně snížit optický výkon.

Protisvětlo

Dobrá zpráva pro milovníky hvězdiček při zaclonění. Ve srovnání s Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM dělá Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM výraznější hvězdičky. Parazitní světlo (tzv. prasátka) související s kvalitou anti-reflexních vrstev a složením čoček jsou srovnatelné.

Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/16

Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/16

Bokeh

Bokeh neboli způsob rozostření pozadí mimo hloubku ostrosti je mezi Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM a Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM srovnatelný a na solidní úrovni.

Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM, ohnisková vzdálenost 47mm, clona f/2,8

Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM, ohnisková vzdálenost 47mm, clona f/2,8

Ostrost a kresba

Vzhledem k tomu, že jsem pro test měl zapůjčen Canon EOS R6 s rozlišením pouhých 20Mpix, nebyl jsem schopen rozlišit významnější rozdíly mezi oběma objektivy. Kresba ve středu je výborná a směrem do rohů se mírně zhoršuje. Obecně velmi dobrá odpovídající zoomovým objektivům v této třídě.

Cena

Cena Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM je vyšší

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

ve srovnání s Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Příplatek je za stabilizátor a dokonalejší ostření. Podobně jako i ostatní RF objektivy však nenasadíte na zrcadlovky s menším bajonetem EF.

Závěr

Objektiv Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM a Canon EF 24–70mm/2,8 L II USM mají velmi podobný optický výkon. Zásadní rozdíl mezi oběma objektivy je pro uživatele, kteří natáčejí video: tichý autofokus, odstranění tzv. focus breathing, stabilizátor pro natáčení z ruky. Tito uživatelé již pravděpodobně přešli na bezzrcadlov­ky Canon, které jsou pro natáčení videa výhodou. Pro tzv. čisté fotografy je stabilizátor na objektivu Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM také výhoda. Nutnost je však přechod na bezzrcadlovku. Canon pro své bezzrcadlovky buduje řadu výborných objektivů, mezi které Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM určitě patří.

Děkujeme společnosti Ca­non.cz za zapůjčení objektivu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Širokoúhlá astrofotografie – 4. díl: Fotografujeme meteority (perseidy)
Širokoúhlá astrofotografie – 4. díl: Fotografujeme meteority (perseidy)

12. srpna v druhé po­lo­vině noci je te­o­re­tický vr­chol me­te­o­ri­tic­kého roje per­seid. Pro fo­to­gra­fo­vání po­tře­bu­jeme místo s mi­ni­mál­ním svě­tel­ným zne­čiš­tě­ním, Mě­síc pod ho­ri­zon­tem a pře­de­vším jas­nou ob­lohu. Na­sta­vení ex­po­zice je po­dobné jako pro fo­to­gra­fo­vání Mléčné dráhy. Po­kud váš fo­to­a­pa­rát ne­umí sní­mat ča­sosběry, ne­za­po­meňte na ka­be­lo­vou spoušť tzv. in­ter­va­lo­metr. Více v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram