Fotoaparát.cz

Jan Pohribný: Minimalismus ve fotografii

Seriál „Okem profesionála“ nabízí možnost nafotit dané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Na vaše snímky na téma "Méně je více aneb minimalismus ve fotografii" se již těší profesionální fotograf Jan Pohribný, QEP, se kterým jsme udělali krátký rozhovor. Své fotografie můžete vkládat do 30. 11.

Při hlubším studiu fotografie je jedním z oblíbených zadání „zpracovat fotograficky dané téma“. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí…

Fotografie vkládejte do Galerie „Méně je více aneb minimalismus ve fotografii“ zde

Téma na listopad 2018:

„Méně je více aneb minimalismus ve fotografii“

Hodnotí profesionální fotograf Jan Pohribný, který téma rozvádí v rozhovoru níže


Inspirační foto | Jan Pohribný 

Uvedl byste nám příklad fotografa, třeba i na světové úrovni, který používá ve své tvorbě výhradně minimalismus?

Autorů je celá řada, ale uvedu alespoň mého oblíbeného průkopníka minimalismu v krajině, Itala Franca Fontanu. Popřením klasických pravidel, že krajina by měla být nasvícena plastickým bočním světlem nebo prostisvětlem, využil světlo, které naopak potlačuje prostorovost – tj. kdy má fotograf slunce v zádech (a obecně se považuje za zásadní chybu), či použije světlo rozptýlené. Z krajiny navíc selektoval převážně pomocí teleobjektivu jen určitý výsek, kdy minimalizuje krajinu na dvě, tři plochy, barevně jemně odlišené, či s výraznější, barevně kontrastnější dynamikou. Jeho fotografie tak mají blízko k abstraktní či geometrické malbě, přesto je vždy předlohou reálná krajina.

Jaké fotografické žánry jsou pro minimalismus vhodné?

Řekl bych takřka všechny žánry lze pojmout minimalisticky, například i reportáž lze redukovat na minimum prvků.


Inspirační foto | Jan Pohribný 

Co byste řekl o Vaší tvorbě, používáte minimalismus rád a často?

Ve své tvorbě se dlouho snažím o minimum prostředků, o jednoduchost, redukci na podstatné, ale doslovně bych o minimalismu asi nehovořil. Přeci jen mne zajímá více, řekněme, romantická vize krajiny, kterou do současného jazyka transformuji jinými prostředky než čistým minimalismem. Ale udělal jsem celou řadu snímků, zejména které bych přiřadil více k zátiším, které jsou postaveny na minimalismu, takřka absenci předmětů…

Kdy a jakou dělají studenti nejčastěji chybu při tomto typu úkolu?

Nevím, jestli to můžeme označit za chybu, ale zdá se, že každý má to “minimum” nastavené jinak. Pro někoho je už ovoce na talíři proti jednobarevnému pozadí hodně málo, pro někoho teprve redukcí na pouhý detail z tohoto zátiší na 2–3 barevné plochy začíná minimalismus. Na druhou stranu to není jenom o tom, aby na snímku bylo toho co nejméně. Ty plochy, izolované předměty, horizonty atd. by měly zaujmout svým poměrem, kompozicí, barevností a zejména tou relativní “prázdnotou”, minimem, co je na snímku. Za ní je skryté to tajemství, které má každý možnost odhalovat po svém.


Inspirační foto | Jan Pohribný 

Co je nejčastějším námětem minimalismu a na co je třeba klást důraz při jeho výběru?

Jak jsem naznačil, vše lze zjednodušit, minimalizovat. Pravděpodobně častým námětem vedle krajiny bývá zátiší. U nás v tomto směru již naznačil cestu Josef Sudek a mnohem více prošlapal Jan Svoboda. Před pár dny jsem viděl skvělou výstavu mého kolegy a bývalého spolužáka Ivana Pinkavy, jehož práce z posledních let – zátiší, vykazují také jasné znaky minimalismu. Akt a fragmenty těla jsou rovněž námětem k minimalizaci. Osobně bych zprvu vybíral takové náměty, které jsou mi jednak blízké, ale kde také snáze dokážu fotografickými prostředky se zbavovat nepodstatného. U zátiší je to samozřejmě redukce předmětů, prvků na scéně, ale také práce se světlem. I to může napomáhat k členitosti nebo naopak zjednodušení. U námětů, kde lze mnohem hůře s předměty, předlohou manipulovat – např. architektury, krajiny apod. je to o výběru, co bude v mém hledáčku – tedy minimum prvků. Výrazně také může napomoci atmosféra, počasí, světlo. Například mlha je skvělý prostředek k redukci, minimalizaci prvků.


Inspirační foto | Jan Pohribný 

Jaká kompoziční pravidla se u minimalismu nejčastěji využívají?

Všechna pravidla jsou akceptovatelná i v minimalismu. Pokud bychom hledali analogii v hudbě, která má také své proslulé minimalistické autory, jakými jsou Steve Reich či Philip Glass, pak to může být i určité pravidelné opakování jednoduchého námětu. 

Fotografie vkládejte zde

Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 2 MB, max. 1200 px delší strana

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu – profesionální fotograf, který hodnotí téma měsíce, vybere jednu fotografii, jejíž autor obdrží cenu, kterou do soutěže věnovalo Centrum FotoŠkoda.

Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

červen 2018:Dvojportrét

květen 2018: „BAREVNÝ SOUZVUK“

duben 2018:„Vítání jara v přírodě“

březen 2018: „PANORAMA V KRAJINĚ“

únor 2018: „Krajina s dlouhými časy“

leden 2018: „DOKUMENTÁRNÍ PORTRÉT – PROFESE“

prosinec 2017: „Vánoce, Vánoce přicházejí…“

listopad 2017: „Protiklady se vzájemně potřebují“

říjen 2017: „Inscenovaná fotografie a její příběh“

září 2017: „V lese“

léto 2017: „Veselá mysl, půl zdraví“

červen 2017: „Portrét ve fragmentech světla“

květen 2017: „Barevná dominanta“

duben 2017: „Portrét v exteriéru se zábleskovými světly“

březen 2017: „Strach“

únor 2017: „Hráči“

leden 2017: „Mlha“

prosinec 2016: „Moje Vánoce“

listopad 2016: „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“