Panasonic Lumix DC-TZ200 je cestovatelský kompaktní fotoaparát s čipem typu 1" a zoomem o přepočteném rozsahu 24 mm - 360 mm. Jaký je?

Fotografická praxe, postřehy

TZ200 je fotoaparát určený pro cestování. Tak jsem k němu přistoupil. „Cvakal“ jsem kolem sebe zajímavé scény, scény vzniklé náhle a snažil se využít alespoň části možností nastavení.

Pro rychlost a orientaci v ovládání je dotykové LCD výborné, já jsem si však zpočátku často přepnul místo zaostření, tak jsem dotykovost zcela vypnul.


Nastavení redukce šumu je tradičně v nastavení zpracování, což mně nevyhovuje, ale to je otázka zvyku.

Zahlédl jsem za jízdy (z místa spolujezdce) auto, které stálo u silnice pár metrů před námi a chtěl ho vyfotit, jestli to stihnu. Sáhl jsem pro fotoaparát, jednou rukou zapnul, namířil a stiskl spoušť. A… Auto tam je! Přiznám se, že mě reálná rychlost překvapila.

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 5.0, ?as: 1/1000 s, ISO: 200

Předchozí snímek je právě ono „chycené“ autíčko.

A začíná u mě být tradicí, podívat se na zoubek zpracování výstupu porovnáním originálního jpg a zcela nezpracovaného rawu (jen převedeného do jpg bez jakýchkoliv úprav). Tady se totiž ukáže, jak moc se musí korigovat objektiv. Vlevo je vždy jpg vzniklý konverzí v RawTherapee s vypnutím veškerých korekcí, vpravo originální jpg ukládaný současně s rawem.

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 4.0, ?as: 1/1000 s, ISO: 125 Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 4.0, ?as: 1/1000 s, ISO: 125

Pro nejkratší ohnisko firmware ořezává a upravuje surová data výrazně.

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 122 mm, Clona: 5.5, ?as: 1/640 s, ISO: 125 Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 122 mm, Clona: 5.5, ?as: 1/640 s, ISO: 125
Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 360 mm, Clona: 6.4, ?as: 1/500 s, ISO: 125 Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 360 mm, Clona: 6.4, ?as: 1/500 s, ISO: 125

Jak vidíte, veliké korekce jsou především u krajních ohnisek. Nejmenší zkreslení je v intervalu cca 60 mm – 100 mm. Ale chci posuzovat hlavně výstup v jpg, takže tady se omezím na to, že zpracovávat raw ve všech parametrech je náročné a jistě část úprav necháte na nějaké předvolbě.



Nejdelší čas závěrky je pouhých 128 sekund, kterého dosáhnete v režimu M při nastavení T (Time). Na dlouhé expozice TZ200 není ideální, ale reálně část břemene převezme časosběr a výrazně menší část snímků prostě nebude. Co ale musíte fotit delšími časy? Takže toto omezení rozhodně nevadí.

K dispozici je řada předvolených režimů. Mezi nimi například režim Panorama, který je však funkční pouze na šířku. Nijak to při výšce 1920 bodů neomezuje.

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 26 mm, Clona: 4.0, ?as: 1/1000 s, ISO: 125

Panorama vychází velmi dobře.


1.

24.

Rozsah zoomu a vlastnosti téměř neomezují fotografované scény. Nejméně dobře jde makro, v případě potřeby pomůže výřez.

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 3.3, ?as: 1/160 s, ISO: 125

Panasonic Lumix DC-TZ200, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: 5.6, ?as: 1/800 s, ISO: 200

Fotorežim 4K v režimu PRE – projděte výstup snímek po snímku

Pokud chcete fotit extrémně rychle, pak foťte v režimu 4K, kdy je frekvence snímání 30 snímků za sekundu a výstupem je video ve formátu MOV, odkud je třeba snímek „vytáhnout“. Pokud se navíc chcete s jistotou trefit do očekávané akce, tak navíc zvolte variantu PRE, kdy se snímá neustále a ukládají se snímky před stiskem spouště.



Omezením pro kreativitu je rozsah clonových čísel pro vyšší hodnoty ohniskových vzdáleností. Pro nejdelší ohnisko je to totiž jen f/6,4 – f/8,0.

Shrnu předchozí. Umělecké ambice jako zrcadlovky sice nenaplní, ale jako cestovatelský foťák je Panasonic Lumix DC-TZ200 vynikající.

Videorežim

Fotoaparát umí nahrávat až v rozlišení 4K s frekvencí 30 snímků za sekundu a samozřejmě umožňuje použít i rozlišení nižší (FullHD, HD). Pro verzi FullHD je navíc k dispozici video se čtyřnásobným zpomalením. Toho se dosahuje snímací frekvencí 100 fps a frekvencí přehrávání 25 fps. 

Pro ukládání videa v maximální kvalitě 4K je nutné použít kartu třídy alespoň UHS-I U3.


Video z cesty autem v rozlišení 4K/30 fps

Trochu náročnější světlo (spíše jeskynní tma) v jeskyni u Moni Spilianis na ostrově Samos (4K/30 fps)

Osobně výstup považuji za výborný, přestože v některých scénách při nastaveném průběžném ostření se může stát, že přeostření bude chvilku trvat.

Konektivita

Najdete připojení k WiFi i připojení pomocí Bluetooth. Máte tak dostupné kompletní ovládání fotoaparátu mobilním telefonem – snímání, přehrávání, přenos fotografií do telefonu, ukládání dat o poloze (ke snímkům již pořízeným)… A také samozřejmě komunikaci s TV, pokud má sama WiFi.

Baterii lze nabíjet přímo v těle pomocí standardního micro USB kabelu a dobíjení v terénu tedy vyřeší powerbanka, což stále ještě není standard.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    21.09.2018 13:46

    Asi takto si představuji univerzálního fotografického všeuměla pro člověka, kterému už nestačí mobil a chce do fotografování dávat trošku víc než cvakání spouště.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram