Jan Pohribný: Minimalismus ve fotografii
Seriál „Okem profesionála“ nabízí možnost nafotit dané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Na vaše snímky na téma "Méně je více aneb minimalismus ve fotografii" se již těší profesionální fotograf Jan Pohribný, QEP, se kterým jsme udělali krátký rozhovor. Své fotografie můžete vkládat do 30. 11.
Při hlubším studiu fotografie je jedním z oblíbených zadání „zpracovat fotograficky dané téma“. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí…
Fotografie vkládejte do Galerie „Méně je více aneb minimalismus ve fotografii“ zde
Téma na listopad 2018:
„Méně je více aneb minimalismus ve fotografii“
Hodnotí profesionální fotograf Jan Pohribný, který téma rozvádí v rozhovoru níže
Inspirační foto | Jan Pohribný
Uvedl byste nám příklad fotografa, třeba i na světové úrovni, který používá ve své tvorbě výhradně minimalismus?
Autorů je celá řada, ale uvedu alespoň mého oblíbeného průkopníka minimalismu v krajině, Itala Franca Fontanu. Popřením klasických pravidel, že krajina by měla být nasvícena plastickým bočním světlem nebo prostisvětlem, využil světlo, které naopak potlačuje prostorovost – tj. kdy má fotograf slunce v zádech (a obecně se považuje za zásadní chybu), či použije světlo rozptýlené. Z krajiny navíc selektoval převážně pomocí teleobjektivu jen určitý výsek, kdy minimalizuje krajinu na dvě, tři plochy, barevně jemně odlišené, či s výraznější, barevně kontrastnější dynamikou. Jeho fotografie tak mají blízko k abstraktní či geometrické malbě, přesto je vždy předlohou reálná krajina.
Jaké fotografické žánry jsou pro minimalismus vhodné?
Řekl bych takřka všechny žánry lze pojmout minimalisticky, například i reportáž lze redukovat na minimum prvků.
Inspirační foto | Jan Pohribný
Co byste řekl o Vaší tvorbě, používáte minimalismus rád a často?
Ve své tvorbě se dlouho snažím o minimum prostředků, o jednoduchost, redukci na podstatné, ale doslovně bych o minimalismu asi nehovořil. Přeci jen mne zajímá více, řekněme, romantická vize krajiny, kterou do současného jazyka transformuji jinými prostředky než čistým minimalismem. Ale udělal jsem celou řadu snímků, zejména které bych přiřadil více k zátiším, které jsou postaveny na minimalismu, takřka absenci předmětů…
Kdy a jakou dělají studenti nejčastěji chybu při tomto typu úkolu?
Nevím, jestli to můžeme označit za chybu, ale zdá se, že každý má to “minimum” nastavené jinak. Pro někoho je už ovoce na talíři proti jednobarevnému pozadí hodně málo, pro někoho teprve redukcí na pouhý detail z tohoto zátiší na 2–3 barevné plochy začíná minimalismus. Na druhou stranu to není jenom o tom, aby na snímku bylo toho co nejméně. Ty plochy, izolované předměty, horizonty atd. by měly zaujmout svým poměrem, kompozicí, barevností a zejména tou relativní “prázdnotou”, minimem, co je na snímku. Za ní je skryté to tajemství, které má každý možnost odhalovat po svém.
Inspirační foto | Jan Pohribný
Co je nejčastějším námětem minimalismu a na co je třeba klást důraz při jeho výběru?
Jak jsem naznačil, vše lze zjednodušit, minimalizovat. Pravděpodobně častým námětem vedle krajiny bývá zátiší. U nás v tomto směru již naznačil cestu Josef Sudek a mnohem více prošlapal Jan Svoboda. Před pár dny jsem viděl skvělou výstavu mého kolegy a bývalého spolužáka Ivana Pinkavy, jehož práce z posledních let – zátiší, vykazují také jasné znaky minimalismu. Akt a fragmenty těla jsou rovněž námětem k minimalizaci. Osobně bych zprvu vybíral takové náměty, které jsou mi jednak blízké, ale kde také snáze dokážu fotografickými prostředky se zbavovat nepodstatného. U zátiší je to samozřejmě redukce předmětů, prvků na scéně, ale také práce se světlem. I to může napomáhat k členitosti nebo naopak zjednodušení. U námětů, kde lze mnohem hůře s předměty, předlohou manipulovat – např. architektury, krajiny apod. je to o výběru, co bude v mém hledáčku – tedy minimum prvků. Výrazně také může napomoci atmosféra, počasí, světlo. Například mlha je skvělý prostředek k redukci, minimalizaci prvků.
Inspirační foto | Jan Pohribný
Jaká kompoziční pravidla se u minimalismu nejčastěji využívají?
Všechna pravidla jsou akceptovatelná i v minimalismu. Pokud bychom hledali analogii v hudbě, která má také své proslulé minimalistické autory, jakými jsou Steve Reich či Philip Glass, pak to může být i určité pravidelné opakování jednoduchého námětu.
Fotografie vkládejte zde
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 2 MB, max. 1200 px delší strana
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu – profesionální fotograf, který hodnotí téma měsíce, vybere jednu fotografii, jejíž autor obdrží cenu, kterou do soutěže věnovalo Centrum FotoŠkoda.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.